Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 92 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Op de stoel van de jury

 
Profiel   

Op de stoel van de jury

In dit topic kun je je dressuurproef laten beoordelen door andere Bokkers.
Officiële juryleden worden in het bijzonder uitgenodigd om hun oordeel te geven over de proeven. Op deze manier kunnen ook toekomstige juryleden hun vaardigheden alvast ontwikkelen door meer inzicht te krijgen in de wijze van jureren.

Er zijn een aantal regels waaraan deelname moet voldoen:
    Het posten van het filmpje
  • De ruiter of amazone op het filmpje moet toestemming geven voor het plaatsen en beoordelen van de proef.
  • De proef moet gefilmd zijn vanaf C
  • Wedstrijdkleding en invlechten zijn niet verplicht, maar worden wel meegenomen in het cijfer voor verzorging in de klasses B en L.
  • Het rijden met hulpteugels of bitten die door de KNHS niet toegelaten zijn is niet toegestaan. Vanaf de klasse M1 dient de proef zonder zweep gereden te worden.
  • De Bokker die het filmpje plaatst, post hierbij tevens welke proef het betreft en typt alle onderdelen uit zodat de juryleden alleen maar hoeven te kopiëren.
  • Wees je ervan bewust dat je zelf de keuze maakt om je proef te laten beoordelen en dat de juryleden je naar eer en geweten naar hun beste kunnen beoordelen. Verduidelijking vragen is toegestaan, in de verdediging gaan of het aanvallen van de juryleden is nadrukkelijk niet toegestaan.

    Het jureren
  • De volledige proef moet beoordeeld worden (aan de hand van het protocol). Het is niet de bedoeling om alleen het begin te doen of alleen een losse opmerking te posten als: "middendraf onregelmatig, een 5".
  • Je quote de post van degene die je beoordeelt. Zo staat er automatisch een linkje naar het desbetreffende filmpje en een protocol waar je je cijfers en commentaar bij plaatst.
  • Zoals ook geldt bij officieel jureren: kritiek moet opbouwend gegeven worden en bij twijfel ga je uit van het positieve en beslis je in het voordeel van de ruiter.
  • Discussie over de becijfering en het bijbehorende commentaar is achteraf toegestaan tussen mensen die protocollen hebben ingevuld.



Laatst bijgewerkt door A_nouk op 30-04-18 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tag aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 21:09 



 
Profiel   

Ik vind dit topic een super initiatief, echter blijkt de animo nog niet erg groot. Ik moet zeggen dat ik de regels nogal streng vind.. Ik ben zelf jury en er wordt verwacht een compleet protocol mee in te vullen, dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Globaal wil ik best wat op en aanmerkingen plaatsen en een algemeen beeld geven, maar een heel protocol invullen gaat denk ik niet werken.
Het filmpje filmen vanaf C is denk ik ook een te grote drempel, de wedstrijdproeven kunnen immers al niet bij C gefilmd worden omdat daar de jury zit en dat zijn toch meestal de proeven die op film staan en voor zoiets als dit gebruikt kunnen worden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-15 17:54 



 
Profiel   

Leuk!! ik zal eens kijken of ik zaterdag mijn proef kan laten filmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-15 18:15 



 
Profiel   

Ik vind het een leuk idee, maar zoals Relaxed al zegt, gaat dat filmen vanaf C vaak niet lukken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-15 18:17 



 
Profiel   

Wat een super idee! *\o/*

Voor de ruiters niet gemakkelijk - want je moet echt een hele proef opnemen, vanaf C.
En bepaald ook voor de juryleden niet, want je moet de hele proef bekijken en beoordelen, zoals je dat in een normale wedstrijdsituatie doet.

Eigenlijk had ik nog twee voorwaarden erbij willen zien. :j
    1
Voor de juryleden: je mag NIET terugspelen. Want in een wedstrijd speel je ook niet terug. Daar moet je oordelen wat je ziet op het moment dat je het ziet.
De proef gaat door, en als een cijfer 'staat' kun je niet terug.
    2
Voor de ruiter: GEEN verklaringen achteraf.
Tijdens een wedstrijd weet een jurylid écht niet of je ongesteld bent, of kiespijn hebt, of je moeder je handschoenen heeft vergeten, of dat je paard toevallig vandaag last had van vlindertjes. Of zo. :')

Tijdens een wedstrijd gaat het om een proef, en een beoordeling. Niets meer, en niets minder. Dat is waar hier de ruimte voor wordt geboden. +:)+
Het lijkt me leuk als mensen filmpjes posten, genomen vanaf C. Zonder voor- of achteraf te zeuren. :):)

Het gaat om het LEREN.
Daarin is niets fout, of goed.
Oh .. wat zeg ik .. eigenlijk is ALLES goed. Zolang we ervan kunnen leren. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-15 19:19 



 
Profiel   

ik wil best een keer een proef neerzetten, maar dan zal het niet van C gefilmd zijn.
maar voorbeeld bij A.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-15 08:46 



 
Profiel   

Vind het een super initiatief en wil graag de proeven beoordelen. Een compleet protocol invullen is voor mij geen probleem.

