Les aan kinderen. Wat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nova3
Berichten: 641
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Belgie

Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 21:11

Hoi,

Eerst en vooral sorry als het hier niet juist staat. Ik wist niet goed waar ik het moet plaatsen.
Binnenkort ga ik lesgeven aan een meisje van 8. Ik heb wel wat ervaring in lesgeven maar dat zijn altijd volwassenen die dressuurgericht trainen.
Het meisje heeft haar eigen pony, waar ook de moeder mee rijdt. Ik ga aan beide lesgeven maar wat kan ik nou doen zodat ook het meisje er plezier aan beleeft.
Ze kan de basis dingen al, dus ze kan draven en galopperen.
Ik heb wel al wat kleine ideeën in mijn hoofd maar misschien krijg ik van jullie nog goede ideeën.

Dank u!
Eline

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:13

spelletjes te paard zodat ze elkaar meer vertrouwen? eens zonder zadel rijden? Schriktraining? :)
En misschien ook de combi beter leren kennen, zodat je weet waarin ze zich wilt verdiepen en wat ze het leukste vind? :) springen vond ik op die leeftijd geweldig, misschien ook een optie? :)

Nova3
Berichten: 641
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 21:17

Ik ga ze zeker beter moeten leren kennen.
Dacht idd ook aan spelletjes en lenigheidsoefeningen, eerst maar eens kijken of die pony het allemaal wel goed vindt natuurlijk! :)

rebecca1997
Berichten: 413
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:18

Parcoer maken met drafbalkjes, bijvoorbeeld pionnen of balken om tussen te sturen, evenwichts oefeningen

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:27

Als ik naar mijn kinderen kijk, die willen vooral leuk met de pony rijden. Maar de basis moet er daar voor wel inzitten. Op de manege hadden ze vaak tonnen staan, waar ze omheen moesten rijden of een buitenrit simuleren. Er zijn genoeg leuke spelletjes te bedenken, waarmee ze juist leren om contact met de pony moeten houden, de band opbouwen en beter leren zitten en sturen.

idapaulien

Berichten: 702
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Fryslân

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:19

inderdaad een parcours met drafbalken (en misschien een kleine kruisje) wat ik ook vaak doe ik hoofd,schouders,knie en teen en dan oren(van het paard) ogen, puntje van de staart. de pony moet dit natuurlijk wel goed vinden ;) maar bij mij vinden zowel kinderen als pony het geweldig.
Of dat de met de pony zelfs een figuur mogen rijden en dat jij dan moet raden wat het is. hoeft niet perse een rijbaanfiguur te zijn ze zijn namelijk heel creatief. zo kreeg ik vorige week een hartje haha.
Of reactiespelletjes. dat je zegt stap, draf, halt, stap halt draf enz. en dan heel snel achter elkaar...
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

XMandylover

Berichten: 3173
Geregistreerd: 11-12-11

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:58

Spelletjes, knoop in de teugels en dan zonder handen, zonder zadel ?

YentlKim

Berichten: 146
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:00

Drafbalkes, stukje wandelen misschien buiten het terrein.. :)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:11

Wanneer je even serieus basisrijden afwisselend met speelse elementen is dat al snel goed voor een kind.
Ook oefeningen met liedjes zijn goed om te doen. Daar ontspannen ze van doordat ze zingen en het is nog leuk ook.
Denk maar eens aan hoofd, schouders, knie en teen ;)
Spelletjes: Annemaria, Koekoek

Kijk ook eens naar onderdelen van een TREC wedstrijd, daar zitten ook veel onderdelen in die leuk zijn om met kinderen te doen.

en kijk anders eens in het boekje BixieBieb. Daar staan ook nog leuke ideeën in.

ToddMylene
Berichten: 41
Geregistreerd: 22-04-13

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:46

Spelletjes, zit oefeningen etc.

jmvdh
Berichten: 278
Geregistreerd: 11-04-10

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:44

Slalommen om pionnen, of andere dingetjes in die richting waardoor ze beter leren sturen.

xMariaB
Berichten: 53
Geregistreerd: 10-06-11

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:51

grote paarde bal in de bak en har pony ertegenaan laten schoppen ze leert sturen en vroeger vond ik het altijd al geweldig

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:57

Ik ga hier even volgen :D Ik geef ook les aan kleine kindjes en kinderen met een beperking.
Meestal wissel ik om de week af, de éne week 'serieus' rijden en de andere week spelletjes, een wandeling,..
Ik doe veel slalommen, eendjes op kegels zetten, pottengooien op de pony,...

