Enorm punten verschil tussen 2 juryleden bij zelfde proef.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10555
Geregistreerd: 14-04-06

Enorm punten verschil tussen 2 juryleden bij zelfde proef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 17:01

Hoi mensen,

Gisteren was ik aan het kijken bij een wedstrijd waar ik enorm van de punten ben geschrokken.
Tuurlijk kom je behoorlijk wat verschillen tegen maar dit verschil is wel zeer ernstig. Dan niet bij een ruiter maar bij iedereen die mee deed.
Ik vraag mij nu af hoe dit zo kan ontstaan, Dit moet niet kunnen lijkt mij? Een iemand kreeg zelfs een 5 voor een volte en bij de ander een 8. Heb je het dan nou goed of fout gedaan? Ik vind dit erg verwarrend.
Even een overzicht van de punten:

185-211
183-201
177-191
174-192
166-199
175-189
176-187
169-194
164-198

Best verwarrend vind ik zelf vind dit soort verschillen ook echt niet kunnen?
Hebben jullie dit wel eens mee gemaakt?
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 19-01-14 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardje_2009

Berichten: 430
Geregistreerd: 16-09-13
Woonplaats: Den Bosch

Re: enorm punten verschil tussen 2 juryleden bij zelfde proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:02

het kan goed zijn dat het de ene keer goed ging en de andere slecht

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:03

Beide hebben wel heel gelijkmatig gejureerd. De een is gewoon duidelijk strenger dan de ander. Wellicht twee uiterste jury's.

Petrichor

Berichten: 10555
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 17:03

Het is de zelfde proef jury C en jury H.

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:03

Je ziet het wel vaker, de 1e jury beoordeelt gewoon veel strenger dan de ander, misschien de 1 enorm streng, en de ander totaal niet?

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:04

hoe bedoel je met 2 juryleden 1 proef? Echt dezelfde proef of gewoon 2 proefjes achter elkaar met elk een aparte beoordeling?

Tja verschil is opmerkelijk... maar het blijft een jurysport. Zie overigens dat iedereen alsnog een wp of 2 heeft bij de 2e jury. Zit je alsnog weer netjes.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:05

Paardje_2009 schreef:
het kan goed zijn dat het de ene keer goed ging en de andere slecht


Lezen is moeilijk

Verder: tja, blijft een jurysport. De hoge punten kunnen van een redelijk nieuw jurylid zijn, die krijgen geleerd alles positief te beoordelen. De eerste kan een oude garde jury zijn. Bijvoorbeeld

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:05

Knert schreef:
hoe bedoel je met 2 juryleden 1 proef? Echt dezelfde proef of gewoon 2 proefjes achter elkaar met elk een aparte beoordeling?

Tja verschil is opmerkelijk... maar het blijft een jurysport. Zie overigens dat iedereen alsnog een wp of 2 heeft bij de 2e jury. Zit je alsnog weer netjes.

1 jury zit bij de C en de ander bij de H, het word dus door 2 verschillende jury's beoordeelt, zie je vaak bij de (regio)kampioenschappen, en in een hoger niveau.

Petrichor

Berichten: 10555
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 17:05

Het gaat om een kringkampioenschap dus heb je 2 juryleden die beide de zelfde proef beoordelen.

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:08

Kir_Ples schreef:
Het gaat om een kringkampioenschap dus heb je 2 juryleden die beide de zelfde proef beoordelen.


Oh, daar ken ik er wel meer van die zo veel punten verschil hebben gehad.
Ik ken bijv. iemand die in het Z2 bij de ene jury enorm hoge punten had, en op nummer 1 stond, en bij de andere jury ergens onderaan met hele lage punten

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:08

Vaak zie je vanuit de hoek andere dingen dan jury bij C. Bij C kan het lijken dat een schouderbinnenwaarts goed is uitgevoerd, jury bij H zou vervolgens kunnen zien dat er stelling buiging mist of de sb gewoon kontbuitenwaarts is.

Om maar een voorbeeld te noem wat mij wel eens opvalt.

Petrichor

Berichten: 10555
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 17:10

Jury C gaf trouwens lage punten jury H de hogere punten. :) Vind het wel het 2 uiterste!

