Instructeurslijst KNHS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Instructeurslijst KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 18:29

Via de Paard&Sport van deze week ben ik op de instructeurslijst van de KNHS gekomen (via Mijn KNHS).
Was vooral interessant en erg leuk om er eens op rond te neuzen, maar daarnaast deed dit bij mij wat vragen rijzen.
Ik ken namelijk een aantal mensen die lesgeven maar die niet op de lijst staan. Wat betekent dit?
Daarnaast kon ik erg slecht vinden wat de HI-1 t/m HI-4 kwalificaties precies inhouden. De titel staat er wel achter en bij sommigen is het niet te missen wat het is (bijv. HI Subtop Coach), maar vind het niet overal duidelijk en kon het ook niet goed vinden.
Is er iemand hier die mij er wat meer over kan vertellen?

De lijst is hier te vinden.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Instructeurslijst KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:34


Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:34


Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 18:37

Bedankt voor de links :j
Toch is het me niet helemaal duidelijk wat je nou precies moet kunnen om de verschillende licenties te behalen en wat ze precies inhouden.
Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen HI-3 Assistent Instructeur en HI-3 Instructeur? Wat kan ik bij beide verwachten?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:40

Is het alleen de instructeurs die ORUN hebben gedaan?
Mis ook wel wat instructeurs waarvan ik toch zeker weet dat ze een een papiertje hebben... maar die hebben Deurne gedaan.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Instructeurslijst KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 18:40

Evelijn, deze lijst gaat puur over licenties en niet over diploma's. Het kan dus zijn dat jij instructeurs kent die een diploma hebben maar geen bijscholingen e.d. meer hebben gevolgd en dus geen licentie meer hebben. Dan worden ze ook niet op de site vermeld.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:42

Artikel 3

Aan de licentie verbonden niveau
De houder van een HI 2 licentie wordt geschikt geacht
voor het geven van instructie op basis van door anderen opgestelde lesschema’s, ofwel onder
supervisie van een instructeur paardensport op hoger niveau.

De houder van een HI 3 licentie wordt geschikt geacht voor het geven van instructie aan recreatieve paardensporters en paardensporters uitkomend in de basis wedstrijdsport (breedtesport).

De houder van een HI 4 licentie wordt geschikt geacht voor het geven van instructie aan paardensporters uitkomende in de hoogste klasse van van de basiswedstrijdsport.

De houder van een HI 5 licentie wordt geschikt geacht voor het geven van instructie aan paardensporters uitkomende in de nationale of internationale (sub)topsport

Dus:
Hi 2 is alleen onder begeleiding/supervisie.
Hi 3 dus ongeveer tot M.
Hi 4 Boven de M.
Hi 5 subtop.

Deeks93
Berichten: 1107
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Re: Instructeurslijst KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:46

Instructeurs kunnen wel hun diploma hebben (zoals ik),
Maar moeten bijscholingen doen om hun licentie te behouden.
Als je je licentie hebt sta je op die lijst.

Doe je de bijscholing niet, blijf je gediplomeerd, maar zonder licentie dus niet op de lijst.

kort gezegd

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Instructeurslijst KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:49

Is dit alleen voor instructeurs die Orun hebben gedaan, of ook voor de Deurne instructeurs? En waar staan die ingedeeld?

Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:50

En er zijn er genoeg met een Deurne diploma die dus ook niet op de lijst staan.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:51

Nou ik heb even door de lijst gezocht naar mijn omgeving... en kennelijk is het niet heel populair onder de instructeurs die ik ken (en die ook hun geld verdienen met paarden) ... kom er wel aantal tegen die ik ken... maar kan er meer verzinnen die er niet op staan.

Maar goed die hebben dus geen cursussen gedaan bij KNHS en hebben geen licentie gekocht toen ze dit invoerde.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Instructeurslijst KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:53

Deurne instructeurs kunnen ook een licentie kopen. Maar veel willen het niet.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:56

Veulen84 schreef:
Deurne instructeurs kunnen ook een licentie kopen. Maar veel willen het niet.

Ook wel begrijpelijk toch?

