Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miiejs
Berichten: 1830
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Xxxxx

Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 08:54

Hai!

Dit weekend reed ik mee aan een driedaagse, toen afgelopen dinsdag de startlijsten kwamen kreeg ik gelijk een brok in mijn keel toen ik de jury voor zaterdag zag... Noem hem even mnr O. (Via pb meer info) ik heb daar op stal gestaan en toen ik daar weg wilde heeft hij mij persoonlijk bedreigd en een hangslot om mijn paard zijn stal gedaan. Vervolgens toen we uiteindelijk weggingen zijn er nog veel dreigementen achter ons aan geroepen en zijn we letterlijk het erf afgescholden. Aangifte doen had ik geen behoefte aan ik wilde deze mensen gewoon nooit meer zien!
Nu waar het om gaat... Ik had gelijk met het secretariaat gebeld, mijn verhaal uitgelegd en die begrepen me helemaal en zochten een oplossing, die kwam er. Ik zou in eerste instantie in ring 1 bij mnr O. Starten en in ring 2 bij mvr. F maar omdat mnr O. Een middag jury was mocht ik nadat het secretariaat met de KNHS had overlegd mijn eerste proef bij de ochtend jury starten en de 2e proef gewoon op mijn eigen tijd... Er zat dan 2 uur tussen maar dat vond ik geen probleem! Ik heb dus mijn eerste proef gereden bij de ochtend jury en toen kwam mnr O. Aan en ging hiermee niet akkoord, ik moest persee bij hem rijden want hij was de jury voor deze categorie en niet die waar ik 's ochtends had gereden... Indien ik dit niet zou doen zou hij een klacht bij de KNHS indien of iets dergelijks en dat wilde het secretariaat ook niet dus ik had de keuze, niks rijden en naar huis gaan of beide proeven rijden op mijn oude tijden en dus ook bij mnr. O. Nu vond iedereen dat ik me er maar overheen moest zetten en me niet moest laten kennen maar ik had ondertussen zo'n stress ervan dat ik dus geen normale proeven heb kunnen rijden... Terwijl ik in mijn ochtend proef wel winst had...

Sorry voor het lange verhaal maar nu is mijn vraag kan/mag dit?! Ik heb trouwens les van hem gehad toen ik daar stond en van zijn vrouw en kinderen....

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:59

ik had mezelf vooraf afgemeld of ter plekke paard ingeladen en naar huis gereden :P

Maar ik neem aan als hij jureert je hem vaker gaat treffen?
Hier zetten ze de jurynamen er nooit meer bij op de startlijsten ivm afmelders.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 14-09-14 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:59

Je had toch gewoon die proef kunnen afzeggen? Met het verhaal heeft niemand wat te maken.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:05

Raar verhaal, de organisatie bepaalt toch wie bij welke jury in welke ring rijdt? Daar heeft de jury toch verder niks over te zeggen?
En verder had je je idd misschien beter af kunnen melden als het echt zo'n probleem is. Maar vaak kom je dezelfde juryleden vaker tegen dus moet je of verder weg starten of je er overheen zetten..

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:07

Volgens mij mag je niet gejureerd worden door iemand van wie je lest hebt. In het geval van een "ex-instructeur" weet ik het niet eigenlijk. Waarschijnlijk mag dat wel.
Wat een onwijs vervelende jury zeg!
Ik snap wel dat je je wilde omschrijven. Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan, omdat ik bij iedereen steeds winst reed behalve bij 1 jury. Toen ik die voor de vierde keer had dacht ik: ik weet na 3x óók wel dat die jury het blijkbaar geen winstpunt waard vindt, dat hoef ik niet nog een 4e en 5e keer te horen (2 proeven bij dezelfde jury). Had gewoon geen zin om dat k l o t e eind te rijden en 20 euro te betalen om opnieuw te horen dat die jury ons nog steeds niet goed vindt.. Secretariaat werkte gewoon mee, al had ik de reden verder niet genoemd..

