Op het laatste moment je les afzeggen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 11:12

De laatste periode loop ik regelmatig tegen het feit aan de klanten op het laatste moment hun les afzeggen. Met het laatste moment bedoel ik dan ook 5 min voor ik de auto in stap of dat ik al onderweg ben. Vaak met dingen zoals, Sorry ik ben ziek, het is te slecht weer, o er is iets tussen gekomen enz... Of dat ik aan kom 15 min na tijd de les klant pas komt en dan nog moet gaan opzadelen met de vraag of ik dan genoeg tijd heb.

Ik heb stuk voor stuk harstikke leuke klanten die allemaal tevreden zijn met de lessen en ook allemaal hard vooruit gaan. Dus het is niet zo dat ze van me af willen.

Ik ben vrij "liefjes" met dit soort dingen. Maar ben wel redelijk inkomens afhankelijk van mijn lessen en een gemiste les is niet leuk zeker niet als je dan een gat in je schema hebt.

Mijn schoonouders zijn van mening dat ik mijn klanten moet laten door betalen als ze minder dan 24 uur van te voren afzeggen.

Mijn idee is dat dit in de paarden niet echt gebruikelijk is ? Wat zijn jullie meningen hier over?

Gowlan
Berichten: 4977
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:13

Dat is in mijn ogen toch overal? Min. 24 uur van tevoren afzeggen anders moet je betalen

Rianne11_42

Berichten: 1510
Geregistreerd: 10-12-07
Woonplaats: Malden (Nijmegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:14

Zolang je het maar duidelijk aan geeft bij de eerste les die je iemand geeft zou ik zeker stellen dat de klant door betaalt als-ie af zegt binnen 24u. En de tijd gaat gewoon in vanaf de tijd dat je afgesproken hebt. Mijn instructrice wacht daar ook echt niet op hoor! Zolang je er maar duidelijk in bent lijkt het me prima. Als ze dat niet respecteren moet je je misschien af vragen of je ze wel als klant wilt, denk ik zo...

xSCWx
Berichten: 7068
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:15

Veel bedrijven doen het volgende: afzeggen 24uur of langer van tevoren afzeggen alsnog 25/50% betalen, binnen 24uur het hele bedrag.
Het beste kan je werken met een maandelijkse vooruitbetaling waarbij je bij afzegging 24u van tevoren geld terug geeft.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:15

Inderdaad.
Als ze binnen 24 uur voor aanvang afzeggen gewoon laten betalen.
Of het moet echt een extreme reden zijn zoals ongeval, sterfte etc.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:16

Bij maneges is 24 uur van te voren echt wel gebruikelijk.

Ik zou die regel gewoon invoeren als ik jou was.

Mayling27

Berichten: 1925
Geregistreerd: 11-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:17

Zover ik weet, moet je indd 24 uur van te voren afbellen, anders betalen...
En ik kan me voorstellen dat je zoiets hebt van 24 uur??? Maar zou er anders zeker min 3 uur van maken (als 24 teveel voor je is)....
Dan heb je in iedergeval niet meer op het allerlaaste moment.. en je les klanten moeten zoiets ook kunnen begrijpen...

tamara266

Berichten: 76
Geregistreerd: 14-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:17

Bij ons op de manege is het ook zo dat als de les niet 24 uur van tevoren afgezegd wordt het gewoon in rekening wordt gebracht. Anders is het inderdaad makkelijk om gewoon op het laatste moment af te zeggen, wat inderdaad niet fijn is voor de lesgever..

Kidde
Berichten: 3471
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:17

Ik zou zelf netjes laten weten dat ze zich bijvoorbeeld per 1 juni minimaal een dag vantevoren moeten afmelden en anders gewoon betalen. Dan houden de mensen er toch meer rekening mee.

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 11:17

Probleem is denk ik dat ik in het begin daarin altijd heel makkelijk ben geweest. Omdat het toen af en toe eens voorkwam en ik dan dacht ach een keertje ziek kan gebeuren maar nu het vaker voor komt in een soms aardig druk schema is begint het flink vervelend te worden.

Punz

Berichten: 8587
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:18

Gewoon laten betalen. Is niet jouw probleem als een ander zich te laat realiseert dat ze niet kunnen lessen. Jij hebt je tijd gereserveerd voor hen, mogelijk zelfs "nee" gezegd tegen een andere klant omdat je dan bezet zou zijn. Jij hebt jouw tijd voor hen gereserveerd en als er dan gekozen wordt er geen gebruik van te maken, is dat letterlijk en figuurlijk voor rekening van de ander.

Dus; mail uitdoen naar je klanten dat lessen die niet binnen 24/48 uur zijn afgezegd gewoon in rekening worden gebracht ( ongeacht de reden van afzeggen: ziek, zwak misselijk is heel vervelend maar geen reden om dan jou maar niet te betalen.)

Je zult zien hoe snel het minder wordt met de afzeggingen :j :j

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:19

Ik zou iig eisen dat ze al hun paard zitten en losgestapt hebben.

Persoonlijk zou ik het er niet mee eens zijn als mijn instructrice mij laat betalen als ik ziek geworden ben.
Maar goed ik zeg ook eigenlijk nooit af.

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 11:19

Oke dus toch maar invoeren en dan miss per inganvg van volgende maand zodat ze tijd hebben om hier aan re wennen.

