Op het laatste moment je les afzeggen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:04

xSCWx schreef:
Veel bedrijven doen het volgende: afzeggen 24uur of langer van tevoren afzeggen alsnog 25/50% betalen, binnen 24uur het hele bedrag.
Het beste kan je werken met een maandelijkse vooruitbetaling waarbij je bij afzegging 24u van tevoren geld terug geeft.


Volgens mij is het echt niet standaard dat je bij eerder dan de gestelde termijn (meestal 24 uur soms ook 2 of 3 dagen) afzegt je alsnog een deel moet betalen. Lessen terug betalen is denk ik ook wel onhandig. Als je veel vaste klanten hebt dan kan je beter een soort strippen kaart invoeren dat mensen gewoon bijvoorbeeld 5 of 10 lessen in een keer kopen ongeacht hoelang ze er over doen om die op te maken.

Je bent trouwens geen ambtenaar je kan zelf natuurlijk bepalen hoe streng je wil zijn, als je iemand in tranen aan de telefoon hebt omdat het paard ineens zwaar ziek/gewond is hoef je natuurlijk niet direct de deurwaarder te bellen om toch je lesgeld te innen. Maar als je het idee hebt dat mensen afbellen omdat ze hun teen hebben gestoten of ze de afwas nog moeten doen dan is het doodnormaal dat je gewoon betaald krijgt hoor, als mensen optijd afzeggen kan je op die tijd misschien een andere les inplannen, het kost jou ook gewoon geld toch?

EDIT: ik zou een het trouwens ook gewoon zonder termijn invoeren, het is namelijk gewoon normaal en beleefd om dingen op tijd af te zeggen en om op tijd je te zijn voor je les...

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:23

Bij ons op de manege is het ook 24 uur vantevoren of eerder afzeggen, dan kan je je les 3 maanden lang inhalen (het moet ingehaald worden ivm kwartaalabonnement). Maar we hebben ook een regel dat als je voor 10.00 's morgens afzegd je de les nog diezelfde week in mag halen. Dat vind ik zelf ook wel heel netjes, als je op die dag merkt dat je ziek bent is je les toch niet weg.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:30

waarom gelijk die regel bij iedereen, geef gewoon degene die dit doen een waarschuwing, dat ze de volgende keer moeten betalen. Zo lijden de goede ook niet onder de kwade.

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:42

Op de manege vind ik wel een ander verhaal dan een prive les.
Niet echt vergelijkbaar, want een manegeles gaat toch wel door als 1 of 2 mensen onverwacht niet komen en de instructrice komt sowieso niet voor niets naar de les toe en verdient har geld dan toch wel.

Als je prive les geeft is dat anders. Je komt speciaal voor een combinatie naar een leslocatie toe. Bij afzegging heb je voor niets je tijd vrijgehouden en je hebt geen inkomsten.
Dat is lief van je, maar niet meer van deze tijd.

Je kunt gewoon je regels aanscherpen hoor. Geen probleem.
Informeer schriftelijk of per mail al je klanten in een keer met uitleg hoe en waarom.
Voortaan uiterlijk 24 uur tevoren afzeggen, anders doorbetalen.
Omdat jij je tijd vrij houdt. Simpel.

Ik geef prive zanglessen. In het begin ook zonder regels, en later ook de regels aangescherpt.
Te vaak moesten mensen opeens overwerken, waren niet iets te moe, de tijd vergeten etc.
De goede mensen begrijpen dit en gaan eerder aangeven, of hadden toch al nooit een probleem met op tijd afzeggen.
En de late afzeggers gaan beter hun best doen of je raakt ze kwijt, maar dat schept dan weer ruimte voor mensen die wel fatsoen hebben om normaal met een anders tijd om te gaan.

Zelf kun je natuurlijk altijd bepalen dat je een keer coulant bent als een klant echt dezelfde ochtend kotsend is wakker geworden, of er iets gebeurt waardoor je het sneu vindt om te laten doorbetalen.
Dan kan je altijd zeggen "hier kon jij ook niks aan doen, laat deze keer maar zitten". En dan sta je juist weer extra positief bij je klanten.

Succes, beetje harder worden mag echt wel!

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:44

Ik zou gewoon aangeven dat je inderdaad die 24 uurs regel aanhoud.

Maar.. vind wel dat je een stukje onder voorbehoud moet doen.

