Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:23

Marjan, ten eerste, stoer dat je een foto durft te plaatsen!

Je zit erg recht in je rug en over je nek is al het nodige gezegd. Probeer iets meer te kantelen vanuit je bekken en daarmee losser te gaan zitten. Maar het is moeilijk hoor!

Suzanne F.

Berichten: 49342
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:24

MarjanB schreef:
Nou vertel! En dan qua houding, niet hoe mijn paard onder me loopt. (en ja ik sta open voor opbouwende kritiek :) )


Je zit heel erg in elkaar, je moet jezelf als het ware meer uitstrekken. Nek recht en hoofd recht. Alsof je een stokje in je jas hebt. Je maakt jezelf helemaal rond terwijl je recht boven je paard hoort te zitten.

Maar goed, dit is geen Hoe verbeter ik mijn houding - topic. :)

MarjanB

Berichten: 16532
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:25

R12312 schreef:
Marjan, ten eerste, stoer dat je een foto durft te plaatsen!

Je zit erg recht in je rug en over je nek is al het nodige gezegd. Probeer iets meer te kantelen vanuit je bekken en daarmee losser te gaan zitten. Maar het is moeilijk hoor!


Thanks :) Ik heb zoiets ik leer er vast wat van. Maar goed wat moet ik dan doen? Als ik mn kont naar achter doe (bekken dus naar achter kantel) Kom ik dus op de voorkant te zitten.. Heb het idee dat het bij mij meer op het tussenstuk zit maar moet die boller of holler?

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:52

MarjanB schreef:
R12312 schreef:
Marjan, ten eerste, stoer dat je een foto durft te plaatsen!

Je zit erg recht in je rug en over je nek is al het nodige gezegd. Probeer iets meer te kantelen vanuit je bekken en daarmee losser te gaan zitten. Maar het is moeilijk hoor!


Thanks :) Ik heb zoiets ik leer er vast wat van. Maar goed wat moet ik dan doen? Als ik mn kont naar achter doe (bekken dus naar achter kantel) Kom ik dus op de voorkant te zitten.. Heb het idee dat het bij mij meer op het tussenstuk zit maar moet die boller of holler?



neen, bekken naar voor kantelen ipv naar achter, dat je kont dieper in je zadel komt te zitten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15932
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:33

MarjanB schreef:
R12312 schreef:
Marjan, ten eerste, stoer dat je een foto durft te plaatsen!

Je zit erg recht in je rug en over je nek is al het nodige gezegd. Probeer iets meer te kantelen vanuit je bekken en daarmee losser te gaan zitten. Maar het is moeilijk hoor!


Thanks :) Ik heb zoiets ik leer er vast wat van. Maar goed wat moet ik dan doen? Als ik mn kont naar achter doe (bekken dus naar achter kantel) Kom ik dus op de voorkant te zitten.. Heb het idee dat het bij mij meer op het tussenstuk zit maar moet die boller of holler?

Je moet je schouders naar achteren doen en je borst vooruit.

Mando

Berichten: 15710
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:38

Arrogant rijden en op je staart zitten zou mijn instructeur zeggen _O-

Ik heb ook geen beste zit maarja... het is zo.

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:10

Marjan B: ik dacht eerst dat je deed lichtrijden op die foto := dit is een typisch voorbeeld van het niet kantelen vh bekken. Maar dat is makkelijk zeggen maar uitleggen hoe je moet kantelen is moeilijker :D

Ik gebruik er 2 oefeningen voor bij mijn leerlingen. Om te snappen hoe je kantelt kun je dit doen: leg een boek half op de tafelrand, ga ervoor staan en probeer met je onderbuik het boek op tafel te schuiven. Door dit te doen, kantel je je bekken en voel je de beweging.
Daarna probeer je dit op het paard en ik zeg dan altijd dat de ruiter de rits vd rijbroek omhoog moet duwen. Deze beweging laat het bekken ook de juiste richting op draaien. Hierdoor krijg je een bolle rug ipv die overdreven holle rug. Net als een paard moet onze rug rond zijn om de beweging vh paard onder ons op te kunnen vangen.
Een ronde rug is niet voorover zitten. De schouders moeten laag blijven, de buikspieren aangespannen en hoofd hoog maar de rug niet overstrekt en gespannen.

