BTW paardrijlessen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

BTW paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 17:05

Sinds kort heb ik ook als bedrijfsactiviteit 'het geven van paardrijlessen'. Ik heb eens gelezen dat je de ene keer 6% btw moet rekenen en de andere keer 21% en dat dat afhankelijk is of je bij mensen thuis, of bij een commercieel bedrijf lesgeeft.

Kunnen jullie me duidelijkheid geven?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18002
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: BTW paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:07

Waarom hier informeren? Waarom niet bij de belastingdienst? Zij kunnen het je zeker weten vertellen, zonder dat er allemaal halve waarheden tussen glippen..... Gewoon de telefoon pakken dus en de belastingdienst bellen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 17:11

Lalidan schreef:
Waarom hier informeren? Waarom niet bij de belastingdienst? Zij kunnen het je zeker weten vertellen, zonder dat er allemaal halve waarheden tussen glippen..... Gewoon de telefoon pakken dus en de belastingdienst bellen.

Ik vroeg het me af en er zijn er volgens mij genoeg hier die lesgeven en het dus weten.

koeke

Berichten: 870
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:29


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 20:30


koeke

Berichten: 870
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Re: BTW paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:33

Klopt als het je eigen manege is.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: BTW paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:03

Je moet dan inderdaad eigenaar zijn van het complex of zwart op wit hebben dat je het complex huurt.
Heb je dat niet, dan is het 21% helaas!

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:21

paardje schreef:
Via het KvK forum heb ik inmiddels begrepen dat als je lesgeeft op een sportlocatie (dus manege oid) het tarief 6% is en aan huis 21%.

Lijkt me interessant leesvoer. Linkje?

Zooist schreef:
... of zwart op wit hebben dat je het complex huurt.

Zo lees ik het ook. TS stelt dan de gehuurde bak beschikbaar aan de ruiters, de 'bijkomende' instructie valt dan onder de 6% regeling.

In het gele vak op de pagina van de belastingdienst staat nog "..een symbolische vergoeding, waardoor voor de btw geen sprake is van belastbare activiteiten". Als je de bak huurt voor 5 euro terwijl je btw voordeel (afdragen 6/106 deel van het lesgeld ipv 21/121 deel) 15 euro is zal de belastingdienst dit niet hoeven pikken.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:54

Rex_Rolfo schreef:
paardje schreef:
Via het KvK forum heb ik inmiddels begrepen dat als je lesgeeft op een sportlocatie (dus manege oid) het tarief 6% is en aan huis 21%.

Lijkt me interessant leesvoer. Linkje?

Zooist schreef:
... of zwart op wit hebben dat je het complex huurt.

Zo lees ik het ook. TS stelt dan de gehuurde bak beschikbaar aan de ruiters, de 'bijkomende' instructie valt dan onder de 6% regeling.

In het gele vak op de pagina van de belastingdienst staat nog "..een symbolische vergoeding, waardoor voor de btw geen sprake is van belastbare activiteiten". Als je de bak huurt voor 5 euro terwijl je btw voordeel (afdragen 6/106 deel van het lesgeld ipv 21/121 deel) 15 euro is zal de belastingdienst dit niet hoeven pikken.


Mooie aanvulling. Het is dus niet losse bakhuur als huur, maar echt huren via een huurcontract.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:08

Contract is altijd goed om dingen zwart op wit te hebben. In dit geval naar de belastingdienst toe. Zoals ik het lees is het ook prima als TS de bak voor een korte periode huurt, b.v. voor dat ene uur in de week dat ze haar lesklanten op die locatie 'gelegenheid tot sporten' biedt.

Op de huur van de bak (manege-TS) zit geen btw (De verhuur van een onroerende zaak is in principe vrijgesteld), kan TS dus ook niet terugvorderen. Van het bedrag dat TS van haar klanten ontvangt moet ze 6/106e deel (6% van het bedrag ex btw) afdragen aan de fiscus.


Het kernpunt is "gelegenheid tot sport", niet het ondersteunen van sport (b.v in de vorm van les geven).
Stel TS geeft les aan een paar mensen die hun paarden op een pensionstal hebben staan. Ze kunnen de bak van die stal gebruiken.
TS krijgt 50 euro lesgeld, dat valt onder 21%, ze moet dus 21/121 = € 8,68 afdragen

De week erop is de bak van stal zo nat dat de les niet door kan gaan. TS huurt elders voor 15 euro een binnenbak, vraagt 65 euro lesgeld (niet onlogisch toch?). Dan geeft zij haar klanten gelegenheid tot sport waardoor die 65 euro onder het 6% tarief valt. BTW afdracht dus 6/106 = € 3,68.

Nogmaals, zoals ik het lees, ik ben geen fiscalist of zo.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: BTW paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 14:45

In dit geval moet mijn lesklant de bak zelf afhuren op de stal waar haar paard staat. Dit zorgt ervoor dat zij de bak voor zichzelf heft. Hij is dus geheel tot haar beschikking, maar het komt op haar factuur van stal en gaat niet via mij.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:51

Duidelijk: 21%.


Zou jij de bak huren zou het goed kunnen dat je met 6% weg komt. Maar het blijft lastig in grensgevallen. Zo ook in mijn eerdere voorbeeld, zou je altijd die binnenbak huren is het goed te verantwoorden dat het onder de 6% regeling valt. Doe je dat echter incidenteel (als de buitenbak te nat is) dan kan de inspecteur het zien als twee aparte onderdelen en het lesdeel met 21% belasten.

Soms moet je met belastingen een beetje naar jezelf toerekenen, maar in de situatie dat de klant de bak huurt is het imho zelfs met creativiteit niet onder het 6% tarief te scharen.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:08

paardje schreef:
In dit geval moet mijn lesklant de bak zelf afhuren op de stal waar haar paard staat. Dit zorgt ervoor dat zij de bak voor zichzelf heft. Hij is dus geheel tot haar beschikking, maar het komt op haar factuur van stal en gaat niet via mij.

Duidelijk 21%

Helaas