Welk cijfer voor onderdeel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 07:59

Wat voor cijfer geven jullie als jury zijnde als je bijv moet aanspringen in de linkergalop.
Het paard springt verkeerd aan en je haalt het paard terug maar springt weer verkeerd aan.
Uiteindelijk ga je maar door in de verkeerde galop omdat het op dat moment niet lukt om te corrigeren.
De volte die je daarna doet word wel gereden en je laat ook de overgang terug naar draf zien.
Dus alleen de galop zit verkeerd.
Dit betrefd een b proef

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:05

4

Mariska_87
Berichten: 267
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:14

Aanspringen een 3 volte een 4, ligt een beetje aan de rest van het beeld..

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 08:16

Een 1 is dus eigenlijk wel extreem in zo'n geval als je wel hebt laten zien dat je hebt geprobeerd het te verbeteren?

Mariska_87
Berichten: 267
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:17

Een 1 op het aanspringen of de volte? Zijn 2 verschillende cijfers..

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:18

Hangt wel af of het een b proef is of z proef.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 08:23

Het was een b proef, staat in de op

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:25

meisje2000 schreef:
Een 1 is dus eigenlijk wel extreem in zo'n geval als je wel hebt laten zien dat je hebt geprobeerd het te verbeteren?


Tja in principe heb je de galop niet getoond.
Wel streng gejureerd, maar wel rechtvaardig

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:26

Avelienvd schreef:
4

Ik vind een 4 erg hoog voor deze situatie. Dat vind ik meer "verkeerd aangesprongen, maar goed hersteld"

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:28

ik ben geen jury, maar reed toevallig laatst een (onderlinge) b proef waarin pony overkruist aansprong. heb voor aanspringen een 3 gekregen, heb hem net zo lang gecorrigeerd (ook op de volte nog) tot ie wel netjes rechtergalop had en voor de volte had ik een 5.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:52

Tja een 1 is wellicht wat streng, maar zeker geoorloofd, je dient je paard zelfs in de B , in de goede galop te kunnen krijgen.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 09:06

Ik heb de proeven er even bijgepakt en de cijfers voor het aanspringen is een 5 met commentaar verkeerde galop.
De volte die daarna volgt heb ik een 1 met als commentaar verkeerde galop niet hersteld, je zou dan eerder verwachten dat ook het aanspringen lager gepunt zou worden, want waarom een vijf voor verkeerd aanspringen en dan ineens een 1 voor de volte?
Ik heb het dus wel geprobeerd maar is niet gelukt.
Ik snap op zich het cijfer wel maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er een 1 gegeven word eerder een 3 of een 4.
Het is ook geen klagen maar was meer benieuwd wat voor cijfers andere jurys er voor zouden geven...

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:13

een 1 want er wordt gevraagd aanspringen in de linkergalop, de linkergalop is dus niet getoond (wel galop vandaar de 1)

Als je het hersteld had, dan was het een 4 geworden, heel snel hersteld een 5 misschien.
Na 2 x herstel een 3 en na 3 x hersteld wellicht een 2.
Dat het verkeerd gaat is geen ramp, maar het niet herstellen wel. :)

Als je hem niet in galop kreeg, dan mocht het zelfs een 0 zijn, want dan is er helemaal geen galop getoond.

Altijd herstellen dus!

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 09:17

Ik kreeg haar wel in de galop hoor dat was geen probleem ook tijdens het herstellen niet alleen jammer genoeg niet de juiste galop.
Het ligt ook niet aan het paard maar aan me zelf, en ben er dus ook druk mee bezig.
Zoals ik al zei snap de punten op zich ook wel maar kreeg een vijf op het aanspringen en daarna een 1 op de volte, zou het dan niet logischer zijn om op beiden of een vijf te krijgen of een 1????? want beide onderdelen gaan fout. Ook naar pogingen om te herstellen

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:25

Je zegt zelf dat je 2x geprobeerd hebt te herstellen, de tijd van het aanspringen naar de volte is
dan misschien te kort, maar de poging van het herstellen werd beloond (5).

Op de volte deed je geen poging meer om te herstellen en je bleef in de verkeerde galop, dus dan is een 1 goed verklaarbaar.

Nogmaals het (snel) herstellen maakt het punt, dat het verkeerd gaat is jammer :)

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 09:33

Ok je uitleg is duidelijk.
In principe kan ik ook op de volte beter door blijven gaan met herstellen om het cijfer eventueel hoger te krijgen.
Ik heb het geprobeerd en het is niet gelukt en tja das dan jammer voor mij maar ik doe op dat moment mijn best en meer kan ik dan niet doen :)
We oefenen thuis gewoon lekker verder en het komt vast wel goed op den duur.
Heb les en we gaan nu eerst voor de ervaring, en dan komen de punten en de juiste galop vanzelf.
Paard is nog niet veel gewend (vreemde plekken) en ik ben vrij zenuwachtig en breng dit ook naar haar over, tevens was dit onze eerste wedstrijd en was het voor haar de eerste keer op vreemd terrein zonder haar veulen.
Dus al met al was ik toch nog tevreden.
Ok geen hoge punten maar wel terecht en voor een eerste keer had ik ook geen verwachtingen.
Mijn doel was om haar door de proef te sturen en proberen alle oefeningen uit voeren en dit is op zich goed gelukt.
De volgende keer zal het vast weer beter gaan

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:37

Ik had met mn laatste wedstrijd moest ik aanspringen. Hup fout. Nog een keer weer fout
En keer daarna was hij goed, was eerste gedeelte van de volte.
Rest vd volte was heel mooi ontspannen en niet te groot en niet te klein
Had op aanspringen een 2 en de volte een 3... En bedankt... Was ook een B proef
Stond ook verder geen commentaar bij en ook niet van goed hersteld oid

Suzanne F.