Kijk maar eens naar de houding van springruiters tov dressuurruiters, zij zitten veel ronder maar veel meer ontspannen. De paarden lopen ook vaak met meer ontspanning...

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 20:18


KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:00

Soms is het best lastig, vind ik.
Er zijn vaak amazones die op zich prima zitten, maar in draf met doorzitten de bewegingen niet goed kunnen volgen en daardoor ook nogal eens taktfouten hebben de de verruimingen.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:27

Ik ben het er niet mee eens dat springruiters altijd beter zitten. Het is appels met peren vergelijken omdat een springzadel een hele andere zit met zich meebrengt dan dressuurzadels. Ik ben het wel mee eens dat houding en zit heel erg belangrijk is, maar ik vind de opmerking van Nicole wat gechargeerd. Misschien is de amazone/ruiter wel heel hard bezig met haar/zijn zit, maar is hij/zij toch blij met hoe het paard loopt en wordt de foto op internet geplaatst: big deal! Niemand is perfect en iedereen doet zijn best om te ontwikkelen.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:05

Caatje87 schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat springruiters altijd beter zitten. Het is appels met peren vergelijken omdat een springzadel een hele andere zit met zich meebrengt dan dressuurzadels. Ik ben het wel mee eens dat houding en zit heel erg belangrijk is, maar ik vind de opmerking van Nicole wat gechargeerd. Misschien is de amazone/ruiter wel heel hard bezig met haar/zijn zit, maar is hij/zij toch blij met hoe het paard loopt en wordt de foto op internet geplaatst: big deal! Niemand is perfect en iedereen doet zijn best om te ontwikkelen.


Heb je het artikel wel gelezen? Volgens haar wordt aan het achter de beweging hangen gewoon te weinig aandacht besteed. Ze heeft het niet over perfect doen (ze haalt Edwards kapstoktenen ook aan :D), maar over verbetering nastreven.

@amukela: Dat is een momentopname natuurlijk, op die foto vind ik haar echt niet netjes zitten inderdaad. Maar in de praktijk zit ze misschien wel heel netjes en is ook haar bovenlichaam goed in balans met de beweging in plaats van achter de beweging.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:22

@Kahawa: ja maar dat is ook mijn punt, misschien zijn de amazones/ruiters in kwestie daar wel mee bezig. Dat kun je niet opmaken uit een foto.

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:31

Kan me wel vinden in het pleidooi voor een betere houding. Wat een goede impuls voor de ''gemiddelde'' ruiter zou zijn : een ring vol A en b kaderleden die liefst allemaal de correcte en gewenste houding zo goed mogelijk benaderen.
Weet niet of Nicole verantwoordelijk is voor de stoelzit en naar buiten gedraaide tenen van Edward, daar valt nog winst te behalen. Of Anky die steeds meer tijdens haar carriere achterover ging hangen, of een Adelinde met nogal stugge schouder-arm-hand-teugel lijn, en achterover hangend vaak,

Ik heb dit rijtje trouwens niet zelf bedacht, ik kreeg het als reactie van een ruiter tijdens een gesprek over houding en zit. Tsja, wat moet je dan als reactie geven? Lastige situatie.

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:34

amukela schreef:
Het gaat juist wel om de dames die vooraan meerijden bij de PAVO, hengstencompetitie en zelfs WK's. Ze hangen bijna allemaal achterover, zeker in draf.
Als dat onze voorbeelden moeten zijn.....
De vraag is: wat doen we er aan? Onvoldoendes geven? Zitlessen?


Klopt als een bus!!

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:06

Wat mij op valt is dat sommige dames (heb het heren nog nooit zien doen) vooral proberen met hun kont het paard naar voren te willen rijden.

Vindt het achter over hangen ook zeker heel storend.

Vindt daarnaast het streepje schouder, heup en hak OOK storend
Ben vooral van mening dat je als ruiter /amazone recht boven je paard moet blijven.
Dat daarbij de hakken misschien niet op dezelfde lijn zitten vindt ik niet zo heel slecht.
Mits ze niet in een stoel zit gaan zitten.

