Wie weet er goede spring oefeningen voor beginners?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Wie weet er goede spring oefeningen voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 00:26

Ik als fanatieke lesgeefster liep van de week tegen een probleem aan, en hoop dat mensen hier mij wat meer kunnen helpen.
Ik geef rijlessen aan een nogal breed spectrum aan klanten. Van 4 jarigen tot 40 jarigen, regulier tot ADHD en autisme, angst voor rijden, faalangst etc.

Nu ben ik van mijzelf een zeer fanatieke dressuurrijder, en echt springlessen geef ik nooit, vanwege mijn eigen voorkeuren hierin, en mijn kracht qua lesgeven.
Maar ja.... De leerlingen vinden het soms best leuk om een sprongetje te maken, dus we zijn overstag gegaan :')
sterker nog... Over 3 maanden hebben we een heus springconcoursje tussen alle leerlingen, dus ik mocht hard aan de bak om alle leerlingen de fijne kneepjes van het springen aan te leren.

Maar ja....... Welke oefeningen zijn hier het meest geschikt voor?
Ik heb tot op heden;
:Y) tijdens het dressuur rijden tussendoor verlichte zit pakken.
:Y) balkjes lopen, zowel in verlichte zit, in stap en draf
:Y) kleine in uitjes ( maar hier missen veel ruiters al de echte feeling mee eigenlijk)
:Y) kruisjes enkele hindernis
:Y) grondparkoursje uitzetten met echte springmaten, vanaf de grond, dus er springt nog niets.
:Y) de iets meer gevorderden krijgen een dubbele hindernis, eventueel met een bocht erin.

Maar ja..... Daar houdt de fantasie hier wel op, en merk dat veel ruitertjes toch bijvoorbeeld moeite hebben met op tijd de verlichte zit pakken, of lijnen aanhouden etc.
Vooral de beginnende, angstige en ruitertjes met een stoornis ben ik wat voorzichtig mee ivm ongelukken.
Mijn dieren zijn geen automaten die hersenloos op een hindernis aflopen als er niet op zijn minst wordt gestuurd en aangebeend ( wel erg braaf verder, hebben ook veel springervaring), en niet op tijd de verlichte zit aannemen als je over een echte hindernis gaat... Geeft ook situaties die ik wil voorkomen...

Wie ooh wie heeft er mooie goede start en basis oefeningen waar ik nog niet aan gedacht heb?
Denk hierbij aan balans oefeningen, techniek aanleren,en vooral; laagdrempelig....
Het gaat hier voornamelijk om privelessen, dus er is veel mogelijk qua regelen.

Maar heb gewoonweg geen springroots, en de Orun basis ging er toen vanuit ( tenminste in mijn cursus }:0 ) dat men al gevorderd springt en echt al enkele hindernissen achter elkaar kan springen.
En mijn eigen basis is 20 jaar geleden aangeleerd, dus geen idee hoe ik dit toen heb doorgekregen :+

Barst maar los, wie weet hebben we als instructeurs nog wat aan elkaar :j

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wie weet er goede spring oefeningen voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 01:16

Ik begin met een beeldende uitleg van verlichte zit a la poepzit :+ (denk aan de Franse hurktoiletten, waar je met je kont boven een gat moet hangen en dus goed je billen naar achteren moet drukken, en dan met beeldende voorbeelden als je kromme rug doet (poep je op je schoenen, of je billen te ver de lucht in steekt (heb je diarree spuit je de muur erachter... nou ja beeldend dus := ) Zo nodig oefen ik dit op de grond, laat ze voelen welke spieren ze moeten gebruiken. Vervolgens in het zadel, kun je als ze terugvallen in het zadel nog weer zeggen ohoh, je zit met je billen in het gat, jakkes :P . bleh blijf maar naar voren kijken want wat er in dat gat zichtbaar is..... etc. etc.
Volgende stap is het leren voelen om contact te houden met je knie zonder te knijpen. Dit doe ik vaak door de billen te laten schudden (niet te snel ongeveer op de drafpas). En dan afwisselen met een bolle rug en een holle rug (eventueel beelden maken door blije hond, bange hond - staart tussen de benen) om rug/buikspieren te laten voelen.
Ik doe trouwens ook al veel zit-zit-sta of sta-sta-zit in de lessen voor balans, ritme en benen op de juiste plek.

