Instructeurs opleidingen KNHS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 11:42

Ze maken het er niet makkelijker op... Ben er ook al een tijdje uit nu, maar ik heb voorheen altijd veel les gegeven en nu ben ik eens aan het uitzoeken hoe het zit om een diploma te halen hiervoor.

Vooral aan het kijken naar instructeur paardensport - wedstrijdsport (dressuur). Kan iemand mij wat algemene dingen vertellen hoe het in zijn werk gaat? Hoelang duurt de totale opleiding ongeveer? Er staat dat je of zelf Z2/ZZ klassering moet hebben of een paard dat Z2/ZZ klassering moet hebben, in dat laatste geval hoef je zelf geen klassering in de dressuur te hebben??

Is er iemand die de opleiding volgt of gevolgd heeft? Hoe zijn jouw ervaringen met de opleiding?

Alvast bedankt! Er zullen vast meer vragen komen, maar dit is zo even het eerste wat in me op komt. Vind de site van de KNHS ook niet bijzonder duidelijk moet ik zeggen. -O-

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:43

Ik lees even mee, ben ook wel benieuwd

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:53

Hoelang duurt de totale opleiding ongeveer?
eind september tot eind juni: 20 avonden + 6 centrale zaterdagen + 40 uur stage
Er staat dat je of zelf Z2/ZZ klassering moet hebben of een paard dat Z2/ZZ klassering moet hebben, in dat laatste geval hoef je zelf geen klassering in de dressuur te hebben??
klopt maar je moet wel toelatingsexamen doen en in 10 weken een proef op ZZ-L niveau kunnen rijden

Is er iemand die de opleiding volgt of gevolgd heeft? Hoe zijn jouw ervaringen met de opleiding?
ik doe basissport, inhoudelijk erg interessant maar omdat het het eerste jaar is, moet er organisatorisch nog eea verbeteren

gomir

Berichten: 25545
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:04

Ik was ook aan het kijken om nog een vervolgopleiding te doen, maar aangezien ik niet van plan ben ooit nog over een parcours van 1.30/1.35 te gaan springen (en al helemaal niet met een vreemd paard :o) gaat dat hem niet worden :n

Basisopleiding heeft voor mij niet zoveel toegevoegde waarde, ik heb de oude ORUN niveau 2 alround met rijden al gedaan.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:25

Dit jaar is het het eerste jaar dat ze de opleidingen volgens deze structuur doen. Er zullen dus nog niet heel veel mensen zijn die de opleiding afgerond hebben :P, alleen mensen die ermee bezig zijn.

Ik heb een maand of 2 geleden voorgereden voor alle cursisten in Lunteren, tijdens een van de centrale zaterdagen. Was wel leuk!

Optiwolk

Berichten: 4786
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:06

Ik ben ook wel benieuwd.
Hou de site van de KNHS regelmatig in de gaten daaromtrent, want er durft al eens iets veranderen :P

Zou ook deze gaan doen ipv de basissport :j

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 19:22

Zo na een flinke tijd...

Maar het is nu vrij zeker dat ik de opleiding ga doen (mits ik nog een paard ter beschikking kan krijgen die Z2 geklasseerd is, omdat ik deze op dit moment helaas niet heb). ZZ-L proef is voor mij in ieder geval geen probleem, maar zelf weinig paarden op wedstrijd uitgebracht en daarom zelf niet de klassering (ook niet haalbaar meer voor komende september).

Vandaag mail naar de KNHS gestuurd of er mogelijkheden zijn voor vrijstelling met mijn diploma van het NHB Deurne...

Wie volgt instructeur paardensport - wedstrijdsport (dressuur)? Wat is de precieze planning? Hoe vaak rijpaard meenemen en moet er een paard mee naar de centrale dagen? Moet je zelf ruiters regelen?

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:34

ik doe geen wedstrijdsport dressuur maar ga maar uit van 10 keer een paard meenemen voor eigen rijden, geen paard voor de centrale dagen en ongeveer de helft van de tijd een paard of combinatie meebrengen voor het lesgeven.

