jurylid is jou instructeur mag dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:19

Hoe zit het reglementair dat je instructeur jou ook beoordeeld tijdens een wedstrijd als zijnde jury?
Mag dat?

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re: jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:19

Nee

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:20

Naar mijn weten moet de jury dit tevoren aangeven en bij teveel combinaties die ook les van de jury krijgen mag zij niet jureren.

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re: jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:20

Het mag gewoon niet, staat in de reglementen.

Danmaarzo
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:21

Het valt soms helaas niet te overzien.. mijn instructrice heeft in iedere klasse wel iemand zitten.. natuurlijk probeert ze zicb om te zetten als ze bij iemand moet jureren die bij haar lest, maar zoiets lukt nief altijd natuurlijk..

tamaramt

Berichten: 7549
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:23

Het mag niet in ieder geval volgens de regelementen!

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:25

Nee, niet officieel en niet moreel.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:27

Artikel 11 lid 3
3. De eigenaar van een deelnemend paard en de bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en
echtgenoten of levenspartners, alsook de instructeur van de deelnemer en omgekeerd, zijn
niet gerechtigd als jurylid op te treden in de rubriek waarin het paard en/of de deelnemer
start(en).
Ik heb het ineens gevonden
Maar kan je dit aanvechten?

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re: jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:28

Doorzoeken op protest

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:30

Suzanne F. schreef:
Nee, niet officieel en niet moreel.

Ik ken genoeg juryleden die ook eigen combinaties moeten beoordelen, eerlijk gezegd zitten er maar enkelen tussen waarvan je gewoon weet dat eigen lesklanten hogere punten krijgen. Bijna alle anderen beoordelen op wat ze zien en niet op wie er in het zadel zit, ik heb er totaal geen moeite mee ook al mag het niet.
Je kunt wel protest aantekenen maar dan moet je echt kunnen bewijzen dat iemand zwaar in het voordeel was door de jury. En dat is achteraf bijna niet mogelijk.

jetpieterse
Berichten: 20
Geregistreerd: 22-07-13

Re: jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:30

Sowieso niet!

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:34

Officieel mag het inderdaad niet. Maar soms voorkom je het niet, want als organisatie zijnde kan je er niet altijd om heen.

Ik men zelf, daar zijn zo weinig juryleden in te vinden, dat we er niet aan ontkomen

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:42

Het is soms natuurlijk geen voordeel omdat je instructeur weet hoe je thuis rijdt.
Maar als een combinatie die jury constant op zoekt en ook alleen winst rijdt bij die jury dan wordt het wel verdacht denk ik.

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:46

Maar is er altijd bekend welke jury moet jureren?
Bij het mennen wordt het heel vaak niet op de startlijsten vermeld, dan kom je soms voor verassingen te staan wie er komt jureren.

Ik zit zelf in de organisatie van wedstrijden en ik vermeld meestal wel de juryleden. Sommige juryleden doen dan een berichtje terug of ik wil kijken of ze in een andere ring mogen jureren, omdat ze anders familieleden, kennissen of lesklanten moeten jureren, maar dit is meer uitzondering dan gewoonte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:34

ponyparadijs schreef:
Het is soms natuurlijk geen voordeel omdat je instructeur weet hoe je thuis rijdt.
Maar als een combinatie die jury constant op zoekt en ook alleen winst rijdt bij die jury dan wordt het wel verdacht denk ik.


Maar zo iemand houdt zichzelf toch alleen maar voor de gek? Vroeg of laat komt diegene zichzelf echt wel tegen. Ik zou er niet teveel energie aan verspillen.. :n

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 07:13

Bij de dressuur (ik doe het secretariaat namelijk) doen we een kleine week voor de wedstrijd een startlijst naar de juryleden sturen.
Daarop wordt dan wel eens gereageerd dat ze een lesklant op de lijst hebben staan. En dan ga ik nog met het 1 en ander proberen te schuiven.

Zo iemand houdt zich zelf misschien voor de gek maar het is niet eerlijk!

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:54

ponyparadijs schreef:
Bij de dressuur (ik doe het secretariaat namelijk) doen we een kleine week voor de wedstrijd een startlijst naar de juryleden sturen.
Daarop wordt dan wel eens gereageerd dat ze een lesklant op de lijst hebben staan. En dan ga ik nog met het 1 en ander proberen te schuiven.

Zo iemand houdt zich zelf misschien voor de gek maar het is niet eerlijk!

