Mede wedstrijdsecetariaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:49

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:
Maar hoeveel juryleden zitten er en hoeveel onderdelen turnt een kind?

Of is dat per onderdeel?


4 onderdelen en het verschilt per onderdeel hoeveel jury’s er zitten maar inderdaad meerdere per onderdeel. Ik denk dat er op een NK zo wel 12 juryleden zijn.


4 onderdelen voor 30,- euro. rondje springen of proefje dressuur kost 10,-- a 12,50 per rondje/proef. Meestal rij ik 2 proeven of 2 rondjes springen. Maar stel dat je er 4 zo doen, ben je 40 a 50 euro kwijt.
Nu is het zeker geen wedstrijdje welke sport duurder is. Maar stel dat elke vereniging er door deze maatregel 2 euro bij doet. Het wordt wel steeds duurder.

Ik vraag me af: er moet nu verplicht een rozet gegeven worden. Wij geven ook nog prijzen. Als je iedereen de keuze geeft, een prijs of een rozet, dan scheelt dat best in de kosten. Misschien zou een prijsverhoging dan niet nodig zijn. Persoonlijk zit ik niet te wachten op een rozet of een doos paardensnoepjes (kadobon als het van een winkel in de buurt is, vind ik wel leuk). Ik betaal liever iets minder startgeld. Of vind ik dat als enige?

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:52

Ik vind de gebruiksartikelen altijd wel fijn, maar ook omdat wij nuttige dingen hebben. Geen hoevenkrabber of borstel die je wel hebt, maar antiklit spray, shampoo of sokken enzovoorts. Dat kan ik altijd wel gebruiken, haha.
Hier zijn het juist vaak dekens met grote wedstrijden en eerlijk gezegd gebruik ik ze bijna nooit. Dekjes nog wel alsnhet geen witte zijn. Zijn allemaal sponsor prijzen, maar er zijn maar weinig mensen die ze gaan gebruiken. Maar dan krijg je wel prijzengeld. Ook zon hoogte dat het nog wat op levert. Bij de normale wedstrijden is prijzengeld lager, dus heb ik liever wat nuttigs.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Mede wedstrijdsecetariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:59

Wij hanteren 12.50 bij de paarden maar 10.00 voor eigen leden. De pony's betalen maar 7.50.

Wij zijn iets meer dan een jaar geleden overgestapt van gebruiksvoorwerpen naar tegoedbonnen. De eerste proef krijgt de winnaar een tegoedbon voor een gratis start (komen ze ook nog terug!) en de tweede proef een tegoedbon van onze lokale ruitersportzaak die een deel daarvan sponsort.

CharleyT
Berichten: 3990
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:06

Kan iemand me duidelijk maken waarom een evt. verhoging van het startgeld zo'n drama lijkt te zijn?
Je beoefent een sport die maandelijks zomaar paar honderd euro aan vaste kosten heeft. En die kosten moet je maken, zoals stalling,voer,dierenarts,hoefsmid etc. De kosten van het wedstrijdrijden zijn echter variabel: hoe vaak ga je starten en ver weg of in de buurt bijv.
Die kosten beheer je zelf, je maakt het net zo duur als je zelf wil. Sla 1 wedstrijd over en de verhoging van het startgeld compenseer je al weer.
Niewsgierig naar jullie gedachtengang hier over.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:30

Flower033 schreef:
4 onderdelen voor 30,- euro. rondje springen of proefje dressuur kost 10,-- a 12,50 per rondje/proef. Meestal rij ik 2 proeven of 2 rondjes springen. Maar stel dat je er 4 zo doen, ben je 40 a 50 euro kwijt.
Nu is het zeker geen wedstrijdje welke sport duurder is. Maar stel dat elke vereniging er door deze maatregel 2 euro bij doet. Het wordt wel steeds duurder.

Ik vraag me af: er moet nu verplicht een rozet gegeven worden. Wij geven ook nog prijzen. Als je iedereen de keuze geeft, een prijs of een rozet, dan scheelt dat best in de kosten. Misschien zou een prijsverhoging dan niet nodig zijn. Persoonlijk zit ik niet te wachten op een rozet of een doos paardensnoepjes (kadobon als het van een winkel in de buurt is, vind ik wel leuk). Ik betaal liever iets minder startgeld. Of vind ik dat als enige?