Ipsilonka

Berichten: 5868
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:54

Ik wil graag wedstrijdsport mennen gaan doen. Al eerder contact gehad door het jaar heen met de KNHS. Is nu de brochure uit, blijkt dat je Z + 1 moet zijn. Terwijl eerder alleen gesproken is over M + 2 (wat ik dus heb) Ik heb dit jaar bewust minder wedstrijden gereden. Mijn paard is nu 8 en in het mennen is er na het ZZ niks meer, dus waarom haasten. Baal dus echt gigantisch! Als ik het geweten had, dan was ik meer op wedstrijd gegaan. Maar volop aan het mailen met de KNHS dus er is nog hoop :D

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 13:56

Ja, ik heb een beetje het zelfde maar dan net iets anders. Uit de brochure kan ik niet meer halen dat alleen een paard Z2 of hoger geklasseerd is, voldoende is, maar alleen dat je als ruiter geklasseerd moet zijn... Ik krijg echter alleen geen reactie op mail.

Kan wel flink wat vrijstellingen krijgen gelukkig. :)

Ipsilonka

Berichten: 5868
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:15

Ik had met 2 dagen geloof ik antwoord.

Optiwolk

Berichten: 4786
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:52

Ik heb na twee weken nog geen antwoord, vragen over precies dezelfde passage.

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 17:57

Ik inderdaad na ruim 2 weken ook nog geen reactie, heb ze net nogmaals gemaild...

lx3
Berichten: 432
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:56

Ik heb pas gebeld en na misschien wel 4x doorverbonden te worden, heb ik begrepen dat je zelf niet Z-geklasseerd moet zijn, maar wel een paard mee moet brengen wat dat niveau aankan.

Voor het lesgeven.. Wat voor combinatie moet je (zelf meenemen?) En zo ja, welk niveau mag dat dan zijn..

gomir

Berichten: 25545
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:58

Een Z-geklasseerd paard kan ik nog wel aankomen, ik ga alleen zelf nog niet misschien over een Z-parcours na tig jaar aan de zijlijn :o

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:26

Daar heb ik weer (voor eventing) heel wat anders over gehoord.

Optiwolk

Berichten: 4786
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:29

wat dan Lielle?

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:33

Echt zelf een z klassering, zo staat het meen ik ook inde brochure. Zit nu op de iPad, zal morgen eea nakijken en uitgebreider reageren.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:36

[code][/code]Heb even snel gekeken, paard en ruiter moeten z geklasseerd zijn (hoeft niet als combi) en je moet geslaagd zijn voor de toelatingstest. En dat is voor dressuur (z2), springen en eventing.

lx3
Berichten: 432
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:31

Wat onduidelijk allemaal. In de brochure zie ik inderdaad ook voor dressuur dat je echt Z-geklasseerd moet zijn.. Zelf neem ik aan.
Verschillende mensen die ik aan de lijn heb gehad van de KNHS zelf, menen dat je zelf geen Z-klassering nodig hebt om mee te kunnen doen, maar wel een Z-geklasseerd paard.
Wel hebben ze er op gewezen, dat (bijvoorbeeld) een L-amazone weinig kans maakt om dan door de toelatingstest heen te komen. Vandaar ook die toelatingstest natuurlijk?

Heb je nu eigenlijk ook vrijstelling met de vooropleiding voor horsemanship en praktische paardenkennis? Zoiets zie ik dan weer wél in de brochure, voor het eerst.

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 06:46

In de nieuwe brochure staat inderdaad dat je zelf z geklasseerd moet zijn, dit was niet zo als je een paard hebt op dat niveau...

Ipsilonka

Berichten: 5868
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:40

Dit geloven jullie niet. Dichterbij de paardensporter..... Het is gelukt! De toelating voor het mennen word verlaagd!

lx3
Berichten: 432
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:48

Wat goed, wat is er veranderd ?
Heb je gebeld? Dan zijn ze vrij snel haha

Ipsilonka

Berichten: 5868
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:54

De toelating voor instructeur wedstrijdsport stond ineens op Z + 1. Heb er contact over gehad de afgelopen jaren met iemand en niks meer gehoord (en door jong paard en drukte op de zaak geen wedstrijden meer gereden). Dus ik was pissig want ik heb maar M + 2 :D Had ik eerder geweten van Z + 1 dan had ik meer wedstrijden gereden. Dus nu is het M + 1 geworden. Ik heb begin vorige week volgens mij gemaild.

lx3
Berichten: 432
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Instructeurs opleidingen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:07

Gefeliciteerd, wordt het in ieder geval voor het mennen wat toegankelijker !