afkeuring door lengte...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25288
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:41

ZoZenn schreef:
Ik ben het er eigenlijk wel mee eens.
Dressuur gaat om netjes, mooi, goed en een té lange amazone op een kleine pony is gewoon niet mooi of netjes. Logisch dus dat je daar op afgerekend wordt. Dan moet je gewoon voor de lol gaan rijden en niet in de dressuur.
Het lijkt niet mooi en dat is waar de dressuur om draait.


Klein dropje op reus van een paard is ook niet mooi (vind ik persoonlijk), maar daar wordt ook niemand op afgerekend, andersom zou dan dus wel raar zijn als je alles netjes rijdt.
Denk wel dat opmerking onderaan je protocol dan allicht wel op zijn plaats is, maar minder punten terwijl je bv keurig in galop aanspringt niet.
(nou ben ik ook vrij groot en rij op vrij kleine paarden (maar dan wel stevig model en D of E), maar ben daar volgens mij nog nooit op afgerekend, wel op niet goed rijden)

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:44

Ik denk dat het wijzer is om een grote pony of klein paardje te zoeken.
Ik snap dat de pony het gewicht nog goed kan dragen. Maar als je zo groot ben, niet banketstaaf bedoelt!, ziet het er niet heel mooi/fijn uit waar dressuur eigenlijk wel over gaat.
Ik let wel op lengte van mensen op hun paarden, vind het gewoon niet mooi iemand die dan het probeert op te vangen en de beugels korter zet en dan bijna met de knieën in haar of zijn nek rijd of gewoon bijna mee kan steppen hihi.
Verder zou een c-pony wel kunnen als het een robuste fjord is ipv bijvoorbeeld een wels, dit wekt toch andere reacties op.
Hoop dat je er iets mee kan, in ieder geval succes!

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:52

Je kan best nog ponys blijven rijden, maar ik vind een C pony wel heel klein voor jou..
Ik ben 1,60, toen ik laatst op een C pony reed voelde ik me al groot.. (wel gedaan, op de foto te zien paste ik nog makkelijk) maar kun je na gaan als ik zowat 1,90 was, dan had ik het denk ik niet eens gedaan
Het maakt me niet zo zeer uit dat het een pony is, maar een pony van 1,48 of een pony van 1,32 oid scheelt enorm veel.

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:53

Ik denk idd ook dat je gewoon te groot bent voor je pony, dressuur gaat om t plaatje en ookal ben he niet te zwaar komt t t plaatje niet ten goede. Maar om echt eerlijk te oordelen zou je eigenlijk een foto moeten posten van jou en je pony

Wwijk23
Berichten: 342
Geregistreerd: 15-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:54

ik ben dan geen jury lid ofzo maar zelf vind het beeld in de dressuur van een lange ruiter/amazone op een pony ook wat minder. dan klopt het zoals hier boven staat ook vaak niet. idd vaak dan net de beugels een gaatje te kort (springstand) om maar in verhouding te blijven maar de knieën die dan idd vaak bijna in de nek zitten (bewijze van). nee dat beeld ben ik zelf ook geen fan van. plus dat lengte werkt op het evenwicht van het paard. waar vaak ook rekening mee gehouden word. en klein maar IETS te zwaar (voor de pony) persoon zou bijvoorbeeld makkelijker een pony in kunnen rijden dan iemand die ontzettend lang is en bijna met de voeten bij de grond kan (bewijze van) maar wel 10 kilo lichter is. dit alles met het evenwicht van het paard te maken. een pony heeft vaak met een te lang iemand meer moeite dan met iemand die 5-10 kilo te zwaar voor hem is. hoe jammer het ook is, soms is het tijd om naar een paard over te gaan. en dit zou ik jou ook adviseren gezien je bericht.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33842
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: afkeuring door lengte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:05

1.87 op een C pony dan kan het niet anders dan dat jij je pony uit balans haalt.
of het moet natuurlijk een brede haflinger zijn maar sorry TS... :n

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:51

Wwijk23 schreef:
ik ben dan geen jury lid ofzo maar zelf vind het beeld in de dressuur van een lange ruiter/amazone op een pony ook wat minder. dan klopt het zoals hier boven staat ook vaak niet. idd vaak dan net de beugels een gaatje te kort (springstand) om maar in verhouding te blijven maar de knieën die dan idd vaak bijna in de nek zitten (bewijze van). nee dat beeld ben ik zelf ook geen fan van. plus dat lengte werkt op het evenwicht van het paard. waar vaak ook rekening mee gehouden word. en klein maar IETS te zwaar (voor de pony) persoon zou bijvoorbeeld makkelijker een pony in kunnen rijden dan iemand die ontzettend lang is en bijna met de voeten bij de grond kan (bewijze van) maar wel 10 kilo lichter is. dit alles met het evenwicht van het paard te maken. een pony heeft vaak met een te lang iemand meer moeite dan met iemand die 5-10 kilo te zwaar voor hem is. hoe jammer het ook is, soms is het tijd om naar een paard over te gaan. en dit zou ik jou ook adviseren gezien je bericht.



sta hier helemaal achter..


ga maar eens een eind wandelen.. je kan makkelijk met 1/5 van je lichaamsgewicht een trektocht doen van enkele dagen als het gewicht in een rugzak zit.. 20% is dan het maximale waarmee je 'comfortabel' kunt lopen.. Je kunt echter met 20 kilo nog steeds lopen zonder dat je omvalt (het opstaan is even lastig, maar eenmaal in beweging gaat het prima)..

maar probeer maar eens met een lichte aluminium ladder van een metertje of 5 (maar net aan 7 kilo bijvoorbeeld) 10 kilometer te gaan lopen.. ik durf te wedden dat je na een kilometer dat ding al een keer neergooit omdat je lamme armen krijgt vanwege de zwiepende eindjes.

om het nog een graadje erger te maken.. ik kan prima een paar passen wandelen met iemand op mijn rug die evengroot of zelfs iets groter is dan mij en even zwaar of zelfs iets zwaarder (lol, kan zelfs mijn vriend nog op mijn rug nemen als het moet).. zolang diegene zich maar compact maakt..

maar met een 20 meter lange plank van een paar kilo kan je niet eens 2 passen zetten omdat hij zo zal veren dat iedere kleine beweging van jezelf de plank zover doet overhellen dat je vrijwel zeker compleet uit je evenwicht zult raken..slepen kun je hem dan nog wel natuurlijk.


lengte is dus echt van grotere invloed dan gewicht. en dat is ook redelijk gemakkelijk uit te proberen