Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 08:21

Ik vind het heerlijk dat Nicole het eens goed aanhaald. Ik stoor me hier enorm aan maar naar mij luistert niemand :+ . Dus Nicole: Schreeuw het van de daken. Je hebt geen fantastisch paard nodig om als een wereld kampioen erop te zitten. Deze uitspraak komt van mijn oude "old school" instructeur.

lailapri

Berichten: 22139
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:00

Ik ben het ermee eens en het is ook niet makkelijk.

Iemand haalde de zadels aan, doet me denken aan iemand die eens tegen me zei dat ze een bijzonder zadel had wat haar rechtop liet zitten. De diepe zit zorgde dat je bekken precies in de juiste houding werd gezet. Ik heb erop gezeten en oef dat zat niet lekker met een holle rug. Maar mensen geloven er dus heilig in.

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:20

Het gaat juist wel om de dames die vooraan meerijden bij de PAVO, hengstencompetitie en zelfs WK's. Ze hangen bijna allemaal achterover, zeker in draf.
Als dat onze voorbeelden moeten zijn.....
De vraag is: wat doen we er aan? Onvoldoendes geven? Zitlessen?

Muronia

Berichten: 19621
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:07

Ik las al even mee, maar heb nu even tijd om te reageren. 2 weken geleden heb ik een clinic bekeken van een dame die toch wel bij de nederlandse top genoemd mag worden. Ik heb me werkelijk verbaasd over haar houding en was achteraf gewoon teleurgesteld over de clinic, helemaal omdat ik zelf jaren les heb gehad van haar trainer. Precies de houding die hier wordt omschreven, achterover hangend en vol in de teugels. Als DIT de bedoeling moet zijn van het huidige dressuur rijden, dan mogen ze mijn portie aan Fikkie geven, wat onplezierig voor het paard. Dat was vroeger echt wel anders.

Janneke2

Berichten: 22824
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:18

amukela schreef:
Ze hangen bijna allemaal achterover, zeker in draf.(...)
De vraag is: wat doen we er aan? Onvoldoendes geven? Zitlessen?

Buikspieroefeningen.
In oplopende volgende:
rechte en schuine buikspieren (voor noodgevallen)
transversus abdominis (de TA in pilates)
en vooral de psoas.

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:25

Janneke: heb je daar ook beeldmateriaal van, want hetgeen wat je hierboven vermeld is chinees voor me vrees ik... hihi

Janneke2

Berichten: 22824
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:32

Hoi Sympie,
Ooit heb ik een mooie website gegoogled 'the psoas for riders'.
Als je TA en pilates intypt, of in lokaal jargon 'het powerhouse' zijn er ook wel plaatjes en oefeningen op het web te vinden.

....ik heb even gekeken naar 'aspire equestrian': heel leuk met oefeningen en plaatjes.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-12-14 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16532
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:39

Ik ben het helemaal eens met de uitspraak van Nicole! Nu heb ik zelf heel veel problemen gehad met mijn zit. Ik kreeg altijd het commentaar dat ik teveel naar voren zou zitten. Nu heb ik jaren lang bij een spring/eventing amazone rondgelopen op stal en zij zei altijd tegen me je zit is niet perfect maar je zit ze niet in de weg. Nu ben ik begonnen met een nieuw paard, die heel erg op de voorhand was en enorm in de hand hing. Ik kan dat fysiek niet aan, krijg gewoon pijn. Nu wel de overstap gemaakt naar volledig dressuur maar krijg nog steeds wel commentaar en ook regelmatig 6en voor zit. Nu is het hangen bijna over omdat ik het niet faciliteer.

Paard loopt hier niet fijn, maar ik heb het idee dat het achter de beweging aan hangen veel meer kwaad doet dan de mijne..

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15932
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:45

Kahawa schreef:
Sizzle schreef:
Tja, als het op het hoogste niveau als acceptabel wordt gezien dan gaat kun je van de basis niet verwachten dat ze het beter doen toch?
Doet me denken aan de oude hype waarin mensen met hun hoofd meeknikten in draf, geeeeeeeeen gezicht.


Voorbeeldfilmpje? kan me dat niet echt voorstellen. :+


Vanaf 2.42 ongeveer...

