Manege instructeurs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nambi
Berichten: 155
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:26

Amke, dat vind ik ook best streng. Met de meeste ouders en andere aanhang hebben we ook nooit problemen.

MaartJ, De manege eigenaar zal wat ik ook doe achter mij staan. Dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken. Ik weet ook dat de eigenaar en nog een andere instructrice veel strenger tegen moeder zouden zijn. Maar het is meer een probleem vanuit mijzelf. Ik denk namelijk dat als ik strenger was geweest tegen moeder, dat moeder een andere manege had gezocht. En de andere maneges bij ons in de buurt doen ze niet aan privelessen en komt een kind direct in een groepsles met ongeveer 12 andere. Ik wilde dat het kind plezier kreeg en wilde haar daardoor ook bij ons houden. Dus het was een afweging tussen 2 kwade en heb dus voor het kind gekozen. En geprobeerd moeder duidelijk te maken wat mijn doel was en waarom dit ook mijn doel was. Maar dat is nooit aangekomen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 14:19

Ik denk dat het goed is om het bij jezelf te houden. Zeker als dat aansluit bij de visie van je manege.

Als je aangeeft dat je de ambities van moeder snapt. Maar ziet dat kind meer opbloeit bij een les met meer plezier. En dat je daarom in je lessen zo te werk gaat. Dan geef je de ouder wel even erkenning. Terwijl jij vanuit jouw expertise beslissend blijft.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:31

Ja, inderdaad, dat zou ik denk ik ook doen Kelly_Ann. :j

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 00:32

Vanavond de pionnendans gedaan. Behendigheid om netjes halt te houden bij een pion en zweepje daarin zetten. En daar een wedstrijdje van maken door steeds een pion weg te halen. Was leuk!

Ik heb een echte puber in mijn groep. Wil vooral erbij horen, niet afgaan voor de groep en is daardoor ook snel negatief of loopt te mokken.
Probleem is dat ze ook niet zoveel talent/gevoel heeft. Maakt meer foutjes dan haar lesgenoten. Hoe zouden jullie daarmee omgaan?

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 00:57

Leuk dat ik dit tegenkom! Ben zelf absoluut geen instructeur maar heb wel een vraagje aan manege instructeurs.

Mijn eigen ervaring met manege's is nou niet bepaald positief, en dan heb ik het niet over de instructeurs, maar vooral over de huisvesting en de gezondheid van de dieren. Hoe gaan jullie hier mee om? Als je bijvoorbeeld merkt dat die paarden (bijna) alleen maar op stal staan, ziet dat er lichamelijke gebreken zijn of dat het tuig niet goed ligt/in de weg ligt. Stappen jullie naar de manege eigenaren toe? En hebben instructeurs hier veel invloed op?

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 01:00

Leuk Kelly !

Ik zou bij de puber vooral benadrukken wat goed gaat, complimentjes geven en toch proberen dat ze met een goed gevoel afstapt. Verder kun je altijd eens proberen om aan haar te vragen wat ZIJ vond dat goed ging tijdens de les en bespreekbaar maken dat ze bijvoorbeeld elke keer 1 punt kiest om aan te werken wat ze aan 't begin van de les tegen jou zegt. Dan kan ze aan 't eind van de les zeggen of dat ze vind dat er verbetering in zit of niet. Waarschijnlijk, als ze lekker pubert, zegt ze van niet maar dan toch proberen om er over te blijven communiceren en te benadrukken wat er wel goed ging.
Je zou ook eens kunnen vragen wat haar verwachtingen zijn als ze op 't paard stapt en na gaan of die wel reëel zijn?

Dit is nu wat er in mijn hoofd zit, als me nog wat te binnen schiet dan meld ik het :)

Wat betreft jou vraagt ElineCath, de manegepony's en paarden op de manege waar ik les gaf (tijdelijke stopt) staan zodra het weer het toe laat dag en nacht buiten en komen alleen naar stal voor de lessen.
Op de manege waar ik vroeger heb gewerkt plande ik zelf tijd in om pony's los te gooien, extra beweging te geven, als we merkten dat dit nodig was.

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:27

ElineCath schreef:
Leuk dat ik dit tegenkom! Ben zelf absoluut geen instructeur maar heb wel een vraagje aan manege instructeurs.

