Hoe maak ik een 'bon'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:34

Een betalingsbewijs/bon kun je gewoon bij de boekhandel kopen. Daar hebben ze gewoon bonnenboekjes voor particulieren om te bewijzen dat je betaald hebt (voor tweedehands dingen bijvoorbeeld).
Je kunt daar soms ook btw op aangeven maar dat ligt aan het 'merk' van het boekje.

Een factuur op naam zul je zelf moeten maken, maar dat is simpel en voorbeelden zijn er genoeg op internet. Voorwaarde daarvoor is inderdaad dat je het wel legaal doet om niet in de problemen te komen.

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:35

Euhm zwart werk is nooit toegestaan ;)

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:39

Nee dat is logisch. Maar dat iets niet mag betekend niet dat het niet hier en daar gebeurd.
Als jolien bwvs 100 euro per maand verdiend daarmee dan begrijp ik prima dat je dit niet allemaal officieel gaat doen.
We hoeven niet allemaal roomser te zijn dan de paus.

Als die mensen enkel een betalingsbewijs willen hebben voor hun kasboek, dan voldoet zo'n boekenwinkel bon uitstekend.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:40

Joolien schreef:
puma schreef:
Huh... Ga je nou openlijk op internet schrijven dat je zwart werkt terwijl je gegevens over wie je bent makkelijk te achterhalen zijn? Dat is misschien niet zo verstandig..?

Daar maak ik me niet zo'n zorgen om, omdat je onder een bepaald bedrag zwart mag werken. ;)
Bedankt voor de info Koeke!


Dat is onzin natuurlijk. Je mag nooit zwart werken. Dat je beneden een bepaald bedrag geen loonbelasting afdraagt betekend niet automatisch dat je zwart mag werken. Voor de belastingdienst is toch ook niet te controleren dat je idd beneden dat bedrag gebleven bent, dus alleen daarom al is zwart werken never nooit niet toegestaan.

Kijk ik snap heel goed dat als je bv maar 200 euro per maand ermee binnentrekt dat je niks opgeeft, zou ik ook niet doen. Ben geen heilige hoor wat dat betreft, maar ga niet roepen dat zwart werken in jouw geval is toegestaan, omdat je beneden een bepaald bedrag blijft. (Is dacht ik 6000 per jaar, maar pin me er niet aan vast)
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 02-03-15 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:41

Sizzle schreef:
Nee dat is logisch. Maar dat iets niet mag betekend niet dat het niet hier en daar gebeurd.
Als jolien bwvs 100 euro per maand verdiend daarmee dan begrijp ik prima dat je dit niet allemaal officieel gaat doen.
We hoeven niet allemaal roomser te zijn dan de paus.

Als die mensen enkel een betalingsbewijs willen hebben voor hun kasboek, dan voldoet zo'n boekenwinkel bon uitstekend.


Dat dus. Ik zal eens kijken voor dat kasboekje.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:45

Digi schreef:
Ik denk dat je als instructeur geen btw hoeft te rekenen, onderwijs is vrijgesteld van BTW, waarschijnlijk paardrijdinstructie ook.

Joolien schreef:
Ik ga er vanuit dat ik verzekerd ben omdat ik gediplomeerd ben(Orun-basis)


Afbeelding


@Digi: Hoewel goed paardrijden best een kunst is valt het niet onder onderwijs in de definitie van de btw vrijstelling: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _onderwijs

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:09

Sizzle schreef:
Nee dat is logisch. Maar dat iets niet mag betekend niet dat het niet hier en daar gebeurd.
Als jolien bwvs 100 euro per maand verdiend daarmee dan begrijp ik prima dat je dit niet allemaal officieel gaat doen.
We hoeven niet allemaal roomser te zijn dan de paus.

Als die mensen enkel een betalingsbewijs willen hebben voor hun kasboek, dan voldoet zo'n boekenwinkel bon uitstekend.


