twee jury's en 40 punten verschil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillady

Berichten: 3940
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:02

Dit is inderdaad niet normaal zeg. Ik zal er sowieso mee over praten met de jury's en evt de KNHS. Ik snap dat je dit erg irriteert.

Linnie050

Berichten: 11809
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:04

Dan melden bij het knhs zoals ik al zei.
Als niemand wat meldt....
Volgende keer protocollen meenemen.
Goed dat je het gefilmd hebt!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Re: twee jury's en 40 punten verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:36

Hoe moeilijk het soms ook is zullen er altijd punt verschillen zijn. Het is dan vooral ook belangrijk om met een open vizier te kijken waar de verschillen vandaan komen en hiervan te leren. De ene jury zal te diep lopen op ieder onderdeel af straffen, de ander alleen onderaan. Zo zijn er nog veel meer verklaringen voor puntverschillen.

Als je echt een superproef neerzet kan geen één jury erom heen, er moet altijd iedere wedstrijd iemand op de eerste plek gezet worden ;-)

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:47

spekenham schreef:
praatje maken met de jury? is best lastig op zo'n evenement de jury is echt niet aan het wachten op jou om met je een praatje te maken. overigens ken ik de jury niet eens. op een "normale"wedstrijd lukt dat vaak wel maar voordat wij de pony afgezadeld hadden was de rubriek voorbij en bij de jury afdeling mocht je nie tkomen.

Ja, als ruiters of ouders ontevreden zijn dan zitten we er absoluut wel op te wachten om een praatje te maken. We moeten verplicht een bepaalde tijd blijven om iedere deelnemer de gelegenheid te geven om met vragen te komen. Als je niet in de jurytent mag komen (wat ik me niet kan voorstellen), dan vraag je de jury even om naar buiten te komen.

De KNHS zal hier echt niets mee doen als de plaatsingen gewoon overeen komen. De ene jury kijkt nu eenmaal vanuit een andere plaats naar de proef dan de andere jury. En 1 punt verschil per onderdeel komt al uit op 30 punten verschil.

En wat je je dochter moet vertellen? Dat ze zo goed moet rijden dat niemand om haar heen kan, ook de strengere juryleden niet.

_Skinny
Berichten: 150
Geregistreerd: 29-08-13

Re: twee jury's en 40 punten verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:53

Volgens mij is het verplicht dat wanneer er twee juryleden zijn en er meer dan 29 punten verschil zit tussen de juryleden zijn ze verplicht om te overleggen met elkaar. Wij hebben dit afgelopen regiowedstrijden eens nagevraagd wij hadden ook een enorm verschil tussen jury 1 en jury 2 helaas net niet genoeg om het gesprek aan te gaan, maar ik snap dat dit enorm frustreert.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:54

linnie050 schreef:
Dan melden bij het knhs zoals ik al zei.
Als niemand wat meldt....
Volgende keer protocollen meenemen.
Goed dat je het gefilmd hebt!

Welke jury wil je melden dan? Iedereen gaat er nu maar vanuit dat de jury met de hoogste punten gelijk had, maar ik ben daar niet zo zeker van. Bovendien klopt de plaatsing toch?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:55

_Skinny schreef:
Volgens mij is het verplicht dat wanneer er twee juryleden zijn en er meer dan 29 punten verschil zit tussen de juryleden zijn ze verplicht om te overleggen met elkaar. Wij hebben dit afgelopen regiowedstrijden eens nagevraagd wij hadden ook een enorm verschil tussen jury 1 en jury 2 helaas net niet genoeg om het gesprek aan te gaan, maar ik snap dat dit enorm frustreert.

Vertel mij maar waar dit staat in de reglementen. Ik overleg altijd met mijn collega, ook bij mindere puntenverschillen. Maar verplicht is dit zeker niet.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:02

ik ben het er helemaal mee eens dat dit een abnormaal punt verschil is wat echt niet zou moet kunnen.

Wel vind ik dat als je niet eens je protocol hebt opgehaald je eigenlijk niet kan oordelen. Als de ene jury allemaal 6en geeft en de ander toch net 5en, dan heb je na 33 onderdelen toch echt een verschil van meer dan dertig. Op dit moment heb je dus geen idee hoe de jurys hebben beoordeeld. Staat er nu op jouw protocol bij dezelfde oefening bij de een 7 en de ander een 4, ja tuurlijk dat moet niet mogen, Naar het kan goed mogelijk zijn dat de ene jury bij alles een punt lager zat. Als je dan per onderdeel kijkt is het verschil niet zo groot.

dressuur blijft hoe dan ook een jury sport. Film altijd je proef en kijk deze kritisch voordat je je punten krijgt en vorm eerst je eigen mening. Je krijgt soms te veel punten en soms te weinig. Ik zou het ook liever zien dat alle jurys precies hetzelfde jureren maar dat gaat nooit gebeuren daar kan je je beter direct bij neerleggen en je er niet druk over maken want je schiet er niks mee op.

