Op het laatste moment je les afzeggen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tazziexxx

Berichten: 696
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:04

Bij ons moet je ook 24 uur van te voren afzeggen. ;)

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:16

Ik heb allerlei termijnen gezien en de meeste zijn heel redelijk, zolang je weet waar je aantoe bent. Ik denk dus dat je lesklanten het prima begrijpen en wat ook gezegd werd: maak het bespreekbaar. Niet iedereen staat er bij stil dat het vervelend is als je kort van te voren afzegt.

Een strippenkaart lijkt me een ramp om bij te houden, zowel als instructeur en als ruiter. Ik zou als ruiter dus nooit zo'n ding kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:17

Hier betaal je nog gewoon voor die les, zelfs in de vakantie wanneer je niet rijdt betaal je gewoon. Ik ben altijd brutaal en vraag of ik een les kan inhalen als ik niet kan.

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:50

Bij mij krijgen alle lesklanten een klein contractje waarin o.a. staat dat ze min. 24 uur van te voren af moeten melden omdat er anders een halve les kan worden berekend. Bij slecht weer wordt er in overleg gekeken of de les door kan gaan en als we dan beslissen om niet te lessen vraag ik ook geen geld. Dat is ook omdat ik voornamelijk op buiten locaties kom en echt geen zin heb om de hele dag in regenpak slecht lopende combinaties te moeten begeleiden.
Ik heb opzettelijk erin gezet dat er een halve les kan worden berekend zodat ik dan de vrijheid heb om te kijken naar de reden van afzeggen en hoe vaak het voorkomt om dat een lesklant afzegt. Aan de hand daarvan beslis ik of ik daadwerkelijk een rekening stuur of het door de vingers zie.

Wannabie
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:10

JJane schreef:
Als Anky morgen vraagt of je bij haar komt rijden. Kunnen we allemaal.

niet allemaal }>
Ik ben heel tevreden bij mijn instructrice, zou zelfs niet willen wisselen als het gratis was...
Ik behandel haar daarom dus ook steeds correct, zou graag willen dat ze blijft komen.
Als je goed bent in wat je doet, heb je toch (kandidaat-)lesklanten genoeg? Dan geef je toch gewoon voorrang aan degenen die niet met je voeten rammelen? Of zie ik dat verkeerd?

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 08:57

Dat is wel wat ik wil gaan doen de gene die netjes zijn naar mij voorrang geven. Maar ik wil de andere klanten toch ook wel even aanspreken want miss hebben ze niet helemaal door dat het vervelend is.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:40

Het is ook maar net hoever jij het laat komen. Als je er niets van zegt worden sommigen daar erg makkelijk in. Vaak beseffen ze ook niet dat jij nog een rits mensen achter hun aan gepland hebt en dat het jouw inkomsten zijn.
Maar het is ook een kwestie van respect. Al zou de les gratis zijn zou ik het nog niet in mijn hoofd halen zo met mijn lesgever om te gaan en als ik dat wel zou doen is het snel over bij mijn huidige lesgever en kan ik op zoek naar een ander.

Ik zou bij de notoire "overtreders" dit bespreekbaar maken en uitleggen dat jij hier last van hebt, niet alleen financiëel maar ook qua planning en als dit nog vaak gaat gebeurden de kosten doorberekend worden. Desnoods stel je daar leskaarten voor in. (bij een vorige lesgever heb ik dit ook gehad, geen probleem).

Bij manege's zijn regels mbt afzeggen makkelijker te implementeren, zij zijn niet afhankelijk van het weer (meestal binnenbak beschikbaar) en hebben altijd een paard klaar staan. Bij prive lessen ligt dit toch vaak wat anders omdat er veel sneller sprake zal zijn van overmacht (bak niet berijdbaar of paard kreupel) en zal je er dus iets genuanceerder mee om moeten gaan, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze er misbruik van hoeven te maken.

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 09:59

Leskaarten invoeren ga ik niet doen, ik heb klanten die bvb maar 1x in de 2wk lessen omdat ze het anders niet kunnen betalen, die kunnen een leskaart in 1x aftikken ook niet betalen. Ik heb besloten om iedereen een mailtje te sturen met het vriendelijke verzoek om lessen tijdig af te melden een dag van te voren. Als ik het maar voor de volgende ochtend weet. Ook ga ik laten weten bij niet tijdig afmelden wordt de les door betaald, met uitzonderingen van paard kreupel, ongeval, ziekte van paard enz...

Dus als mensen bellen terwijl ik in de auto zit met de mededeling dat ze het hoofdstel van het paard vergeten zijn en dat die in een kast zit die opslot zit en ze er pas s middags bij kunnen dan is dat dikke pech maar doorbetalen (werkelijk waar dit was de laatse x bij een afmelding de reden)

Afmeldingen door slecht weer worden samen besproken en als ik het ook te slecht vind hoeven ze niet door te betalen. (

Bij klanten die nooit afmelden maar eens een keertje ziek zijn kan ik zelf alsnog mild zijn of ze wel of niet door hoeven te betalen.

myrt3

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:32

Netjes! Hoop dat ze het allemaal goed opnemen, en gewoon op komen dagen op de afgesproken datum, tijd etc

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:43

Klinkt als een goede regel :j
Ik had hier eerder ook ontzettend veel last van. En omdat hier de lessen strak achter elkaar gepland worden, zit ik er niet op te wachten om last minute een uur uit mijn neus te vreten tot de volgende les.

