Uitsluiting en verliespunten door onderbreking; hoe zit het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KDE_07

Berichten: 377
Geregistreerd: 09-06-08

Uitsluiting en verliespunten door onderbreking; hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 10:16

Afgelopen zaterdag heb ik met mijn paard een wedstrijd gereden in de klasse M2 en deze rubriek werd verreden op gras tussen de bordjes (open ring). Tijdens de proef kwam ik buiten de ring en had mijn paard kort verzet om vervolgens weer terug de ring in te gaan en de proef verder te vervolgen. Aan het eind van mijn proef (na het groeten) kwam de jury uit de auto en gaf aan me te hebben uitgesloten op grond van 20 sec. onderbreking van de proef. Ze gaf daarbij tevens aan dat dit twee verliespunten tot gevolg heeft. De jury heeft me niet uitgebeld, maar pas na afloop van de proef medegedeeld dat ik ben uitgesloten.

In de reglementen vind ik hierover eigenlijk een tegenstrijdigheid. In art. 130 staat dat bij het verlaten van een niet geheel afgezette ring de proef binnen 60 sec. moet worden hervat en dat dit wordt bestraft als fout in het programma, maar geen uitsluiting tot gevolg (wel twee strafpunten). Mijn paard gaf buiten de ring wel wat verzet, maar de proef is wel binnen 60 sec. hervat. Is het hierbij redelijk dat toch de 20 sec. regeling wordt aangehouden die in art. 131 wordt omschreven. Ik was echter minder dan 60 sec. buiten de baan en had daarom ook niet het idee om af te groeten (om verliespunten te voorkomen). Daarbij komt dat de jury mij ook niet heeft uitgebeld, maar eerst de proef heeft laten uitrijden.

Ik heb dit ook voorgelegd aan de KNHS met de vraag hoe de reglementen in dit geval geinterpreteerd moeten worden, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere juryleden zouden handelen.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Uitsluiting en verliespunten door onderbreking; hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:32

Je bent buiten een open ring gegaan en binnen 60sec heb je de proef hervat... Al gaat hij op z'n kop staan buiten de ring of gras staan eten als je binnen die 60sec terug bent lijkt me dit geen ander gevolg hebben dan -2 op protocol.

Mbt belsignaal zit de jury fout artikel 136 dressuurreglement;

De (voorzitter van de) jury dient in het geval van een beslissing tot uitsluiting of diskwalificatie tijdens de proef deze terstond d.m.v. een (bel)signaal te onderbreken en de deelnemer mede te delen dat hij/de combinatie is uitgesloten respectievelijk is gediskwalificeerd.


Wat je het beste kan doen is de knhs bellen (mailen niet doen duurt lang als je uberhaupt al antwoord krijgt).

roosje78

Berichten: 2273
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:53

Heeft de jury je protocol ook verder ingevuld tot het einde met cijfers? Hoe staat de diskwalificatie aangegeven op je protocol? Het kan namelijk zijn dat zij je onderbreking anders heeft gezien dan jijzelf. Daarom ben ik nieuwsgierig wat zij er verder op heeft gezet.

Natuurlijk heb ik zelf ook een mening, maar ik ben erg nieuwsgierig wat er verder op je protocol staat.

KDE_07

Berichten: 377
Geregistreerd: 09-06-08

Re: Uitsluiting en verliespunten door onderbreking; hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 12:10

Bedankt voor je antwoord Ashley5760, ik ga zeker de KNHS even bellen. Heb nog geen reactie op mn mail.

roosje78: Bij het betreffende onderdeel waar het gebeurde staat een hele grote kras met daarbij uitsluiting verzet > 20 sec. Daaronder zijn wel weer cijfers ingevuld (tot groeten). Voor de gangen etc. niet.

Kyarahh
Berichten: 2438
Geregistreerd: 03-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:14

KDE_07 schreef:
Bedankt voor je antwoord Ashley5760, ik ga zeker de KNHS even bellen. Heb nog geen reactie op mn mail.

roosje78: Bij het betreffende onderdeel waar het gebeurde staat een hele grote kras met daarbij uitsluiting verzet > 20 sec. Daaronder zijn wel weer cijfers ingevuld (tot groeten). Voor de gangen etc. niet.

Dat is wel heel raar.
Ben met mijn paard ook een keer uitgesloten, maar toen gaf de jury inderdaad een belletje en zijn er daarna geen punten meer gegeven.

Ik zou ook even naar de KNHS bellen, hopelijk krijg je dan meer duidelijkheid :)!

