afkeuring door lengte...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silvershardo
Berichten: 135
Geregistreerd: 06-12-10
Woonplaats: Haps

afkeuring door lengte...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:35

Hallo bokkers!

Vooral ik heb er mee te maken, afkeuring door lengte.
Ik ben zo'n 1.87m en rijd op een grote C-pony.
helaas moet ik afscheid van hem nemen maar ik wil hem wel graag op wedstrijden uit blijven brengen.
ondanks ik een erg lichtgewichtje ben, word er geen rekening mee gehouden dat ik een maand geleden pas 15 ben geworden en dus qua leeftijd en gewicht gewoon perfect bij m'n pony pas.
helaas zit m'n lengte gewoon tegen.
hoe goed ik ook rijd (dressuur), toch merk ik dat ik daar te vaak op afgerekend word...
maar let (jij) als jury nou juist op leeftijd, lengte of gewicht.

mijn mening is sowieso dat gewicht het belangrijkste is.
Als ik 60 kilo zou wegen zou ik al lang niet meer op m'n pony gereden hebben.

vaak word me ook aanbevolen om nu al bij de paarden te rijden, maar aan de andere kant word mij gezegd dat de "pony tijd" de leukere/team-achtige tijd is.
klopt dit?

en wat zou jij doen als je in mijn schoenen zou staan??

Sonador

Berichten: 664
Geregistreerd: 02-07-06

Re: afkeuring door lengte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:39

Probeer je het niet aan te trekken, ik ben zelf ook lang en heb een niet heel erg groot paard.
Ziet er niet uit, naar moderne maatstaven. Maar mijn paard loopt super heeft geen hinder van mij.

Een paardenmens zal dat zien en waarderen, een mens met een paard niet!
Dus lekker door blijven gaan waar je al mee bezig bent.

silvershardo
Berichten: 135
Geregistreerd: 06-12-10
Woonplaats: Haps

Re: afkeuring door lengte...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:43

Ik ben het daar dus helemaal mee eens, helaas word dit door de meeste jury's niet gewaardeerd...
ze willen vaker een klein schattig meisje zien. ik ben pas geopereerd zodat ik niet meer verder groei, maar ben de afgelopen 3 maanden of je het gelooft of niet alweer 5 cm gegroeid....

Kidde
Berichten: 3465
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:44

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me de verhouding moeilijk voor kan stellen... Heb je misschien een foto waar je er op zit?

Met tussen de paarden rijden is trouwens ook niets mis hoor :) Over 3 jaar zal je toch over moeten. En anders is misschien een grote E pony wat?
Laatst bijgewerkt door Kidde op 06-10-14 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25287
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:45

Als jij 1.87 bent en minder weegt dan 60 kilo, dan ben je wel echt een vedergewicht.
(ben zelf 1.84 en rijdt op een D (brede D) ben daar niet op afgerekend en weeg echt wel ver boven de 60 kilo)

Maar C is toch weer stukje kleiner heb je foto van jezelf op je pony?
Want of het wel of niet kan is mede afh. van hoe breed hij is.

Als je nog wel past en als je minder dan 60 weegt zal het nog wel meevallen qua gewicht is het vervolgens maar net hoe goed je kan rijden of je hem met je lengte wel of niet in de weg zit.

Kortom geen idee of je er nog op past.
Moet zeggen heb nu kleiner D-tje en vind het geen gezicht... hoop dat die nog groeit.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:46

Ik zou zolangzamerhand wel naar een paard gaan kijken. Niet omdat je pony jou niet kan dragen! Maar als je op een pony blijft rijden die eigenlijk te klein voor je is ben ik bang dat je houding daar niet beter van wordt, is denk ik ook fijner om op een paard te rijden waar je goed op past ;)

Je wordt er in punten op afgerekend omdat het plaatje gewoon niet klopt, niet te veel van aantrekken!

Ik ben trouwens op mn 14e overgegaan naar de paarden en heb het nooit vervelend gevonden.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:47

leeftijd heeft natuurlijk niets te maken met het wel of niet geschikt zijn voor een formaat pony..
een vrouw met dwerggroei kan op haar 40e prima passen op een shetlander.

terwijl een 15 jarige van 1.85m gewoon niet meer past op een C pony..

om echt te zeggen of het wel of niet past, zou je het eigenlijk op foto's moeten zien..
maar gezien de maximale schofthoogte van een c-pony kun je eigenlijk wel stellen dat je gewoon te lang geworden bent.

het gewicht is ondergeschikt nu. je lengte heeft invloed op je eigen balans maar ook op dat van je pony. en niet te vergeten jouw eigen houding op het paard.. je niet een ontspannen correcte houding aanhouden... bijvoorbeeld je handhouding. jouw arm en ellebooghouding zullen dan anders zijn dan iemand die kleiner is. idem met je beenligging.


op leeftijd letten is dus niet van toepassing omdat dit geen enkele garantie geeft op wel of niet passen op een pony..

en stel dat iedereen je nu op dit forum 'gelijk' zou geven.. wat helpt dat je? uitkomen kan gewoon niet meer, omdat je helaas behept bent met een bovengemiddelde lengte.

als je wilt genieten van jouw pony in de wedstrijdsport, dan zit er weinig anders op dan een verzorger te zoeken die hem dressuurmatig kan uitbrengen.


zelf kun je er eventueel mee mennen of lange lijnen gaan doen.. terwijl je om te rijden een nieuwe knuffel zoekt.

met jouw lengte zou ik eerlijk gezegd overwegen om vervroegd over te stappen naar de paarden, gewoon omdat je daar beter mee uit de verf zult komen denk ik..


