KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:12

Super fijn, dankjewel!
Ik heb nog wel wat vragen :o
Was het springen binnen of buiten? En stonden er kijkerige dingen (hekjes, sloten, etc) in het parcours of alleen balken?

En met het paard op de wasplaats zetten, moest die er vooruit of achteruit op?
De theorievragen van anatomie, ging dat over spieren/botten of pezen?

En wanneer kreeg je te horen dat je geslaagd was?

Alvast bedankt, ik maak me veel te druk om dat soort dingen :')

PolleMaster

Berichten: 702
Geregistreerd: 24-06-07
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:59

Logisch hoor, ik zat ook vol met vragen. Maar ja ik was de eerste, dus ik kon het aan niemand vragen.
Het springen was buiten, op zand. Er stonden wel wat gek gekleurde balken en hekjes, lag zelfs een boomstam, maar ik heb geen idee of die gebruikt werd of niet. Maar het werd sowieso heel rustig opgebouwd, eerst beetje inspringen, dan een lijntje, een dubbelsprong, etc.

Paard gewoon kerend (dus voorwaarts) op de wasplaats zetten. Vragen die ze mij stelden waren vooral bot gerelateerd. En ze vroeg iets over mok en een piephak. Maar ik vermoed dat ze bij iedereen iets anders vragen.

Ze zei, je krijgt het protocol thuis gestuurd maar je had alles goed en je deed alles goed dus je bent sowieso geslaagd. Dus ik hoorde het direct.

Je hoeft je er dus niet al te druk om te maken!

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:09

Ah gelukkig :)! Blij dat je zo duidelijk bent, weet ik (en weten anderen ook) in ieder geval waar ik aan toe ben :)!

sunnystar

Berichten: 108
Geregistreerd: 18-06-12

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:24

Hallo samen! Nu zijn al twee dagen met toelatingsexamens over. Wil hier nog iemand zijn verhaaltje plaatsen voor diegene, die maandag nog aan de buurt zijn? Ik ben heel erg zenuwachtig en het zou geweldig zijn als jullie mij een beetje hoop zouden geven dat het te halen is... Van harte bedankt!!!

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:30

Hmm, het komt nu wel dichterbij en ik heb nog steeds geen tijden gekregen voor maandag... heel vreemd.

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:38

Eh gaat het dan wel goed? Die krijg,je natuurlijk niet meer op tijd te horen?!

PolleMaster

Berichten: 702
Geregistreerd: 24-06-07
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:44

Dat klopt niet lijkt me! Heb je helemaal geen mail gehad over de toelatingsexamens?

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:57

Ik zou eerst op 5 september mijn toelatingsexamen doen. Wegens omstandigheden is dit verplaatst naar aanstaande maandag, we hebben toen nog gemaild of we nog tijden doorkregen (begin van de week), maar helaas niks meer van gehoord. We rijden maandag gewoon zo vroeg mogelijk weg, rekening houdende met dat ik als vroegste moet, en dan bellen we nog even na wat betreft de tijden...

adnil35

Berichten: 1639
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:26

Wat ik begreep zit het maandag ook vol. Had namelijk afgemeld, paard was niet goed maar met een ander zadel erop alle problemen verdwenen. Heb dus weer snel gemaild en er werd mij verteld dat ik geluk had dat ik nog niet van de lijst was gehaald, anders was mijn plek al vergeven geweest. Wel een beetje vreemd...
Ik heb door alle trammelant pas vrijdag mijn eerste springlesje gehad en ging niet verkeerd (voor iemand die nog nooit gesprongen heeft dan (h)).

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:21

Goh dat is vervelend dat ze dat zo doen... maar wel gelukkig dat je paard weer wel goed is!

Ik mocht bij hoge uitzondering dus wel morgen als extra meedoen, maar ik heb geen tijden meer gekregen dus ik ben benieuwd...

PolleMaster

Berichten: 702
Geregistreerd: 24-06-07
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:17

Ik vind het echt ónbegrijpelijk dat de toelatingsexamens 'vol' zitten terwijl nog lang niet alle cursusplekken gevuld zijn (bij mijn weten).
Raar verhaal weer..

Succes morgen in ieder geval!!

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:52

Gelukkig ben ik mijn tijden alsnog te weten gekomen. Mijn eigen instructeur had het telefoonnummer van egbert van roekel en heeft even gevraagd hoe laat ik moest. Gelukkig wel een gunstige tijd, half 1 springen en half 2 horsemanship. Iemand die ook om half 1 moet toevallig?

Ja ik had ook niet gedacht dat het "vol" zou zitten. Naar mijn weten is er op veel plekken nog maar het minimale aantal deelnemers om de cursus door te laten gaan..

Dankjewel :)! Ga zo nog even het longeren oefenen, beengebreken en anatomie zitten erin als het goed is!

sunnystar

Berichten: 108
Geregistreerd: 18-06-12

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:07

Hoi MissMiekje! Ik ben morgen ook om 12:30 aan de buurt met eigen vaardigheid. Ik heb het tijdschema wel per email gekregen en diegene die er samen met mij om 12:30 voor het rijden staat, staat er niet om half twee voor horsemanship. Dus jij heet niet Sonja met voornaam?
Ik zit nog over de theorie. Vindt het vrij veel gebreken en anatomie... Longeren doe ik helaas niet zo vaak dus hoop ik echt geen lastig paard te krijgen...

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:56

Hee dan weet ik gelijk wie ik kan verwachten, leuk! Nee ik heet Mieke met mijn voornaam, maar ik ben er later bijgekomen, dus ik denk dat die Sonja dan heeft afgemeld..

Als je wilt kan ik je een samenvatting sturen van wat je allemaal "hoort" te kennen? Komt rechtstreeks uit het ORUN boek, maar ik denk dat je het meeste ongeveer wel kent :).