mackkwek
Berichten: 1545
Geregistreerd: 07-10-08

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:00

ik deed altijd tikkertje.... ze moesten dan mij zien te tikken. Moet je kijken hoe fanatiek ze dan worden hahah. Je kan ze op die manier alles laten doen wat je wilt,..want he....als jij over de balkjes loopt/rent... moeten hun achter je aan om je te kunnen tikken,..zelfde geld voor bochten etc.

kinderen die het sturen niet zo goed onder de knie hadden,..liet ik op het paard hun naam "schrijven" in de bak.Vonden ze geweldig en moet je kijken hoe mooi de bochten dan ineens worden :-p

lovehorsesXD

Berichten: 180
Geregistreerd: 12-03-13
Woonplaats: België

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:43

- je kan 123 piano doen: eentje aan de A de rest tussen de F en de K in een rijtje, diegene aan de A telt 123 piano en draait zich om in het zadel (de pony draait niet mee, straks wordt ie nog zeeziek :P ).
- je kan op de middenlijn kegeltjes zetten. een kleine groepsgalop (als ze dat al kunnen)
- drafbalkjes is ook een leuk idee.
- Je zou er van kunnen schrikken, maar bij ons doen ze als de kids pas af de longe komen al een keertwending om de voorhand...
- wat figuurtjes (niet alleen cirkels en van hand veranderen) volte halve baan, middenlijn, gebroken lijn, kwartlijn, slalom op de middenlijn (zonder kegels), splitsen vanuit een middenlijn, ...
- zonder zadel vinden de meesten ook geweldig
- individueel afwenden en halt op de middenlijn en dan met hun rechterhand linkervoet aanraken, armen gespreid en dan heen en weer met hun lichaam, de staart aanraken, de oortjes aanraken, ...
- leuk om te doen is ook altijd vrij rijden (eerst een lesje over voorrang) en dan mogen ze in de bak allerlei figuurtjes maken op hun eentje

en dat is het zo wat.... ;) :D

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:53

Lovehorses een keerwending om de voorhand? bedoel je niet een keertwending deze is gewoon op de achterhand op de voorhand is wel erg lastig ik heb het nog nooit geprobeerd ga dat ook maar niet doen denk ik :=


Ik deed idd altijd met de kinderen tikkertje of ''stoelendans'' maar dan met balken en het paard moest 2 benen voor de balk hebben staan en 2 na de balk

Ik ga er vanuit dat je prive les geeft en geen andere kids in de bak hebt die les hebben dan word dit en veel wat hier boven staat natuurlijk lastig

Ik vind idd figuren rijden en de instructrice laten raden erg leuk die ga ik ook maar eens voorstellen bij de kids hier
Slalommen en daarbij iets uit of in de pion zetten/halen bijvoorbeeld een zweep
Liedjes zingen en de daarbij behorende dansjes mits het paard dit toelaat uiteraard
Langs de letter waar je komt met die letter een vorm verzinnen en die rijden

Zo zijn er eigenlijk best veel dingen die je kan doen
Zo heb ik eens met een groepje van 4 meiden 6 en 7 jaar oud het liedje de dikste billen van het hele land gedaan op het paard was een groot plezier en succes en hebben dit toen ook op de opendag van de manege gedaan was echt heel erg leuk

Betrek de kinderen ook bij ''publiek'' en andersom dit zorgt vaak voor plezier
Bij ons stond het hele publiek mee te doen met het dansje de kinderen hebben dit voor gedaan zodat de mensen het na deden en toen begon de ''show''

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:06

@ gentlegiant, je zou er misschien nog harder van verschieten dat een keertwending om de voorhand ook écht een oefening is die we in België moeten rijden in een proef :D

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:32

Ja echt? Dat is hier idd niet haha

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:42

Wat een leuke ideeen, daar kan ik ook wel wat mee! Zelf vond ik het 'rondje om de wereld' fantastisch :)

Punz

Berichten: 8590
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:48

Eerlijk?
Als je niet opgeleid bent om les te geven aan kinderen... ( en op basis van je vraag neem ik aan dat dat niet zo is...) Dan misschien maar geen les geven aan kinderen.

Is toch een vak apart.

kimokken
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Koekange

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:32

Ik heb zelf als mini veel plezier gehad,

aan de longeerlijn zonder beugels is altijd leuk en damens zit blijft fantasties!
Zonder zadel rijden is ook leuk en balkjes draven is ook leuk!

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Les aan kinderen. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:00

Ik verplaats het even naar JI, daar zitten meer mensen die les geven aan kinderen :-)