Niet terugspoelen is een goede afspraak maar niet te controleren. Dit zal afhangen vd integriteit vh jurylid. Wel vind ik het fijn dat het filmpje stopgezet kan worden zodat ik zoveel mogelijk commentaar kan geven. Heb nl geen schrijfster naast me op de bank :D

Vanaf C filmen vind ik geen moeilijke opgave. Wij juryleden nemen de tijd om een proef in de avonduren of vrije tijd te beoordelen en dan mag vd ruiter wel verwacht worden dat ze een keer een proefje rijden dat gefilmd kan worden. Het is te makkelijk om te denken dat er alleen op een echte wedstrijd gefilmd kan worden. Zie het mar als exta oefening en die kan iedereen wel gebruiken...

In het verlengde hiervan vind ik de kledingeis misschien iets te hoog. Niet iedereen heeft officiële wedstrijdkleding en voor een oefendressuur op film hoeft dit voor mij niet in tenue.

Nog een vraag aan Urielle wb het uittypen vd protocollen: bokt doet erg moeilijk met kolommen en tabellen. Hoe zie jij het uittypen voor je? Steeds een nieuwe regel? En wat dan met het jurycommentaar? Andere kleur, ander lettertype ? Is het niet handiger om de knhs-protocollen te gebruiken en deze dan als foto te plaatsen? ietwat meer moeite voor juryleden maar als ik alles moet typen in het topic word ik ook niet vrolijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-15 10:42 



 
Profiel   

misschien kan het gefilmd worden vanaf de korte zijde bij C, net zoals bij de jurycursus ook gebeurt?
Dan kunnen wedstrijdproeven ook geplaatst worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-15 14:10 



 
Profiel   

Ik vind het een heel erg leuk en goed initiatief :) Een vriendinnetje van mijn zusje heeft net een startpas met haar 5 jarige pony. In mei gaan ze voor het eerst starten. Ik heb haar verteld over dit topic, en we willen binnenkort eens een proef gaan filmen en deze laten beoordelen als voorbereiding voor de eerste keer officieel. :) Om te zien hoeveel ze nu zouden scoren.

Mag je ook bijvoorbeeld in maart een proef plaatsen, en daarna in mei nog een keer? Zodat je kunt zien en horen of er verbetering is geweest?
En maakt het uit dat je in maart bijvoorbeeld een proef uit mei rijd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-15 13:21 



 
Profiel   

Wat een goed initiatief! Ik loop op dit moment vast in het M1 dus ik zou het erg handig vinden. Heb alleen geen proefjes gefilmd vanaf C, alleen vanaf A uit de hoek, dus ik houd dit topic in de gaten voor als eventueel de regels versoepeld worden.
En anders is een keer een filmer zien te regelen voor vanaf C :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-15 14:11 



 
Profiel   

Het maakt natuurlijk niet uit welke proef je rijdt. Het lijkt me wel handig als je het er even bij zet. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-15 14:16 



 
Profiel   

Leuk intitiatief! Hoe meer ogen, hoe beter.

Ik heb alleen nog filmpjes van een half jaar geleden.. Ik heb over 2 weken concours dus dan zal ik laten filmen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-15 14:33 



 
Profiel   

Ibonn schreef
Nog een vraag aan Urielle wb het uittypen vd protocollen: bokt doet erg moeilijk met kolommen en tabellen. Hoe zie jij het uittypen voor je? Steeds een nieuwe regel? En wat dan met het jurycommentaar? Andere kleur, ander lettertype ? Is het niet handiger om de knhs-protocollen te gebruiken en deze dan als foto te plaatsen? ietwat meer moeite voor juryleden maar als ik alles moet typen in het topic word ik ook niet vrolijk...

Het kan idd met steeds een nieuwe regel, of met de knop list en dan het *knopje per regel.

We hebben hier ook even over zitten puzzelen maar wilden wat dat betreft toch de hoofdmoot van het werk bij de ruiter leggen. Het is al erg fijn dat (wannabe) juryleden er veel tijd in steken om een hele proef te beoordelen dus die drempel wilden we niet nog hoger leggen.

Voor het filmen bij C hebben we expres gekozen zodat de hoek (ongeveer) hetzelfde is als die van de jury. Iedereen kent denk ik het fenomeen dat je vanaf B netjes vierkant en nageeflijk halt lijkt te houden, blijk je vanaf C toch hartstikke ver naast de AC te staan ;)
Om dat soort verschillen te vermijden is er voor die standplaats gekozen.

Kledingeis is er niet, dus je kunt gerust ook thuis je moeder een keer met de camera op C zetten. Alleen moet je dan als ruiter wel even je cijfer voor verzorging omrekenen naar wedstrijdkleding, tenzij dat de jury stelt dat hij of zij iedereen standaard een zeven geeft bijvoorbeeld. Vanaf de klasse M speelt dat natuurlijk niet meer.