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:15

Hij heeft je uitgesloten op het meer dan 20 seconden verzet, en niet op het verlaten van de ring. Dat mag gewoon.
Maar het is wel raar dat hij het je niet meteen medegedeeld heeft. Ik snap het verder laten rijden van de proef ook wel. (laat ik mensen bij mij in de ring ook doen als ze het willen maar dan meld ik eerst dat ze uitgesloten zijn wegens ...._)

Overigens had je niet kunnen afgroeten want je was al uitgesloten wegens langer dan 20 seconden vetzet. Dus afgroeten daarna is niet meer mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:43

Ashley5760 schreef:
Je bent buiten een open ring gegaan en binnen 60sec heb je de proef hervat... Al gaat hij op z'n kop staan buiten de ring of gras staan eten als je binnen die 60sec terug bent lijkt me dit geen ander gevolg hebben dan -2 op protocol.


Ben ik niet helemaal met je eens, want als een paard vanuit verzet de ring uitgaat (door achteruit te lopen oid) dan was het verzet er eerder en is imo het verzet het 'probleem' Ik weet natuurlijk niet of het paard eerst in verzet kwam of eerst de ring uit ging, maar wat je meestal ziet is dat het verzet eerst begint..

De jury had TS iig wel meteen mee moeten delen dat ze was uitgesloten, zoals je aangeeft :j

femiaans

Berichten: 1020
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:00

Ik denk dat de nuance een beetje ligt of je door verzet buiten de ring bent geraakt, of dat je paard buiten de ring kwam en daarna niet meer terug wilde. Als hij een keurige proef liep, en door bv een schrikmoment buiten de ring kwam zou je idd binnen 60 seconden weer door moeten rijden. Maar als je paard aldoor al spanning had en mede hier door buiten de ring komt zou het terecht zijn dat je met 20 seconden verzet uitgesloten zou worden.

Ik zie trouwens nu de bovenstaande reaktie en dat is dus dezelfde als dat wat ik denk. Jury had ook niet verder moeten punten, maar heeft je misschien door laten rijden om weer wat rust in de tent te krijgen voor je tweede proef(?)
Laatst bijgewerkt door femiaans op 11-06-13 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:00

Relaxed schreef:
Ashley5760 schreef:
Je bent buiten een open ring gegaan en binnen 60sec heb je de proef hervat... Al gaat hij op z'n kop staan buiten de ring of gras staan eten als je binnen die 60sec terug bent lijkt me dit geen ander gevolg hebben dan -2 op protocol.


Ben ik niet helemaal met je eens, want als een paard vanuit verzet de ring uitgaat (door achteruit te lopen oid) dan was het verzet er eerder en is imo het verzet het 'probleem' Ik weet natuurlijk niet of het paard eerst in verzet kwam of eerst de ring uit ging, maar wat je meestal ziet is dat het verzet eerst begint..

De jury had TS iig wel meteen mee moeten delen dat ze was uitgesloten, zoals je aangeeft :j



In de OP is te lezen dat het paard buiten de ring gaat daar kort verzet toont en dan amazone dan weer de ring in komt en proef hervat.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:02

femiaans schreef:
Ik denk dat de nuance een beetje ligt of je door verzet buiten de ring bent geraakt, of dat je paard buiten de ring kwam en daarna niet meer terug wilde. Als hij een keurige proef liep, en door bv een schrikmoment buiten de ring kwam zou je idd binnen 60 seconden weer door moeten rijden. Maar als je paard aldoor al spanning had en mede hier door buiten de ring komt zou het terecht zijn dat je met 20 seconden verzet uitgesloten zou worden.



Zelfs al zou dit zo zijn (wat uit OP niet blijkt) heeft jury nog niet goed gehandeld omdat hij/zij geen (bel)signaal heeft gegeven voor uitsluiting.

femiaans

Berichten: 1020
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:05

Ashley5760, het wil echt wel eens gebeuren dat iemand zó druk is met zijn paard, dat ze de bel niet eens horen!
Daarbij kan de jury de indruk hebben gekregen dat het paard aldoor niet zonder spanning was en de ring verlaten heeft gezien als verzet.

KDE_07

Berichten: 377
Geregistreerd: 09-06-08

Re: Uitsluiting en verliespunten door onderbreking; hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 13:09

Er is door de jury niet gebeld, kwam pas na mn proef de auto uit om mede te delen dat ik was uitgesloten en dus twee verlies had.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:20

femiaans schreef:
Ashley5760, het wil echt wel eens gebeuren dat iemand zó druk is met zijn paard, dat ze de bel niet eens horen!
Daarbij kan de jury de indruk hebben gekregen dat het paard aldoor niet zonder spanning was en de ring verlaten heeft gezien als verzet.


Dat kan, maar dan moet een jury uit de auto komen ;).

Ik was er niet bij maar op basis van reglementen + ts verhaal klopt het niet.