Je begrijpt mijn reactie niet denk ik. Joolien gaf aan dat je tot een bepaald bedrag zwart mag verdienen. En ik gaf aan dat dat nooit mag.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:25

Sizzle schreef:
Nee dat is logisch. Maar dat iets niet mag betekend niet dat het niet hier en daar gebeurd.
Als jolien bwvs 100 euro per maand verdiend daarmee dan begrijp ik prima dat je dit niet allemaal officieel gaat doen.
We hoeven niet allemaal roomser te zijn dan de paus.

Als die mensen enkel een betalingsbewijs willen hebben voor hun kasboek, dan voldoet zo'n boekenwinkel bon uitstekend.


Tazzey schreef:
Je begrijpt mijn reactie niet denk ik. Joolien gaf aan dat je tot een bepaald bedrag zwart mag verdienen. En ik gaf aan dat dat nooit mag.


Klopt. Er is een belastingvrije voet.
Voor ZPP-ers (en zo zou je Joolien kunnen noemen) heb je de kleine ondernemersaftrek (iets van 7.500). Je moet je inkomsten via de belastingdienst opgeven en dan trekt de belastingdienst de kleine ondernemersaftrek er weer vanaf. Het is dus niet zo dat je wel of geen aangifte doen
zelf kunt/mag bepalen.

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:35

bel even naar de KVK en vraag wat je het beste kan doen. Je mag best wat bij verdienen wat je dan bij het doen van de aangifte gewoon vermeld.

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:47

Digi schreef:
Ik denk dat je als instructeur geen btw hoeft te rekenen, onderwijs is vrijgesteld van BTW, waarschijnlijk paardrijdinstructie ook.


Dit is niet waar!!!

Heel instructie gevend Nederland zou er blij mee zijn, maar paardrijles geven is gewoon belast als zijnde een dienst met 21%. Tenzij je het doet vanuit een eigen accommodatie, dan kan het onder voorwaarden 6% zijn (gelegenheid geven tot sportbeoefening).

En het zogenaamde belastingvrije bedrag wat hier genoemd wordt is ook niet correct. Bijverdiensten dien je gewoon op te geven in je aangifte. Eventuele gemaakte kosten kunnen in aftrek worden genomen.

Kleine ondernemersaftrek bestaat ook niet. Het is of de ondernemersaftrek (waar je alleen recht op hebt als je aan voorwaarden voldoet. Oa minimaal 1225 uren aan je onderneming besteden) of de kleine ondernemersregeling voor de btw. Dan ben je tot een bepaald bedrag aan omzet geen btw verschuldigd. Je moet hier wel degelijk aangifte van doen.

Als je vragen hebt over hoe je het wel aan kunt pakken, mag je pb sturen.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:52

Moska schreef:
[
Kleine ondernemersaftrek bestaat ook niet. Het is of de ondernemersaftrek (waar je alleen recht op hebt als je aan voorwaarden voldoet. Oa minimaal 1225 uren aan je onderneming besteden) of de kleine ondernemersregeling voor de btw. Dan ben je tot een bepaald bedrag aan omzet geen btw verschuldigd. Je moet hier wel degelijk aangifte van doen.


Ik bedoel deze Moska (noem het dan de kleine zelfstandigen aftrek)

Zodra je weet wat je winst is, mag je daar een bedrag vanaf trekken. Tot 2012 was die aftrek voor lagere winst wat hoger dan voor hogere winst. Heb je een winst die lager is dan € 14.045 (€ 13.960 in 2010) dan mag je daar € 9.484 (€ 9.427 in 2010) van aftrekken. Vanaf 2012 is dit een vast bedrag: € 7.280.

tinkermiep

Berichten: 268
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Netterden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:56

Wat je ook nog kan doen is het werk verrichten als vrijwilliger. Je kan dan een onkostenvergoeding vragen en die zijn tot een bepaalde hoogte onbelast.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:58

Wat Moska zegt klopt inderdaad. Zelfstandigenaftrek krijg je verder alleen als wat je verdient kwalificeert als winst uit onderneming. Dat is hier al dubieus, of je aan die voorwaarden voldoet. Dit lijkt mij meer resultaat uit overige werkzaamheden, maar daarvoor is nader onderzoek nodig.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:11

Als paardrij-instructrice ben je niet vrijgesteld van btw. Dit moet je gewoon opgeven. Als ik het goed onthouden is het 16 / 19 procent. Afhankelijk of je aan iemand privé les geeft of bij een stal/ manege.