Had ook echt afmeldingen van ' we gaan zwemmen' of feestje vergeten etc.
Tegenwoordig ook het 24 uurs systeem, en hou mij hier redelijk strikt aan.
Iedereen weet waar ze aan toe zijn, en ik krijg gewoon netjes mijn inkomen zonder verassingen.
Uiteraard hebben we altijd uitzonderingen, bv pas geleden een opa van een leerling die met spoed naar het ziekenhuis moest, dan ga ik niets in rekening brengen natuurlijk.
Zelfde geldt voor enkele echt kleine ruitertjes van 4 jaar die van de winter heel soms last minute niet kwamen, omdat het echt te koud en guur voor ze was.
Dit spreek je van tevoren gewoon af, en wordt eigenlijk totaal geen misbruik van gemaakt, je laat zien coulant te zijn, dus perfect

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:49

Lijkt mij normaal dat je betaalt als je zo laat afzegt. 24 uur van te voren is idd gebruikelijk naar mijn idee.
Mocht je gevallen zijn en wat gebroken hebben of iets dergelijks is het bij kortere tijd van afzeggen wel over denkbaar, want dat
plan je niet, dat weet je niet van te voren en dat wil je niet.

En met les te laat erop, dan zou ik eigenlijk gewoon vanaf de minuut dat je aan komt je tijd in de gaten houden en je afgesproken tijd
er zijn en weg gaan na die tijd, ook al ben je dan pas 10 minuten aan het lesgeven. Meeste mensen leren daar wel van denk ik, want lessen
zijn duur zat, en zeker als je de helft van de tijd 'verprutst' aan opzadelen, instappen enz.

XxSasjuhh

Berichten: 1068
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:59

Hier op de manege is het ook 24 uur, maar als ik ziek was, belde ik gewoon in de ochtend pas af.
Voor dressuur maakte het niet zoveel uit, maar met springen was ik vaak alleen, en de enigste van de hele les die afbelde...
Ik zou ze laten betalen, afhankelijk van de lestijd.
Als ze in de middag les hebben, dat ze in de ochtend al af moeten bellen, en als ze in de ochtend les hebben, minimaal 2 uur voor de les.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:01

Hun 'verplichten' een 5/10 lessenkaart te kopen, vooraf te betalen, afbellen doe je op zijn minst 1 uur van te voren, anders word de les alsnog 'ingevuld' op de kaart en hebben ze dus een les minder, jij hebt wel gewoon je geld.

thirteenn

Berichten: 2084
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:03

Ik zou ze laten betalen als het niet 24 uur van te voren afgezegd is. Jij hebt je geld nodig. Op manege's doen ze dat ook dat je gewoon door betaald als je niet op tijd afmeld.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:44

ik heb niet alle post gelezen hoor...

Op de manege hier in het dorp kun je je wekelijkse manege-les inhalen als je tenminste 1 uur voor die tijd af zegt (de lessen gaan natuurlijk toch wel door, met of zonder jou). Als je niet afzegt mag je ook niet inhalen.

Bij privéles lijkt het mij fatsoenlijk om zo tijdig mogelijk af te zeggen, d.w.z. minimaal een dag van te voren. Natuurlijk kan het zijn dat je een paar uur voor de geplande les ziek wordt (of dat er iets anders dringends aan de hand is), dus om nu standaard te zeggen dat iemand 24 uur van te voren af moet zeggen of anders moeten betalen, vind ik zelf iets TE streng...

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:48

ídd gewoon invoeren. Veel manege's doen het ook. Niets raars aan hhor.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:50

24 uur van te voren kan gewoon niet... Denk ook niet dat iemand bij mij terug hoeft te komen als ik 45 minuten voor de les mijn pony kreupel uit de wei haal en diegene zegt "reken maar lekker even af voor de les"... Als het vaak zo is en het een smoesje is, ander verhaal... Maar dan wil ik op z'n minst een "inhaalles" voor het geld dat ik betaal... Inhalen vind ik anders van voor niets betalen ;) Zodra je iets weet, zeg je het af... Dat lijkt me logisch... Maar bied dan opties, andere keer lessen of wat dan ook ipv "voor niets betalen"...

puppy1128

Berichten: 5019
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:54

Bij me manege waar ik rij is het zo dat je gewoon je les moet betalen als je niet 24 uur van te voren afzegt :P
Zegt iemand op het laatst af omdat ie iets gebroken heeft tijdens het lopen of weet ik veel wat, ja kan je niets aan doen, maar zoals slecht weer kan je 3 dagen van te voor al weten :') Als ze dan dus op het laatst afzeggen zou je gewoon kunnen zeggen dat ze gewoon moeten betalen :)