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:50

MarjanB schreef:
Ik ben het helemaal eens met de uitspraak van Nicole! Nu heb ik zelf heel veel problemen gehad met mijn zit. Ik kreeg altijd het commentaar dat ik teveel naar voren zou zitten. Nu heb ik jaren lang bij een spring/eventing amazone rondgelopen op stal en zij zei altijd tegen me je zit is niet perfect maar je zit ze niet in de weg. Nu ben ik begonnen met een nieuw paard, die heel erg op de voorhand was en enorm in de hand hing. Ik kan dat fysiek niet aan, krijg gewoon pijn. Nu wel de overstap gemaakt naar volledig dressuur maar krijg nog steeds wel commentaar en ook regelmatig 6en voor zit. Nu is het hangen bijna over omdat ik het niet faciliteer.

Paard loopt hier niet fijn, maar ik heb het idee dat het achter de beweging aan hangen veel meer kwaad doet dan de mijne..

[ Afbeelding ]



oh nee, dit is geen fijn beeld!

MarjanB

Berichten: 16532
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:54

Nou vertel! En dan qua houding, niet hoe mijn paard onder me loopt. (en ja ik sta open voor opbouwende kritiek :) )

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:59

MarjanB schreef:
Nou vertel! En dan qua houding, niet hoe mijn paard onder me loopt. (en ja ik sta open voor opbouwende kritiek :) )



heb het idee dat je je bekken niet kantelt en je je nek intrekt..
volgens mij wil je teveel je best doen,
Ik kon vroeger ook echt niet zitten, maar ik heb toen de raad gekregen om plak aan mijn benen te doen, en dat hielp echt enorm

http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... adetracker
Laatst bijgewerkt door Deertje op 03-12-14 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22824
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:02

@Marjan: van af je voeten tot aan je bhband vind ik dat je keurig zit. Mogelijk is het de pijn dat je met een ronde bovenrug in een ingekrulde hals zit?
(Ik reed ook ooit zo'n type: op de voorhand en heel geleidelijk aan kreeg ik kilo's en kilo's gewicht in mijn handen.)

Opmerkelijk vind ik de beenzetting van je paard: de achterbenen 'staan' even ver uit elkaar als de voorbenen - je hebt dus fiks wat bereikt in het dier van de voorhand af krijgen.

MarjanB

Berichten: 16532
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:03

sympie schreef:
MarjanB schreef:
Nou vertel! En dan qua houding, niet hoe mijn paard onder me loopt. (en ja ik sta open voor opbouwende kritiek :) )



heb het idee dat je je bekken niet kantelt en je nek intrekt..


Van de nek klopt, is nu gelukkig al veel verbeterd, had zelf wat scheef zitten en ben naar de osteo geweest. Heb helaas geen recente foto. Bekken heb ik geen idee van eigenlijk. Ik krijg vandaag mijn nieuwe zadel waar ik als het goed is beter ga zitten.

Janneke2

Berichten: 22824
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:05

Eh, bekken wel of niet gekanteld?
Ik zie zelden mensen met zo'n "platte" onderrug.

MarjanB

Berichten: 16532
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:06

Janneke2 schreef:
@Marjan: van af je voeten tot aan je bhband vind ik dat je keurig zit. Mogelijk is het de pijn dat je met een ronde bovenrug in een ingekrulde hals zit?
(Ik reed ook ooit zo'n type: op de voorhand en heel geleidelijk aan kreeg ik kilo's en kilo's gewicht in mijn handen.)

Opmerkelijk vind ik de beenzetting van je paard: de achterbenen 'staan' even ver uit elkaar als de voorbenen - je hebt dus fiks wat bereikt in het dier van de voorhand af krijgen.


Gelukkig is de druk nu uit mn handen en is mijn nek/rug behandeld (zoals ik aangeef in bovenstaande post) Paard is ook naar osteo geweest en ook een stuk losser geworden.

Maar goed om on topic te blijven in mijn ogen is mijn niet perfecte zit wel fijner voor een paard dan het achter de beweging hangen

@ Janneke hihi ik weet t ook niet?Moet mn kont verder naar achter dan? (heb ook wel een flink achterwerk)

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:07

MarjanB schreef:
Nou vertel! En dan qua houding, niet hoe mijn paard onder me loopt. (en ja ik sta open voor opbouwende kritiek :) )



je zit niet mooi op je kont, maar op je " doos", je rug lijkt wel hol, maar dat komt misschien ook omdat je raar naar beneden kijkt.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:08

ik kijk nog even opnieuw, je rug is toch wel recht, maar toch is er iets raars aan, je bovenarmen misschien verder naar achteren?