Ik les trouw iedere week maar stel dat ik een uurtje voor les mijn knol stokkreupel uit het land haal
dan is dat geen opzet maar overmacht dan zou ik het toch niet leuk vinden om te moeten betalen

Maar dat is een ieder voor zich

Ik heb het gehad dat mijn instructrice al in de bak stond, Blondje oogde niet goed... hangerig... in stap niet door willen lopen
Hebben we er even een termometer in gedaan... 41 graden koorts.

Ik heb toen niet hoeven te betalen ... dat soort uitzonderingen kan je voor jezelf misschien wel instellen.. maar niet melden aan je klanten.

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 13:51

Ik wil vind zelf dat er idd uitzonderingen mogen zijn. Heb het ook wel eens gehad dat een paardje van klanten ineens kreupel in de les liep 1 rondje had ik het al gezien dat het niks ging worden dan reken ik ook niet door. En dat zijn dan de klanten die uitzichzelf wel aanbieden dan nog wat te geven voor de reiskosten.

Denk dat het voor iemand zoals ik die de boterham er voor een groot deel mee verdient toch wel slim is om wat regeltjes op te stellen .

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:55

Ik vind persoonlijk 24-uur van tevoren afzeggen best wel een lange periode. Er kunnen de ochtend of dag van de les een heleboel dingen gebeuren die je niet kunt verwachten. Je kunt ziek worden, onverwachts naar het ziekenhuis moeten, paard kreupel uit het land halen....allemaal dingen die voor iedereen begrijpelijk zijn. Waar ga je een grens trekken met uitzonderingen? Iemand die een uur van tevoren hoort dat ie nog even fijn mag overwerken....is dat een uitzondering of moet diegene toch betalen?
Ik begrijp heel goed dat het heel vervelend is als je redelijk inkomensafhankelijk bent van deze lessen. Persoonlijk vind ik het niet netjes om zo laat af te zeggen voor iets dat je van tevoren al aan hebt zien komen. Vaak kunnen mensen op de dag zelf wel inschatten of ze de les gaan halen of niet. Misschien iets van "voor 10.00uur 's morgens afzeggen, anders betalen"? Het is erg lastig om te bepalen welke grens je gaat trekken m.b.t. die uitzonderingen. Een strippenkaart voorkomt niet dat je gaten krijgt in je schema. Het zorgt er wel voor dat je in ieder geval je geld hebt ontvangen. Nou weet ik niet wat je rekent per les, maar ik heb lessen gehad à 35 euro per drie kwartier. Als ik daarvoor een strippenkaart van 5 of 10 lessen vooraf moest kopen...dat zou ik niet kunnen betalen. Dat is ook iets waar je rekening mee zult moeten houden of je zult moeten accepteren dat mensen die deze bedragen niet in één keer kunnen betalen, geen klant bij je kunnen zijn.

Ik vind het heel lastig om hier een goede oplossing voor te bedenken. Ik denk dat jij moet bepalen wat voor jou het prettigst is.

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:08

Ik zou ook zeggen 24 uur van te voren afzeggen inlassen.
Uitzonderingen voor echt kreupele paarden en ziekte van ruiter of paard kan je dan altijd nog wel maken,
maar in principe dus tijdig les afzeggen.
Ben je al groot deel van die ellende kwijt.

Ik heb ook wel eens half uur voor mijn les instr. gebeld, maar ja, dat was overmacht..
Sluiproute stond ineens file omdat de snelweg ook vast stond, dus daar kon ik niet echt veilig met paard en al tussen gaan file stappen.
En het werd een keer noodweer, donder en bliksum, jullie kennen dat wel zo'n NL zomer bui.
Toen gebeld en gevraagd of het half uur later kon (door onweer over straat onder de man ook niet zo'n goed idee).

_nvds
Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-09-12

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:10

Ziekte van ruiter zal ik niet doen.. ja als ze opeens migraine ofzo krijg (dat heb ik namelijk en heb daar opeens last van)

En anders zal ik gewoon zeggen , 5 euro kosten als ze vlak van te voren afzeggen

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:11

Dus omdat jij migraine hebt, vind jij dat die ziekte er wel bij hoort? Maar ineens aan de zware diarree hoort er niet bij? Dat is toch best gek... ;)

Kaula

Berichten: 2498
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:09

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel eens heb afgezegd wegens het weer 's morgens, terwijl ik 's avonds les had. Dat is soms zo moeilijk in te schatten.
Maar als het zo hard waait dat ik mijn lesgever niet eens meer kan horen of het onweert, dan ga ik niet evengoed nog lessen. Is ook voor mijn lesgever niet fijn lijkt mij.
Soms is het dus ook gewoon lastig, ik probeerde wel altijd snel aan te geven dat het niks werd, maar soms is dat alsnog kort dag.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:12

Gelukkig is mijn instructrice hier heel makkelijk in en belt juist zij vaker af dan ik. Het heeft geen zin om als het smiddags ineens keihard gaat regenen nog te gaan lessen. Als de bak blank is heeft het geen nut. Daarnaast doet mijn instructrice het voor de hobby, ze neemt ook niet iedereen als lesklant aan omdat ze wel met mensen aan de slag wil. Maar wij hebben dan ook meer een "vrienden" band dan alleen lesklant-lesser band.

