"Slechtse" leerlingen gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:17

Tink89 schreef:
denisesilver schreef:
:j
Dat is overigens ook weer zo'n type ruiter, ik denk dan vaak waarom les je dan?


Om een uur lekker te sporten, ontspanning te vinden, omdat je paarden leuk vindt en omdat het gezellig is. Wat is er mis met niet per se beter willen worden?



Niks mis mee, zeker niet.
Op een manege/vereniging vind ik het ook anders dan iemand die elke week dure privéles heeft.
Ik weet van mezelf dat ik ongelukkig wordt als ik elke week een privéles moet geven aan iemand die alleen maar een rondje wil rijden en bezig gehouden wil worden door mij.
In een groep vind ik dat anders, dan hoef je je niet steeds op die ene persoon te richten.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:54

Tink89 schreef:
denisesilver schreef:
:j
Dat is overigens ook weer zo'n type ruiter, ik denk dan vaak waarom les je dan?


Om een uur lekker te sporten, ontspanning te vinden, omdat je paarden leuk vindt en omdat het gezellig is. Wat is er mis met niet per se beter willen worden?


Ohja, zo had ik het nog niet bekeken :Y)

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 08:43

Ik vind dat je het aan je paard verplicht bent om beter te willen worden. Als ruiter zijn we sowieso storend en soms ook pijnlijk op het paard. Ik vind dat je iig moet proberen om dat minder te maken en je paard zo gespierd en soepel moet krijgen dat hij niet kapot gaat van ons gebuts en getrek.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 09:58

Jawel, maar op een gegeven moment heb je (hopelijk) een niveau dat je als ruiter het paard niet meer in de weg zit. Als je dan de lessen volgt om op peil te blijven lijkt dat mij prima. Beetje prioriteit verschuiven zeg maar, van 'beter leren rijden en als het meezit is het leuk' naar 'lekker ontspannen rijden en als het meezit steek ik nog wat op ook'.

Ik denk wel dat je dat zoals HTM zegt meer zult zien bij een manege dan bij een privé les.

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:22

Ik heb op een manege ook een groep lesgegeven met ouders van lesklantjes. Die wilden helemaal niet super goed leren paardrijden, maar gewoon een idee krijgen waar hun kinderen mee bezig waren.

Ook groepen met mensen die gek zijn op paarden maar geen hogere ambities hebben. Gewoon lol hebben en een uurtje beweging.

Kinderen die wel willen leren maar gewoon totaal geen gevoel hebben voor rijden.

Pubers die er heel veel gevoel voor hebben maar geen geld voor een eigen of leasepaard en het dus met manegelessen moeten doen.

En dan nog alle andere mensen. Iedereen komt met een eigen reden paardrijden. Aan de instructeur de taak om te zorgen dat iedereen het naar zijn of haar zin heeft. Iemand die het nooit fatsoenlijk zal leren (en die zijn er echt!) moet nog wél plezier hebben in het paardrijden.

Kun je dat als instructeur niet opbrengen (en dat is geen verwijt)
dan moet je idd privé lessen gaan geven.

Ik persoonlijk vind manegelessen 10 x leuker dan privé lessen om te geven. Maar ik ben dan ook altojd degene die dingen organiseert voor maneges, onderlinge wedstrijdjes, activiteiten, clubbladen, ponykampen en -dagen enz.

Ieder heeft zijn voorkeur en zijn kunde.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:51

Ik heb een leerling gehad die op de pony van mijn beste vriendin reed.
Meiske was wel wat onzeker, maar nam toch 1 keer in de week priveles om dat te verhelpen.
In eerste instantie ging dit hartstikke goed... tot het herfst werd. Ze hadden alleen een buitenbak, en zij was een mooi weer ruiter. Dus ze reed alleen nog maar tijdens mijn lessen (terwijl ze 5 dagen mocht rijden).
Maar werd wel telkens boos op de pony omdat hij zich niet gedroeg of deed wat ze vroeg :n.
Terwijl als ze geoefend had, zoals beloofd, het Veel makkelijker ging.

