Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 21:01


Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:10

Juryleden zouden ook strenger moet zijn met het punten op Houding en zit.
Maar je leert op de cursus toch wel subtiel te zijn. Lager dan een 6 is toch meestal not done, tenzij er echt gestoord wordt in de beweging. Achterover hangen (ligt eraan in welke mate) is vaak niet genoeg voor een onvoldoende. Als de rest in orde is dan.
Ik geef weleens een onvoldoende maar heb geleerd daarmee uit te kijken. Dan zou er vanuit de KNHS een aangepaste regelgeving moeten komen, vanuit een bijscholing ofzo. Je jureert zoals je het geleerd hebt van de docent op de cursus.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:13

Tja, als het op het hoogste niveau als acceptabel wordt gezien dan gaat kun je van de basis niet verwachten dat ze het beter doen toch?
Doet me denken aan de oude hype waarin mensen met hun hoofd meeknikten in draf, geeeeeeeeen gezicht.

Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:14

Sizzle schreef:
Doet me denken aan de oude hype waarin mensen met hun hoofd meeknikten in draf, geeeeeeeeen gezicht.


Ik kende iemand die dat heel erg deed. Kon ik me echt dood aan ergeren. Ik dacht altijd dat haar hoofd er zo af kon vallen. :')

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:16

Sizzle: Ik ken ook iemand die dat deed inderdaad, deed me altijd een beetje denken aan een duif :') .
Verder heeft Nicole natuurlijk makkelijk praten dat wij als juryleden dit keihard moeten afstraffen, terwijl wij dit helemaal niet leren op onze cursus. Sta je mooi voor joker als je dat moet verklaren: 'Ja maar Nicole Werner zei..' :Y)

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:23

Heb je na het volgen van de cursus dan officieel afgezien van het recht op je eigen mening en van je eigen beoordelingsvermogen?

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 21:23

Ik hoop echt dat ze hiermee een brede discussie op gang brengt. Het is toch bizar dat bijna iedereen een 7 voor houding en zit krijgt? Snap ook niet waarom we hier mild mee moeten omgaan. Een goede en onafhankelijke zit is heel belangrijk als je goed wilt paardrijden.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:24

MiReRe schreef:
Heb je na het volgen van de cursus dan officieel afgezien van het recht op je eigen mening en van je eigen beoordelingsvermogen?


Nou nee, juist niet hè, maar het is wel de bedoeling dat we allemaal een beetje op één lijn zitten qua jureren. En de standaard is nou eenmaal dat als jij je paard niet zichtbaar in de weg zit, je ook geen onvoldoende krijgt voor je houding & zit.

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 21:26

Een vijf is toch geen onvoldoende O:)

Maar die wordt niet snel gegeven voor houding en zit!

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:29

Goed voorbeeld doet goed volgen.

Afbeelding

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:32

amukela schreef:
Een vijf is toch geen onvoldoende O:)

Maar die wordt niet snel gegeven voor houding en zit!


Moet toegeven dat ik als jury dat ook niet vaak doe- tenzij het écht heel erg is. Meestal geef ik een 6. Voor een goede zit een 7 en voor de écht goede houdingen een 8 of een 9, maar dat gebeurt niet vaak hoor!

Anky := ...

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:39

Anky zit daar wel degelijk in balans. Schouder, heup, hak zijn bijna in gelijke lijn. Maar laten we even man en paard noemen: Emelie Scholtens, Kirsten Brouwer en zo kan ik wel even doorgaan. Die zitten te ver naar achteren, hangen daarbij het dier aan zn kop en zitten niet recht in balans boven het paard.

En dat wordt wereldkampioen........een zeer slecht voorbeeld.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:41

R12312: De schouder, heup en hak zijn zeker niet op één lijn.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Gruis op 02-12-14 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:43

Suzanne F. schreef:
Sizzle schreef:
Doet me denken aan de oude hype waarin mensen met hun hoofd meeknikten in draf, geeeeeeeeen gezicht.