Mijn eigen ervaring met manege's is nou niet bepaald positief, en dan heb ik het niet over de instructeurs, maar vooral over de huisvesting en de gezondheid van de dieren. Hoe gaan jullie hier mee om? Als je bijvoorbeeld merkt dat die paarden (bijna) alleen maar op stal staan, ziet dat er lichamelijke gebreken zijn of dat het tuig niet goed ligt/in de weg ligt. Stappen jullie naar de manege eigenaren toe? En hebben instructeurs hier veel invloed op?


Ik heb op verschillende maneges gewerkt en bij dr meeste was dit allemaal gewoon.goed geregeld. In de zomer stonden ze dag en nacht buiten en in de winter voor 6 uur.
Op 1 manege waar ik kwam werken was dit niet zo. paarden en ponys kwamen amper buiten. slecht tuig. De opzet van die manege was anders waardoor ik verantwoordelijk werd voor de paarden en ponys. Samen met mijn, ook net nieuwe aangenomen collegas, zijn we hard aan het werk gegaan en zo zorgden we voor nieuwe zadels,hoofdstellen, bitjes en kwamen de paarden buiten. Een super fijn gevoel als je al die paarden weer lekker in hun vel ziet zitten.
Dus het hangt van het bedrijf af maar je kan echt wel een verschil maken als instructeur.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 10:44

Ik merk wel dat het lastig is om alles optimaal te hebben. Op de manege waar ik tien jaar geleden werkte was het voor de paarden seizoenswerk. Dan liepen ze zeker 4 uur per dag. Naar het eind van de zomer vielen ze in en gingen ook de zadels anders liggen. Dat was dan een bontje eronder en verder. Daartegenover hadden de paarden de hele winter een luizeleven.

Als je één keer een ruiter hebt die niet juist opzadelt en jij ziet het niet. Dat zit er wel mooi een drukplek. Is dat dan slecht welzijn?


Overal hadden de dieren hun uren buiten, zomer dag/nacht op wei. En in de winter paar uur paddock.Maar dit is Zeeland. In de randstad wellicht anders?

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:22

Ik heb eerder op een manege bedrijf (kort) gewerkt omdat ik vond dat de paarden onvoldoende ruwvoer kregen (écht weinig) en niet los kwamen. Ik ben daarom gestopt met werken omdat dat gewoon niet mijn visie is en ik kon niet achter die manege staan.

Inmiddels werk ik op een plek die wel strookt met mijn eigen visie. De manegepaarden en -pony's gaan tot 4 uur 's middags het land op, daarna worden ze binnengehaald voor de lessen. Ze hebben ruime grote stallen met voldoende stro en voldoende ruwvoer, er wordt binnen de mogelijkheden naar passend tuig gezocht en de dieren lopen maximaal 2 of 3 uur per dag als het erg druk is. Er is zelfs een nieuwe binnenhal (nieuwe bodem) aangelegd om de pezen en gewrichten van de manegepaarden meer te ontlasten.

Ik heb niet het gevoel dat ik veel invloed had op de eerste stal, daarom ben ik ook weggegaan.

nambi
Berichten: 155
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:28

Kelly_ann, Daar kan ik wel wat mee. Verder over de puber. Ik denk dat je niet teveel moet gaan zitten op de foutjes en dingetjes. Ik zou mij focussen op de fouten waar het paard echt ongemak van krijgt en niet op bijvoorbeeld piano handjes etc. Verder ook zoeken (en dat is soms verdomde moeilijk) naar de goede punten die deze puber doet en deze ook benadrukken. Verder vindt ik het een leuk idee van MaartJ om haar zelf meer de betrekken en dus de keuze idd bij haar laten wat zij zou willen.

Elinecath, Het is afhankelijk van het bedrijf waar je in komt. Ik zou nooit op een manege kunnen werken waar paarden alleen maar hun stal uitkomen om te werken. Dus je moet vooral kijken of de manege aansluit bij jou visie, en anders het geluk hebben om inderdaad een bedrijf te kunnen veranderen.
Kelly_ann, ik zit midden in de randstad. Je ziet hier in de buurt inderdaad manege's waar er simpelweg geen ruimte is om paarden buiten te zetten (veel land mag alleen maar bollenland zijn). Bij ons staan ze wel een paar uur per dag buiten, maar wel in zandpaddocks en in de bakken. Wij hebben 1 weiland waar de drachtige merrie's en veulens opstaan. Maar dit is niet groot genoeg voor alle paarden. Dus helaas geen weidegang, maar ik vindt het belangrijker dat ze elke dag buiten staan. Soms als wij merken dat een paard (vaak een oudere) echt een pauze nodig hebben dan gaan ze een paar kilometer verderop naar het land en krijgen ze 1 á 2 maanden echt rust.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 13:34