Als ik naar het springen toe werk, begin je natuurlijk met de uitleg dat je rechte lijnen moet rijden, anders moeten de paarden een grotere sprong maken, en dat je over het midden moet van de balk. Dan leg ik na eerst één rechte balk, een parcoursje uit van 3 a 4 balkjes om het sturen van rechte lijnen (zo groot mogelijk dat je tijd hebt om te kijken) en op het midden sturen. Schuine zijn het moeilijkst dus licht een beetje aan de leeftijd hoe moeilijk ik het maak. soms 2 balkjes wat achter elkaar als een voorbereiding op een lijntje. Als dit een beetje lukt legt ik meerdere balkjes achter elkaar (recht, want 9 van de 10x komen kinderen niet goed aan op schuinen en komt het niet uit), en laat ik ze vanaf het afwenden (eventueel aangeven met pion en einde ook), in verlichte zit gaat recht op de balkjes af tot ruim na de balkjes. Dit worden steeds meer balkjes en eventueel met een kan van de balk wat omhoog gelegd. Dit kun je vanzelf uitbouwen met een hindernisje. Om zelf te laten voelen wanneer ze mee moeten gaan of in verlichte zit moeten gaan laat ik ze enkel boven de balkjes verlichte zit doen. Dit ook omdat sommige pony's bij ons als je te vroeg in verlichte zit gaat gewoon zullen stoppen :) . Verder boven de balkjes zonder beugels (stap, draf), één hand op de rug of beide handen.
Ook leg ik wel eens een of twee balken haaks op de hoefslag om met galopsprongen te oefenen over de balkjes.

Als ik een hindernis laat springen blijft het lange tijd laag, omdat ik echt zeer kritisch ben op techniek. En eigenlijk wil dat ze ook zonder beugels kunnen springen (natuurlijk nog niet de echte beginners :) ) In eerste instantie altijd rechte hindernissen (bedoel ik trouwens altijd hindernissen in de as van de A-C), wat ik afwissel met een keertje ruim balkjes ervoor of erachter (net zo gelegd als de hindernis of juist twee waar ze tussendoor moeten rijden). Verder doe ik ook weleens een slalom ervoor of erachter om om door te laten kijken wat erna komt.
Schuine hindernissen oefen ik altijd eerst met balkjes. Pas als ze een beetje oog hebben voor het sturen gaan we deze soort hindernissen heel vaak oefenen. Maar dan nog laat ik ze de lijn vanuit het punt van de hindernis zien. Dus voorkant loop ik recht naar afwendpunt en aan de achterkant naar het kijkpunt. Anders gebeuren er nog teveel foutjes met kans op ongelukken. Bij het opbouwen laat ik de wat ervareneren wel al zelf kijken waar die punten zitten zodat ze doorkrijgen hoe ze zo'n hindernis moeten bekijken.

Tot ze het zo doorhebben dat we een hoekje erin maken Een rechte, stukje rechtuit en dan hoekje naar een schuine hindernis (als een gebroken lijn).
Een lijntje (recht achter elkaar) licht aan het niveau hoe groot de afstand ertussen is. Hoe onervarener hoe groter de afstand, zodat ze tijd hebben om weer in balans te komen. Zo kun je moet uitbouwen met een klein parcoursje. De grote van de te rijden lijnen hangt af van het niveau en leeftijd. Zodat ze ruime tijd hebben om te kijken en na te denken.

Gevorderden heb ik wel eens een waaier laten springen, vonden ze ook erg leuk omdat het er best imposant uitziet, (één staander aan een kant, aan de andere kant 3 staanders. De laagste balk leg je op de voorste paal en zo naar achteren omhoog). Let op dat je wel in een bocht dan aan moet komen :) .
Ook laat ik ze wel eens op een volte springen. Hier is het dan wel van belang dat ze goed het doel van de buitenteugel snappen en dus een volte rond blijven rijden, anders komen ze steeds in een hoek aan en halen ze de volgende niet :+

Meer kom ik zo even niet op, bericht is nou ook wel lang zat :D Maar zal het noteren als ik heb bedacht wat ik nog meer doe :)
Heb me kruit aardig verschoten vandaag om op een creatieve manier stelling en buiging uit te leggen, en dan vooral het verschil, en natuurlijk goed te oefenen. :')

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Wie weet er goede spring oefeningen voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 08:47

Kijk.. Dit zijn al onwijs fijne oefeningen!!!! Bv stukjelijnen kijken aanleren, ik legde het mondeling uit, maar hetzelf letterlijk lopen is natuurlijk veel duidelijker en meer beeldend :j