Janneke2

Berichten: 22824
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:43

Enne: kapstok tenen kunnen lastig zijn in het bos. In de manege is het niet van belang.
Het is meestal het trucje voor: 'het gehele been vanaf de heup naar binnen draaien'.
Als ik in mijn stoel of bed 1 been recht voor mij heb en ik buig mijn beide enkel gewrichten
(.....in 1 enkel zitten twee gewrichten en in je pols zelfs drie....)
dan gaan mijn tenen naar buiten, met name als ik mijn kleine teen omhoog laat komen.
"Dus dat kan nooit fout zijn."

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:50

Suzanne F. schreef:
Sizzle schreef:
Doet me denken aan de oude hype waarin mensen met hun hoofd meeknikten in draf, geeeeeeeeen gezicht.


Ik kende iemand die dat heel erg deed. Kon ik me echt dood aan ergeren. Ik dacht altijd dat haar hoofd er zo af kon vallen. :')

Dat was geen hype, dat zijn ruiters die gewoon niet goed kunnen zitten, houd je rug maar eens strak als je op je paard doorzit dan knikt je hoofd vanzelf mee in het ritme van het paard omdat je de beweging niet met je bekken, heupen opvangt. Gewoon stijve hark op een paard dus.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:53

Jawel dat was wel een hype!
Op de manege destijds gingen heel veel mensen die dit voorheen niet deden dat ineens ook doen.
Je zag het ook heel veel toendertijd.

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:37

CharleyT schreef:
Kan me wel vinden in het pleidooi voor een betere houding. Wat een goede impuls voor de ''gemiddelde'' ruiter zou zijn : een ring vol A en b kaderleden die liefst allemaal de correcte en gewenste houding zo goed mogelijk benaderen.
Weet niet of Nicole verantwoordelijk is voor de stoelzit en naar buiten gedraaide tenen van Edward, daar valt nog winst te behalen. Of Anky die steeds meer tijdens haar carriere achterover ging hangen, of een Adelinde met nogal stugge schouder-arm-hand-teugel lijn, en achterover hangend vaak,

Ik heb dit rijtje trouwens niet zelf bedacht, ik kreeg het als reactie van een ruiter tijdens een gesprek over houding en zit. Tsja, wat moet je dan als reactie geven? Lastige situatie.


Je hebt niet goed gelezen, want ze proberen juist die stoelzit en naar buiten gedraaide tenen te verbeteren.

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:04

Nou, das dan tot op heden niet erg gelukt blijkbaar. Hoe lang begeleidt ze Edward al? Maar daar ging het niet om, ik zou graag zijn talent inclusief zit en houding hebben. Je komt er verdraaid ver mee. En dat is nu juist het punt als je ruiters wijst op puntjes in hun houding die beter kunnen. Een redelijk aantal echte toppers is absoluut Geen voorbeeld wat betreft goede houding en zit, om maar niet te spreken over inwerking op het paard. En, zoals gezegd kun je dan een reactie krijgen van: oh, maar dat maakt niet veel uit hoor, kijk maar naar die topruiters!
Best aardig in begrijpend lezen dus.

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:52

amukela schreef:
Nou vind ik dat 1 van die amazones waar werner op doelt zit als een springruiter. Dat vind ik geen pluspunt:
http://www.digishots.nl/dynamisch/bibli ... 3l2014.jpg



vind deze amazone totaal niet storend zitten, oke trekt een beetje haar hak op maar zit keurig recht...

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:04

Ik denk dat (sorry, ik kom het topic nu tegen, dus wil nu ook reageren :o ) er vaak word vergeten dat ieder lichaam uniek is.