Leuk om te lezen, ik heb het inderdaad vergelijkbaar aangepakt. Beetje kletsen, complimenten geven voor wat wel goed gaat. En een oogje toeknijpen bij de dingen die minder gaan, maar dat is wel eens lastig kiezen, soms zit ze het paard in de weg. Ga je daar dan acuut op hameren of laat je het op zijn beloop en geef je het tijd om te ontwikkelen. Ik met zelf namelijk dat juist door te dóen het gevoel op den duur komt.

En dan kies je wel eens in het nadeel van het paard... Die moet het dan toch maar doorstaan...

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 16:22

Ohjee... het topic is nogal weggezakt, even een update.

Afgelopen week erg leuk geoefend met carousselrijden. Om ruzie tussen de paarden te voorkomen rijden we achter elkaar, en dan tegelijk oversteken, splitsen, samenkomen en tegelijk figuren rijden. De leukste oefening bleek halthouden op de A-C lijn met genoeg ruimte om tussen elkaar door te slalommen.

En nog even iets waarvan ik me afvraag hoe jullie dat doen:
Ik probeer vaak aanwijzingen te geven voor de hele groep. Maar wil ook specifiek voor die ene ruiter tips of een oefening geven. Hoe verdeel je dat goed? En pas je dan ook je volume aan? Hoe maak je duidelijk wanneer je iets tegen de groep algemeen zegt, en wanneer gericht op die ene persoon?

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:43

Zag 't filmpje op Facebook Kelly, leuk !

Wat betreft aanwijzingen, als ik iets voor de hele groep doe dan praat ik luider met meer volume en individueel probeer ik bij die ruiter even in de buurt te blijven, naam noemen en vervolgens de aanwijzingen. Als ik de indruk heb dat 't lastig is om weer van individueel naar de groep te schakelen dan kondig ik dit aan door bijv. 'Goed.. Dames !' Gevolgd door de oefening.

Wat ik ook vaak probeer is, als ze bijvoorbeeld een oefening doen, (volte, gebroken lijn, slangenvolte etc.) Dat ik daarin voor mezelf elke ruiter af ga door ze een of meerdere aanwijzingen binnen de oefening te geven. Dan stop ik pas de oefening als ik zeker weet dat ik iedereen heb gehad. Zo kan ik niemand vergeten...
Is wel eens lastig, heb ook wel eens gehad dat ik aan 't eind van de les dacht 'Shipssss, ik heb die of die bijna geen aandacht gegeven'..
Hoe zorgen jullie dat iedereen evenveel aandacht krijgt ?

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:54

carrousel rijden is inderdaad leuk om te doen!
Allemaal tegelijk een volte 10 meter laten rijden vanaf de AC-lijn vind ik altijd een leuke oefening. Maar dan laat ik ze wel in tweetallen rijden.

Iedereen in de les evenveel aandacht geven, vind ik ook lastig. Vooral als de lessen wat groter zijn. Ik probeer wel elke les een oefening te doen waarbij ik iedereen individueel even aanspreek.

Vorige week heb ik gesprongen met een les. Dat blijft toch wel favoriet bij de meeste ruiters.

nambi
Berichten: 155
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:19

Ik ga hierin mee me Maartj. Ik doe eigenlijk precies hetzelfde. Vaak laat ik ze ook 'vrijrijden' door de bak. Op hoefslag draven, a-c lijn halt houden, 4e binnenhoefslag stappen. En dan probeer ik iedereen zo een paar minuutjes te volgen en daarin aanwijzingen te geven. en zo ga ik dan iedereen af.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 18:02

Wat ik inderdaad regelmatig doe is een oefening van de ruiters vragen. Bijvoorbeeld, bij de B een overgang naar stap maken en na een paar passen weer aandraven. Ik ga dan per combinatie meekijken, zo krijgt iedereen tips voor zijn eigen rijden. Als iedereen dan twee of drie keer voorbij is gekomen sluit ik het af en gaan we weer iets anders doen.

Verder pak ik zo af en toe de stappauzes om iedereen even langs te lopen om een compliment én een tip te geven. Zo'n klein gesprekje één op een vind ik een fijne interactie.

