B proef zonder galop.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sita12
Berichten: 577
Geregistreerd: 15-06-10
Woonplaats: rucphen

B proef zonder galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 15:16

hoi hoi

even een vraagje :)
ik ga met mijn jonge haflinger aankomend weekend een b proef starten, na lang twijfelen heb ik besloten om deze zonder galop te doen en dus door te blijven zitten.

hoe wordt dit dan beoordeeld? een 1 voor niet aanspringen of wordt hier anders na gekeken?

de reden dat ik besluit het niet te doen is omdat hij nog niet stabiel genoeg is om goed aan te springen, dus regelmatig verkeerde galop of hij valt uit de galop. Daar wordt ik weer zenuwachting van en verpest dan de rest van de proef .

bij inschrijving is aangegeven dat je zonder galop mag rijden.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: B proef zonder galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:18

Kan je niet gewoon even wachten tot hij meer balans heeft? Een jong paard met te weinig balans voor de galop is imo niet toe aan een B proef...

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Re: B proef zonder galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:19

waarom op wedstrijd gaan als je paard er nog niet klaar voor is?
Dan heb je dus een 0 op het aanspringen in galop, een 0 op je oefening in galop en een 0 op je overgang. En dat dus 2x

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:20

Rijd je een proef waar daadwerkelijk galop in zit, en daar wil je blijven draven? Of rij je een impulsproef zonder galop?

Bij een officiele KNHS wedstrijd hoor je een 0 te krijgen voor iets wat niet getoond is. Als jij dus niet aanspringt, zou je daar een 0 voor kunnen krijgen. Een volte die in galop hoort, maar die je in draf doet zal ook niet veel gegeven worden, hooguit nog een 1 of een 2 omdat je de volte wel rijdt.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:20

Is het een oefenwedstrijd?
aangezien er bij inschrijving aangegeven stond dat je zonder galop mag doen.

butengeweun

Berichten: 3667
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:21

Gewoon lekker gaan en kijken wat hij doet, je kan het altijd 1 keer proberen. Als het een echte B proef is krijg je idd een 1 voor aanspringen en terug naar draf. Voor de volte die erin zit zal je een onvoldoende halen maar geen 1 want volte wel getoont alleen de gang is verkeerd. (Dit is wat ik ervan heb begrepen ooit)

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:21

Heel misschien om iets te gaan doen wat voor paard en ruiter zowel leerzaam is als 'anders' en dus afwisseling? :)*

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:21

Ga je serieus knhs starten of onderling? Bij onderling zou ik zeggen lekker blijven zitten, voor knhs zeg ik start nog even niet.
Zelf een andalusier merrie die ook heel veel balans problemen heeft gehad met galopperen, gaat inmiddels beter en blijft wel door galloperen, maar aanspringen gaat linksom de ene keer wel andere keer niet goed. Ik wacht dus bewust nog even met officieel starten, maar rij aankomende zondag wel tussen officiƫle starts om een keer beoordeeld te worden en om wat ervaring op te doen voor 2014, tegen die tijd verwacht ik wel dat we er aan toe zijn om officieel te beginnen.
Misschien voor jou ook iets om voor de ervaring wat onderling te starten, en pas officieel beginnen als dit soort basisdingen bevestigd zijn.

sita12
Berichten: 577
Geregistreerd: 15-06-10
Woonplaats: rucphen

Re: B proef zonder galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 15:27

het is ook een onderlinge wedstrijd :) en het is inderdaad voor de ervaring :) hij is 5 1/2 en sinds november onder het zadel en doet het super goed :) Er staat bij inschrijving B recreanten met of zonder galop , zonder galop blijven doorzitten.

echter ben ik af en toe een schijtluis en kan dus prima aanspringen echter zodra ik me eigen lang maak en ontspan valt meneer uit de galop( dus heeft niet zo zeer met balans te maken) ik moet m dan gelijk bij drijven of een tik geven. ( iets wat ik dus niet goed durf, thuis gaat nu goed maar laat staan op vreemd terrein).

echter vind ik het wel belangrijk dat hij afwisselend terrein krijgt te zien, we hebben al bij andere op stal etc gereden en dat ging goed, dus nu is het tijd voor een proefje netjes schoon/op getut en met een hoop andere paarden.:)

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Re: B proef zonder galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:28

O als het een onderlinge wedstrijd is en er is ook de keuze voor zonder galop beoordeeld de jury het ook naar gewoon een nette volte in draf met alleen door zitten lijkt mij!

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: B proef zonder galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:30

Dan zeg ik lekker blijven draven, tenzij je denkt ach doe het gewoon, gewoon rustig blijven, het is voor de lol, wie weet gaat het wel hartstikke goed!

sita12
Berichten: 577
Geregistreerd: 15-06-10
Woonplaats: rucphen

Re: B proef zonder galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 15:32

ja ik rijd 2 proeven dus wie weet bij 1 van de 2 zeg ik ineens gas erop whahahaha, maar indd het gaat om de fun.

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:33

Waarom dan niet juist met galop rijden? Juist daarin moet je leren vertrouwen en ervaring krijgen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: B proef zonder galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:46

Ik zou het dan als het onderling is juist proberen! Als het niet lukt is het niet een minpunt etc.. ooit moet je hem toch ook aanpakken op ander terrein.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: B proef zonder galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:57

Misschien wil TS eerst vertrouwen hebben en aan het paard geven tijdens de proefjes, en op een vreemde plek.
Dit doe je niet door nog niet bevestigde dingen te gaan vragen, en als het dan mislukt je paard te straffen.