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:13

Het is vrij normaal dat je hun gewoon door laat betalen. Maar soms is het voor de klanten moeilijk te zien, of komen ze ergens achter op die dag. Misschien dan van 24 uur , 12 of 10 uur maken? of is dat dom? :+

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:16

24 uur is prima :j en dan kun je altijd rekening houden met uitzonderingen immers, want er kan altijd sprake zijn van overmacht. Maar ze moeten geen misbruik maken van je coulante houding, dat kun je wel aardig in de kiem smoren door 24 u van te voren afbellen in te stellen :)

Wannabie
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:24

Bij mij wordt er overlegd wanneer het slecht weer is. We beslissen dan samen of we de les laten doorgaan of niet, wel moeten we er een uur op voorhand uit zijn, omdat mijn instructrice bijna een uur moet rijden. Ik moet de les dan uiteraard ook niet betalen.
Ik zorg normaal dat hij gepoetst is maar zadel hem pas op wanneer ze aankomt (dus 5 of 10 min op voorhand).
Dan zijn we klaar op het afgesproken uur.
Ik had er nog niet over nagedacht, maar het lijkt me wel een goed idee om hem alvast los te stappen. Ik vraag volgende les zeker even of ze dat fijn zou vinden!

myrt3

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:29

Ik denk dat 24 uur ook een mooie tijd is om iets af te zeggen, natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Maar geen consequenties, maakt het altijd makkelijker om iets af te zeggen zonder duidelijke reden oid.

blingpiggy

Berichten: 664
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:43

24 uur vind ik ook wat streng.... :( maar ik vind best dat je regels kunt stellen in een algemeen mailtje. Of gewoon persoonlijk zeggen zodra je de lesklant ziet. En dan bijvoorbeeld maximaal 3 uur van te voren afzeggen aanhouden.
Daarbij kun je ''overmacht'' situaties laten gelden zoals ziekte van paard/ruiter en weersomstandigheden (als de klant alleen een buitenbak heeft!).

Noctua

Berichten: 332
Geregistreerd: 23-04-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:54

Bij de manege waar ik rijd kopen de klanten leskaarten. Deze zijn dan, bij 10 lessen, 10 weken geldig + één extra week om lessen die gemist zijn te kunnen inhalen. Wel geldt hier dat een les uiterlijk 24:00 van te voren afgemeld dient te worden. Doe je dit niet dan vervalt de gemiste les en mag je deze niet inhalen.

Uiteraard zijn er ook uitzonderingen. Mocht je bijvoorbeeld je arm breken, etc. dan wordt de leskaart stopgezet en kan je de kaart afmaken zodra je weer genezen bent dacht ik..

Dus zo vreemd is het niet om een termijn voor afmeldingen op te stellen. Uiteraard moet je dan zelf beslissen wat voor een termijn je instelt of wat jij als uitzondering beschouwt ;)

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:57

Bij mij in mijn bedrijf is het ook 24 uur van te voren afzeggen en anders betalen. Ik neem mijn werk serieus en hoop mijn klanten ook. 48 uur van te voren krijgen ze een mail met de bevestiging van de afspraak. En de mededeling dat niet of te laat afzeggen altijd doorbetalen betekend. Ze hebben dan nog 24 uur de tijd om af te zeggen.
Tuurlijk is het mogelijk dat er iets tussen komt. Vaak leg ik dan uit dat ze eigenlijk moeten betalen maar als ze binnen een week een nieuwe afspraak inplannen het niet hoeft. Ik heb klanten die gemiddeld een keer per maand komen.
Als bij jou de lessen een keer per week zijn kun je afspreken dat ze binnen 2 dagen kunnen inhalen.
Bij extreem weer ed kun je natuurlijk altijd even met elkaar overleggen.