Maargoed, soms lukt het niet altijd om een goed onderscheid te maken. Bijvoorbeeld toen laatst iemand iets vroeg over nageeflijkheid, toen begon ik uit te leggen over hoe dat goed is voor het paard. En bedacht ik halverwege mijn verhaaltje dat de hele groep dit best wel eens interessant zou kunnen vinden.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:51

Oef, we zijn met z'n allen niet zo fanatiek, terwijl het juist zo'n waardevol topic is.

Wij hebben de afgelopen tijd op beide maneges wedstrijd gehad, dus veeeeel proefjes geoefend.

Verder, bij de manege waar ik echt heel erg bij betrokken ben zijn de paarden ook echt toe aan vakantie. We hebben net twee paarden verkocht, omdat deze niet meer geschikt waren voor de lessen. Maar zijn nog geen nieuwe geschikte tegen gekomen, binnen het budget. We hebben nog maar 1 echte beginnerspony, die al ouder wordt. We hebben niet meer heel veel dieren over en de ene pony wil spontaan niet meer springen en vindt ineens alles eng. De ander wil alleen nog maar achter een andere aan lopen.. :\ Binnenkort hebben de pony's vakantie, ik hoop dat de dieren daarvan wat opknappen. En daarna hebben we drie dagen ponykamp. Daarnaast zit ik ook nog te twijfelen om in het bestuur te gaan. Vind het erg leuk, maar gaat me vast ook wel wat tijd kosten..

Op de andere manege loopt alles als een trein. Hebben we binnenkort ook ponykamp en daarna vakantie. En dan gaan we weer lekker verder! Mijn kids zijn wel toe aan de galop, wat ik zelf ook altijd een beetje spannend vind in het begin. :D

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:58

Jeetje ik merk wel dat ik op een heel ander bedrijf werk dan iedereen :P

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:02

Ha, ik heb het even terug gezocht hoor. Klinkt wel heel erg leuk! Ik ben zelf ook wel van de nh, maar hier in de omgeving is dat nog niet zo doorgedrongen volgens mij. Ik probeer in mijn lessen wel altijd veel mee te nemen van het paardengedrag en het omgaan met de dieren. Kleinschalig zijn wij eigenlijk wel, we hebben op dit moment 8 dieren die we in de les gebruiken en 1 shetlander die dr hele leven uit dr neus staat te eten.

Edit, ik merk ook veel verschillen hier tussen verenigingen en maneges met gewoon 1 eigenaar.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:41

Even een vraag: hoe doen jullie dat aanstaande zaterdag met - de verwachting van - de heetste dag in Nederland ooit?

Overal om mij heen sluiten maneges en worden wedstrijden afgelast, maar op mijn werk gaat het tot dusver gewoon door. 40 graden en de gehele dag rijden lijkt mij persoonlijk niet verantwoord, zowel voor paarden als ruiters niet...

Hoe is het bij jullie geregeld?

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:47

Hier in het uiterste noorden is het altijd wat koeler en hebben we zeewind. De hele dag lesgeven lijkt mij inderdaad niet verantwoord, voor kinderen en dieren. Ik heb al veel afmeldingen en ga 1 uurtje doen, van half 10 tot half 11. Als dat ook echt niet gaat. Gaan we wel lekker de pony's koelen ofzo. Veel laten drinken in elk geval!
Morgenmiddag heb ik beginners. Daarmee ga ik rustige water spelletjes doen.

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:55

op een manege waar ik werkte zetten we de sproeier aan. en dan zonder zadel daar door heen stappen, enof spelletje doen. maar als het echt stik en stik heet wordt vind ik het niet verantwoordelijk om te gaan rijden.
o en bij een ander bedrijf konden we het bos in dus dan deed ik stap ritjes daar.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:08

Hier staan ze gewoon lekker op de track en hoeven ze niet zoveel. We zwemmen met ze of wassen ze samen met de kinderen en daarna gaan ze in de paddock rollen :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 13:42

Ik wil morgenavond een estafette doen met bekertjes water, lekker spetteren... En de laatste groep mag mee op ene buitenritje, die zijn ervaren genoeg.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:51

Zo jammer dat ze bij ons geen buitenritjes maken.. Pony's doen dat ook te weinig om echt braaf te zijn. We hebben ook niet zoveel luxe om met sproeiers ofzo te kunnen rijden. Inderdaad water spelletjes en rustig aan doen. Ik weet eigenlijk niet precies wat mijn collega's gaan doen..