Een paar jaar geleden een ceasartherapeute op bezoek gehad die een clinic kwam geven. Stukje theorie, stukje houden en dan nog een stukje les geven te paard. Hartstikke leuk...
Theorie hield onder meer in dat je houding te paard afhankelijk was van je skelet en eigen houding. Soms ben je geneigd het commentaar te geven dat iemand een holle rug trekt, de rug meer bol moet maken. Terwijl die persoon van nature gewoon een flinkere holling heeft en deze door de rug bol te maken juist meer problemen gaat krijgen met het eigen lichaam (door forceren) en daarnaast ook minder goed gaat zitten te paard. Niet handig dus.
Iemand die juist heel erg bol zit kan hetzelfde andersom ervaren.

De enige manier om het te verbeteren is door oefeningen naast het paard te gaan doen. Maar op het paard verbeteren is niet aan te raden. Niet goed voor paard en ruiter...

Dus persoonlijk denk ik dat wij ruiters moeten worden aangemoedigd om onszelf te verbeteren naast het paard. Zelf heb ik snel rugklachten, dat zit inderdaad in de psoas/SI gewricht als ik me niet vergis (zoiets zei de fysio vorig jaar), nadat ik mijn oefeningen had gedaan kon ik weer pijnvrij rijden. Toen ik de wondere wereld van het hoepelen ontdekte heb ik een fitnesshoepel gekocht en sindsdien heb ik helemaal geen rugklachten meer. Daarnaast sterkere buikspieren en nog wat leuke voordelen zoals een plattere buik. En dat met maar 10/20 minuten per dag... Ik moet het nodig weer oppakken als ik in de spiegel kijk :P
En dat is maar een van de vele manieren waarop ruiters zichzelf kunnen verbeteren. Ik vind dat er nog te veel wordt vastgehouden op het rijden zonder beugels/zadel en meer van dat soort dingen.

Kom ik aan bij de zadels, iets dat heel terecht werd opgemerkt! Ik ben niet specifiek voor of tegen het een of ander. Als je een zadel koopt waar je rechter van gaat zitten door een diepe zit en veel wrong, vind ik het prima. Als je er daarna lichamelijke klachten door krijgt omdat je je lichaam in dat zadel aan het forceren bent, dan zijn dat de consequenties. Het wordt tijd dat er gaat worden gekeken naar een zadel dat past bij je eigen lichaam. Zoals onlangs in een vlog van Giselle Bartels (Bit Magazine) werd duidelijk gemaakt.

Zelf reed ik tot een anderhalve maand geleden met een KN 17,2 inch zadel... Ik ben zelf 1.86m met erg lange bovenbenen en ik heb niet maat 36 en zal dat ook nooit krijgen. Maar ik zal mezelf ook niet echt dik noemen. Dus ging ik op zoek naar een eigen zadel. Stubben sprak me aan en Stubben is het ook geworden. Met een diepe maar ruime zit en langere zweetbladen met een praktische wrong die ophoudt waar mijn knie terecht komt. Mijn bovenbeen is nog steeds iets aan de lange kant, maar dat is enkel voor het oog. Het hoeft allemaal niet per se nieuw, voor een kleiner budget is ook veel haalbaar.

Ik begrijp wat Nicole bedoelt, ik hoop alleen dat ze het de journalist niet zo bozig heeft verteld als het in dit stuk overkomt. Dan zijn er ergere dingen in de paardensport te vinden.
Het is nu eenmaal zo dat de paardensport steeds laagdrempeliger wordt. Althans, dat is het in mijn beleving geworden in de afgelopen 15 jaar. En daarmee het instructieniveau lager is geworden.

_Lorette_

Berichten: 12112
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:19

Goed zitten vind ik ook nog vreselijk moeilijk. Ik heb voorheen veel zonder beugels gereden, maar daar ben ik niet beter van gaan zitten. Bij veel ruiters heeft het zelfs een averechts effect. Je doet zo je best om te blijven zitten, dat het meer een 'klamp je vast'-uitdaging is dan los en onafhankelijk leren zitten.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:57

Janine1990: amen. Als je ziet hoe ik loop, dan begrijp je waarom ik mijn tenen naar buiten heb. Ik heb ongelooflijke x benen. Dat is niet corrigeerbaar op of zelfs naast het paard helaas. De 5-6 voor houding en zit zal ik daarom moeten accepteren, helaas (vind het zelf ook een rotgezicht, vreselijk).