Andere leerling kreeg les in het longeren. Pony was wat eigenwijs en terwijl ik aan het uitleggen ben dat ze met haar zweep, longeer lijn en de pony een driehoek vormt en ze haar lichaam kan gebruiken om het paard vooruit te drijven. Draait de pony zich om en rent op ons af. Dit deed hij wel vaker en kwam door haar houding (wat ik dus aan het uitleggen was) in eens stond ik alleen in de baan.
Terwijl de pony op ons af rende schreeuwde zij: HHHHEEEEELLLLLPPPP, gooide de longeerlijn in de lucht en rende de bak uit :').

Dat heeft mij toch echt heel erg verbaasd. Uiteindelijk er voor gekozen het haar uit te leggen terwijl ik aan het longeren was (dit was mijn eerste idee al geweest, maar dat wilde ze niet want ze kon het goed zelf ze had alleen wat tips nodig). Ik heb haar er later bij geroepen en toen ging het goed.


Ook een leerling gehad op een pony die bij de overgang van draf naar galop nogal hard ging draven en dan het liefst tegen het hek aan liep. Dit was bekend bij de eigenaresse (die ook les van mij kreeg) en bij mij. Eigenaresse kon het prima oplossen tegenwoordig. Maar de leerling die er nu op zat was erg klein en kon dus niet zo veel met haar beentjes. Als ik een longeerzweep vast had deed de pony het echter wel. De reden om het nog niet op te lossen was dat ze daar gewoon nog te klein voor was maar wel graag wilde galopperen. Als ze wat groter was zouden we dit probleempje gaan oplossen. Ze galoppeerde dus alleen bij mij in de les.
Moeders ging voor het eerst kijken, begon te krijsen dat die zweep gevaarlijk was, rende de bak in en trok haar kind zo uit het zadel :wow: kind was totaal overstuur wat volgens haar moeder te wijten was aan het feit dat ik de pony wilde slaan met de zweep, terwijl het meisje stamelde dat ze gewoon wilde galopperen en dat we dit altijd zo deden. Uiteindelijk de gemoederen wat bedaart en de moeder uitgelegd wat de bedoeling van de zweep was.
Moeder leek het te begrijpen.
Les daarna sprong het meisje in eens zelf uit het zadel toen we zouden gaan galopperen, haar moeder wilde niet meer dat ze op deze manier zou galopperen :n.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:30

Rex_Rolfo schreef:
Jawel, maar op een gegeven moment heb je (hopelijk) een niveau dat je als ruiter het paard niet meer in de weg zit. Als je dan de lessen volgt om op peil te blijven lijkt dat mij prima. Beetje prioriteit verschuiven zeg maar, van 'beter leren rijden en als het meezit is het leuk' naar 'lekker ontspannen rijden en als het meezit steek ik nog wat op ook'.

Ik denk wel dat je dat zoals HTM zegt meer zult zien bij een manege dan bij een privé les.

Dat vind ik niet.
Je bent levenslang bezig met rechter worden, meer met je paard meezitten, nog kleiner inwerken.
En het wordt ook gelijk minder als je het laat versloffen.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:54

Urielle schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Jawel, maar op een gegeven moment heb je (hopelijk) een niveau dat je als ruiter het paard niet meer in de weg zit. Als je dan de lessen volgt om op peil te blijven lijkt dat mij prima. Beetje prioriteit verschuiven zeg maar, van 'beter leren rijden en als het meezit is het leuk' naar 'lekker ontspannen rijden en als het meezit steek ik nog wat op ook'.

Ik denk wel dat je dat zoals HTM zegt meer zult zien bij een manege dan bij een privé les.

Dat vind ik niet.
Je bent levenslang bezig met rechter worden, meer met je paard meezitten, nog kleiner inwerken.
En het wordt ook gelijk minder als je het laat versloffen.



Mee eens. Dan kun je beter op een crosstrainer of spinningfiets gaan zitten.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:59

Mijn ervaring is juist, dat Hoe hoger ik rij, hoe meer ik het gevoel heb dat ik nog een "beginner" ben en nog zoveel moet leren.
Zulke kleine fouten die zoveel verschil maken in een oefening. ... geeft zo aan hoeveel ik nog te verbeteren heb.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:59

Ik denk dat jullie de recreatieruiter (al dan niet met eigen paard) hiermee te kort doen...

Tink89
Berichten: 2940
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:04

Kelly_ann schreef:
Ik denk dat jullie de recreatieruiter (al dan niet met eigen paard) hiermee te kort doen...