Welke proef je rijdt maakt niet uit als het er maar bij staat. Handig dus ook om te testen of je klaar bent voor de volgende klasse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-15 06:42 



 
Profiel   

Leuk initiatief! Hier op dit moment helaas geen geschikt beeldmateriaal (wel altijd gefilmd vanaf de letter A ipv de C).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-15 07:18 



 
Profiel   

Vanaf a zou toch ook moeten kunnen? Of zie ik dat verkeerd?
Je ziet of t paard op de A-C lijn staat en of ie vierkant staat.
Betreft de protocollen lijkt me uittypen en printscreen foto hier neer zetten t makkelijkst?
Wel een super leuk idee!! Vooral om te kijken of je klaar bent voor een klasse hoger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-15 09:05 



 
Profiel   

Adrienne93 schreef
Vanaf a zou toch ook moeten kunnen? Of zie ik dat verkeerd?
Je ziet of t paard op de A-C lijn staat en of ie vierkant staat.
Betreft de protocollen lijkt me uittypen en printscreen foto hier neer zetten t makkelijkst?
Wel een super leuk idee!! Vooral om te kijken of je klaar bent voor een klasse hoger.

De jury zit bij C, niet bij A.
Daar zijn de proeven ook voor ontworpen.
Het zou alleen daarom al geen goede of herkenbare beoordeling geven als je opneemt vanaf A.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-15 11:44 



 
Profiel   

Urielle: ik vind het een super initiatief maar volgens mij wordt dit topic amper gevonden als sticky... Kan er niet iets over vermeld worden op de voorpagina zodat het breed bekend gemaakt wordt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-15 10:49 



 
Profiel   

Het moet sowieso in de BBB denk ik, maar ik zal even overleggen op welke manier we het onder de aandacht kunnen brengen. Bedankt voor de suggestie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-15 14:48 



 
Profiel   

Erg leuk idee... ik ga eens bedenken hoe ik dit in de praktijk kan realiseren. :)
Eerst maar eens weer paard beetje gaan trainen. Maar denk dat het wel moet gaan lukken eind van deze maand ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 10:46 



 
Profiel   

Ik ga zien of ik zaterdag mijn proef kan laten filmen, hier thuis in de bak is dat namelijk niet mogelijk, of ik moet de filmer mee in de bak zetten, of misschien gewoon thuis mijn letters omdraaien...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 10:55 



 
Profiel   

Urielle schreef
Het moet sowieso in de BBB denk ik, maar ik zal even overleggen op welke manier we het onder de aandacht kunnen brengen. Bedankt voor de suggestie!

Ik had hem zelf ook al gedeeld op o.a. FB. :D

Vind het echt SUPER dat bokt hier ruimte voor geeft! +:)+

Met dank aan dit topic: [RT-V] Oefendressuur per video (waar er toch wel veel animo bleek, maar helaas niet meer zo actief is) heb ik Urielle een PB'tje gestuurd of zo iets niet te realiseren is op bokt. :)

Dit omdat ik het persoonlijk erg leuk vind om te oefenen met het beoordelen van een dressuurproef en ik denk dat er vast meer zijn die graag eens zouden willen oefenen met het jureren of hier aan willen proeven. Maar zo sprak ik laatst ook nog een jurylid die het bv. best spannend vond om AB pony's te jureren, die waren helemaal niet aan bod gekomen tijdens de cursus. Dit topic geeft dus ook de gelegenheid (hoop ik :P ) om eens dat soort combinaties te jureren en met andere jury's in gesprek te gaan.

Daarnaast is het ook erg leerzaam voor de ruiters (of diens trainer, ouder, partner, etc.), het geeft op een laagdrempelige manier de mogelijkheid om te oefenen bijvoorbeeld ter voorbereiding op een wedstrijd of niveau hoger. Of je nou elk weekend op wedstrijd gaat of al blij bent dat je thuis lekker kunt trainen, het maakt allemaal echt niets uit. Het geeft je daarbij ook de mogelijkheid om in gesprek te gaan met 'de jury' waar je als ruiter weer erg veel van kunt leren. :j

Laten we hier dus een waardevol (leerzaam!) topic van maken.. :)
Ik hoop echt dat we de sfeer van dit topic: [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V ook in dit topic krijgen. :):)

Ben blij dat er al zo veel mensen enthousiast zijn! En onthoud iedereen doet zijn best, of dat nou de ruiter is die de moeite neemt om een goed filmpje te (laten) maken en hier te posten of de jury die de moeite neemt om deze proef te voorzien van cijfers en commentaar. Heb dus respect voor elkaar. :)

Kom maar op met die proeven & beoordelingen! :D *\o/* :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 15:05 



 
Profiel   

Leuk initiatief zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-15 12:17 



 
Profiel   

Wat een ontzettend leuk initiatief. Ik ben op het moment uit de running, maar wil hier best gebruik van maken als ik weer aan de slag kan.
Ben ook benieuwd naar de filmpjes van medebokkers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-15 20:06 



 
Profiel   

Door het BBB in dit topic terecht gekomen en aangezien ik weer wil gaan starten is dit wel een goed idee om te doen. Zal bij mij alleen pas rond april worden, maar het is altijd handig voor tips en trucs :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-15 21:47 



 
Profiel   

Super leuk topic! Ik ga dit zeker eens doen deze week :) Het wordt alleen geen wedstrijdkleding haha.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-15 23:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 92 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen