Jureerbevoegdheid opgeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25154
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Jureerbevoegdheid opgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:14

Even voor mij de relevante posts eruit pikken :P
5 juryleden gestopt, waarvan 1 het wel eens een enkele keer mist. Dus grotendeels wordt het niet gemist.
Denk dat het wel duidelijk is, bedankt voor de reacties +:)+

Martie

Berichten: 2395
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:15

Wel interessant om alle overwegingen te lezen.
Ik zit juist de andere kant uit in dubio: ben vroeger jurylid dressuur geweest bij de NPC (pony's dus) maar omdat we een aantal jaren in het buitenland gewoond hebben, is mijn vergunning verlopen.
Ik zit weleens te overwegen om te kijken of ik het weer op kan pakken want ik vond het altijd erg leuk, juist om te proberen ruiters met wat opbouwend commentaar een stapje vooruit te helpen.

Ik zou dan uit moeten zoeken of dit nog mogelijk is. Ik zou nu neem ik aan weer opnieuw de cursus moeten doen of een herhaling volgen. Ik was vroeger jurylid t/m Z maar volgens mij zijn de regels nu veranderd. Ik heb M2 met winst gereden (lang geleden, jaren 70 :o ) en zou nu geloof ik alleen t/m L mogen doen? Op zich geen probleem maar M/Z was ook leuk. Wat me laat aarzelen is inderdaad ook het tijdsbeslag want dat weekend heb ik dus een dag minder voor de familie. Ook wil ik graag met mijn man mee als die gaat starten en we weten meestal pas vrij kort van tevoren wanneer dat is ivm werk. Hoe lang van tevoren worden jullie meestal benaderd?
Commentaren van ruiters/ouders zijn zo te lezen niet echt veranderd in de loop der tijd. :P
Moeilijke afweging...

griziyr
Berichten: 183
Geregistreerd: 26-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:09

Gestopt
Laatst bijgewerkt door griziyr op 31-03-22 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Jureerbevoegdheid opgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:24

Ik lees dit topic en ik heb als 'ruiter' wel een tegenvraag.

Is de verwachting niet te hoog als jurylid?

De tijden veranderen en ook de kennis en kunde. Waar jij als ervaren paardensporter graag jezelf verbetert en ook graag hoger wil kunnen beoordelen (b.v. ZZL+)
Is er een grote groep fanatieke maar minder kundige ruiters die graag mee willen doen in de sport (B-L-M), en uiteraard graag zo goed mogelijk.

De mentaliteit is wellicht anders dan vroeger, maar de sport is er nog steeds voor iedere amateur die graag een wedstrijd rijdt.

Als je eigen ambitie niet meer daarbij aansluit kan ik me voorstellen dat je plezier ook afneemt in het jureren.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:33

Ik ben ook gestopt met jureren. Inderdaad veel combinaties, veel commentaar en iedere keer werd er weer gevraagd "wat krijg je van me" terwijl mensen weten waar je vandaan komt en welke vergoeding er geldt (alsof erover te onderhandelen moet zijn). Mis het niet, geniet nu lekker van het zelf rijden.

Verder jureer ik weleens onofficiële onderlinge wedstrijden bij kennissen van me en dat blijft heel gezellig.
Laatst bijgewerkt door Naisven op 18-12-14 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:34

Ook gestopt, geen spijt!
Ik heb ook niet zoveel meer met de wedstrijdsport.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:37

Als ik jureer, dan doe ik dat nog steeds net zo gemotiveerd als dat ik dat al ruim 15 jaar doe. Maar met een jong gezin en de paarden aan huis vind ik het gewoon lastig om in de rest van mijn schema in te passen. Er moet thuis gewoon ook nog zo ontzettend veel gedaan worden.

Dus ik las een jaar een stop in om te kijken of ik het mis of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:45

Kelly_ann schreef:
Ik lees dit topic en ik heb als 'ruiter' wel een tegenvraag.

Is de verwachting niet te hoog als jurylid?

De tijden veranderen en ook de kennis en kunde. Waar jij als ervaren paardensporter graag jezelf verbetert en ook graag hoger wil kunnen beoordelen (b.v. ZZL+)
Is er een grote groep fanatieke maar minder kundige ruiters die graag mee willen doen in de sport (B-L-M), en uiteraard graag zo goed mogelijk.

De mentaliteit is wellicht anders dan vroeger, maar de sport is er nog steeds voor iedere amateur die graag een wedstrijd rijdt.