Precies, in veel gevallen zie ik bij ons op de manege werkende moeders die een uurtje gezellig komen paardrijden en daarbij natuurlijk aanwijzingen van de instructeur opvolgen, maar vooral een uurtje komen ontspannen en sporten. Tuurlijk doen ze hun best, maar ze zijn echt niet bezig met een topruiter worden. Mijns inziens is daar niks mis mee. Bovendien rijden deze dames elke week een andere brave manegeknol...dan heeft het heel weinig zin om te gaan trainen om hem sterker te maken of goed aan je hulpen. Er zit immers een uur later weer heel iemand anders op.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:07

Je traint nog altijd jezelf - je gevoel en dan gaat je paard beter lopen..

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:25

Doe je ook, maar zoals ik een paar posten hiervoor schreef, de prioriteit ligt anders. Het feit dat fijn ontspannen hoofddoel is wil niet zeggen dat zo iemand er niet aan 'werkt' om een betere ruiter te worden. Sterker nog, wanneer een paard op de juiste manier ontspannen gereden wordt doet dat hem meer goed dan wanneer er ambitieus maar nog niet zo deskundig met teugels, zit- en beenhulpen gewerkt wordt. Just my humble opinion ;)

Rieltje

Berichten: 58
Geregistreerd: 11-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 15:45

karin1985 schreef:
Ja maar!... het is slechtsTe :+ :P

nt.


Hah :) beetje gepruts van mij!

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:40

Ik kan me helemaal vinden in alle ergernissen hier, te laat komen, altijd weerwoord, of totaal niet luisteren. Vréselijk.

Echter, wat ik zo mogelijk nog erger vond, was iets wat niet eens slecht bedoeld was, maar o zo irritant.
Ik ben het gewend om dingen meerdere keren te zeggen, vooral als het gaat om slechte gewoontes afleren. 'Denk erom hé, niet je schouders optrekken!' o.i.d.. Nu had ik een leerling die elke keer als ik zoiets zei, 'Sorry!' riep.
'Let op! Hij valt hier weer door je binnenbeen!' 'Sorry!'
Ja nee je doet je best. Ik hoef echt geen sorry te horen :+ . Ik ben ook niet boos. Ik vond het zoooo lastig wat ik daar nou mee moest. En echt eeeelke keer weer. 'Sorry!' Aaaargggh :=

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:45

Dat is een gewoonte. Ik heb dat ook af moeten leren. Zei voor alles sorry.
Mijn instructrice heeft me nu aangeleerd om gewoon 'ja juf' te zeggen. Klinkt wel stom, maar ik merk dat ik daardoor ook beter in me op neem wat er nou gezegd is ipv alleen maar t gevoel te hebben iets "fout" te hebben gedaan.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:02

Ik vind de 'ja maar' toch echt het meest irritant. Iedereen mag alles vragen tijdens de lessen, als je het niet snapt, maar ook als je ergens je twijfels bij hebt. Laat alleen dat stomme 'ja maar' weg. 'ja maar' is een verkapte nee.

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:19

Dott schreef:
Dat is een gewoonte. Ik heb dat ook af moeten leren. Zei voor alles sorry.
Mijn instructrice heeft me nu aangeleerd om gewoon 'ja juf' te zeggen. Klinkt wel stom, maar ik merk dat ik daardoor ook beter in me op neem wat er nou gezegd is ipv alleen maar t gevoel te hebben iets "fout" te hebben gedaan.

Gruis schreef:
Ik kan me helemaal vinden in alle ergernissen hier, te laat komen, altijd weerwoord, of totaal niet luisteren. Vréselijk.

Echter, wat ik zo mogelijk nog erger vond, was iets wat niet eens slecht bedoeld was, maar o zo irritant.
Ik ben het gewend om dingen meerdere keren te zeggen, vooral als het gaat om slechte gewoontes afleren. 'Denk erom hé, niet je schouders optrekken!' o.i.d.. Nu had ik een leerling die elke keer als ik zoiets zei, 'Sorry!' riep.
'Let op! Hij valt hier weer door je binnenbeen!' 'Sorry!'
Ja nee je doet je best. Ik hoef echt geen sorry te horen :+ . Ik ben ook niet boos. Ik vond het zoooo lastig wat ik daar nou mee moest. En echt eeeelke keer weer. 'Sorry!' Aaaargggh :=