Ts kwam je er thuis pas achter dat reglementen zo zijn of waarom ben je niet direct (nadat iedereen gereden had) er heen gegaan? De knhs zal vrijwel altijd het standpunt vd jury innemen, dus veel kans geef ik je niet maar je kan er natuurlijk altijd melding van maken.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Uitsluiting en verliespunten door onderbreking; hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:21

Het zou overigens vreemd zijn als de jury wel uitbelt, ziet dat de ruiter niet reageert en dan toch maar verder gaat met punten geven.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Uitsluiting en verliespunten door onderbreking; hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:40

Bij zulke dingen altijd op de wedstrijd zelf een officieel protest maken.Dat rapport gaat dan naar de knhs.
De jury had idd moeten bellen,verder ben ik er niet bij geweest en kan dus geen oordeel vormen over hoe het er voor de jury uit heeft gezien.

KDE_07

Berichten: 377
Geregistreerd: 09-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 13:43

Citaat:
Ts kwam je er thuis pas achter dat reglementen zo zijn of waarom ben je niet direct (nadat iedereen gereden had) er heen gegaan? De knhs zal vrijwel altijd het standpunt vd jury innemen, dus veel kans geef ik je niet maar je kan er natuurlijk altijd melding van maken.


Die van 20 sec. wist ik wel, maar ik had zelf niet in de gaten dat ik al 20 sec verzet had. Anders had ik sowieso afgegroet. Maar omdat ik niet uitgebeld werd en gewoon verder mocht rijden, heb ik er verder geen aandacht aan gegeven. Ik was dan ook erg verbaasd dat de jury uit de auto kwam na afloop en de uitsluiting en verliespunten mededeelde.

Thuis ben ik eens gaan kijken in de reglementen, vooral ook omdat ik een stukje kreeg van iemand uit de paard en sport dat als je een open ring hebt en je verlaat deze, dat je 60 sec. hebt om te hervatten.

Ik ben nu vooral gewoon benieuwd wat normaal is om te hanteren. Het is gewoon heel raar gelopen.

femiaans

Berichten: 1020
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:44

Ashley5760 schreef:
femiaans schreef:
Ashley5760, het wil echt wel eens gebeuren dat iemand zó druk is met zijn paard, dat ze de bel niet eens horen!
Daarbij kan de jury de indruk hebben gekregen dat het paard aldoor niet zonder spanning was en de ring verlaten heeft gezien als verzet.


Dat kan, maar dan moet een jury uit de auto komen ;).

Ik was er niet bij maar op basis van reglementen + ts verhaal klopt het niet.

Ts kwam je er thuis pas achter dat reglementen zo zijn of waarom ben je niet direct (nadat iedereen gereden had) er heen gegaan? De knhs zal vrijwel altijd het standpunt vd jury innemen, dus veel kans geef ik je niet maar je kan er natuurlijk altijd melding van maken.


Als ik een deelnemer uit bel, en die geeft geen reaktie omdat ze zo druk met haar paard bezig is, stap ik niet uit en geef haar de tijd op het "gevecht" even op te lossen. En als het paard de strijd op geeft en weer verder rijdt, zal ik ze ook niet onderbreken om nog meer spanning op te wekken. Dan krijgen ze idd na de proef de mededeling dat ze bij punt zoveel al waren uitgesloten, maar dat ik ze even heb willen laten gaan om de boel weer onder controle te laten krijgen. Wat ik wel heel vreemd vind is dat de jury verder is gaan punten, dat had ze ook niet moeten doen. Maar nu wordt het wel allemaal maar op de fout van de jury gegooid, terwijl wij er niet bij zijn geweest en het best mogelijk is geweest dat het paard al voor het verzet spanning vertoonde en door die spanning de ring heeft verlaten. Ook al zou de TS daar een heel ander idee over hebben ( gehad) Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd bij een aantal "verse"collega`s wel meer op zijn zachts verteld bijzondere beslissingen heb meegemaakt. ( zoals een paard wat uit een afgesloten ring springt en bijna naar huis gaat met een "vrijwillig verlaten".... ) Maar nogmaals, ze zal wel een reden hebben gehad waarom ze zo gehandeld heeft, jammer dat je het niet bent wezen vragen, dan was het een stuk duidelijker geweest voor je, nu zal je toch altijd met een vraagteken blijven zitten.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:20

femiaans; dat kan dat je dat niet doet maar dat is wel in strijd met de reglementen ;).
Dat je bij stress er niet direct bij staat snap ik maar ik stap gewoon uit en wacht tot ruiter voorbij komt (die snapt wel dat er wat is als jury naast auto staat ;)) en zeg het dan en zeg dat ze proef wel uit mag rijden.


Edit; Mbt belsignaal zit de jury fout artikel 136 dressuurreglement;

De (voorzitter van de) jury dient in het geval van een beslissing tot uitsluiting of diskwalificatie tijdens de proef deze terstond d.m.v. een (bel)signaal te onderbreken en de deelnemer mede te delen dat hij/de combinatie is uitgesloten respectievelijk is gediskwalificeerd.