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Wie weet er goede spring oefeningen voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 08:50

Wat ik zelf altijd mis, zijn praktische zaken. Wat zijn de afstanden tussen een dubbel, hoeveel galopsprongen moet het paard maken om uit te komen, hoe kan je lijnen het best rijden

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 08:52

paardjes123 schreef:
Wat ik zelf altijd mis, zijn praktische zaken. Wat zijn de afstanden tussen een dubbel, hoeveel galopsprongen moet het paard maken om uit te komen, hoe kan je lijnen het best rijden

Afstanden leren inzien zijn voor 99% van mijn leerlingen niet begrijpbaar :=
Dat zou ik zelf letterlijk moeten vertellen, misschien de latere vergevorderden, maar zit hier met een grote groep echte beginnende ruiters :(:)

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wie weet er goede spring oefeningen voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:13

verruimen, verzamelen leer ik "gevorderden" aan met balkjes. afstanden tussen de balkjes vergroten of verkorten, ruiter moet dan op tempo lopen dat paard er door heen komt (maar het nadenken wat ze dan moeten doen blijft moeilijk. Dan ga ik verder naar galop tussen balkjes galopsprongen tellen, en dan kijken of ze één meer of minder kunnen maken. Om het letterlijk tussen hindernissen voor hun paard af te meten is voor de ruiters op onze manege gewoon te moeilijk. Dat gaat enkel in combinatie met ervaring dat hun paard grote passen maakt dus als het lijntje bla bla afstand heeft moeten zij hun paard wat inhouden.

Ik werk met paarden en pony's in één les, dus doe meeste op oog (dat alles erover heen kan komen)
qua balkjes en lijntjes, dubbeltjes rijdt ik niet heel vaak omdat daar vaak een beetje kennis inzit over afstanden en dit moeilijk af te stemmen is op verschillende formaat (ze snappen nog niet echt dat als een pony kleiner is deze meer stappen moet maken, nou ja dat wel maar niet de consequentie :') )

@ paardje123: Wat je noemt zijn dingen die je niet letterlijk kunt zeggen dit is per paard verschillend, éne paard maakt grotere galopssprongen dan de ander, de éen maakt er drie de ander vier. en komt er nog een halfje moet jij de beslissing maken of je de volgende keer de passen gaat verruimen (dus minder galopssprongen) of verzamelen (meer), maar meestal zit er ongeveer rond de vier galopssprongen tussen een lijn die wij hebben staan. Lijnen rijden is altijd bedenken, recht op de hindernis aan komen en altijd zo groot mogelijk rijden, dus helemaal rechtuit en goed de bochten door. Zodat je altijd tijd hebt voor de volgende hindernis. Pas als dat er goed in zit, oefen ik met barrage en dus leren kortere bochten te rijden (vooral vooruit blijven denken).

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Wie weet er goede spring oefeningen voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:33


MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18061
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Wie weet er goede spring oefeningen voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:20

Hey Cynt :wave:
Een oefening die wij afgelopen zaterdag deden om afstand/snelheid van je peerd te leren inzien/controleren:
Twee balken op de grond, zo'n 10 meter uit elkaar en dan in draf er over en tellen maar: het moest in 10 tellen/passen en als dat lukt in 9 of 8.
Zodra je over de eerste balk kwam begon je met 0 en dan verder tellen in je sta-zit/draftempo.

CoolCorrie

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:26

Heb je wel eens van caprilli proeven gehoord ? een dressuurproef met enkele hindernissen. Je kunt een vd hindernissen laten bestaan uit grondbalken, en een of twee enkele van eeh hoogte va 20 tot 4050 cm. De bedoeling vd oroef is zo dressurmatig mogelijk rijden, en de punten zijn op stijl. Ideaal voor beginners.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 10:42

Echt afstanden zelf bepalen en schakelen is bij deze leerlingen niet aan de orde, vaak is het springen op zich al lastig genoeg :j
Al helemaal omdat ik veel pak hem beet 9 a 10 jarigen heb, en deze op Tinkers van rond de 1.50 a 1.60 rijden. Die krijgen qua kracht de paarden niet eens aan het schakelen :+

Het gaat mij echt om basis oefeningen mbt leren springen en aansturen, techniek en houding en zit. afstanden is alleen voor de vergevorderden te doen, maar daar heb ik er niet zo veel van op dit moment,dus de focus qua oefeningen ligt echt op de beginners :j

Boompje1985Jarig

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:48

Voor nog wat oefeningen om niet op de hals te steunen, is door je armen in verlichte zit naar voren en naar achter bewegen, naar links en naar rechts. Doe dit in stap, draf en galop (galop laatste als ze dat kunnen) laat ze dan ook tempo wisselingen rijden, van stap en draf en weer terug terwijl ze de armen los houden van de hals... deze oefeningen kun je aan iedere ruiter leren van jong tot oud van beginner tot wat verder gevorderd en is erg goed voor je springhouding!