Ik heb die ruiters ook. Als je ze rustig uitlegt dat fouten maken alleen maar goed is, dan gaat het sorry zeggen er gauw af. Mijn antwoord; je hoeft geen sorry te zeggen. Als je geen fouten maakt, leer je ook niks. Dus fouten maken móet.
Werkt eigenlijk altijd en voorkomt ergernis

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:24

Soms les ik bij bij mijn oude instructeur. Die laat me het lekker zelf uitzoeken, en komt dan met aanwijzingen. Het komt dus vaak voor dat ik net een overgang of oefening aan het voorbereiden ben en hij dan net met een andere instructie komt. Dan roep ik wel sorry - dat is korter dan 'ik heb je wel gehoord, maar was net ergens anders mee bezig'. Liever dat dan het voor het paard ineens heel hectisch maken.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:36

Prrrr schreef:
Soms les ik bij bij mijn oude instructeur. Die laat me het lekker zelf uitzoeken, en komt dan met aanwijzingen. Het komt dus vaak voor dat ik net een overgang of oefening aan het voorbereiden ben en hij dan net met een andere instructie komt. Dan roep ik wel sorry - dat is korter dan 'ik heb je wel gehoord, maar was net ergens anders mee bezig'. Liever dat dan het voor het paard ineens heel hectisch maken.

Mee eens!

Ik snap trouwens niet dat iedereen zo'n hekel heeft aan ja maar zeggers.
Ja maar is helemaal geen verkapte nee.
Ja maar is een vraag om meer duidelijkheid. En bevestiging dat de instructeur begrepen wordt, maar dat er iets anders gevoelt wordt. Een vraag om betere uitleg. Een vraag om een dialoog...
Maar totaal geen nee...

Zeggen jullie dan nooit ja maar?
En hoe moet je het anders zeggen? :')

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:41

Ik heb het ja maar zeggen afgeleerd...
Het is mij op mijn werk zo tegen gaan staan, veel leerlingen gebruiken het te pas en te onpas, vaak is het dan een verkapte nee.
Hoe anders? Je kunt je vraag beginnen met 'ik snap niet helemaal wat je hier/daarmee bedoelt/Het lukt me niet, hoe kan ik het anders doen?. En ga zo maar door.

Voor mij is ja maar een verkapte nee.

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:41

Ja maar.. daar kan ik wat mee idd. Dan weet je wat er in het hoofd van je leerling omgaat en het houdt mij ook scherp

CecileDV

Berichten: 305
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Hollands Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:43

M_D_H schreef:
Prrrr schreef:
Soms les ik bij bij mijn oude instructeur. Die laat me het lekker zelf uitzoeken, en komt dan met aanwijzingen. Het komt dus vaak voor dat ik net een overgang of oefening aan het voorbereiden ben en hij dan net met een andere instructie komt. Dan roep ik wel sorry - dat is korter dan 'ik heb je wel gehoord, maar was net ergens anders mee bezig'. Liever dat dan het voor het paard ineens heel hectisch maken.

Mee eens!

Ik snap trouwens niet dat iedereen zo'n hekel heeft aan ja maar zeggers.
Ja maar is helemaal geen verkapte nee.
Ja maar is een vraag om meer duidelijkheid. En bevestiging dat de instructeur begrepen wordt, maar dat er iets anders gevoelt wordt. Een vraag om betere uitleg. Een vraag om een dialoog...
Maar totaal geen nee...

Zeggen jullie dan nooit ja maar?
En hoe moet je het anders zeggen? :')


Ja maar kan wel degelijk een verkapte nee zijn. Echter, niet altijd. Zoals ook al eerder aangehaald werd.

Ik denk dat het gros van de mensen die hier reageren gillend gek zouden worden van mij in hun les. Ik vind veel dingen eng, heb veel overreding nodig om die dingen toch te proberen, maar dat wil niet zeggen dat ik onwelwillend ben. Hoe frustrerend ik het vind dat ik iets écht niet durf terwijl iedereen dat wel doet, dat heeft bijna niemand in de gaten.

En ja, ik wil graag weten hóé ik iets anders moet doen. Dus veel gemaar van mijn kant. In de zin van 'Ja, maar hoe?'. Zelden zal ik het paard de schuld geven, tenzij in de zin van 'Ja, maar dat doet hij niet, dus wat doe ik fout?'.