Ik kende iemand die dat heel erg deed. Kon ik me echt dood aan ergeren. Ik dacht altijd dat haar hoofd er zo af kon vallen. :')

Reed zij vooral in de Betuwe, een nogal flinke dame?

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:47

NVT
Laatst bijgewerkt door R12312 op 02-12-14 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:48

Het is dezelfde foto hoor :) !

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:49

Je had net een andere foto staan!!!!!

Raineri
Berichten: 6260
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:50

Ik meng mij liever niet in dit soort discussies maar Gruis, de hoek van de foto is ook niet representatief genoeg om dergelijke lijnen te trekken.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:50

Ooo ja dat klopt! Ging een beetje mis :) Maar op beide foto's hangt ze achterover...
Danique: Wel mee eens inderdaad, hij is niet recht van opzij. Maar er zijn genoeg foto's wel van opzij waarin ze ook wat achterover hangt.
Maar inderdaad lang niet zo erg als eerder genoemde amazones.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:54

Gruis schreef:
Ooo ja dat klopt! Ging een beetje mis :) Maar op beide foto's hangt ze achterover...
Danique: Wel mee eens inderdaad, hij is niet recht van opzij. Maar er zijn genoeg foto's wel van opzij waarin ze ook wat achterover hangt.
Maar inderdaad lang niet zo erg als eerder genoemde amazones.


Het grote verschil zit hem in dat Anky haar heup en schouder gelijk heeft, waardoor ze wel in balans blijft zitten. De bovenstaande amazones hebben vanaf hun heup een schuine lijn naar achteren richting hun schouder, daardoor hangen ze daadwerkelijk.

Raineri
Berichten: 6260
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:58

heb het gevoel wel dat dit bij Bonfire minder voorkwam. Ach ja, ik zou willen dat ik zo goed zat als haar. Dat momentje dat haar onderbenen even wat weg zijn neem ik er ook wel bij :')

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:02

Ailill in de jaren 90 deden heel veel mensen dat, was mode of zo. Volgens mij was er toen ook iemand aan de top die dat deed namelijk.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:02

R12312 schreef:
Gruis schreef:
Ooo ja dat klopt! Ging een beetje mis :) Maar op beide foto's hangt ze achterover...
Danique: Wel mee eens inderdaad, hij is niet recht van opzij. Maar er zijn genoeg foto's wel van opzij waarin ze ook wat achterover hangt.
Maar inderdaad lang niet zo erg als eerder genoemde amazones.


Het grote verschil zit hem in dat Anky haar heup en schouder gelijk heeft, waardoor ze wel in balans blijft zitten. De bovenstaande amazones hebben vanaf hun heup een schuine lijn naar achteren richting hun schouder, daardoor hangen ze daadwerkelijk.


Afbeelding

Overigens zeg ik ook niet dat ik haar een 5 voor houding en zit zou geven hoor _O- .
Maar meer om aan te tonen dat het zelfs op hoger niveau nog erg vaak voorkomt.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:03

Danique_G schreef:
heb het gevoel wel dat dit bij Bonfire minder voorkwam. Ach ja, ik zou willen dat ik zo goed zat als haar. Dat momentje dat haar onderbenen even wat weg zijn neem ik er ook wel bij :')


Dat klopt, tijdens haar Bonfire tijd was het beter :D Maar nogmaals, ik denk er verder hetzelfde over als jij hoor!

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:04

Begin eens op manegeles 1 van een nieuwe leerling en houd op met prediken van 'achterover zitten'.
Dat heb ik namelijk jaren lang zo geleerd. Ik lag bijna op de paarden.
Nou heb ik zelf ook wel het ruitergevoel van een bouwvakker hoor. Zonder daarmee op niveau paardrijdende bouwvakkers voor het hoofd te willen stoten. Maar, enfin, ik rijd niet eens wedstrijden. Ook geen ambitie.
Maar 'achterover zitten' is me aangepraat vanaf het aller eerste begin.
Totdat ik eens centered riding lessen ging nemen. Alsof het licht aan ging na 30 jaar duisternis. (Zo lang geleden is m'n eerste ponyrijles)