Het is gewoon prioriteiten stellen. Als Anky morgen vraagt of je bij haar komt rijden. Kunnen we allemaal.

xRaisin

Berichten: 1762
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:07

Naar mijn mening is het hartstikke normaal dat als een les niet 24 uur van te voren wordt afgezegd dat die les dan nog betaald moet worden. Natuurlijk kun je het niet altijd ruim van te voren weten. Zoals als je ziek bent, maar dat weet je s ochtends vaak al wel en hoef je niet pas een kwartier van te voren af te bellen.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:11

Silence schreef:
Inderdaad.
Als ze binnen 24 uur voor aanvang afzeggen gewoon laten betalen.
Of het moet echt een extreme reden zijn zoals ongeval, sterfte etc.


Het kan zijn dat je paard in de wei getrapt is en kreupel loopt.. Dat je op stal komt en het dan pas merkt.... Dus vandaar dat ik het in de paardensport lastiger vindt om dat te zeggen...

+ Het enige nadeel is dan weer, dat als ze weten dat het dan niet geldt, vaak het daar op gegooid gaat worden... Kun je niet iets maken "voor 's ochtends 10 uur" voor het ziek melden ofzo?

Want vraag me af wat mensen doen bij een kreupel paard... Als ik les heb, dan ga ik een uur van te voren naar stal, alles klaar zetten, rustig poetsen, opzadelen, beetje losstappen alvast... Maarja, als ik hem kreupel uit de wei haal, weet ik dat ook pas 45 minuten van te voren ;)

Annemiek184

Berichten: 323
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Achterhuuuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:45

Ik vind inderdaad dat een les minimaal 24 uur van tevoren afgezegd moet worden. Anders had u/jij ook nog wat anders in kunnen vullen en nu heb je je helemaal aangepast aan de ruiter.

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:49

Als je het van te van te voren duidelijk maakt is het niet meer dan normaal. Jij plant het er wel voor in, als klant kun je zo iets niet maken vind ik. Dus dan gewoon betalen.

MerleSimone

Berichten: 5733
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:58

Ik weet niet of jij alleen klanten hebt die je op locatie les geeft?

Ik heb namelijk les bij mijn instructrice thuis, samen met nog een buurtgenoot. Afgelopen zondag zou ik om 10 uur les hebben en ik liep al 2 dagen met keelpijn maar ik wilde toch rijden. Zondagochtend werd ik dus wakker en merkte dat ik echt te slecht was om te rijden dus heb om 8.30 nog gesmst dat ik niet kwam. Is voor haar dan geen probleem, gebeurt me namelijk nooit en ze heeft het andere meisje nog wel les gegeven. En daarbij we krijgen vaak zat van haar kant te horen dat ze toch niet kan ofzo dus vind het prima zo dat ze dan geen kosten rekent..

In jouw geval vind ik 24 uur ook wel een beetje te lang. Want inderdaad, ziekte van paard, kreupel, weet jij veel dat kan zelfs 5 minuten van tevoren gebeuren. Stel dan een limiet aan jouw tijd van vertrek. Hoe lang zit je max in de auto naar een klant? Als dat bijvoorbeeld een uur is stel je dat ze anderhalf uur voor de les gemeld moeten hebben dat het écht niet door kan gaan. Dan heb jij namelijk niet het probleem dat je al onderweg bent en voor niks komt. Daarbij vind ik wel dat je waarschuwingen kunt geven aan je klanten die met regelmaat ineens afmelden :) Jij steekt er energie in dus je mag best wat van ze verwachten.

En over het niet klaar zijn als jij komt, jij trekt een uur uit voor de les. Van 10 tot 11 is de les en als ze er om kwart over 10 pas op zitten dan is de les gewoon om 11 uur af voor het volle tarief. Dat is dan toch hun eigen verantwoordelijkheid? :)

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:02

Ik zou eerst eens beginnen met het bespreekbaar te maken bij de mensen waar het vaker gebeurt. Gewoon zeggen wat je opvalt en dat je dat vervelend vindt. En vervolgens een beroep doen op hun fatsoen om eerder af te melden.
Dat een tijdje aan kijken en mocht dat niet helpen, kun je altijd nog zeggen dat je kosten in rekening gaat brengen bij afmelden op zeer korte termijn. Maar mijn ervaring is dat als je het echt goed bespreekbaar maakt en duidelijk maakt hoe vervelend het is, een groot deel van het probleem daarmee opgelost wordt. Zeker als het fijne mensen zijn zoals je zegt. Dus dat zou voor mij stap 1 zijn.