Anoniem

Re: Uitsluiting en verliespunten door onderbreking; hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:38

Maar TS, kwam je paard nu buiten de ring door het verzet of was ie buiten de ring en kwam ie toen in verzet? Vraag me dan wel af waardoor je paard buiten de ring kwam?

Is immers vrij relevant in dit verhaal, maar geef je geen reactie op..

femiaans

Berichten: 1020
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:03

Ashley5760 schreef:
femiaans; dat kan dat je dat niet doet maar dat is wel in strijd met de reglementen ;).
Dat je bij stress er niet direct bij staat snap ik maar ik stap gewoon uit en wacht tot ruiter voorbij komt (die snapt wel dat er wat is als jury naast auto staat ;)) en zeg het dan en zeg dat ze proef wel uit mag rijden.


Edit; Mbt belsignaal zit de jury fout artikel 136 dressuurreglement;

De (voorzitter van de) jury dient in het geval van een beslissing tot uitsluiting of diskwalificatie tijdens de proef deze terstond d.m.v. een (bel)signaal te onderbreken en de deelnemer mede te delen dat hij/de combinatie is uitgesloten respectievelijk is gediskwalificeerd.


Niks in strijd met de reglementen, we moeten altijd in het belang van het paard en de ruiter denken. En als ik meen dat er veel spanning is en dit is op te lossen door de ruiter nog even door te laten rijden is dat in het belang van het paard en de ruiter. Als iedereen strak zou jureren en in zo`n situatie gelijk de auto uit zou duiken, zou de volgende dag bokt vol staan met "wat een onredelijke jury"we weer niet waren. En elke situatie is anders. Daarbij heb ik nergens verteld dat ik iedereen maar door laat rijden en geen belletje geef. Maar juist als iemand zo in concentratie is en mijn bel niet hoort, laat ik hem idd even doorrijden.
Daarbij heb ik de mening dat "foutenkijkers"zowel bij het jurycorps als de toeschouwers geen correcte houding is. Heel hard blijven roepen dat de jury "fout" is terwijl niemand anders dan de TS er bij was , vind ik niet echt op zijn plaats ( en nee, ik was de jury niet ;) )

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Uitsluiting en verliespunten door onderbreking; hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:17

femiaans: klopt heb ik in een andere post al gezegd/vraagt. Wij waren er niet bij maar op basis van verhaal ts heb ik reglement erbij gehaald. Dat is de regel, hoe het eraan toe is gegaan weten we niet.
Bovendien vind in het ook beetje "fout" van ts/ruiter als reglement iets beter bekend was had ze de jury er direct op aan kunnen spreken.
Ik geef haar nu weinig kans dat er iets veranderd wordt maar proberen kan bij knhs natuurlijk altijd ;).

femiaans

Berichten: 1020
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:26

Het is nu een beetje een eenzijdig verhaal, en ik schatte een beetje de jury in hoe ze gehandeld heeft. Natuurlijk kan ik het ook niet weten, maar ik heb mijn eigen gedachten gang er over laten gaan wat er aan de hand had kunnen zijn.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Uitsluiting en verliespunten door onderbreking; hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:02

Snap het :)

TS zou je willen laten weten wat de knhs erover zegt? Ben nu wel benieuwd ;).

KDE_07

Berichten: 377
Geregistreerd: 09-06-08

Re: Uitsluiting en verliespunten door onderbreking; hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 20:12

Ik heb dit topic niet gestart om gelijk te krijgen of iets, het gaat mij erom hoe het reglement geïnterpreteerd moet worden. Ik weet dat ik (als ik dat had gewild) bezwaar had moeten maken op de wedstrijd zelf. Ben gewoon benieuwd mocht het ooit nog een keer voorkomen (wat ik niet hoop) wat de juiste handeling is. Niets ten nadele van deze jury hoor.

Bij de oefening van stap naar galop (bij C) sprong ze verkeerd aan, ik nam haar gelijk terug. En hoe het precies verder ging weet ik niet, maar wel dat ik heel snel buiten de ring stond en daar maakte ze een beetje protest (achterwaarts en steigeren). Maar binnen 60 sec was ik weer in de ring en ben verder gereden. Denk dat het zo'n 25 a 30 sec duurde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:49

KDE_07 schreef:
Bij de oefening van stap naar galop (bij C) sprong ze verkeerd aan, ik nam haar gelijk terug. En hoe het precies verder ging weet ik niet, maar wel dat ik heel snel buiten de ring stond en daar maakte ze een beetje protest (achterwaarts en steigeren). Maar binnen 60 sec was ik weer in de ring en ben verder gereden. Denk dat het zo'n 25 a 30 sec duurde.


Tja, dan snap ik wel dat ze je heeft uitgesloten op het verzet, de storing kwam immers vanuit een fout ín de ring.. Maar is altijd lastig zo te beoordelen..