IPG diploma een onmogelijke opgave?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12747
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 12:22

Shadow0 schreef:
Ja, dat snap ik, maar toch... Bovendien ga ik er vanuit dat je het in een opleiding ook leert. Ik wil het ooit (ooit...) wel eens gaan doen maar dacht dat het heel erg lastig was en voor mij als bescheiden manegeruiter niet haalbaar. Maar als ik dit zo lees dan stijgt mijn vertrouwen daarin wel een stuk :)


Wat leuk dat jij er ook aan zit te denken! (Ik lees in je profiel dat je ook vrijwilliger bent :) )

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:05

Nou, de orun 2 was als manegeruiter echt zeker niet haalbaar.Gemiddled niveau was daarvoor behoorlijk hoog, lees iedereen z dressuur,springen of eventing. Ik zou ook gezien de kosten zeker wat rondvragen.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:34

Nav de toelatingsexamens voor Instructeur basissport (veel gezakt op eigen vaardigheid!) heb ik nog even gekeken naar de eisen voor IPG:

" een toelatingsexamen (horsemanship en eigen vaardigheid)"
Vrijstelling voor onderdeel ‘Eigen vaardigheid’ van het toelatingsexamen:
2 paarden dressuur L2 +5, springen B +1
2 paarden springen L+2, dressuur B +1

Voor EV moet je dus wel zelf een paard meebrengen, en wat ik begrijp uit het topic over de toelatingsexamens, zijn die examens behoorlijk pittig. De vrijstellingseisen zijn iig ook best aanzienlijk. Ik vind het trouwens wel raar, aangezien er geen EV in de cursus zelf zit.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:38

Dat zijn toch de modules 'eigen vaardigheid springen' en 'eigen vaardigheid dressuur'?

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:00

Ik ben iemand die met die EV flink op de koffie ben gekomen. Je moetL niveau rijden. Maar ze beoordelen echt heel zwaar., meer geneigd naar M niveau dan naar L.

Ik hoefde alleen examens eigen rijden doen, omdat ik in het verleden basis- instructeurs opleiding gedaan had.
Je kunt beter de toelatingsexamen doen op een leenpaard. Deze zijn veel makkelijker.
Met de EV examens moet je dressuur en springen doen en één van de twee moet je op niveau twee halen.

Bij de toelatingsexamen hoef je maar één discipline te doen, wel rij je naast je eigen paard op nog twee andere paarden.
Daarom is die eis. 1.60m, ook ik heb alleen Haflingers tot mijn beschikking, maar mijn haf van 1.53m was volgens hun echt te klein.

Omdat je met de EV examen met een kleinere paard mag doen, heb ik dit geprobeerd, maar was gewoon te zwaar voor mijn Haflinger.
Bij springen staat er op de examens eisen dat ze 70 cm moet springen. Kom je bij het examen aan staat er een hindernis waar je u tegen zegt een dubbelsprong waar de eerste oxer al op 70 bij 70 stond een de tweede op 80 bij 80.
Dus als je dit met een kleinere paard doet is dit een best heftige sprong.

Nog even het volgende je hoeft niet bij een vereniging aan te sluiten, je kunt ook rechtstreeks lid worden van knhs.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:09


Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:37

Oh ja, dat klopt wel. In de cursus zitten die vaardigheden niet, die word je geacht al te hebben voor je uberhaupt aan de opleiding begint. Ze zitten wel in de vooropleiding. https://www.knhs.nl/kenniscentrum/instr ... structeur/

Op zich vind ik dat trouwens niet helemaal onlogisch, de IPG is dan echt gericht op dat wat je nodig hebt in het lesgeven en met de doelgroep. Dat bouwt voort op een basis die er al moet zijn.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:43

Op zich wel, maar dan vind ik de vrijstellingseisen voor het toelatingsexamen EV behoorlijk hoog (2* L2+5, B spr + 1, of 2 * L spr + 2, Bdr +1).

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12747
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 12:43

Euh, ik snap het niet zo goed eigenlijk :o.
Het is toch ingewikkelder dan dat het eerst leek?

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:49

nee. Als jij IPG wil doen, moet je toelatingsexamen doen voor Eigen Vaardigheid en voor Horsemanship. Voor EV moet je (volgens mij) zelf een paard meebrengen, voor Horsemanship krijg je een paard ter beschikking. Maar wat ik begrijp valt EV niet mee. Ik ben er niet bij geweest, kan het dus niet beoordelen, maar dat lees ik in het andere topic.
@shadow, ik verwacht dus dat niveau 'manegeruiter' niet voldoende gaat zijn.


Citaat:
Toelatingstest*
Als je geen diploma niveau 2 met rijden of een diploma van de vooropleiding hebt behaald kun je een toelatingstest doen. Wanneer je deze met goed gevolg afsluit kun je starten met de Instructeursopleiding basissport.