1.84m en onder de 60 kilo vind ik overigens wel neigen naar ongezond laag gewicht.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 06-10-14 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:49

Wie heeft dit afgekeurd?
Qua lengte ben je wel groot voor je pony. Dat heeft ook invloed op je balans en die van je pony.
Dus het klinkt wel logisch. Maar vanachter de pc is zoiets niet te beoordelen.

Wedstrijd rijden bij de paarden is wel een overgang, maar niet onmogelijk. Je rijdt dan natuurlijk met minder leeftijdgenootjes. Maar tegenwoordig vind ik de ponysport ook behoorlijk individueel en prestatiegericht. Dus het verschil is wel kleiner geworden.

Als de overstap mogelijk is, (je moet wel een paard hebben/kunnen onderhouden) is het nog niet zo'n raar moment. En sowieso zal er wat meer tijd mee gemoeid zijn, voordat je zo ver bent dat je met je paard kunt starten.
Als je straks een keer van de middelbare school af bent, heb je minder tijd voor zoiets. Dus misschien is het wel een voordeel om het nu te doen.

Sjolvir

Berichten: 25287
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:52

Oh, als je je foto's onbevooroordeeld wilt laten beoordelen doe dat dan in het topic van volw. pony ruiters.
Daar is het gezellig en iedereen rijdt op een pony.
En ja als het echt niet past krijg je het wel te horen, oh en de ruiters daar hebben niet het idee, dat ze worden afgerekend op het rijden van een pony, maar gewoon op hun prestaties of wanprestaties.
[WD-V] [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:56

Niet alleen gewicht speelt mee. Ook je zwaartepunt verandert. Zo kan het zijn dat je niet te zwaar ben voor je pony, maar wel degelijk qua lengte het dier in de weg zit. Er zit 50 tot 60 cm verschil tussen jou en de pony, dat is echt heel veel. Als je bedenkt dat de klassieke dressuur het ideale plaatje 10cm verschil vindt (voor jou dus een paard van 1.77) en in de moderne dressuur vaak een paard wordt aangeschaft dat vergelijkbaar is qua hoogte, dan is het verschil ook wel heel groot.

Zelfs bij IJslanders is 50cm verschil veel. Hoewel het daar wel geaccepteerd is, zie ik daar combinaties langskomen die elkaar eigenlijk in de weg zitten. Met 30-40 cm verschil houdt het wel redelijk op, en dan moet je al geen smalle pony hebben.

Dus ja, je bent te groot en dat je daarop afgekeurd wordt is begrijpelijk, zelfs al is het niet leuk. Ik pas andersom niet op mijn paard (1.63 met 1.80), ook dat vormt een niet passend plaatje. Maar daar zit je het paard niet mee in de weg. Overigens vermindert het wel mijn balans (en dat kan het paard wel wat in de weg zitten), doordat ik niet rond het paard kom.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 06-10-14 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:57

Mijn zusje reed op haar dertiende al mee met de paarden. Haar paard was net aan paard. De reden, ik startte bij de paarden omdat het moest met mijn grote paard. Ook al was ik 16. Dus zo vreemd is het niet hoor,helemaal niet gezien je lengte. Hoe vervelend dat ook is :).

denisesilver

Berichten: 2912
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:01

Ik kan me het beeld eigenlijk niet bepaald voorstellen, aangezien ik zelf 1,55m en ook op een c rijd. Ik vind mezelf vaak al aan de lange kant (pas er nog precies op als ik boven de 1,60m kom niet meer), maar ik groei niet meer dat geluk heb ik dan wel.
Het geeft idd storing in de balans van het paard als je te lang bent.

Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:11

Met jouw lengte hoor je gewoon echt niet meer op een pony. Je zou zelfs een groot paard kunnen hebben.
Ik kan me niks voorstellen bij die lengte op een C pony eerlijk gezegd en kan begrijpen dat een jury daar wat van gezegd heeft.

Ik heb vanaf mijn 12e jaar bij de paarden gereden en heb het nooit als negatief of moeilijk ervaren. Er is niet zoveel verschil. Je moet gewoon goed rijden.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: afkeuring door lengte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:23

Valt me altijd op dat mensen die zelf op een kleine pony rijden in vergelijking met hun lengte het Veel sneller Okey vinden.

Leeftijd en maat pony heeft dus niks met elkaar te maken.