Joslinn

Berichten: 133
Geregistreerd: 14-10-06
Woonplaats: Lievelde

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:57

ik heb ook al eens les gegeven aan een meisje die ook uitgebreid aan het poetsen was als ik kwam om les te geven. nadat dit 3x gebeurd was heb ik aangegeven dat dit van haar eigen tijd af ging want na het afgesproken uur is de les toch echt voorbij. Dit werkte prima en was daarna ook altijd op tijd.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:11

24 uur op voorhand! Dat vind ik wel heel ruim.
Soms sta je 's ochtends op en voel je je wat ziek, of he, je hebt gewoon een slechte dag en echt geen zin in de les van vanavond. Ik zou het dan oneerlijk vinden om toch die les te moeten betalen. Een grens instellen, ok, maar geen 24 uur.
In geval van overmacht wil ik ten alle tijd de les kunnen afzeggen zonder betaling.

In ruil geldt dit ook voor mijn instructrice. Als ze 's ochtends belt dat ze zich toch niet goed voelt of he, ze heeft een feestje waar ze eerst niet naartoe wilde, maar nu toch maar wel gaat, dan is dat voor mij ook goed.
Als je een goede verhouding hebt dan weet je toch wat je aan elkaar hebt. Drie lessen op rij afzeggen is natuurlijk niet de bedoeling. En een kwartier voor tijd afbellen is uiteraard ook not done.

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:37

24 uur van te voren af bellen vind ik logisch, lees je ook vaak. Maar uitzonderingen kunnen er altijd zijn, maar dat is dat op dat moment iets tussen instructie en ruiter, instructie bepaalt.

Ik leste een periode om de week, was een buitenbak. Zomers weer, maar dus onderweg ook die zomerse onweersbui... Had ik niet zien aankomen, en heb mijn auto op een parkeerplek gezet en mijn instructrice gebeld om te over leggen. Ze vond het een goed idee om de les te verplaatsen, de bak zou ook niet meer te doen zijn.

ANOUCKOEKJES
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:38

Ik zou meegaan in het idee van je ouders! Dat is bij de meeste manege's al zo.

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 17:42

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen manege he :) dat het bij maneges zo is dat snap ik heel goed. Ik ben een privé instructrice die met de auto naar haar klantjes toe rijd.

Ik heb de klanten aangesproken op het feit dat ze zo laat van te voren afzeggen en dat als dit blijft gebeuren zonder geldige reden dat ik het bij hen ga door berekenen. Ze hadden gelukkig begrip hiervoor en zouden proberen rekening er mee te houden.

Dus ik ben daar al heel erg blij mee :)
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 09-05-13 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Op het laatste moment je les afzeggen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:50

Mijn instructrice heeft de regel, 's morgens voor 10 uur afzeggen en anders betalen.
24 uur van te voren lijkt me niet eerlijk, je kan toch niet dan al weten of je 's ochtend met een flinke griep wakker zou worden? Ik zou er iig niet mee akkoord gaan dat ik zou moeten betalen als ik ziek ben en ik heb zodra ik het wist 's ochtends meteen gebeld..
Op mijn manege moet je idd 24 uur van tevoren afzeggen (dan hoef je niet te betalen), maar als je korter van tevoren afzegt of helemaal niet mag je de les diezelfde week nog inhalen.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:15

Marocje schreef:
24 uur van te voren af bellen vind ik logisch, lees je ook vaak. Maar uitzonderingen kunnen er altijd zijn, maar dat is dat op dat moment iets tussen instructie en ruiter, instructie bepaalt.


Waarom bepaalt instructie? Ik wil geen uitzondering. Ik wil 's ochtends gewoon de les van 's avonds kunnen afzeggen en 's avonds gewoon de les van 's ochtends zonder dat ik daar een "regel" mee breek.
Als de instructeur dan zou zeggen 'ik ben de instructeur, dus ik bepaal', dan zou ik echt al helemaal met het handje zwaaien. Dan hangt het van zijn/haar humeur af of ik de les moet betalen of niet. Nou, mooi niet dus. Gewoon een gezonde relatie erop nahouden. Instructeur moet niet als een slaaf behandeld worden die komt of wegblijft met een knip van je vingers, maar zonder lesklanten ook geen werk en geen inkomsten. Water bij de wijn doen van beide kanten.

TS, misschien kan je het er eens met je lesklanten over hebben wat zij een acceptabele grens vinden om af te bellen. Op bokt kunnen we nu wel allemaal roepen 24 uur op voorhand, als je klanten het daar niet mee eens zijn en één voor één afhaken, dan zit jij met de miserie. Op bokt wordt meestal het perfecte plaatje geschetst "zoals het zou moeten", maar je bent in de werkelijkheid bezig, realiteit met echte mensen. Dan moet je compromissen kunnen sluiten en vooral communiceren!!