Janneke2

Berichten: 22919
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:46

Lowara schreef:
Het gaat mij echt om basis oefeningen mbt leren springen en aansturen, techniek en houding en zit. afstanden is alleen voor de vergevorderden te doen, maar daar heb ik er niet zo veel van op dit moment,dus de focus qua oefeningen ligt echt op de beginners :j


In de verlichte zit je paard belonen pal achter de oren, laag op de schouder, je voet beetpakken - telkens met hetzij 1 hand (...kun je op de hals gaan liggen...) en 2 handen.

Gaat dat goed, dan boven platliggende balken.
Dan zet je wat cavaletti rechtop - en dan dezelfde oefeningen boven de cavaletti.

Daarna pak je een bekertje water - en vraag ze met het bekertje over de cavaletti te draven: in 1 hand, elegant opzij gestoken. Een goede verlichte zit 'absorbeert' al die schokken en dat bekertje water blijft helemaal vol.
Roep er wel regelmatig bij, dat ze aan het bekertje moeten denken...!


(En idd - helaas: veel hippische opleidingen geven nul komma nul les in lesgeven aan beginners. Om te hulen!!
In onderwijsland geldt, dat lesgeven aan beginners het moeilijkste is, wat er is. Dat zou dus door hoogopgeleide instructeurs moeten gebeuren - of toch tenminste door instructeurs, die er wel eens les in hebben gehad.)

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Wie weet er goede spring oefeningen voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:47

Zonde is dat he?
Ik vond het echte basis gedeelte ook wat scharig, natuurlijk gaan ze via de knhs ervan uit dat je prive dieren krijgt, en dus veel gevorderden, maar iedereen ( ook prive eigenaren) moeten toch de basis leren.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 19:34

Boompje1985 schreef:
Voor nog wat oefeningen om niet op de hals te steunen, is door je armen in verlichte zit naar voren en naar achter bewegen, naar links en naar rechts. Doe dit in stap, draf en galop (galop laatste als ze dat kunnen) laat ze dan ook tempo wisselingen rijden, van stap en draf en weer terug terwijl ze de armen los houden van de hals... deze oefeningen kun je aan iedere ruiter leren van jong tot oud van beginner tot wat verder gevorderd en is erg goed voor je springhouding!


*\o/* vandaag deze oefening met 2 verschillende leerlingen gedaan, en beviel erg goed!!!
We hebben hem in stap en draf gedaan, en de gevorderde heeft er zelfs mee gesprongen :j

Lumi

Berichten: 4441
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Wie weet er goede spring oefeningen voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:12

wat wij altijd veel deden in de les toen ik nog jonger was, was balkjes stappen en draven zonder beugels, later zonder beugels en handen. En verlichte zit zonder beugels (spierpijn gegarandeerd)
Als je de zit wilt oefenen moet je ze veel zonder zadel laten rijden (begin gewoon met het zadel eraf halen tijdens het uitstappen, dat breidt je uit naar een rondje draven zonder zadel en uiteindelijk kunnen ze eventueel de hele les zonder zadel (ik weet uit ervaring dat ook gehandicapte kinderen dit erg leuk vinden, al ligt het natuurlijk wel aan de handicap of het nog veilig is om te doen) maar dat zijn de dingen waar wij altijd onze zit mee trainden ik hoop dat het voor jou ook wat is :) )

Boompje1985Jarig

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Wie weet er goede spring oefeningen voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:02

Kijk mooi ga zo door er komen vast nog meer leuke dingen om te oefenen!

Springen met een hard gekookt ei op een lepel... ook erg leuk en ook weer goed voor de houding!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Wie weet er goede spring oefeningen voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 13:16

Inmiddels hebben we enkele oefeningen gedaan, en die bevallen eigenlijk heel erg goed. Zijn er toevallig nog meer alternatieven die mensen weten? Zowel houdings gewijs als bv grondbalken op een bepaalde manier leggen, kleine simpele lijntjes die helpen om spring inzichten te ondersteunen etc?