Het zijn bij turnen 4 verplichte onderdelen dus je kan niet apart voor elk onderdeel inschrijven. Het is 1 wedstrijd. Maar goed, maakt verder niet uit. Ik denk dat in verhouding met andere zaken het startgeld voor de paardensport helemaal zo hoog niet is. Als je ziet hoeveel dekjes en setjes en bling bling er aangeschaft wordt maar dat er moeilijk wordt gedaan over 10 euro startgeld dan vind ik dat uit verhouding.
Er worden ook heel veel wedstrijden uitgeschreven en massaal ingeschreven. Misschien dat als je een kwaliteitsslag wilt maken, je moet focussen op minder maar duurdere en kwalitatief betere wedstrijden. Zowel qua accomodaties als juryleden en hopelijk dan ook de combinaties. Dat mensen wel twee keer nadenken voor ze inschrijven.
Aan de ene kant wil je het voor de basissport laagdrempelig houden maar aan de andere kant wil je ook wel kwalitatief iets goeds neerzetten. Daarom vond ik het vroeger met de splitsing tussen basis en nationale sport ook beter. NVDR had mooiere wedstrijden, betere juryleden en het startgeld was hoger. Prima lijkt me. Nu hobbelt er vanalles nationaal mee waarvan ik soms echt denk Wat doet dat in godsnaam hier.
De KNHS wil de sport leuker en toegankelijker maken maar de lat is een stuk naar beneden gegaan. En dat begint al bij het begin.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Mede wedstrijdsecetariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:11

Het is bij de paardensport niet alleen het startgeld he? Niet iedereen beschikt over een eigen trailer en geschikte auto; als je dat meeneemt kan een uitstart best in de papieren lopen. (Naast dat je ook betaalt voor een startkaart.)

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: Mede wedstrijdsecetariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:21

Dat is toch ook een keuze die je maakt?

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:24

Ik ben het met je eens, hoor. Er wordt veel geklaagd over hoogte van startgeld. En tegelijk wordt er heel veel geld uitgegeven aan dingen die het paardrijden niet beter maken, zoals dekjes met bijpassende weet ik veel wat. Idem met sigaretten, duur en ongezond en past in mijn ogen niet bij sporten, maar dat is een andere discussie.
Als organisatie heb je wel te maken met klachten over startgeld. En om dan maar te zeggen: moet je minder roken of moet je een dekje minder kopen, is ook zo wat _-:(

Dus probeer ik te zoeken naar een oplossing. Misschien is die er niet.

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Mede wedstrijdsecetariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:22

Maar niet iedereen die geen hoger startgeld wil heeft veel setjes de laatste tijd gekocht, start veel of rookt :+ Als het veel duurder wordt zou ik liever alleen maar prijzengeld als prijzen hebben, zodat ik dat nog terug kan verdienen en terug kan geven aan de eigenaar van paard.

Maar misschien vind ik het juist nu helemaal een ramp, wel blijven betalen voor startkaart, maar geen wedstrijden. Dus al gedeelte weggegooid. Onze vereniging is heel lief geweest qua lidmaatschap, maar knhs niet. Als er dannook nog hoger startgeld bovenop komt en meer kosten voor vereniging, mwah. Misschien krom, maar liever meer startgeld en dat dat naar vereniging gaat dan meer startgeld omdat de knhs weer iets verzint wat niet zo makkelijk is.

Toezichthouder vind ik op zich een goed idee en het moet de vereniging geen geld kosten, dus ik zal startgeld gewoon betalen als het verhoogd wordt, maar vind wel wat van de manier waarop dit gebeurd.

CharleyT
Berichten: 3990
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:46

mylittlejoy schreef:
Het is bij de paardensport niet alleen het startgeld he? Niet iedereen beschikt over een eigen trailer en geschikte auto; als je dat meeneemt kan een uitstart best in de papieren lopen. (Naast dat je ook betaalt voor een startkaart.)