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:09

Janneke2 schreef:
Eh, bekken wel of niet gekanteld?
Ik zie zelden mensen met zo'n "platte" onderrug.



bekken is niet goed gekanteld als je niet echt op je kont zit, maar meer op je " doos".. :o

MarjanB

Berichten: 16532
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:12

Haha nou die doos zit niet daar waar ik op zit hoor :) Volgens mij kantel ik juist wel mn bekken naar voren daar, heb een hele grote uitstekende reet die op de foto miraculeus verdwenen is :')

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:16

MarjanB schreef:
Haha nou die doos zit niet daar waar ik op zit hoor :) Volgens mij kantel ik juist wel mn bekken naar voren daar, heb een hele grote uitstekende reet die op de foto miraculeus verdwenen is :')

wil ik ook wel, haha

toch heb ik zo het gevoel dat je te weinig zit zo op die foto :o

MarjanB

Berichten: 16532
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:18

:D Nou ik zal eens testen met mn nieuwe zadel vanavond

Verder maar weer ontopic

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:51

MarjanB schreef:
Ik ben het helemaal eens met de uitspraak van Nicole! Nu heb ik zelf heel veel problemen gehad met mijn zit. Ik kreeg altijd het commentaar dat ik teveel naar voren zou zitten. Nu heb ik jaren lang bij een spring/eventing amazone rondgelopen op stal en zij zei altijd tegen me je zit is niet perfect maar je zit ze niet in de weg. Nu ben ik begonnen met een nieuw paard, die heel erg op de voorhand was en enorm in de hand hing. Ik kan dat fysiek niet aan, krijg gewoon pijn. Nu wel de overstap gemaakt naar volledig dressuur maar krijg nog steeds wel commentaar en ook regelmatig 6en voor zit. Nu is het hangen bijna over omdat ik het niet faciliteer.

Paard loopt hier niet fijn, maar ik heb het idee dat het achter de beweging aan hangen veel meer kwaad doet dan de mijne..

[ Afbeelding ]



Ik spring even in. Ik heb hetzelfde als jij. Maar ook gewoon als ik niet op een paard zit.
Mijn schouders hangen af en mijn nekwervels zijn teveel naar voor gevormt. Om het zo te omschrijven. Dus mijn nek staat niet meer kaarsrecht op mijn schouders.
Ben benieuwd naar tips hiervoor. Heb al fysio gehad, maar weinig geholpen.
Verder vind ik je bekken oke, voor zover ik ervan ken. Maar vind je teveel 'op' je paard zitten ipv 'in' je paard.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:05

MarjanB schreef:
Ik ben het helemaal eens met de uitspraak van Nicole! Nu heb ik zelf heel veel problemen gehad met mijn zit. Ik kreeg altijd het commentaar dat ik teveel naar voren zou zitten. Nu heb ik jaren lang bij een spring/eventing amazone rondgelopen op stal en zij zei altijd tegen me je zit is niet perfect maar je zit ze niet in de weg. Nu ben ik begonnen met een nieuw paard, die heel erg op de voorhand was en enorm in de hand hing. Ik kan dat fysiek niet aan, krijg gewoon pijn. Nu wel de overstap gemaakt naar volledig dressuur maar krijg nog steeds wel commentaar en ook regelmatig 6en voor zit. Nu is het hangen bijna over omdat ik het niet faciliteer.

Paard loopt hier niet fijn, maar ik heb het idee dat het achter de beweging aan hangen veel meer kwaad doet dan de mijne..

[ Afbeelding ]


Bij deze houdingen moet ik altijd denken aan de bekende uitspraak van Marijke Helwegen. Lipjes getuit, borstjes vooruit. Dus open je schouders, hier houdt je je schouders erg naar voren en kijk vooruit.We willen altijd maar naar ons paard kijken (ik ook hoor) en daar gaat het vaak al fout. Kijk recht voor je, desnoods voor je gevoel wat omhoog. Dan gaan je schouders bijna vanzelf naar achteren en kom je beter rechtop te zitten.

Wel blij dat je dit laat zien, want Nicole Werner heeft het alleen over ruiters die te ver achterover zitten. Er is ook een hele grote groep die teveel voorover zit. Ook dat is niet bevorderlijk.

Janneke2

Berichten: 22824
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:18

sympie schreef:
Janneke2 schreef:
Eh, bekken wel of niet gekanteld?
Ik zie zelden mensen met zo'n "platte" onderrug.



bekken is niet goed gekanteld als je niet echt op je kont zit, maar meer op je " doos".. :o



.....accoord, maar dat is niet wat ik zie.