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Instructeurslijst KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:58

Geen idee? Hangt van je motivatie af.
Ik heb het wel gedaan.
Het is 20 euro per 2 jaar en verplichte bijscholing. Dat vind ik het wel waard. Ben geen knhs fan. Maar vind het wel een goed idee om de kwaliteit te waarborgen.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Instructeurslijst KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 19:32

Zou ik ook doen. Maak je wel duidelijk dat jij nog steeds bijscholingen volgt en dat je dus up to date bent :j .

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:34

Gruis schreef:
Zou ik ook doen. Maak je wel duidelijk dat jij nog steeds bijscholingen volgt en dat je dus up to date bent :j .


Kan nou niet zeggen dat de kwaliteit van de bijscholingen zo goed is dat je up to date blijft :D

Zelf veel blijven rijden, wedstrijden, zelf les blijven houden. Daar blijf je up to date van.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Instructeurslijst KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 19:35

Daar kan ik niet over meepraten.
Maar de rest is inderdaad ook zeker niet onbelangrijk :j .

Maar helaas is het nog steeds duidelijk wat alles nou precies inhoudt. :=

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Instructeurslijst KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:41

Waar vind je die bijscholingslijst?

Lucky48
Berichten: 102
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:44

Plaatsing op de lijst betekent dat je hiervoor ieder jaar moet betalen..... Leuk verzonnen van de KNHS!

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Instructeurslijst KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 09:59

Kost het niet 20 euro voor 2 jaar? En de bijscholingen zijn toch gratis? Dat vind ik nou niet echt afzetterij om eerlijk te zijn :=

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Instructeurslijst KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:22

Je weet niet hoe dit zich gaat ontwikkelen. Om het ruiterbewijs te halen kost nu ook vele malen meer (tijd en geld) dan in de beginperiode.
Wellicht wordt de licentie ooit wel populair en / of van belang en gaat het je heel veel meer kosten om je alsnog te registreren.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 10:37

Tsja, dat vind ik wel ontzettend doemdenken. Tijdens mijn opleiding tot jurylid ben ik altijd goed behandeld door de KNHS en heb ik nooit het gevoel gehad afgezet te zijn. Ik vind 20 euro voor een licentie een redelijke prijs als je je bedenkt dat de bijscholingen gratis zijn. Die moeten ook betaald worden! Of denk je dat Johan Hamminga gratis staat les te geven? Daarnaast consumpties zoals koffie / thee altijd gratis, mogen we plaatsnemen op zeer mooie accomodaties en zijn al de evenementen verzorgd door de KNHS altijd keurig georganiseerd.
Daarnaast is een licentie behalen / behouden verre van verplicht. Het zou wat anders zijn als ze zeggen dat je zonder licentie niet meer mag lesgeven. Je druk maken omdat ze dat in de toekomst misschien wel eens zouden kunnen gaan doen lijkt mij wat op de zaken vooruit lopen. :=

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:42

Ik mis hier in de regio iig heel veel van de betere (subtop) instructeurs op de lijst :7


Maar ja daar blijven de mensen toch wel bij lessen :D dus zo'n licentie is mi maar geldklopperij....doet niks af aan de kennis en ervaring!

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Instructeurslijst KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:38

Ik vind het geen verkeerde ontwikkeling, je kan niet verwachten dat iedere instructeur zich nu al heeft laten registreren. Over een paar jaar is het wellicht een goed middel als je op zoek bent naar een gediplomeerde instructeur in een bepaalde regio. Bijscholing kan nooit kwaad. Twintig 20 euro per jaar voor de registratie vind ik niet veel...

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:58

Het is 20 euro per 2 jaar. Je moet 3 punten halen en er zijn best veel mogelijkheden om dat te doen. Bhv is bv een punt. Je kan ook punten halen voor lesdagen niet door de knhs georganiseerd.
Gisteren heb ik een bijscholing gehad voor 3 punten. Heb 35 euro betaald en je krijgt er nog eten voor ook.

Veel mensen worden goed geïnspireerd op die dagen en er zijn zat instructeurs die dik over hun punten heen gaan. En eerliik gezegd vind ik dat je je als instructeur moet bijscholen. En als dit helpt... Top.

Enige is dat ze van mij wel wat aan de benamingen van de licenties mogen doen, beetje minder verschillende en wat eenvoudiger.