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:24

Toch hebben ze wel dezelfde combinatie op 1 en 2 staan.

1 185-211 1
2 183-201 2
3 177-191 7
6 174-192 6
8 166-199 3
5 175-189 8
4 176-187 9
7 169-194 5
9 164-198 4

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:26

Het komt wel vaker voor dat 1 jury over de gehele linie hoger zit dan de andere.. Als er in de plaatsing maar niet ontzettend veel verschil zit is het op zich geen ramp. Helaas zie je ook wel eens dat er in plaatsing veel verschil zit, zo was 1x bij 1 jury 2e en de andere laatste met 30 pnt verschil. Dit zou niet moeten kunnen :n

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:29

ik vind de 20-30 punten verschil hier..ook echt absurd......

"gelukkig" is de ene jury constant laag en de andere constant hoog dus gemiddeld komt het nog niet zo beroerd uit (en kwa plaatsing dus ook niet zo iig niet de 1ste 2 ), maar toch hoort het niet zo te zijn.

Op de olympische spelen beoordelen ze ook de oefeningen uit 5/6 verschillende hoeken en dan zijn de verschillen ook niet zo extreem.

Daarbij laat ik in het midden wie juist zit te jureren...(de jury met de hoge punten zit ook wel echt flink hoog..dat zie je ook zelden).


Ik ken voorbeelden op regio kampioenschappen waarbij mensen 2de werden met 200 punten en de andere jury 18de met 30 punten verschil... ..nog veel zuurder dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:43

studiemiep schreef:
ik vind de 20-30 punten verschil hier..ook echt absurd......


Mwoah, 30 punten heb je zo, wanneer de ene eerder naar een 7 gaat en de andere sneller naar een 5/6.. En juist dat waren ook altijd de discussies op de jurycursus.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Enorm punten verschil tussen 2 juryleden bij zelfde proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:46

nou ik zie het hier in de regio (zuid-oost brabant) toch echt amper voorkomen hoor,dit is wel het extreemste in een ring wat ik ooit heb gezien (en dan niet bij 1/2 combinatie's) op een ring van 20.

Ze kijken iig duidelijk beide heeel verschillend tegen de uitgevoerde oefeningen aan

Anoniem

Re: Enorm punten verschil tussen 2 juryleden bij zelfde proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:51

Ik zie het ook niet vaak, niet de verschillen over de hele linie iig.. Maar er zitten toch bijna altijd wel enkele combi's bij met zulke verschillen. En helaas dan ook meteen een groot verschil in plaatsing..

Maar in dit geval, zulke verschillen over de hele linie, daarom gaf ik aan dat het vrij snel kan als iemand gewoon op ieder onderdeel hoger zit :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Enorm punten verschil tussen 2 juryleden bij zelfde proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:58

De ene jury kijkt van uit een ander punt. Waar de Jury op C ziet dat een paard bv licht scheef binnen gekomen is of scheef staat, ziet de jury in de hoek dat veel minder. Jury op C kan dus een 6 geven want scheef, en jury in de hoek ziet hem mooi vierkant staan en mooi in de aanleuning blijven dus geeft hem een 8.... En ga zo maar door. :) Dan kom je vanzelf aan flink punten verschil. Nog buiten het feit om dat de ene iets strenger af straft dan de ander... (de ene let meer op dit, de ander meer op dat..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:03

Ayasha schreef:
De ene jury kijkt van uit een ander punt. Waar de Jury op C ziet dat een paard bv licht scheef binnen gekomen is of scheef staat, ziet de jury in de hoek dat veel minder. Jury op C kan dus een 6 geven want scheef, en jury in de hoek ziet hem mooi vierkant staan en mooi in de aanleuning blijven dus geeft hem een 8.... En ga zo maar door. :) Dan kom je vanzelf aan flink punten verschil. Nog buiten het feit om dat de ene iets strenger af straft dan de ander... (de ene let meer op dit, de ander meer op dat..)


Ook vanuit de hoek moet je redelijk kunnen zien wanneer een paard scheef of recht staat.. Je kunt het spoor van de benen gewoon over de bodem volgen. Dus het aanzicht vanuit de hoek of de C mag nooit 2 punten verschil geven :n

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:03

Heb het niet vaak zien voorkomen, maar jury's blijven mensen met hun eigen kijk op een proef.
Deze mensen lagen waarschijnlijk iets verder uit elkaar qua mening.