_Skinny
Berichten: 150
Geregistreerd: 29-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:03

Anoeska27 schreef:
_Skinny schreef:
Volgens mij is het verplicht dat wanneer er twee juryleden zijn en er meer dan 29 punten verschil zit tussen de juryleden zijn ze verplicht om te overleggen met elkaar. Wij hebben dit afgelopen regiowedstrijden eens nagevraagd wij hadden ook een enorm verschil tussen jury 1 en jury 2 helaas net niet genoeg om het gesprek aan te gaan, maar ik snap dat dit enorm frustreert.

Vertel mij maar waar dit staat in de reglementen. Ik overleg altijd met mijn collega, ook bij mindere puntenverschillen. Maar verplicht is dit zeker niet.


Tja dat verteld de organisatie van de regio waar wij bij rijden.

Maar je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor, dit is wat mij is verteld, vertel alleen door wat ik te horen heb gekregen op mijn vraag hoe het nou toch mogelijk is dat er zoveel verschil tussen jury 1 en 2 zit. Maar zal het nog even na vragen en dan met het verzoek het zwart op wit te geven dan koppel ik het nog terug. Het gaat mij er niet om dat de ene jury of de andere jury heeft zitten slapen. Maar een proef vanuit welke hoek je ook kijkt (want de KNHS doet dit niet voor het eerst, dus er zal over nagedacht zijn) een gelijkwaardig resultaat op moeten leveren.

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:08

bliver schreef:
ik ben het er helemaal mee eens dat dit een abnormaal punt verschil is wat echt niet zou moet kunnen.

Wel vind ik dat als je niet eens je protocol hebt opgehaald je eigenlijk niet kan oordelen. Als de ene jury allemaal 6en geeft en de ander toch net 5en, dan heb je na 33 onderdelen toch echt een verschil van meer dan dertig. Op dit moment heb je dus geen idee hoe de jurys hebben beoordeeld. Staat er nu op jouw protocol bij dezelfde oefening bij de een 7 en de ander een 4, ja tuurlijk dat moet niet mogen, Naar het kan goed mogelijk zijn dat de ene jury bij alles een punt lager zat. Als je dan per onderdeel kijkt is het verschil niet zo groot.

dressuur blijft hoe dan ook een jury sport. Film altijd je proef en kijk deze kritisch voordat je je punten krijgt en vorm eerst je eigen mening. Je krijgt soms te veel punten en soms te weinig. Ik zou het ook liever zien dat alle jurys precies hetzelfde jureren maar dat gaat nooit gebeuren daar kan je je beter direct bij neerleggen en je er niet druk over maken want je schiet er niks mee op.


De juryleden zien het beide vanuit een andere hoek. Dus ja, die 4 en die 7 kunnen dan heel goed wel kloppen.
Bijvoorbeeld: jury op C ziet dat combinatie scheef over de ac-lijn komt. Dus die geeft een 4, terwijl het voor de jury bij H wel lijkt alsof ze recht binnenkomen en geeft daarom dan een 7.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:11

_Skinny schreef:
Maar een proef vanuit welke hoek je ook kijkt (want de KNHS doet dit niet voor het eerst, dus er zal over nagedacht zijn) een gelijkwaardig resultaat op moeten leveren.

Ik nodig je van harte uit om een keer mee te gaan schrijven als ik weer een kampioenschap jureer.

Maar ik kan zo al een paar voorbeelden noemen: In de M galoppeer je een lange zijde van de jury af in middengalop. De jury bij C kan dat prima beoordelen. De jury bij H kan alleen zien of de galop recht gereden wordt. Als je het raampje wat open doet heb je misschien geluk dat je kan horen of er verruimd wordt, maar dat is niet overal mogelijk.

Hetzelfde voor de middendraf op de diagonaal vanaf H. Ook daar kan de jury bij H alleen zien of hij recht gereden wordt.

Zo is het voor de jury bij H ook lastiger om het wijken voor het linkerbeen net zo te beoordelen als voor de jury bij C.

En voor de jury bij H is alles wat op C uitgevoerd moet worden weer makkelijker te zien en beoordelen.

Natuurlijk wil dit niet zeggen dat er ineens 4 punten verschil op de onderdelen kan ontstaan, maar van 1 a 2 punten verschil op deze onderdelen kijk ik niet op.
Laatst bijgewerkt door Anoeska27 op 17-08-14 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:12

klopt heb je gelijk in. Maar TS heeft helemaal geen protocollen dus kan helemaal niet beoordelen hoe het komt dat er zon verschil is. Ik neem aan dat de KNHS dit ook zal zeggen

_Skinny
Berichten: 150
Geregistreerd: 29-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:31

Anoeska27 schreef:
_Skinny schreef:
Maar een proef vanuit welke hoek je ook kijkt (want de KNHS doet dit niet voor het eerst, dus er zal over nagedacht zijn) een gelijkwaardig resultaat op moeten leveren.