Zoals gezegd is het moeilijker om goed in balans te blijven, daarbij helpt de pony ook. Die wil namelijk onder je blijven, omdat dat "lichter" is.

Het hefboomeffect zorgt er namelijk voor dat het gewicht wat uit balans is, zwaarder wordt. Zoals een hefboom. Dus je gewicht wordt niet gelijk verdeeld.
Ook kun je het vergelijken met een rugzak en een lange ladder - je zal de rugzak makkelijker vinden mede omdat deze in balans blijft.

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Re: afkeuring door lengte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:23

Het gaat bij dresuur nu ook eenmaal om het plaatje En denk dat je met het geven van bepaalde hulpen ook wel moeite hebt als je benen er zo ver onderuit komen

Zou toch ook voor een paard rond gaan kijken Of je dit nu doet of over 3 jr maakt dan ook niet heel veel uit

Sarah_Stip
Berichten: 139
Geregistreerd: 11-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:27

Jou lengte speelt ook duidelijk een rol want dat kan de pony uit belans brengen. Stel je voor, je loopt met een rugzak om van 15 kilo, dat is te doen. Maar stel je voor dat je een lange lader van 15 kilo moet dragen gaat dat veel moeilijker omdat die zo lang is en je uit belans haalt.

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:27

Ik denk ook dat het plaatje echt niet meer kan. Met jouw lengte pas je echt niet meer op een kleine pony.
Leeftijd heeft daar niets mee te maken.
Snap echt wel dat het jammer is, maar voor de pony is het ook niet echt fijn.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:32

que gewicht pas je er misschien goed bij maar met je lengte absoluut niet.
1.87 is echt erg groot voor een C-pony.

Rose94
Berichten: 265
Geregistreerd: 12-10-13

Re: afkeuring door lengte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:35

Ik ben 1.67 en vind mezelf ook te groot voor een c pony. Rijd inmiddels op een klein paard.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:35

Ik heb mijn lengte op een D pony gereden. Pony was 142 en ik ben 180. Ben een vedergewicht(toen 55 kilo). Maar ik merkte toch echt dat de pony last kon hebben met de balans. Met name met het springen.

Ben dus toen ik bijna 16 was op een paard overgegaan.

Britneyom

Berichten: 26
Geregistreerd: 01-10-14

Re: afkeuring door lengte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:38

Ik ben 14 jaar en 1.83m ik rijd sinds mijn 11e bij de paarden op onze manege is het heel normaal. En ik vond het juist fijner bij de paarden het rijd gewoon veel lekkerder op een paard wat bij je lengte pas. Ik kan me ook niet voorstellen dat het lekker rijd als je zoveel groter ben dan je pony.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: afkeuring door lengte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:52

Ts, ik heb het even omgerekend naar mijn lengte om er een beter beeld van te krijgen. Ik ben 1.70, een heel gemiddelde lengte voor een Nederlandse vrouw. Ik ben dus 17 cm kleiner dan jij. Als jouw pony een C pony is, is hij maximaal 1.38. Jij op een grote C pony geeft hetzelfde plaatje als ik op een pony van 1.10 (18 cm kleiner dan een grote C). Bij zo'n kleine pony kan ik bijna meelopen.
Ik snap dus ook wel dat je bij wedstrijden afgerekend wordt op je lengte. Je bent gewoon echt te groot. Dat is natuurlijk heel jammer, en het is ook heel vervelend dat je zo veel groeit. Maar het is niet anders.
Overigens vind ik het helemaal niet raar om op je vijftiende tussen de paarden te rijden. Ik heb twee stalgenootjes die al sinds hun 12de bij de paarden rijden, en die komen heel goed mee en hebben het prima naar hun zin.

Sjolvir

Berichten: 25287
Geregistreerd: 26-03-05

Re: afkeuring door lengte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:34

Zonder plaatje erbij blijft het koffie dik kijken.
Tijd terug startte er wel een meisje op de verenging bij ons, dat echt te groot was voor haar pony.
Geen idee hoe lang ze was of hoe groot het paardje, maar het was echt niet passend.
Jury heeft haar er toen ook op aangesproken, werd nog soort van relletje.

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Re: afkeuring door lengte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:37

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens.
Dressuur gaat om netjes, mooi, goed en een té lange amazone op een kleine pony is gewoon niet mooi of netjes. Logisch dus dat je daar op afgerekend wordt. Dan moet je gewoon voor de lol gaan rijden en niet in de dressuur.
Het lijkt niet mooi en dat is waar de dressuur om draait.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: afkeuring door lengte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:40

Ik denk idd dat het totale plaatje wat verstoord raakt.Je bent met 1.87 wel erg groot voor een C pony.
Ik zie veel mensen die eigenlijk te lang zijn voor hun pony ook vaak in stoelzit op hun pony.Vermoedelijk om te voorkomen dat hun benen er te veel onderuit steken.
Vrees dat voor jou de tijd gekomen is om naar iets groter te kijken als je wedstrijden wilt blijven rijden.