Ik heb wel eens gehad dat ik bij de ene jury weg werd gestuurd omdat mijn paard
volgens haar kreupel was (waar ik het totaal
niet mee eens was) en ik bij de volgende jury 197 punten en een 1e prijs reed.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:10

Relaxed schreef:
Ayasha schreef:
De ene jury kijkt van uit een ander punt. Waar de Jury op C ziet dat een paard bv licht scheef binnen gekomen is of scheef staat, ziet de jury in de hoek dat veel minder. Jury op C kan dus een 6 geven want scheef, en jury in de hoek ziet hem mooi vierkant staan en mooi in de aanleuning blijven dus geeft hem een 8.... En ga zo maar door. :) Dan kom je vanzelf aan flink punten verschil. Nog buiten het feit om dat de ene iets strenger af straft dan de ander... (de ene let meer op dit, de ander meer op dat..)


Ook vanuit de hoek moet je redelijk kunnen zien wanneer een paard scheef of recht staat.. Je kunt het spoor van de benen gewoon over de bodem volgen. Dus het aanzicht vanuit de hoek of de C mag nooit 2 punten verschil geven :n

Het was maar een voorbeeld. Ik ken een jury bij ons die de groet bv meer "jureerd" op de overgang naar de halt. Of ie in de aanleuning staat in de B is voor haar niet zo belangrijk, wel dat ie de overgang in balans maakt... Het is maar wat de jury wil zien. :)

carmab
Berichten: 111
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:11

Dit verschil is echt veel te groot. Ook al is de ene jury dan misschien strenger dan de ander en zitten ze op verschillende plekken. Dat laatste kan tot verschillen op een onderdeel leiden, maar niet steeds zo dat er op de ene plek constant een lager cijfer of constant een hoger cijfer wordt gegeven dan op de andere plek. Immers, het een ziet de een beter, het andere onderdeel ziet de ander beter. Dit heft elkaar dus voor een deel op. Deze punten geven een onduidelijk signaal af. Het kan niet zo zijn dat een proef wordt beoordeeld door de ene jury met net een winstpunt en door de ander met drie winstpunten. Voor wat betreft de opmerking over oude garde juryleden, in dit geval was de hoog puntende jury van de oude garde en de laag puntende jury van de nieuwe lichting, dus dat argument gaat hier niet op. Het is gewoon jammer voor de deelnemers, ongeacht welke jury er "gelijk" heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:15

xApple schreef:
Heb het niet vaak zien voorkomen, maar jury's blijven mensen met hun eigen kijk op een proef.
Deze mensen lagen waarschijnlijk iets verder uit elkaar qua mening.

Ik heb wel eens gehad dat ik bij de ene jury weg werd gestuurd omdat mijn paard
volgens haar kreupel was (waar ik het totaal
niet mee eens was) en ik bij de volgende jury 197 punten en een 1e prijs reed.


Als je weg wordt gestuurd op kreupelheid mag je helemaal geen 2e proef meer starten.. :n

Petrichor

Berichten: 10555
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 18:47

carmab schreef:
Dit verschil is echt veel te groot. Ook al is de ene jury dan misschien strenger dan de ander en zitten ze op verschillende plekken. Dat laatste kan tot verschillen op een onderdeel leiden, maar niet steeds zo dat er op de ene plek constant een lager cijfer of constant een hoger cijfer wordt gegeven dan op de andere plek. Immers, het een ziet de een beter, het andere onderdeel ziet de ander beter. Dit heft elkaar dus voor een deel op. Deze punten geven een onduidelijk signaal af. Het kan niet zo zijn dat een proef wordt beoordeeld door de ene jury met net een winstpunt en door de ander met drie winstpunten. Voor wat betreft de opmerking over oude garde juryleden, in dit geval was de hoog puntende jury van de oude garde en de laag puntende jury van de nieuwe lichting, dus dat argument gaat hier niet op. Het is gewoon jammer voor de deelnemers, ongeacht welke jury er "gelijk" heeft.

Jij weet over welke wedstrijd het gaat neem ik aan? :)