Waar let een jury op.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Waar let een jury op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:26

Waar let een jury het meesten op met dressuur wedstrijd bij de B. Ik heb zelf nog nooit wedstrijden gereden dus van daar deze vraag. Ik ben groen daar in en me paardje ook.

Suzanne F.

Berichten: 49420
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:15

Heb je geen instructrice? :)

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:19

Suzanne F. Tuurlijk heb ik die. Maar voor dat ik me 1ste wedstrijd heb ik nog maar 3 keer les. En ze is waarschijnlijk wel bij als ze kan. En dan geeft tussen 1 en 2 proef wel tips voor volgende proef. Maar toch ik heb nog nooit wedstrijd gereden. Alleen vroeger op manege maar dat was niets. En me moeder heeft vroeger wedstrijden gereden. Alleen met toen en nu is super veel verandert.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:23

Zoveel is er niet veranderd hoor :D

- stille constante aanleuning
- netjes op de letter rijden
- oefeningen uitvoeren zoals ze staan beschreven
- Zelfde tempo (Niet gehaast of te langzaam, maar actief)
- Je eigen houding (Zit er trots en ontspannen op)
- Zorg ervoor dat jij en je paard er leuk uitzien :)

Succes!

Door het te doen leer je het :j

Suzanne F.

Berichten: 49420
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:26

valerie2012 schreef:
Suzanne F. Tuurlijk heb ik die. Maar voor dat ik me 1ste wedstrijd heb ik nog maar 3 keer les. En ze is waarschijnlijk wel bij als ze kan. En dan geeft tussen 1 en 2 proef wel tips voor volgende proef. Maar toch ik heb nog nooit wedstrijd gereden. Alleen vroeger op manege maar dat was niets. En me moeder heeft vroeger wedstrijden gereden. Alleen met toen en nu is super veel verandert.


Ik bedoel meer dat je instructrice jou toch niet onvoorbereid op wedstrijd laat gaan?
Je hebt toch samen met je instructrice je paard/pony netjes geschoold en je weet toch waar je aan moet werken?
Waar een jury op let is een netjes geschoold paard volgens het scala zoals dat in het proevenboekje staat. :)

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:27

Er zijn een aantal dingen waar je zeker op kunt letten, als die die al netjes doet scheelt je dat een hoop punten.

Je oefeningen op de letters rijden, dus niet een meter voor de F wenden of er een meter na en dan ook weer bij de letter waar je na toe moet uit komen en ook niet een meter er langs etc.

Goede hoeken rijden. Dus niet afsnijden maar goed in de hoeken rijden met goede stelling.

Goede been lichtrijden! echt een hele stomme fout die natuurlijk niemand hoeft te maken.

Netjes zitten. Handen voor je neerzetten, rechtop zitten, naar voren kijken en niet naar beneden, hakken uitdrukken borst naar voren en schouders omlaag en ga zo maar door.

En verder ontspanning van je paard. Het liefst echt nageefelijkheid, weet niet of je paard al mooi ontspannen en "aan de teugel" loopt? dit hoeft niet in de B maar altijd beter en wel wat de jury wil zien natuurlijk.

Wat verder ook nog goed kan helpen is je proef een keer uitschrijven en bij ieder onderdeel even opschrijven waar je op moet letten en wat je moet doen. Dit een paar keer goed doorlezen en het komt helemaal goed.

Voor je de proef ingaat een paar keer diep in en uit ademen zodat je lekker ontspannen bent.

Veel succes!!

Annemeik

Berichten: 4246
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:27

Je kan ook bij een wedstrijd aanbieden om te schrijven in de B rubriek? Dan kun je het aan de jury zelf vragen, en weet je een beetje welke cijfers bij welk beeld worden gegeven. De meeste verenigingen vinden dit alleen maar handig.

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:28

listiglistje schreef:
Zoveel is er niet veranderd hoor :D

- stille constante aanleuning
- netjes op de letter rijden
- oefeningen uitvoeren zoals ze staan beschreven
- Zelfde tempo (Niet gehaast of te langzaam, maar actief)
- Je eigen houding (Zit er trots en ontspannen op)
- Zorg ervoor dat jij en je paard er leuk uitzien :)

Succes!