Gelukkig ben ik nooit wedstrijdruiter geweest en weten ze bij voltige inmiddels een beetje hoe ze met me om moeten gaan. Want ik wil echt wel, maar als ik niet durf of ik weet niet hoe, tja, dan is alleen zeggen wat ik fout doe niet genoeg.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:51

Diane_Basje schreef:
Ja maar.. daar kan ik wat mee idd. Dan weet je wat er in het hoofd van je leerling omgaat en het houdt mij ook scherp

Dat dus!

Ik ben een ja maar zegger, maar alleen voor vragen. Ik ga ook veel het dialoog aan om er beter van te leren. Ik wil weten wat de visie achter de instructies zijn.

En ik vind het ook fijn als leerlingen het tegen mij gebruiken.
Ik kan er echt wat mee.

Ja maar is voor mij zeker geen verkapte nee, en de manieren waarop het ook anders gezegd kan worden. Tjah, tuurlijk zijn ze er... maar net als wat Prrrr aan gaf over het sorry. Het duurt gewoon langer.

Ik zou nooit bij een instructeur kunnen rijden die geen ja maar wil horen. Zeker niet als diegene ja maar ziet als een verkapte nee. Dan kijkt voor mijn gevoel de instructeur niet verder dan zijn neus lang is en verdiept hij zich niet in de individuele ruiter.

Kimmej

Berichten: 737
Geregistreerd: 07-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:19

Ik denk dat even niet wordt begrepen dat 'ja, maar' op heel verschillende manieren kan worden gezegd. Ja maar hoe moet ik dat dan doen, ja maar waarom moet ik dat zo doen, of iets dergelijks is helemaal geen probleem. Graag juist, want dan kan je goed uitleggen waarom of hoe je hetgeen wat je zegt bedoelt, in plaats van dat de ruiter er zelf maar een draai aan geeft.

Er is echter ook een 'Ja, maar' die vanuit een heel andere insteek komt, voorbeeld:
Ik zie dat een pony linksom in de galop de neiging heeft over zijn buitenschouder te vallen, maar ik zie tegelijkertijd dat de ruiter op zijn rug dat tegen probeert te gaan door haar linkerhand vast te zetten, rechts onvoldoende erbij te houden en dat ze meer op haar linkerbeen gaat zitten met haar gewicht. Ofwel, ik vertel haar om haar binnenhand losser te maken, meer voor te houden, haar buitenhand er beter bij te houden en het midden van haar zadel op te zoeken (even voor de volledigheid, niet alleen in woorden, je hebt het voorgedaan, het laten zien aan haar eigen lijf etc). Niet te druk bezig te zijn met een korte zijde te rijden en gewoon fijn de 'bocht' door te kijken zonder te gaan verzitten. Nu doet ze dat een paar rondjes netjes, en loopt ponylief ook 100x beter zijn linkse rondjes door, je hebt het samen met leerlinge nog even erover op dat moment en aan het einde van de les, beide sluit je tevreden af.

Volgende les gebeurt eigenlijk precies hetzelfde als bovenstaande, en zit amazone opnieuw zelf op dergelijke manier dat ze eigenlijk ponylief geen andere keus laat als uit te breken over de buitenschouder, je wijst haar opnieuw op deze punten, maar een half rondje verder doet ze nog precies hetzelfde, je herhaalt nog een keer en haalt de vorige les aan, en krijgt dan een 'ja maar dat doe ik toch!!!!' of 'Ja maar hij doet het niet!!'

Nee dus, dat doe je niet, anders zeg ik het tenslotte niet. Hij doet het niet, omdat jij hem niet de juiste aanwijzingen geeft. Ik sta niet voor niks in het midden met jou mee te kijken, ik moet jou als het ware soms 'betrappen' op foutjes en je die vertellen. Ik snap dat het niet altijd leuk is om de fouten die je paard als het ware maakt, bij jezelf te zoeken, en toch is dit 99 van de 100 keren het geval. Die 'Ja, maar'-en, daar heb ik dus een hekel aan. En trust me, dat soort leerlingen zijn er plenty!

(het is een beetje een lang verhaal geworden, excuus _O- )