Afmelden is nogal zonde van je geld lijkt mij ;)

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:13

Of je rijdt gewoon je proef en laat deze filmen. Met goede videobeelden is het makkelijk om protest aan te tekenen als de jury zich niet professioneel opstelt. Maar dat vraagt dus ook om een professionele opstelling van jou.

raket

Berichten: 4096
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:14

Groet je eerste proef af na het binnen komen en start daarna je tweede proef. Of start niet. Het jurylid heeft namelijk wel gelijk over de regels.

Miiejs
Berichten: 1830
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Xxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 09:17

Wilde me ook afmelden maar het secretariaat kwam met deze oplossing omdat ze het anders zonde vonden om af te melden.

Hij jureerd zelden in deze regio omdat niemand hem vraagt... Hij heeft hier al een reputatie dus wordt alleen bij gebrek aan beter gevraagd...

Het was gister gebeurd heb al gereden, had er zo'n een stress voor, en dat neemt mijn paard heel snel over dat het gewoon niet meer normaal rijden was. Had het liefst ingeladen en naar huis gegaan.

Talonius

Berichten: 1393
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:18

Anne_GTI schreef:
Of je rijdt gewoon je proef en laat deze filmen. Met goede videobeelden is het makkelijk om protest aan te tekenen als de jury zich niet professioneel opstelt. Maar dat vraagt dus ook om een professionele opstelling van jou.


Eens. Je zult hem vast nog vaker treffen op een concours. Wellicht niet als jouw jury, maar je kunt hem wel tegen het lijf lopen en ook daarvan stress ervaren. Of je laat zo'n situatie je leven regelmatig op de kop zetten, of je zet je erover heen en zorgt dat je goed rijdt. Wanneer dit op beeld staat en je krijgt een onterechte jurering, dan heb je iets om jouw verhaal kracht bij te zetten.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:23

allereerst is het begrijpelijkerwijs een belabberde situatie.

maar hoe vaak komt het voor dat je dit specifieke jurylid gaat treffen?
altijd bij dezelfde wedstrijden, of is hij vreselijk actief?
in het laatste geval, zou ik een dossier gaan vormen met bewijs van onprofessionele acties en houding (niet perse teveel ingaan op wat er op die stal gebeurd, gewoon in een paar punten, verder richten op zijn wijze van jureren jegens jouzelf en eventueel anderen). Dit dossier zou je dan bij voldoende gewicht (je moet wel zeker weten dat je dan ook echt een kans maakt natuurlijk) indienen bij de bond om zo'n jurylid uit het bestand te laten verwijderen.

ik zou in geen geval wijken voor zo'n figuur.. immers dan 'wint' hij en jij kunt geen dossier opbouwen als je hem ontwijkt..

daarnaast, voor wie rijd je je wedstrijden.. voor jouw ervaring en die van je paard? of om de jury te plezieren?

Het gaat toch allereerst om jou en je paard wedstrijdervaring op te laten doen en tenzij hij tijdens de proef uit zijn hok komt stormen hoef je je nergens aan te storen.

Het enige issue dat je kunt tegenkomen is dat hij partijdig zou kunnen jureren. Daar kun je witheet om worden en een hoop energie aan verspillen.. Maar daar heb je niets aan.. Beter gewoon accepteren, bewijs opbouwen en hem dan een papieren mokerslag toedienen als de tijd rijp is.. Slechte juryrapporten op die specifieke wedstrijden steek je gewoon in je zak.. jij weet hoe je gereden hebt en of het representatief was..

enige issue zou kunnen zijn dat je naast selecties zou grijpen, maar ik ga er maar even van uit dat er daar geen sprake van is..

Hij heeft momenteel nergens last van, en jij windt je ergens over op waar je weinig invloed op kunt uitoefenen.. Beter voor je mentale gezondheid is het omdraaien..