Nee longeren doe ik zelf ook niet vaak, en als ik het doe is het er eentje die vrij simpel in de hand is en goed op stemhulp reageert... dus ik hoop ook dat die niet al te moeilijk gaat zijn.

sunnystar

Berichten: 108
Geregistreerd: 18-06-12

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:12

Ik heb geleerd met de boeken van de vooropleiding, dus van de "oude" modules. Waren er vijf en ik heb zelf een samenvatting geschreven. Maar je weet nooit alles... dat is het probleem...

Ik ben al om 10:30 met horsemanship aan de buurt. En eigenlijk vindt ik het fijn, dat ik niet met "Sonja" rijdt, want ik heet zelf ook Sonja en dat was dan misschien een beetje moeilijk geworden. Of gaan ze ons met achternaam aanspreken??? Geen idee!!! Ben gewoon zenuwachtig. Moet morgen om 6 uur op en om 7:30 op stal vertrekken. We rijden ongeveer 2 uur naar Ede. En 's avonds moet ik tot 20:30 werken. Dat wordt een dag!

MissBay

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:40

Hier even een vraag; ik wil volgend jaar de opleiding gaan doen. Nu heb ik van de vooropleiding alle modules gedaan, ik moet alleen nog een los examen Longeren doen (had het te druk om cursus te volgen en heb ook nog niet eerder examen voor deze module gedaan). Wat waren jullie ervaringen op het examen? Wat wilden ze graag zien? En wat waren de absolute no go's?

En ongetwijfeld al gevraagd, maar mag ik met een afgeronde vooropleiding volgend jaar de opleiding doen zonder toelatingsexamen?

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:06

Ja je mag dan zonder toelatingsexamen deelnemen als je alle modules hebt gehaald. Qua longeren denk ik dat ze vooral willen zien dat je paard gehoorzaamt op je hulpen, niet naar je toekomt, hoe je het paard correct bijzet, zelf een juiste houding aanneemt (driehoek) en dat je juist handelt in onveilige situaties. No go's zijn met het paard meelopen, zweep op de grond houden, een terughoudende houding en de hele tijd met je stem klikken zonder dat het paard reageert.

Sunnystar, ja ik zou ook geen idee hebben hoe ze dat zouden doen! Misschien rijden we nu wel met zijn 3en, want ik weet niet wat die andere Sonja heeft gedaan? Maar ik denk het haast niet. Dat is wel een lange dag voor je!

sunnystar

Berichten: 108
Geregistreerd: 18-06-12

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:22

Iedereen die er morgen ook aan de buurt is: Wel te rusten! Ik hoop ik kan slapen...

adnil35

Berichten: 1639
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Veldhoven

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:47

Amai amai, wat een dag.... Is er iemand uberhaupt geslaagd (met een dresuurachtergrond) voor eigen vaardigheid? Ikke nie (h).

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:51

Miss bay, vooropleiding geeft vrijstelling voor het toelatingsexamen horsemanship. Niet voor het toelatingsexamen eigen vaardigheid. Daarvoor kijken ze naar wedstrijdklassering.

Hoe is het vandaag gegaan?

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:34

Het was inderdaad nogal een zware dag ja! Adnil35, ik hoorde dat er minstens de helft gezakt zou zijn op eigen vaardigheid... Ik rijd Z1 dressuur, en ik was wel geslaagd voor eigen vaardigheid. Toch kreeg ik ook nog genoeg commentaar mee, maar dat vond ik wel terecht.

Horsemanship was toch wat anders dan ik verwacht had. Ik heb vaak staan luisteren wat voor theorievragen er werden gesteld, en dat ging vooral over mok, piephak, schiefel... ik dacht dat dat wel ging lukken, en dat zeiden mensen ook tegen me. Maar de theorievragen bij mij gingen over spier- en hoefbevangenheid, reebeen, einschluss, etc... maar gelukkig wist ik overal wel een antwoord op. De examinator was ook heel vriendelijk en rustig, wat ik persoonlijk erg prettig vond. Longeren ging goed, ik had gelukkig een braaf paard wat al een paar keer geweest was dus daar was ik wel blij mee.

Het rijden, tja, veel waren er gezakt, in iedere groep wel 1 of 2, er was zelfs een groepje waarin ze alle 3 gezakt waren. Bij mijn groepje was er maar 1 gezakt geloof ik (van de 3). Maar qua springen viel het gelukkig alles mee. Paard was wel ontzettend kijkerig en had veel spanning, maar die vloeide wel wat af bij het springen.

Ik ben voor alle 2 de onderdelen ruim geslaagd, dus daar kunnen we mooi mee verder in de cursus :).

sunnystar

Berichten: 108
Geregistreerd: 18-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:21

Ik ben ook gezakt voor eigen vaardigheid. Horsemanship heb ik gehaald maar wat heb ik er nu aan??? Opleiding kan ik nu niet doen...

PolleMaster

Berichten: 702
Geregistreerd: 24-06-07
Woonplaats: Noord-Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:34

Oh echt waar! Zo veel gezakt voor eigen vaardigheid? Dat had ik niet verwacht.. Ben benieuwd of er genoeg geslaagden zijn voor Assen.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:05

Sunnystar, ik hoorde dat er ook een tweede instroom is in februari, en dan hoef je alleen EV te doen. Maar ik weet niet zeker of dat echt zo is, dat is wat iemand gisteren zei.

Daniellejody
Berichten: 1213
Geregistreerd: 04-11-08

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:39

Zijn er nog mensen die vandaag examen in Ede hebben?
Ik doe eigen rijvaardigheid springen en dressuur, waar moet ik op letten? Voor de mensen die al feedback hebben gekregen.