Ik ben zzp'er paardrij-instructrice en nee je bent niet via de orun verzekerd. Je moet hier een verzekering voor afsluiten.
Volgens mij betaal ik op jaarbasis iets van 300 euro en ben verzekerd tot ongeveer 2 miljoen. Pin mij hier niet op vast, m'n partner doet altijd m'n administratie en de verzekeringen.

Je kunt bij kvk gewoon inlaten schrijven, op jaarbasis zijn dit de kosten ook niet.

Pas als je een kvk nummer, btw nummer en aangemeld bij de belastingdienst kun je btw bonnen uitschrijven. Eerder zijn ze niet rechtsgeldig.

en om eerlijk te zijn stellen deze zaken weinig voor. Kost wel veel administratie, maar zolang je niet te veel inkomsten hebt hoef je zelf geen btw aan de belastingdienst te betalen en in het gunstige geval krijg je geld van hun.

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:31

myk_en_shant schreef:
Als paardrij-instructrice ben je niet vrijgesteld van btw. Dit moet je gewoon opgeven. Als ik het goed onthouden is het 16 / 19 procent. Afhankelijk of je aan iemand privé les geeft of bij een stal/ manege.

Ik ben zzp'er paardrij-instructrice en nee je bent niet via de orun verzekerd. Je moet hier een verzekering voor afsluiten.
Volgens mij betaal ik op jaarbasis iets van 300 euro en ben verzekerd tot ongeveer 2 miljoen. Pin mij hier niet op vast, m'n partner doet altijd m'n administratie en de verzekeringen.


Dan is het wel te hopen dat je partner beter op de hoogte is van de btw regels. 16% bestaat niet in Nederland (nou ja, in 1973 nog wel) en 19% ook niet meer sinds 1 oktober 2012, dat is nu 21%. En privéles of bij een stal/manege is beide keren hetzelfde tarief (21%) tenzij het je eigen accommodatie betreft of dat je een accommodatie huurt en deze aan jou ter beschikking staat voor je activiteiten.

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:18

Moska schreef:
Digi schreef:
Ik denk dat je als instructeur geen btw hoeft te rekenen, onderwijs is vrijgesteld van BTW, waarschijnlijk paardrijdinstructie ook.


Dit is niet waar!!!

Heel instructie gevend Nederland zou er blij mee zijn, maar paardrijles geven is gewoon belast als zijnde een dienst met 21%. Tenzij je het doet vanuit een eigen accommodatie, dan kan het onder voorwaarden 6% zijn (gelegenheid geven tot sportbeoefening).


Ok ok neem mij niet kwalijk, verkeerde woordkeuze, ik had moeten schrijven 'misschien' ipv 'waarschijnlijk'. :\
Rij-instructie is dus NIET BTW vrij, weet ik dat ook weer. Excuses voor de verwarring Y;(

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:22

Gelukkig weet m'n partner die dingen wel. Ik ben echt een nitwit in dit soort dingen. Weet ongeveer de globale dingen. Als ik het niet weet, vraag ik het hem.

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:25

Gelukkig weet ik de meest essentiële dingen voor wat betreft mijn eigen branche wel. Ik moet gewoon (bijna) altijd 21% rekenen :Y)

lynnkerstenx
Berichten: 37
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:08

als ze vragen om een bon, moet je volgensmij geregistreerd staan.
Ik weet niet of je het kan doen als resultaat uit overige werkzaamheden.