Ik nodig je van harte uit om een keer mee te gaan schrijven als ik weer een kampioenschap jureer.

Maar ik kan zo al een paar voorbeelden noemen: In de M galoppeer je een lange zijde van de jury af in middengalop. De jury bij C kan dat prima beoordelen. De jury bij H kan alleen zien of de galop recht gereden wordt. Als je het raampje wat open doet heb je misschien geluk dat je kan horen of er verruimd wordt, maar dat is niet overal mogelijk.

Hetzelfde voor de middendraf op de diagonaal vanaf H. Ook daar kan de jury bij H alleen zien of hij recht gereden wordt.

Zo is het voor de jury bij H ook lastiger om het wijken voor het linkerbeen net zo te beoordelen als voor de jury bij C.

En voor de jury bij H is alles wat op C uitgevoerd moet worden weer makkelijker te zien en beoordelen.

Natuurlijk wil dit niet zeggen dat er ineens 4 punten verschil op de onderdelen kan ontstaan, maar van 1 a 2 punten verschil op deze onderdelen kijk ik niet op.



Ja dat snap ik wat je zegt maar het is links om of rechts om als de ene jury er niet goed voor zit en en de andere wel kan er een verschil ontstaan maar je maakt mij niet wijs dat jury 2 helemaal niks ziet ook al zitten ze er niet recht voor.

Ik heb de protocollen wel en kan je vertellen dat er wel degelijk 4 punten verschil tussen beide jury leden zit, en dan ook nog op punten waarvan ik denk nou nou. Maar goed dat is de discussie niet, het blijft een jury sport en op je aanbod om een keer te komen schrijven, ik heb in het verleden heel vaak bij onze eigen club geschreven, ik heb daar dingen meegemaakt waarvan ik denk huh dat kun je niet maken. Zowel op b niveau als op Z niveau, zelfs mogen horen dat een ruiter te dik was volgens de jury en die grof gewoon zei tjonge jonge moet ik hier nou naar gaan zitten kijken, kan ze niet beter eerst zorgen dat ze wat kilo's kwijt raakt dit ziet er toch niet uit.

Nogmaals het blijft een jury sport iedereen kijkt op zijn of haar manier, niks mis mee, maar als je beide naar het zelfde kijkt zie je toch beide ongeveer hetzelfde en dan 40 punten verschil is toch wel een hele hoop.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:32

In principe zou een verschil van 30 punten prima kunnen - ene jury een punt meer/minder op ieder onderdeel dan de andere jury.

Echter, ik ben het ermee eens dat 51% en 62% (dus 153 en 186 punten t/m de M of 174 en 211 punten in het Z) een erg groot verschil is. Over de gehele proef vindt de ene jury het borderline verlies en de ander het een winstpunt waard. Dat is vreemd.

Hierbij laat ik in het midden welke jury het bij het rechte eind had, ik was er natuurlijk niet bij.

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 21:51

over het feit dat ik protocol niet meengenomen heb wil niet zeggen dat er door die jury bij veel meer extreem veel puntenverschil zat ook in de D z2, en ik het heel vreemd dat de ene jury hetnwel wel kan waarderen en de ander totaal niet

wederom herhaal ik weer, hoe in hemelsnaam zou mijn dochter bij die jury ooit een winstpunt kunnen rijden? is gewoon onmogelijk immers het was geen slechte proef.

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Re: twee jury's en 40 punten verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:56

Dat zul je nu niet komen te weten, omdat je het protocol niet hebt meegenomen. Want dan had je geweten, waarom hij die punten heeft gegeven zoals hij ze heeft gegeven.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:56

Als je de protocollen niet hebt opgehaald, heb je dus niet kunnen kijken naar de motivatie voor de punten. Dan kom je op mij over op een moeder die vind dat haar dochter altijd moet winnen.

Ik zie geen argument waarom de jury die hoge punten heeft gegeven beter gejureerd heeft dan de jury met lage punten. Misschien zat de andere jury wel te hoog?

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:58

Anoeska schreef:
Als je de protocollen niet hebt opgehaald, heb je dus niet kunnen kijken naar de motivatie voor de punten. Dan kom je op mij over op een moeder die vind dat haar dochter altijd moet winnen.

Ik zie geen argument waarom de jury die hoge punten heeft gegeven beter gejureerd heeft dan de jury met lage punten. Misschien zat de andere jury wel te hoog?