@ Renske de meeste zitten er ook al losgestapt op en ik snap jou ook wel als je nooit afzegd en dan een xtje wel is het zuur als je moet betalen. Maar je kan denk ik niet de ene wel de ander niet.
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 01-05-13 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayling27

Berichten: 1925
Geregistreerd: 11-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:20

Ik zou ze in iedergeval allemaal van te voren nu gaan waarschuwen.. Of eventueel een brief/mail opstellen... ivm veel te late afmeldingen.. waardoor je op laatste moment geen les meer hoef te geven.... afhankelijk van... zoveel uur van te voren afmelden, anders wordt les in rekening gebracht..... Bedankt voor jullie begrip....

Mayling27

Berichten: 1925
Geregistreerd: 11-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:21

Kady1 schreef:
Oke dus toch maar invoeren en dan miss per inganvg van volgende maand zodat ze tijd hebben om hier aan re wennen.



Waarom... als je ze op de hoogte stelt is iedereen meteen per direct op de hoogte... Het is niet dat je gaat verhuizen naar de Zuidpool en dat ze zich geestelijk moeten gaan voorbereiden hoor...

Vandaag is 1 Mei... Mooie dag van ingang! +:)+ Kom op meid.. Je kunt het! Gaat om jou centjes...!
Laatst bijgewerkt door Mayling27 op 01-05-13 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 11:21

Vandaag is toch 1 mei

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:23

Kady1 schreef:
Probleem is denk ik dat ik in het begin daarin altijd heel makkelijk ben geweest. Omdat het toen af en toe eens voorkwam en ik dan dacht ach een keertje ziek kan gebeuren maar nu het vaker voor komt in een soms aardig druk schema is begint het flink vervelend te worden.

Dan moet je de regels aanhalen, geef ze allemaal een brief waarin je dit probleem ook aankaart. Mensen die afzeggen weten natuurlijk niet dat de volgende ook net afgezegd heeft. Gewoon duidelijk zijn, dag van te voren afzeggen anders helft van het lesgeld betalen behoudens overmacht, maak duidelijk dat jij bij tijdig afzeggen nog iemand anders in kunt plannen. Als mensen alles nog moeten doen dan duurt de les gewoon 40 minuten en betalen ze voor een uur, ook dit kun je even aangeven in de brief, dat je verwacht dat ze op het paard zitten als je komt.

Mayling27

Berichten: 1925
Geregistreerd: 11-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:41

Kady1 schreef:
Vandaag is toch 1 mei



Zei ik toch :P :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:39

bigone schreef:
Kady1 schreef:
Probleem is denk ik dat ik in het begin daarin altijd heel makkelijk ben geweest. Omdat het toen af en toe eens voorkwam en ik dan dacht ach een keertje ziek kan gebeuren maar nu het vaker voor komt in een soms aardig druk schema is begint het flink vervelend te worden.

Dan moet je de regels aanhalen, geef ze allemaal een brief waarin je dit probleem ook aankaart. Mensen die afzeggen weten natuurlijk niet dat de volgende ook net afgezegd heeft. Gewoon duidelijk zijn, dag van te voren afzeggen anders helft van het lesgeld betalen behoudens overmacht, maak duidelijk dat jij bij tijdig afzeggen nog iemand anders in kunt plannen. Als mensen alles nog moeten doen dan duurt de les gewoon 40 minuten en betalen ze voor een uur, ook dit kun je even aangeven in de brief, dat je verwacht dat ze op het paard zitten als je komt.


Idd, zo zou ik het ook doen..

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18054
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:43

Word je per les betaald en kom je elke week bij dezelfde klanten-zij bij jou?
Dan zou ik gewoon maandelijks (4 tot 5 lessen dus, uitgaande van 1x p.w.) vooruit laten betalen. Gemiste lessen zijn dan al wel betaald en kunnen later ingehaald worden.
Of stel leskaarten in: 5 of 10 lessen per kaart voor €?,-
Dan zit je in ieder geval al niet meer met zo'n onstabiel inkomen.
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 01-05-13 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:46

Gewoon even duidelijk zijn en je klanten opvoeden, nette mensen hebben geen enkel probleem met deze regels, die kunnen het namelijk prima begrijpen dat het voor jou anders ook niet leuk is :)

Natuurlijk kun je dan altijd nog vriendelijk zijn en geen kosten berekenen als iemand 's middags les bij je heeft en 's ochtends ineens met en stevige griep wakker wordt en dan direct belt :)

_nvds
Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:47

brechtje122 schreef:
Ik zou zelf netjes laten weten dat ze zich bijvoorbeeld per 1 juni minimaal een dag vantevoren moeten afmelden en anders gewoon betalen. Dan houden de mensen er toch meer rekening mee.

:j

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:49

Ik zou inderdaad ook gewoon een brief/mail rondsturen en het zo snel mogelijk in laten gaan. Mensen worden tegenwoordig steeds makkelijker en jij bent er de dupe van! Dan kan je altijd nog een uitzondering inbouwen (ingeval van koliek oid, met dierenartsverklaring wellicht?), maar je zal zien dat de afmeldingen al meteen een stuk minder worden wanneer jij regels opstelt.

Enphalu

Berichten: 772
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:52

ik ken iemand en die belt niet eens af..

_nvds
Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:52

Ik zoek trouwens nog instructrice....