Door het te doen leer je het :j



dankje nou eigelijk is best veel verandert met toen me ma nog reed want toen had bij 120 een winstpunt. En nu bij 180 maar nu heb ook meer onderdelen dan toen.Want toen moeder nog reed was ik 3 ofzo en dat paard 3 half en die hebben tot zijn 7e gehad. En dat was in 2000 ofzo toen die moesten laten inslapen. Plus dat der toen nog niet echt leeftijd gebonden was met de klassen en nu wel.

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:28

Suzanne F. schreef:
valerie2012 schreef:
Suzanne F. Tuurlijk heb ik die. Maar voor dat ik me 1ste wedstrijd heb ik nog maar 3 keer les. En ze is waarschijnlijk wel bij als ze kan. En dan geeft tussen 1 en 2 proef wel tips voor volgende proef. Maar toch ik heb nog nooit wedstrijd gereden. Alleen vroeger op manege maar dat was niets. En me moeder heeft vroeger wedstrijden gereden. Alleen met toen en nu is super veel verandert.


Ik bedoel meer dat je instructrice jou toch niet onvoorbereid op wedstrijd laat gaan?
Je hebt toch samen met je instructrice je paard/pony netjes geschoold en je weet toch waar je aan moet werken?
Waar een jury op let is een netjes geschoold paard volgens het scala zoals dat in het proevenboekje staat. :)


ze mag hier toch wel gewoon om tips vragen? is altijd fijn de mening van andere mensen!

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:30

Suzanne F. schreef:
valerie2012 schreef:
Suzanne F. Tuurlijk heb ik die. Maar voor dat ik me 1ste wedstrijd heb ik nog maar 3 keer les. En ze is waarschijnlijk wel bij als ze kan. En dan geeft tussen 1 en 2 proef wel tips voor volgende proef. Maar toch ik heb nog nooit wedstrijd gereden. Alleen vroeger op manege maar dat was niets. En me moeder heeft vroeger wedstrijden gereden. Alleen met toen en nu is super veel verandert.


Ik bedoel meer dat je instructrice jou toch niet onvoorbereid op wedstrijd laat gaan?
Je hebt toch samen met je instructrice je paard/pony netjes geschoold en je weet toch waar je aan moet werken?
Waar een jury op let is een netjes geschoold paard volgens het scala zoals dat in het proevenboekje staat. :)


tuurlijk oefen we daar voor alleen ik heb pas 4 maanden les van haar want me paardje was daar voor nog tejong om telessen en terijden. En ooit moet toch een beging maken met wedstrijden als je wedstrijden wilt gaan rijden.

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:34

Annemeik schreef:
Je kan ook bij een wedstrijd aanbieden om te schrijven in de B rubriek? Dan kun je het aan de jury zelf vragen, en weet je een beetje welke cijfers bij welk beeld worden gegeven. De meeste verenigingen vinden dit alleen maar handig.


bij mij club woord al indeelt om teschrijven en zowie moet helpen bij wedstrijden . Bij mijn club want je moet werk uren maken. Alleen denk ik niet dat mijn snel bij het schrijven indelen.

Annemeik

Berichten: 4246
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Waar let een jury op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:34

Maar je kan het wel vragen? Of bij een andere club vragen? Je leert daar echt heel veel van.

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:41

Annemeik schreef:
Maar je kan het wel vragen? Of bij een andere club vragen? Je leert daar echt heel veel van.


dat vragen is voor mij niet zo moeilijk ondanks dat veel van zou leren. Maar ik hou niet van schrijven en ik kan ook niet netjes schrijven. Ik heb echt een lelijk handschrift.

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Re: Waar let een jury op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:01

Wat vond je van het idee om je proef uit te schrijven? heb ik altijd heel veel aan!

Verder kun je ook op youtube kijken naar verschillende filmpjes van mensen die B rijden. Zoek dan wel filmpjes uit van mensen die hoog gescoort hebben met die proef.
Je kunt er denk ik altijd wel wat uithalen
hier bijv een voorbeeld, gewoon even van youtube afgeplukt. Ken deze mensen verder niet
http://www.youtube.com/watch?v=C-rJex-ES-M