De toelatingstest bestaat uit 2 onderdelen:
1. Eigen vaardigheid: Het examen toetst twee disciplines, namelijk dressuur en springen. Tijdens deze toelatingstest is het verplicht om te rijden met een veelzijdigheidszadel of een springzadel. Je begint met een stuk losrijden om vervolgens een klein parcours te springen op een hoogte rond de 80cm.
2. Horsemanship: Dit onderdeel test of je gevoel hebt voor omgang met paarden, veilig en verantwoord met paarden om kunt gaan en of jevoldoende basiskennis hebt over de omgang met het paard. Dat wordt getoetst door middel van het hanteren en longeren van een paard dat voor jou onbekend is en het mondeling beantwoorden van theoretische vragen over voeding, gezondheid, beengebreken en anatomie. Deze test is gebaseerd op de lesstof van de modules Horsemanship uit de vooropleiding(Omgang, verzorging en praktische paardenkennis; voeding en gezondheid; longeren).

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:58

Nee, op zich niet, maar misschien is het examen moeilijker dan gedacht.

Lielle: ik vind ze ook hoog, maar als ik dan de exameneisen lees valt het weer wel mee. Misschien willen ze gewoon niet dat iedereen die een keertje met haar paard op wedstrijd is geweest zich meteen aspirant-instructeur kan noemen.

En nee, niveau manegeruiter is niet direct voldoende, maar het niveau dat gevraagd wordt als ik de exameneisen lees is niet onhaalbaar, en doordat je het via een beperkte cursus of toelatingsexamen kunt doen is het ook praktisch wel een stuk haalbaarder dan via wedstrijden. (Want dat is gewoon niet te doen als je geen eigen paard / paarden hebt.) Dat bedoelde ik meer.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:52

Shadow0 schreef:
Lielle: ik vind ze ook hoog, maar als ik dan de exameneisen lees valt het weer wel mee. Misschien willen ze gewoon niet dat iedereen die een keertje met haar paard op wedstrijd is geweest zich meteen aspirant-instructeur kan noemen.


Dat is precies de insteek :). De toelatingsexamens vond ik persoonlijk niet moeilijk qua niveau, je springt wat sprongetjes van rond de 80 cm, soms lager. Ook doe je wat cavaletti's met onderling 5/6 galopsprongen ertussen. Maar je moet alles wel heel goed voor elkaar hebben wil je door mogen. Ze letten heel erg op je houding, op de controle, je tempo en je afstanden, en natuurlijk ook of je een beetje dressuur kunt rijden (stukje wijken etc.) . Mocht 1 van die dingen niet in orde zijn moet de rest wel echt helemaal voor elkaar zijn wil je wel deel kunnen nemen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:40

Omdat ik al basis instructeurs opleiding gehaald had, hoefde ik alleen het onderdeel rijden te behalen om de igw te mogen doen. Dus ik hoefde niet meer aan de wedstrijd niveau te voldoen, omdat ik in feite al de theorie gedeelte had afgesloten.

Ik wil over een paar jaar weer een poging wagen, maar dan doe ik de toelatingsexamen wel. Tegen die tijd is mijn nu driejarige ruin tegen de 1.60 aan en hopelijk op de juiste niveau voor het examen.
Aangezien ik nu bijna dagelijks lessen geef aan kinderen en mensen zonder een handicap, heb ik er niet zo haast mee. Ik doe nu al wat ik leuk vind.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:43

ik heb iets van 15 jaar geleden wel het hele riedeltje gevolgt (orun tweede fase en FPG instructie)
en heb het eerste gedeelte gedaan in Nunspeet met een groep mensen die allemaal door wilde stromen naar de FPG cursus.
Ik was toen niet in het bezit van een eigen paard maar heb toelatingsexamen eigen rijden gedaan en na een pittige cursus en zware theorie examen gedaan in longeren, lesgeven en eigen rijden.
op de cursuslocatie kon je paarden lenen om te gebruiken voor de lessen (veelal jonge politiepaarden)
geen idee of deze route nu nog zou bestaan.

Ik vind het wel heel belangrijk dat de eisen over het rijtechnische gedeelte zo hoog zijn. Op de FPG maneges waar ik gewerkt heb was ik als instructeur verantwoordelijk over de veterinaire zaken van alle paarden, de aankoop, de lesindeling, de doelen van de manege e.d.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:11

jihoe schreef:
Ik vind het wel heel belangrijk dat de eisen over het rijtechnische gedeelte zo hoog zijn. Op de FPG maneges waar ik gewerkt heb was ik als instructeur verantwoordelijk over de veterinaire zaken van alle paarden, de aankoop, de lesindeling, de doelen van de manege e.d.