Kin omhoog, trotseren die vent en zorgen dat je hem keihard pakt als hij je wedstrijdleven verziekt.. maar dan wel op zo'n manier dat hij zijn kont niet meer kan keren bij de bond.. (anders zet je jezelf weer alleen maar voor schut en kan het ook zijn dat het zich tegen je keert)

jureert hij wel fair.. dan moet je het verleden loslaten en hem gewoon beschouwen als een wildvreemde die cijfers invult.. verder hoef je niets met hem te maken te hebben

Noraly_

Berichten: 2073
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Amerongen

Re: Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:37

Ik heb niet alle reacties gelezen. Ik snap helemaal dat je hier last van hebt ik zou dat zelf ook hebben. Ik zou dan zelf HC gestart hebben, toch de oefening maar geen punten mocht de jury zelf zijn proffesionaliteit verliezen.

Maar wat ik mis in de andere reacties is dat jij vernoemt dat het secretariaat contact heeft gehad met de KNHS over het verplaatsen van een van jou proeven naar een andere jury. Als zij hier goedkeuring voor geven heeft de desbetreffende jury "o." hier dan toch niets meer over te zeggen? Het secretariaat heeft samen met de KNHS anders beslist. Misschien zou je hier nog wat mee kunnen door bijvoorbeeld even naar de KNHS te bellen of er uberhaupt echt notatie van is gemaakt?

Succes!
Groetjes Noraly

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:43

Miiejs schreef:
Hai!

Dit weekend reed ik mee aan een driedaagse, toen afgelopen dinsdag de startlijsten kwamen kreeg ik gelijk een brok in mijn keel toen ik de jury voor zaterdag zag... Noem hem even mnr O. (Via pb meer info) ik heb daar op stal gestaan en toen ik daar weg wilde heeft hij mij persoonlijk bedreigd en een hangslot om mijn paard zijn stal gedaan. Vervolgens toen we uiteindelijk weggingen zijn er nog veel dreigementen achter ons aan geroepen en zijn we letterlijk het erf afgescholden. Aangifte doen had ik geen behoefte aan ik wilde deze mensen gewoon nooit meer zien!
Nu waar het om gaat... Ik had gelijk met het secretariaat gebeld, mijn verhaal uitgelegd en die begrepen me helemaal en zochten een oplossing, die kwam er. Ik zou in eerste instantie in ring 1 bij mnr O. Starten en in ring 2 bij mvr. F maar omdat mnr O. Een middag jury was mocht ik nadat het secretariaat met de KNHS had overlegd mijn eerste proef bij de ochtend jury starten en de 2e proef gewoon op mijn eigen tijd... Er zat dan 2 uur tussen maar dat vond ik geen probleem! Ik heb dus mijn eerste proef gereden bij de ochtend jury en toen kwam mnr O. Aan en ging hiermee niet akkoord, ik moest persee bij hem rijden want hij was de jury voor deze categorie en niet die waar ik 's ochtends had gereden... Indien ik dit niet zou doen zou hij een klacht bij de KNHS indien of iets dergelijks en dat wilde het secretariaat ook niet dus ik had de keuze, niks rijden en naar huis gaan of beide proeven rijden op mijn oude tijden en dus ook bij mnr. O. Nu vond iedereen dat ik me er maar overheen moest zetten en me niet moest laten kennen maar ik had ondertussen zo'n stress ervan dat ik dus geen normale proeven heb kunnen rijden... Terwijl ik in mijn ochtend proef wel winst had...

Sorry voor het lange verhaal maar nu is mijn vraag kan/mag dit?! Ik heb trouwens les van hem gehad toen ik daar stond en van zijn vrouw en kinderen....


Zoals ik het lees heeft hij geen poot om op te staan. Het secretariaat heeft jouw zo laten starten, nadat ze contact met de KNHS hebben gehad. Dus al zou hij dit doen, hij heeft geen poot om op te staan.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:31

Is één proef starten in zo een geval niet een optie?