Niemand zal ontkennen dat het niet alleen het startgeld is. Maar het startgeld is een relatief kleine uitgave in het grote geheel. Bovendien bepaal jezelf of en hoe vaak je op wedstrijd gaat, dus die uitgaves heb je onder controle.

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: Mede wedstrijdsecetariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:55

Wij hebben met onze outdoorwedstrijd (op gras) 6 banen (2 per veld) en dus 3 inrijterreinen, ben benieuwd of we dan ook 3 toezichthouders moeten hebben. Dat wordt wel vervelend.. Maar 1 die contant heen en weer moet lopen is ook niet echt te doen..

mystique
Berichten: 236
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:58

Ook ik ben wedstrijdsecretariaat van een kleine vereniging. Helaas hebben wij het startgeld per 1 april omhoog gedaan. De betaalde toezichthouder is bij ons het grootste probleem.Tijdens outdoor wedstrijden dient er
voor de toezichthouder een (eenvoudige) accommodatie beschikbaar te zijn. Geen idee nog hoe we dat op moeten lossen.
Ik vraag me af wat er gebeurt als ik geen toezichthouder kan vinden. Ik denk dat veel b/L juryleden nu de vraag krijgen om toezichthouder te zijn. Lijkt me ook niet leuk.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:07


Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:32

Ik heb dus een paar keer toezicht gehouden in de pilot.
Als het losrijden binnen is, dan is een stoel voldoende. Buiten is het wel fijn als je een stoel hebt en kan schuilen voor eventuele regen en wind.
Je moet dan wel het losrijterrein kunnen zien. Dus inderdaad iets van een overkapping ofzo.

Het probleem dat er geen toezichthouder te vinden is wordt echt een serieuze, ik ben echt benieuwd hoe dit gaat werken.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Mede wedstrijdsecetariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:00

Misschien een trailer neerzetten. Klep open en stoel erin. Wordt bij ons in de buurt ook vaak gebruikt voor de ringmeester. Startlijsten op de zijwand. Ideaal en makkelijk te realiseren

CharleyT
Berichten: 3990
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 07:46

Tilmar schreef:
Ik heb dus een paar keer toezicht gehouden in de pilot.
Als het losrijden binnen is, dan is een stoel voldoende. Buiten is het wel fijn als je een stoel hebt en kan schuilen voor eventuele regen en wind.
Je moet dan wel het losrijterrein kunnen zien. Dus inderdaad iets van een overkapping ofzo.

Het probleem dat er geen toezichthouder te vinden is wordt echt een serieuze, ik ben echt benieuwd hoe dit gaat werken.


Vooral dat vinden zal lastig kunnen worden. Weet niet of al mijn collega's staan te springen om als toezichthouder bezig te zijn.
Mijn voorkeur heeft het zeker niet, dan had ik de opleiding Federatievertegenwoordiger of Steward wel gedaan. De KNHS heeft dit gewoon op het bordje van de dressuur officials gelegd.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Mede wedstrijdsecetariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:12

Ik denk trouwens niet dat je tegelijkertijd secretariaat en toezichthouder mag zijn, voor het geval iemand dat zo leest?
Komt het bij de dressuur nu zo vaak voor dat iemand z'n paard niet lekker behandelt in de losrijbaan? Ik maak dat niet zo vaak mee eigenlijk, dat daar een toezichthouder voor nodig zou zijn.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mede wedstrijdsecetariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:38

Ik vind t een heel goede zaak en je verbaas het je er nog om hoevaak t gebeurd Janna. Overigens niet perse in de vorm van niet netjes behandelen maar toch even losrijden met niet toegestane hulpmiddelen. Los laten rijden door een ander. Ik zie t toch nog best vaak gebeuren en vanuit t juryhok kan je op zo moment weinig als je met een andere proef bezig bent.

Laatste keer dat ik heb gejureerd had ik maar liefst 3 combinaties die ik de ring uit heb gestuurd. Willen starten met een bodybandage bijvoorbeeld. Dat soort dingen op t losrijdterrein eruit halen scheelt mij weer uitloop.