Helemaal mee eens.

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 22:31

nou hoe je het ziet moet jezelf weten, ik heb zelf genoeg feedback gehad ondertussen dat het toch echt niet klopt, dochter hoeft helemaal niet te winnen waren we ook al van te voren op ingesteld we kennen de concurrentie wel onderhand in dit kleine groepje.


Ook al staat heel het protocol vol dan nog is het lastig om de proef op twee manieren tegelijkertijd te rijden, voor de ene jury zus want die vond het winstpuntwaardig en de ander jury bljkbaar helemaal anders want volgens hem klopte er geen snars van,

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:35

spekenham schreef:
nou hoe je het ziet moet jezelf weten, ik heb zelf genoeg feedback gehad ondertussen dat het toch echt niet klopt, dochter hoeft helemaal niet te winnen waren we ook al van te voren op ingesteld we kennen de concurrentie wel onderhand in dit kleine groepje.

Ook al staat heel het protocol vol dan nog is het lastig om de proef op twee manieren tegelijkertijd te rijden, voor de ene jury zus want die vond het winstpuntwaardig en de ander jury bljkbaar helemaal anders want volgens hem klopte er geen snars van,

Maar waarom er gelijk standaard vanuit gaan dat de jury met winst goed zat? Ik vind het jammer dat je alleen leest wat je wil lezen, maar ik geef het op. Ik hoop dat je dochter volgende keer gewoon zo rijdt dat niemand om haar heen kan. Ook een kritische jury niet.

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Re: twee jury's en 40 punten verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:38

't kan nog erger, vandaag op de noordhollandse in 1 proef 51 punten verschil.... 230 en 179...

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:40

Waarom kom je hier verhaal halen? Je kan beter naar de betreffende jury gaan en vragen waarom jouw dochter bij hem zo laag gescoord heeft en wat je kan dan doen om dat te verbeteren.
Wij hebben het niet gezien en kunnen er dus verder niks van zeggen, ja, dat het erg vervelend is. Maar de jury zal dit soort verschillen zelf ook niet fijn vinden. :n


Verder vraag ik me af waarom er (altijd maar weer) zoveel reacties van niet-juryleden komen op een vraag aan juryleden op een speciaal subforum voor juryleden en instructeurs...

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:49

spekenham schreef:
over het feit dat ik protocol niet meengenomen heb wil niet zeggen dat er door die jury bij veel meer extreem veel puntenverschil zat ook in de D z2, en ik het heel vreemd dat de ene jury hetnwel wel kan waarderen en de ander totaal niet

wederom herhaal ik weer, hoe in hemelsnaam zou mijn dochter bij die jury ooit een winstpunt kunnen rijden? is gewoon onmogelijk immers het was geen slechte proef.

Wat van belang is, is dat je dochter plezier heeft in wat ze doet.
En regel een bij iedere jurysport is: heb vertrouwen in de jury. Heb je dat niet, rijd dan niet mee.

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:20

spekenham schreef:
nou hoe je het ziet moet jezelf weten, ik heb zelf genoeg feedback gehad ondertussen dat het toch echt niet klopt, dochter hoeft helemaal niet te winnen waren we ook al van te voren op ingesteld we kennen de concurrentie wel onderhand in dit kleine groepje.


Ook al staat heel het protocol vol dan nog is het lastig om de proef op twee manieren tegelijkertijd te rijden, voor de ene jury zus want die vond het winstpuntwaardig en de ander jury bljkbaar helemaal anders want volgens hem klopte er geen snars van,


Feedback van een jury is belangrijker dan van de omstanders. Dan weet je direct waarom een jury bepaalde punten heeft gegeven.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:59

in een van je antwoorden zeg je zelf dat je geen zeur bent.
Ik adviseer je om je zelfbeeld aan te passen.

Als je hier klaagt over de punten en niet eens de moeite neemt om je protocollen of de jury zelf te spreken ben je een zeur! niks meer en minder.

Een verschil van 40 punten wat je aangeeft is groot, maar zonder dat we daar een reden voor hebben gekregen zijn alle antwoorden hier speculatie.

Ook de beschuldiging aan de jury (TS: waarbij ik dan aan oprechtheid twijfel....) is niets anders dan zeuren.

Doe eerst je eigen werk en praat met de mensen (jury) voordat je hier gaat zeuren.
Alle jury's zijn vrijwilligers die hun best doen! Een klein beetje respect voor hun inzet en tijdsbesteding zou mooi zijn. Elke organisatie doet haar best om iets LEUKS neer te zetten, maar staat machteloos tegen dit soort zaken (posts). Je moet dus ter plaatse uitzoeken hoe en wat.
Je kan zelf een ander idee hebben, maar zonder dat naast het idee van de jury te leggen leer je niks.