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:32

Had gekund als ze niet de eerste proef bij dit jurylid had moeten rijden, TurdusMercula

Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:01

Je had gewoon moeten rijden. Je start voor jezelf, niet voor een ander.

Je hebt jezelf kwetsbaar gemaakt toen je hebt aangegeven niet bij hem te willen starten. Nadat hij je eigenlijk dwong om toch te starten snap ik dat je teveel in de stress was. Dan had ik gewoon helemaal niet gestart en mijn verlies genomen. Inladen en naar huis, volgende keer beter.

Maar ik blijf erbij dat je beter gewoon had kunnen rijden. Een jurylid moet professioneel zijn.
Ik zou zelfs de persoon die ik absoluut niet mag (licht uitgedrukt) altijd zo goed mogelijk en professioneel jureren en zo onbevooroordeeld mogelijk.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:06

Maar als de eerste proef in de ochtendgroep kon starten, waarom dan de tweede proef ook niet in de ochtend?

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:08

Tja, Suzanne F. Helaas zijn er een paar juryleden die echt niet professioneel zijn. Heb ik een aantal jaren zelf meegemaakt. 1 Daarvan heb ik zelfs een klacht tegen ingediend. Omdat die mij uit stond te schelden na mijn proef. Mensen konden haar aan het andere eind van het terrein horen.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:12

Wat waren je punten verder dan?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:15

listiglistje schreef:
ik had mezelf vooraf afgemeld of ter plekke paard ingeladen en naar huis gereden :P


Dat had ik zeker ook gedaan. En niet hij moet een klacht indienen bij de knhs, maar jij!

Miiejs
Berichten: 1830
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Xxxxx

Re: Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 17:41

Asjemenou: ik kon beide proeven in de ochtend rijden maar dan deed ik niet meer mee in de competitie en stond er wel oké voor dus dat was zonde....

Ik had 170 pnt bij het desbetreffende persoon... Was niet onterecht of iets want er was gewoon te veel spanning van mijn kant... Maar de jury waarbij ik de ochtend proef heb gereden heeft getekend voor de uitslag.... Heb nu ook mij protocol en had daar 180pnt dan kan de organisatie die toch niet die eruit halen? Dat is wat mij vandaag op stal bij mij verteld is...

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:47

Ik zou dit verhaal gewoon naar de KNHS sturen. En zien wat zij hiervan zeggen. Desnoods vraag je of de organisatie ook een mail heeft met de reactie van hun. Waardoor jij 's ochtends de eerste proef mocht starten.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:37

Ik denk dat de Knhs er weinig mee kan, want de jury staat ook in zijn recht.
Je mag geen tweede proef starten als je de eerste proef van die rubriek niet gestart bent.
De eerste proef die de ts gestart is behoorde tot een andere rubriek.

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:41

Als je goed leest heeft de organistatie dit in samenspraak met de KNHS gedaan. Dus ze mocht wel zo starten.

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:56

Jeetje wat een vreemde man. Ik had gestart en net voor het laatste onderdeel afgegroet. Helaas kun je hem nog wel vaker tegen komen. Probeer er boven te staan en rijd voor je zelf, ook al is dat niet makkelijk. Nu heeft hij lol gehad omdat jij er z`n stress van had.

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:44

Helaas zijn niet alle juryleden zo onbevooroordeeld als degenen die zich hier in het topic melden. Zowel in positieve als in negatieve zin, ik kan dus ook heel goed begrijpen dat je gezien de omstandigheden het risico niet wilde nemen om bij hem te rijden.

Je eerste proef zou in principe gewoon moeten tellen voor punten.
Je dingt niet mee naar de prijzen met die proef omdat je bij een andere jury gestart bent dan de rest vd klasse, maar je punt voor de ochtend hoort zeker wel mee te tellen. Je bent gewoon een rubriek in je eentje geworden met die proef.