Ik vind het zelf jammer dat hierin weinig onderscheid gemaakt wordt: onze stichting gebruikt de paarden van een normaal manegebedrijf, en er zou dus m.i. prima onderscheid gemaakt kunnen worden tussen manegehouder en instructeur paardrijden gehandicapten. Het zijn toch behoorlijk andere gebieden, en het ene is niet noodzakelijk voor het andere. (Je kunt prima een manegebedrijf leiden zonder specifieke kennis van PG en omgekeerd kun je prima instructeur zijn, zeker binnen een team, zonder dat je je bezighoudt met het runnen van het manegebedrijf.)

Overigens: gewoon degelijk rijden op L-niveau lijkt me prima, en de eisen zoals die op de site staan klinken ook heel redelijk. Alleen als dat in de praktijk veel zwaarder wordt beoordeeld dan zou dat voor mijn gevoel niet helemaal kloppen: ten eerste omdat het wat verwarrend is, ten tweede omdat ik de meerwaarde met name voor de basis niet zie.

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:00

Vanuit de opleiding willen ze graag dat je als aankomend IPG-instructeur zelf ook een degelijke basis hebt. Je moet een redelijke achtergrond hebben op het gebied van rijtechnische theorie en praktijk. Je hebt dit nodig om te weten welke effecten de paardenbewegingen hebben op de gehandicapte ruiter, wat kun je daardoor wel of niet van de ruiter vragen en je moet in staat zijn om je instructies op de juiste manier uit te leggen aan je gehandicapte ruiter (instructie aangepast aan het verstandelijke niveau van de ruiter).
Onderschat de IPG-opleiding niet, hij is erg pittig, zeker als je daarnaast ook een baan/huis/etc. hebt. De bijbehorende zelfstudie-opdrachten zijn verplicht en daar gaat enorm veel tijd in zitten, zelfs als je al de nodige ervaring hebt als instructeur.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12747
Geregistreerd: 27-09-05

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 11:15

Zeker begrijpelijk dat je rijtechnisch veel moet weten. Het jammere is alleen dat dit vaak word getoetst op wedstrijd ervaring.

Ik weet dat de opleiding geen makkelijke opgave is, veel thuis studie en stage. Ik werk 24 uur per week en ben 2 dagen vrij+weekend.
Hopelijk geeft mijn spw4 diploma mij alvast een duwtje in de goede richting.

We zijn er druk mee bezig om te kijken of ik kan starten aan de opleiding.

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:18

Ja met SPW heb je inderdaad wel een een mooie basis. Gaat vast wel lukken :)

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12747
Geregistreerd: 27-09-05

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 10:40

In oktober start de opleiding niet, er zijn te weinig aanmeldingen.
Er is wel een kans dat de opleiding start in Januari, maar dan moet ik daarvoor wel mijn vooropleiding gedaan hebben.
Ik heb net gemaild naar de KNHS hoe het zit et wat er word verwacht.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:04

Dit is dus de zoveelste op de rij die nu niet doorgaat, ik meen dat dit nu de derde op de rij is. Doordat de gestelde eisen behoorlijk hoog zijn komt er niemand meer er op af, tevens dat het maar op één plek wordt gehouden. Mensen die bovenin Nederland wonen zullen minder geneigd zijn om voor één dagdeel in de week naar Arnhem te gaan rijden en vooral met een paard in de trailer.

Misschien de eisen iets lager maken en tijdens de opleiding het niveau opkrikken lijkt mij een betere systeem.
Zelf vind ik het niet erg om een paar maanden langer over een opleiding te moeten doen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12747
Geregistreerd: 27-09-05

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:12

Ik denk dat jij het over een andere opleiding hebt.
Voor de ipg hoef je geen paard mee te nemen en vorig jaar is deze opleiding wel gestart door genoeg deelname :).

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:33

Dan zijn de regels misschien weer veranderd zijn, maar vorig jaar was via fpg toch echt dat je minimaal van de twintig lessen, tien keer je eigen paard mee moest nemen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12747
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 13:15

myk_en_shant schreef:
Dan zijn de regels misschien weer veranderd zijn, maar vorig jaar was via fpg toch echt dat je minimaal van de twintig lessen, tien keer je eigen paard mee moest nemen.


Vorig jaar oktober is een andere mede vrijwilliger de IPG opleiding gestart en heeft geen enkele keer een paard mee genomen :).
Fpg heeft meerdere opleidingen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:33

Ik hoorde vanuit fpg dat je voor ipg wel een paard mee moest nemen.
Van dit soort dingen kan ik echt pist off worden. Die tegenstrijdige punten.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:13

ik heb voor het gedeelte in Arnhem nooit een paard mee hoeven nemen