xSCWx schreef:Veel bedrijven doen het volgende: afzeggen 24uur of langer van tevoren afzeggen alsnog 25/50% betalen, binnen 24uur het hele bedrag.
Het beste kan je werken met een maandelijkse vooruitbetaling waarbij je bij afzegging 24u van tevoren geld terug geeft.
Volgens mij is het echt niet standaard dat je bij eerder dan de gestelde termijn (meestal 24 uur soms ook 2 of 3 dagen) afzegt je alsnog een deel moet betalen. Lessen terug betalen is denk ik ook wel onhandig. Als je veel vaste klanten hebt dan kan je beter een soort strippen kaart invoeren dat mensen gewoon bijvoorbeeld 5 of 10 lessen in een keer kopen ongeacht hoelang ze er over doen om die op te maken.
Je bent trouwens geen ambtenaar je kan zelf natuurlijk bepalen hoe streng je wil zijn, als je iemand in tranen aan de telefoon hebt omdat het paard ineens zwaar ziek/gewond is hoef je natuurlijk niet direct de deurwaarder te bellen om toch je lesgeld te innen. Maar als je het idee hebt dat mensen afbellen omdat ze hun teen hebben gestoten of ze de afwas nog moeten doen dan is het doodnormaal dat je gewoon betaald krijgt hoor, als mensen optijd afzeggen kan je op die tijd misschien een andere les inplannen, het kost jou ook gewoon geld toch?
EDIT: ik zou een het trouwens ook gewoon zonder termijn invoeren, het is namelijk gewoon normaal en beleefd om dingen op tijd af te zeggen en om op tijd je te zijn voor je les...