"Slechtse" leerlingen gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:05

Dan nog moet je dus meer uitleggen.

Soms heb ik als lesklant ook het idee dat ik iets braaf doe maar doe .ik het verkeerd of is de hulp te klein of niet effectief. Dan kun je je instructeur frustreren omdat hij denkt dat je niks doet :+ of je kunt zeggen ja maar ik doe dat al. Dan kan je instructeur helpen met de goede hulpen :)* of uitzoeken wat je verkeerd doet waardoor er dus vanuit het paard geen reactie komt.

Idem met: ja maar hij doet het niet! Dat is frustratie van de ruiter: ik doe mijn best om je aanwijzingen op te volgen maar ik denk dat ze geen effect hebben. Dan kun je ook samen uitzoeken wat er gebeurt: zit de ruiter te klemmen ipv te drijven, te blokkeren in de zit, blijft hij in het bit hangen, is de timing verkeerd?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:37

Standaardtekst van de instructrice bij mij was lang: maak je benen lang. Dat doe ik ook. Nog langer!

Uiteindelijk heb ik haar in stap laten zien wat er gebeurt met de rest van mijn lijf als ik mijn benen verder strek. Dat heeft hele nare consequenties voor zitten op mijn zitbeenknobbels, bijvoorbeeld, en het recht zitten van schouders boven rug. Ik ben helaas niet ideaal gebouwd, met spieren op plekken die voor het rijden niet ideaal zijn, korte pootjes, en ook nog behept met korte pezen in mijn enkel. Balans en mee met de beweging ziet er bij mij gewoon bepaald niet ideaal uit (korte armpjes ook nog, dus ook nog gedoe met lengte teugels, handen voor het zadel en handen laag...). Is trouwens ook nogal afhankelijk van de vorm van het paard waar ik op zit.

Ze heeft een hele tijd onthouden dat 'benen lang' beperkt is. Nu heb ik een hele tijd op een paard gereden waarbij dat niet zo opvalt. Gisteren zat ik alleen weer op een boller paard... en was de 'Langer!'-opmerking er weer. Tja. Om haar het idee te geven dat ik wat met zo'n opmerking doe ga ik dan rechterop zitten (want dat kan altijd wel, en het lijkt tenminste langer), maar om nou te zeggen dat ik wat met zo'n opmerking kan...

In een privé-les zou ik er wat van zeggen, maar dit was een groepsles met acht paarden. Laat maar.

Kimmej

Berichten: 737
Geregistreerd: 07-01-07

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:34

Ach ja, zo is het maar net het moment en hoe iets wordt gezegd. Lekker belangrijk ook, als je dingen niet graag uitlegt moet je niet op het midden van een bak gaan staan. 99/100 keer heb ik gewoon hele fijne lessen, en vind ook geen enkele leerling van mij er één met 'slecht gedrag'. Maar ik snap de 'ja maar'-opmerking van sommige hier wel.