Berichten: 49339
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:10

meisje2000 schreef:
Wat voor cijfer geven jullie als jury zijnde als je bijv moet aanspringen in de linkergalop.
Het paard springt verkeerd aan en je haalt het paard terug maar springt weer verkeerd aan.
Uiteindelijk ga je maar door in de verkeerde galop omdat het op dat moment niet lukt om te corrigeren.
De volte die je daarna doet word wel gereden en je laat ook de overgang terug naar draf zien.
Dus alleen de galop zit verkeerd.
Dit betrefd een b proef


Aanspringen een 3 en de volte ook een 3.
Dit omdat het B is. De volte had inderdaad ook een 1 kunnen zijn omdat je niet toont wat er wordt gevraagd. Maar in de B zou ik nog wel coulant zijn. De volte zelf is immers wel getoond als het goed is, alleen in de verkeerde galop.

Eigenlijk kom je dan nog op hetzelfde aantal minpunten uit als jij schetst. 3 plus 3 is 6 en 1 en 5 ook.
Maar een 5 voor het aanspringen vind ik te hoog voor verkeerde galop en niet correct gecorrigeerd.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:35

Verkeerde galop aanspringen en corrigeren is een vier in de B, voor vaker proberen een drie. Als het helemaal niet lukt denk ik aan een twee. Voor een nette ronde volte in de verkeerde galop zou ik naar een vier gaan, in draf een drie en mislukt de volte zelf ook nog dan lager. Een vijf is een voldoende en dat is in mijn ogen te hoog beoordeeld.

Anoniem

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:30

Een 1 is voor de B veel te drastisch wanneer een ruiter probeert te herstellen. Een 3 voor de pogingen die gedaan zijn.

Voor de volte een 3 of 4 mits deze rond is, de aanleuning in orde en omdat er in galop gereden wordt.

Het is een beginnende klasse en jureren is gebaseerd op beoordelen wat goed gedaan wordt en niet op fouten kijken. Wat helaas nog heel erg veel gedaan wordt.

Zeker door ruiters langs de zijlijn die zelf geen ruiter zijn. De fouten zijn zo gezien en benoemd. De goede dingen snel vergeten...

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:34

Nouja weet je wat het is.. Ik heb hier zovaak over nagedacht.. als jij in de verkeerde galop aanspringt heb je de oefening dus even heel recht door zee gezegd niet uitgevoerd.. Als het paard nog wel hersteld wordt, maar dus niet op het moment wanneer het wordt gevraagd, vindt ik een 3 of 4 een goed cijfer.. Maar omdat dit niet het geval is en de oefening dus niet uitgevoerd wordt vind ik het niet onterecht als een jury een 1 geeft. Ik bedoel niet uitgevoerd is niet uitgevoerd toch.. waarom zou je er dan een cijfer voor gaan geven? Ik heb trouwens nog nooit een jury gezien die een 1 gaf? Iemand ervaring?

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:18

Je mag een oefening altijd over nieuw doen desnoods draai je een extra volte je hebt dan wel -2 Maar een 7 wordt dan nog een 5 Dus altijd corrigeren

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:24

dresjoepie schreef:
Je mag een oefening altijd over nieuw doen desnoods draai je een extra volte je hebt dan wel -2 Maar een 7 wordt dan nog een 5 Dus altijd corrigeren

eerste poging telt toch? Anders kun je alle oefeningen overnieuw doen :+ met de hoop op beter..

ik heb ook een keer een 2 gekregen omdat meneer niet in galop wilde :7 daarna kwam direct een volte, snel corrigeren ging niet.
Dus ik draai een volte en probeer het opnieuw, dat was dus een 2 en -2, dus uiteindelijk 0 punten voor het onderdeel :P

Was trouwens L2, In de B is het idd wat streng, maar zelf zou ik de corrigeerpogingen meer belonen als dat er niets aan gedaan wordt.

Anoniem

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:30

Wanneer je een oefening over rijd krijg je -2 maar wordt je onderdeel niet op opnieuw beoordeeld.

De eerste keer verreden telt.

Dat neemt niet weg dat het soms voor het paard goed is om een oefening over te rijden voor een goede ervaring.

Ik heb weleens een 1 gegeven en zelfs een 0 in de B

Janneke2

Berichten: 22824
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:33

vonneke schreef:
Een 1 is voor de B veel te drastisch wanneer een ruiter probeert te herstellen. Een 3 voor de pogingen die gedaan zijn.

Voor de volte een 3 of 4 mits deze rond is, de aanleuning in orde en omdat er in galop gereden wordt.

Het is een beginnende klasse en jureren is gebaseerd op beoordelen wat goed gedaan wordt en niet op fouten kijken. Wat helaas nog heel erg veel gedaan wordt.

Zeker door ruiters langs de zijlijn die zelf geen ruiter zijn. De fouten zijn zo gezien en benoemd. De goede dingen snel vergeten...

+1

Het mag dan "streng doch rechtvaardig" er uit zien - ik vind een 1 in de B terwijl er zowel een volte wordt getoond en die ook nog in galop wordt gereden vooral iets voor "dienstkloppers", ofwel: slechte politie agenten doen zo.