vraag juryleden over schuimende mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KaylOdi

Berichten: 162
Geregistreerd: 02-08-14
Woonplaats: Sittard

vraag juryleden over schuimende mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 11:16

Hallo iedereen,

Een vraag aan de jury leden!

Zien jullie graag een paard met een schuimmond in de ring?
Zo niet, waarom niet?
En tot in hoeverre is het acceptabel?

Buuudankt :P

Roodvos

Berichten: 6696
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:29

Er staan in het reglement geen voorschriften over een wel/niet schuimende mond. Dat is dus geen beoordelingscriterium. De beoordelingscriteria zijn de 6 onderdelen van het Skala.

Een paard wat heel ongelijk schuimt, dus bijv. links heel veel en rechts niet/nauwelijks kan wel een extra aanwijzing voor de jury zijn. Meestal is zo’n dier dan ook strakker op de minder schuimende kant, en zie je dat ook terug in de oefeningen.

Ik zie vooral graag een fijn en eerlijk gereden, ontspannen en nageeflijk paard in de ring.

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: vraag juryleden over schuimende mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:32

Haha, ik hoop idd dat maar dat daar geen oordeel aan hangt in de zin van een cijfer. Ik rijd (nog) geen wedstrijden maar die van mij schuimt erg snel tijdens het rijden. Altijd al gedaan, of dat nou op buitenrit is of met een dressuurles.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: vraag juryleden over schuimende mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:34

Ik kan mij helemaal aansluiten bij Roodvos. Het geeft slechts indicatie, maar is geen beoordelingscriteria. Hetzelfde dat als paard 'sterk' oogt en met 'open mond' loopt. Dan is er waarschijnlijk een aanleuningsprobleem.

KaylOdi

Berichten: 162
Geregistreerd: 02-08-14
Woonplaats: Sittard

Re: vraag juryleden over schuimende mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 11:49

ok bedankt tot zo ver! ik weet inderdaad dat het niet op het protocol staat, maar ik hoor wel eens dat een schuimende mond een uitermate ontspannen paard betekend.. en dat jury's het graag zien.. maar de meningen zijn er nogal over verdeelt, vandaar de vraag.
Mijn paard schuimt namelijk ook wanneer ze sterk is, niet zo erg als wanneer ze ontspannen is maar ze schuimt wel

Suzanne F.

Berichten: 49342
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:21

Roodvos schreef:
Er staan in het reglement geen voorschriften over een wel/niet schuimende mond. Dat is dus geen beoordelingscriterium. De beoordelingscriteria zijn de 6 onderdelen van het Skala.

Ik zie vooral graag een fijn en eerlijk gereden, ontspannen en nageeflijk paard in de ring.


Precies dit. :)

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:28

Voor mij maakt het niet uit.
Het gaat mij om het narijden/ rijden van het Skala.
Ontspanning, Aanleuning enz. en dit beoordeeld naar verwachte graad bij te rijden niveau.

Dat het één beter is dan het ander, dat is naar mijn idee ook een fabel.
Ik heb veel paarden gereden en daaronder:

1. die nooit schuimde, maar wel heel fijn in de mond.
2. die schuimde direct bij bit aanname. Altijd fijn in de mond.
3. die schuimde alleen tijdens het rijden en was fijn in de mond.
4. schuimde alleen als hij niet fijn te rijden dag had.
5. schuimde nooit en was ook nooit echt fijn te rijden.
6. schuimde altijd en was toch niet altijd even fijn.
7. meer schuim aan ene dan andere kant, maar voelde niet verschillend in het rijden.
En misschien vergeet ik nog wel wat opties.

En zo heb ik er tig gereden, die allemaal zo'n beetje in deze klassen in te delen zijn......
Dus ik denk dat schuim niet zo heel veel zegt.

Anoniem

Re: vraag juryleden over schuimende mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:31

Ik heb dan weer geleerd dat matig schuimen goed is, maar als de vlokken echt overal zitten, is dat mondstress en dat is niet goed. Dan is het paard teveel met het bit bezig en kan de aanleuning niet goed zijn.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:55

ik ben geen jury maar het totaal plaatje met of zonder schuim, gaat om de kwaliteit,nivo en lenigheid/aanleuning van de vertoonde kunsten.maar ik ben er nooit op af gerekend of er schuim veel schuim of geen schuim aanwezig was.

KaylOdi

Berichten: 162
Geregistreerd: 02-08-14
Woonplaats: Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 15:41

Tendance schreef:
Voor mij maakt het niet uit.
Het gaat mij om het narijden/ rijden van het Skala.
Ontspanning, Aanleuning enz. en dit beoordeeld naar verwachte graad bij te rijden niveau.

Dat het één beter is dan het ander, dat is naar mijn idee ook een fabel.
Ik heb veel paarden gereden en daaronder:

1. die nooit schuimde, maar wel heel fijn in de mond.
2. die schuimde direct bij bit aanname. Altijd fijn in de mond.
3. die schuimde alleen tijdens het rijden en was fijn in de mond.
4. schuimde alleen als hij niet fijn te rijden dag had.
5. schuimde nooit en was ook nooit echt fijn te rijden.
6. schuimde altijd en was toch niet altijd even fijn.
7. meer schuim aan ene dan andere kant, maar voelde niet verschillend in het rijden.
En misschien vergeet ik nog wel wat opties.

En zo heb ik er tig gereden, die allemaal zo'n beetje in deze klassen in te delen zijn......
Dus ik denk dat schuim niet zo heel veel zegt.


Ik rij nu een type 6 van de opgenoemde paarden haha.. ik ben het met je eens, het is per paard verschillend en hoeft niet altijd wat te zeggen.. die van mij is soms heel sterk, en dan schuimt ze nog...

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:05

Joolien schreef:
Ik heb dan weer geleerd dat matig schuimen goed is, maar als de vlokken echt overal zitten, is dat mondstress en dat is niet goed. Dan is het paard teveel met het bit bezig en kan de aanleuning niet goed zijn.


Mijn blonde vos had absoluut geen mondstress, vond het bit altijd prima, maar schuimde al als hij stil stond met het hoofdstel om tijdens het poetsen. Aanleuning nooit een probleem geweest.

Ik zie het altijd een beetje als fluorbitjes bij de tandarts.
Mijn zusje schuimde met zo'n ding als een vaatwasser, maar had er geen last van, vriendin van mij idem qua schuimen, maar had er pijn van.
Ik had geen last en geen druppel schuim.
Iedereen is anders.
Zo is ook ieder paard anders.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: vraag juryleden over schuimende mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:28

Ik kijk er niet naar. Ik wil gewoon een goede proef zien. Een open mond of de tong over het bit, dat neem ik wel mee in mijn beoordeling.