Ik denk dat TS er heel goed aan doen eerst op een oefenwedstrijd te starten, en dan geen galop te proberen.
Laat het paard een fijne ervaring opdoen, dan zal die de volgende keer weer met plezier mee gaan.
Wedstrijd rijden gaat niet alleen om resteren, maar ook om de lol die je samen kan beleven.

sita12
Berichten: 577
Geregistreerd: 15-06-10
Woonplaats: rucphen

Re: B proef zonder galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 16:01

indd HTM daar ben ik het helemaal mee eens.

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: B proef zonder galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:02

Maar je hoeft hem toch ook niet te straffen. Gewoon proberen aan te springen en je been er goed aanhouden. Lukt het: top, lukt het niet: helaas maar geen man overboord.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: B proef zonder galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:09

Idd, dat kan ook Lies, maar omdat TS al aangeeft dat het een moeilijk punt is, dan zou ik er ook voor kiezen om in elk geval dat in de eerste proef het niet te doen.
Met losrijden zou ik het wel proberen, mits de ruimte het toelaat, maar zou persoonlijk in de proeven liever rust en regelmaat houden, en vooral het paard met een fijn gevoel de ring uit te laten komen.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:13

Ik zou eerlijkgezegd niet proberen aan te springen. Als je het wel doet, en het lukt misschien niet helemaal goed, dan is dat een minder goede ervaring voor jullie beiden dan als jullie gewoon een nette proef rijden. Galopperen kan altijd nog.
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 24-05-13 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:13

Ik lees vooral dat de pony nog balans mist (en dat is toch echt oefenen en spier kweken) en dat TS te weinig vertrouwen heeft in haar pony. Juist in zo'n situatie zou ik gewoon proberen aan te springen, maar niet te zwaar hangen aan het resultaat hiervan.

Maar wij kennen de pony natuurlijk niet dus het blijft voor ons moeilijk inschatten.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:29

Arc_En_Ciel schreef:
Ik zou niet meedoen aan die B proef als je niet in staat bent om de oefeningen uit te voeren.
Je krijgt dan een aantal keer een 0. Nou, dan knalt je puntenaantal echt omlaag.
Ik zou gewoon wachten tot je paard er ook echt klaar voor is. Geduld is een schone zaak :)



Zoals TS aangeaf is het een oefenwedstrijd waar je de B proef ook zonder galop mag rijden.

lizy29 schreef:
Ik lees vooral dat de pony nog balans mist (en dat is toch echt oefenen en spier kweken) en dat TS te weinig vertrouwen heeft in haar pony. Juist in zo'n situatie zou ik gewoon proberen aan te springen, maar niet te zwaar hangen aan het resultaat hiervan.

Maar wij kennen de pony natuurlijk niet dus het blijft voor ons moeilijk inschatten.


Ik zou dat aanspringen dus niet proberen.
Juist omdat je van te voren weet dat het paard het niet kan, en de ruiter te weinig vertrouwen heeft.
Ze gaat naar een vreemde plek, met vreemde dingen, dan is het juist belangrijk dat je als ruiter een beetje zeker kan rijden, en zo je paard begeleid, en vertrouwen geeft.
En ik denk dat TS er goed aan doet om vaker naar zoiets toe te gaan, en op die manier het paard langzaam laten wennen eraan, en als TS genoeg vertrouwen heeft dan kan ze dan toch galopperen, dat hoeft niet direct de eerste keer toch?

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:30

HTM schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Ik zou niet meedoen aan die B proef als je niet in staat bent om de oefeningen uit te voeren.
Je krijgt dan een aantal keer een 0. Nou, dan knalt je puntenaantal echt omlaag.
Ik zou gewoon wachten tot je paard er ook echt klaar voor is. Geduld is een schone zaak :)



Zoals TS aangeaf is het een oefenwedstrijd waar je de B proef ook zonder galop mag rijden.

Dat zag ik later ook :j ik zal mijn post even aanpassen.

sita12
Berichten: 577
Geregistreerd: 15-06-10
Woonplaats: rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 10:00

daar ben ik weer :):):)

nou mijn baby was super liefffff 15de van de 22 dus niet slecht voor de eerste keer ( al zeg ik het zelf)
het enige wat wel jammer was( en ik ook aangegeven heb bij de organistatie) is dat ik duidelijk aan gegeven heb ( bij inschrijving en voor starten) dat ik zonder galop de proef zou rijden, en ik toch een 0 voor de galop heb gekregen en een 2 (proef 1) en een 4 ( proef 2) voor de figuren in galop, terwijl mijn voltes doorzitten super netjes waren:( . er stond bij niet uitgevoerd terwijl ik wel het figuur heb gereden alleen niet in galop maar in draf doorzitten wat was toe gestaan.

er is dus iets niet goed gegaan schijnbaar met het aangeven bij de jury. Ik had liever op de figuren beoordeeld zodat ik er nog wat van had kunnen leren.

Maar ja al met al was het een super leuk ervaring is mijn baby paard vele malen liever/braver. dan sommige wedstrijd paarden whahahahaha

hierbij wat foto tjes :)Afbeelding

en een zenuwachtige inrijfoto waar ik heerlijk na voren duik whahaha maar de rijfotos volgen nog :)
Afbeelding

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:17

Super dat je zo'n leuke ervaring hebt gehad! +:)+
En jammer dat er niet goed gecommuniceerd was met de jury.

sita12
Berichten: 577
Geregistreerd: 15-06-10
Woonplaats: rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 12:38

Afbeelding

hierbij dan de rijfoto:s

Afbeelding
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-V6RMYLU8.jpg
Afbeelding[/img]