Ik vind iets verhoging nog wel te doen maar ik laat er wel eens wedstrijden om liggen hier in de regio. Was een concours 20 euro per proef en dan krijg je een beker als prijs. Dan sla ik over wil best 20 betalen als er prijzengeld is of gebruiksvoorwerpen waar je wat aan hebt( geen hoevenkrabber dus )
Ik kijk daar dus serieus wel naar.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Mede wedstrijdsecetariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:01

Ik heb het 1x gehad dat een instructeur een paard een keiharde zweepslag gaf op een paard terwijl dat paard voorbij kwam lopen, dat was ook voor de anderen niet fijn. Maar over het algemeen is iedereen wel fijn aan het rijden. Misschien is het omdat ik in een wat hogere klasse start, maar kennelijk is het idd nodig dan.
Ik sla dat soort wedstrijden ook graag over. Ik vind 20 euro wel echt aan de prijs, zeker als je 2 paarden wil starten, ben je 80 euro kwijt dat weekend.
Maar ja, voorlopig eerst maar eens starten....

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:12

Ik heb helaas wel eens meegemaakt dat er bij een kampioenschap / selectie iemand zo hard tegen zijn paard deed dat er meerdere mensen naar het secretariaat en de jury zijn gegaan. Helaas deed die normaal toen er dus iemand stond te kijken, alleen de ringmeester had wat gezien en grote bek gekregen.

Daar hadden andere deelnemers ook echt last van, maar natuurlijk vooral sneu voor het paard. Daar was een toezichthouder wel een uitkomst geweest, want tijdens de proef deed die niks natuurlijk.

Ik zie het ook in hogere klasses wel eens, maar vooral hele strakke neusriemen. Die komen veel vaker voor als echt paardonvriendelijk losrijden. Dus ja, ik ben wel voor een toezichthouder, alleen vind ik deze manier vreemd en vooral een nadeel voor verenigingen en de juryleden

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Mede wedstrijdsecetariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:39

Zijn er hier wedstrijdsecretariaten welke gebruik maken van Camarillo?

Gummybear123
Berichten: 90
Geregistreerd: 31-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:33

Hey! Hoe doen jullie het hier met prijzengeld? Ons inschrijfgeld is €10,- per proef bij de paarden en €8,- bij de ponys

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:37

Gummybear123 schreef:
Hey! Hoe doen jullie het hier met prijzengeld? Ons inschrijfgeld is €10,- per proef bij de paarden en €8,- bij de ponys


Wij hebben hetzelfde startgeld en doen bij de paarden prijzengeld (20, 15, 10, 5) en bij de pony's gebruiksartikelen.

Moeten nog even zien of dit nu allemaal nog uit kan nu we ook een toezichthouder moeten betalen.

Hebben jullie al toezichthouders geregeld voor wedstrijden / meetmomenten? Wij hebben eind juni de eerste weer staan en hebben al vaak de reactie gekregen: Ik jureer alleen, toezichthouden doe ik niet..

Gummybear123
Berichten: 90
Geregistreerd: 31-08-17

Re: Mede wedstrijdsecetariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:24

Hebben wij ook. Ik heb contact gehad met de KNHS en aangegeven dat het voor ons geen probleem is om een deel van de winst in te leggen voor een toezichthouder, maar dat het probleem hem zit in dat niemand toezichthouder wil zijn.
Kreeg een erg nette reactie terug dat ze eerst afwachten hoe het de komende maanden gaat. Maar ik raad zeker aan als jullie niemand kunnen vinden om dit aan te geven bij de KNHS. Ze zeiden zelf ook, wij hebben er slecht kijk op.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:02

Goed dat je het hebt aangegeven. Ik ben ook zeker van plan nog even een berichtje naar het knhs te doen.

Er is ook nog gewoon veel onduidelijkheid. Ik meende ergens gelezen te hebben dat juryleden nu verplicht zijn minimaal een x aantal keer per jaar toezichthouder te zijn. Maar kan daar niks over terug vinden.

Ik heb iemand die ik ken en jurylid is hiernaar gevraagd maar zij had überhaupt weinig gehoord vanuit het knhs over toezichthouder zijn..