Als je eigen ambitie niet meer daarbij aansluit kan ik me voorstellen dat je plezier ook afneemt in het jureren.


Goeie vraag, maar ik denk niet dat dit het geval is. Je beoordeelt de proef adhv het scala en de getoonde oefeningen. Daarbij is het mijn inziens niet relevant of iemand als amateur rijdt of professioneel, immers heb je hiervoor geen onderscheid qua klasses.

Fitzroy

Berichten: 25154
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 18:58

Kunnen jullie misschien on topic blijven of een eigen topic starten?
Ik heb maar één vraag: wie is er gestopt en wie heeft daar wel of geen spijt van?

Martie

Berichten: 2395
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:06

Ik ben dus gestopt door verhuizing (dus eigenlijk onvrijwillig) en heb er een beetje spijt van.Was anders waarschijnlijk wel minder vaak gaan jureren maar niet gestopt (hooguit misschien periode toen gezin erg druk was). Ik mis het om niet meer zo actief bij het paardengebeuren betrokken te zijn nu ik zelf nog maar weinig rijd.

Suzanne F.

Berichten: 49343
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 08:38

Nou ik heb nu ook een voorbeeld waardoor voor mij het plezier in jureren afneemt.
Ik moet morgen jureren. Eerst de voorlopige startlijst gehad, een ruime 3 uur tot 20.00 uur. Prima.
Nu krijg ik gisteravond de definitieve startlijst, is er ineens een uur! achteraan geplakt en mag ik dus bijna 4 en een half uur zitten tot over 21.00 uur.
Ik vind dit niet kunnen. Zeker niet omdat de jury voor mij wel de eerder aangegeven 3 uur heeft.

Hier word ik dus niet blij van en dit soort situaties ontnemen mij echt het plezier.

Anoniem

Re: Jureerbevoegdheid opgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 08:40

Zou ik idd ook niet blij mee zijn :n Zo krijg je ook bij veel verenigingen pas heel laat een tijd en startlijst door (startlijst zit er vaak niet eens meer bij) Alsof je niets anders te doen hebt..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23496
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 08:41

Is het niet gebruikelijk dat ze dat aan je vragen? Ik ben nooit verder gekomen dan schrijven maar ik vind dit niet echt netjes klinken...

Suzanne F.

Berichten: 49343
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 08:51

Nou dit is me ook nog nooit zo gebeurd hoor. Meestal zie je aan de voorlopige startlijst wel hoe lang je rubriek ongeveer is en daar kan je rekening mee houden. Dat kan een kwartiertje uitlopen of inlopen maar geen uur. Ik vind dit ook niet netjes en ga vandaag ook zeker bellen.

gomir

Berichten: 25545
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Jureerbevoegdheid opgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:02

Balen Suzanne!

Ik zit als springjurylid praktisch altijd de hele dag, soms zelfs meer dan 13 uur. Dat vind ik nog niet eens zo erg, maar ik ga per 1 januari op non-actief en heb dus mooi de tijd om uit te zoeken of ik het jureren ga missen. Ik heb een vrij druk schema met werk en eigen paarden dus de kans is groot dat dit een definitief stoppen zal worden.

Ik kon door avond- en nachtdiensten helaas met geen mogelijkheid naar de bijscholingsavond die weliswaar 6 keer georganiseerd werd, maar wel in dezelfde twee weken. Twee jaar lang is er geen bijscholingsgelegenheid voor de springjuryleden en dan op het einde van de licentieperiode komen ze daar nog even mee. Kun je niet heen dan is het jammer, dan mag je niet meer jureren. Is ook op geen enkele manier over te praten. Maakt niets uit dat je ieder jaar 20-30 keer jureert, dat verenigingen tevreden zijn en dat je ieder jaar als vrijwilliger 4 dagen bij de internationale jury schrijft. Bijscholing missen is einde verhaal.

Prima als je zo met je 'vrijwilligers' om wilt gaan, maar dan is de consequentie dat mensen hun motivatie verliezen en afhaken.

Suzanne F.

Berichten: 49343
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:39

Trouwens wel netjes opgelost van het secretariaat want er is een gedeelte van mijn rubriek afgehaald en bij de andere jury ondergebracht. Die was er niet zo blij mee hoorde ik op de wedstrijd, maar goed. Ik heb een leuke rubriek gehad met goede combinaties (over het algemeen) dus ik heb het naar mijn zin gehad. Nu weet ik weet waarom ik jureer. Leuk commentaar gehad bij de prijsuitreiking en een gezellige schrijfster. :)