Moet je je helemaal niet druk over maken, deze mensen komen nooit verder dan basiswedstrijdjes, bij onafhankelijke jury's vallen ze meteen door de mand. Ik vond het altijd een sport om de meest goede en strenge jury's op te zoeken en daar te rijden, als ik dan met dikke winst naar huis ging wist dat ik goed bezig was.

babelientjuh
Berichten: 60
Geregistreerd: 14-11-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:42

Officeel mag dit niet, maar volgens mij is het wel zo dat de jury dit zelf moet aangeven.
Ik heb namelijk regelmatig startlijsten waar de jury niet bekend word, pas op de dag zelf. Dan sta ik daar en heb ik opeens mijn lesgever als jury, dat zou vervelend zijn haha.
Eerlijk gezegt, als het mij een keer zou overkomen en mijn lesgever/jury heeft dit zelf niet gemeld, dan zou ik toch mooi even mijn mond houden dat het mijn lesgever is :')

Ook al zal je noooooit hoger rijden bij je eigen lesgever.
Laatst bijgewerkt door babelientjuh op 07-08-13 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:47

Wat grappig dat jullie er dan van uit gaan dat je dan dus positief wordt beoordeelt. Ik weet dat het officieel niet mag maar in de lagere regionen is het niet altijd uit te sluiten. Mijn dochter was altijd als de dood als haar instructeur jureerde want die jureerde zijn eigen les klanten toch echt wel strenger en dan kreeg je naderhand ook nog op je falie.
Wel leuk was dat hij uitgebreid er bij liet schrijven zodat je in de les protocol mee moest nemen en dat werden wel even de puntjes op de "i" gezet. Maar hij was wel zo eerlijk, dat als het goed was kreeg je ook een 6 of 7 en ook winst. Maar je moest er wel wat beter voor rijden als een ander. Omdat dit bekend was, deed niemand er dus ooit moeilijk over.

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:59

Rijden bij je eigen instructeur is echt niet toegestaan. Waarom zou je dat ook willen? Krijg je alleen maar geklets van. Als het voor komt dat ik toevallig bij mijn instructrice op de lijst sta of een leerling met mij regelen we het vaak zo dat de combi in kwestie twee proeven rijd in de baan naast mij. Op die manier kan de combi wel starten maar niet bij mij! :)

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:02

pien_2010 schreef:
Wat grappig dat jullie er dan van uit gaan dat je dan dus positief wordt beoordeelt. Ik weet dat het officieel niet mag maar in de lagere regionen is het niet altijd uit te sluiten. Mijn dochter was altijd als de dood als haar instructeur jureerde want die jureerde zijn eigen les klanten toch echt wel strenger en dan kreeg je naderhand ook nog op je falie.
Wel leuk was dat hij uitgebreid er bij liet schrijven zodat je in de les protocol mee moest nemen en dat werden wel even de puntjes op de "i" gezet. Maar hij was wel zo eerlijk, dat als het goed was kreeg je ook een 6 of 7 en ook winst. Maar je moest er wel wat beter voor rijden als een ander. Omdat dit bekend was, deed niemand er dus ooit moeilijk over.



Hier hetzelfde met mijn privé-instructeur. Die is strenger bij zijn eigen lesklanten.

Mariska_D

Berichten: 1152
Geregistreerd: 05-11-08
Woonplaats: Markelo

Re: jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:08

Het mag inderdaad officieel niet. Heb ook een keer bij mijn instructrice moeten rijden, nou kreeg gewoon een 3 hoor voor wat niet goed ging! Het is soms gewoon bijna niet te voorkomen, en vind het de zaak aan de jury/instructie dat je daar professioneel mee om gaat en beoordeeld wat je ziet.

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:18


wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:49

ik denk dat het wel eens voor kan komen , en niet anders kan. Mijn instructrice is ook jury maar ik denk als ze me moet jureren dat ik er geen voordeel uit pak hoor :D die jureert gewoon eerlijk , want wat heb je eraan wie houd dan wie voor de gek :?

caro29
Berichten: 8052
Geregistreerd: 15-12-06

Re: jurylid is jou instructeur mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:42

Ik heb ook wel eens bij mijn vorige jury gereden. Ik kan je vertellen dat ik daar niet blij mee was want zij was veel strenger voor mij en in de les daarna werd ik echt aangepakt. Vaak weet ik niet welke klasse ik jureer maar ik geef momenteel geen les dus dan hoef ik er geen rekening mee te houden. Ik weet dat er mensen hun instructeur nareizen maar die komen zichzelf vanzelf een keer tegen.