Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 12 [ 277 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Manege instructeurs

 
Profiel   

Leuk! Ik doe het op een zelfde manier, ook kleinschalig en daardoor persoonlijk.

Zijn er meer instructeurs wie naast paardrijden ook wel eens een les horsemanship of theorie doen?
Of is het toch vooral echt het rijden op een paard wat jullie aanbieden? :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-17 10:16 



 
Profiel   

Leuk topic! Ik ga later nog eens wat teruglezen :) .
Ik geef zelf op zaterdag altijd manegelessen, vooral aan de jongste kinderen in groepjes van 2 á 3. Daarnaast heb ik een les met wat oudere jeugd en 2 volwassene lessen. Ik gaf al een tijdje aan volwassene les voordat ik de kinderlessen ging doen en ik moet eerlijk bekennen dat ik het in het begin wel eens lastig vond om de dingen te vertalen naar Jip en Janneke taal, maar dat gaat me inmiddels steeds beter af :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-17 12:53 



 
Profiel   

Vaak doe ik eenmaal per jaar een theoriedag.
Naast de gewone lessen doe ik regelmatig zitles op een pad met een anti-rolsingel.
Als ik merk dat een ruiter moeite heeft met leiding nemen, doe ik vaak een leid sessie aan de hand en los (losgooi principe,dan met een longeerzweep en houding de paarden de juiste richting opsturen).

Maar lange lijnen doe ik ook wel eens, voor de afwisseling is dit erg leuk.
Ben nu zelf zo nu en dan bezig met lange teugelen. Maar vind dit zelf nog wat lastig en nog te onervaren in om dit goed over te brengen.

Dek met singel voor zitles, mijn dochtertje zit hier toevallig voor de foto erop. Normaal heeft ze altijd een cap op en rijkleding aan en geschikt schoeisel.
[ img ]

Lange lijnen
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-17 13:39 



 
Profiel   

Leuk die variatie in de les!

Zitles doen wij ook wel regelmatig.
Wij doen sinds deze winter wat meer met horsemanship, dat vinden de kinderen ook verrassend leuk en interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 09:50 



 
Profiel   

Hebben jullie misschien tips voor een lesje aan 8 kindjes van 5/6 jaar die een uur les hebben maar nog geen 2 min willen/kunnen luisteren. Ik heb nog nooit zo'n vervelende les gehad. Serieus rijden hoeft natuurlijk niet echt op die leeftijd maar de ouders willen natuurlijk wel dat ze 'echt' paardrijden en geven me geen toestemming om een uur ook aan de hand/spelletjes te doen. Maar na 20 min dressuurles zijn ze helemaal hyper en schreeuwen lachen roepen ze alleen maar. Ben vorige week voor het eerst heel erg streng geweest maar dat hielp ook nog geen 2 minuten. Heel vervelend dat de ouders zich hier mee bemoeien want dat geeft mij dus niet de vrijheid om te doen wat mij het beste lijkt. Ik wilde graag samen in 1 uur uitleg over opzadelen en poetsen geven want dat kunnen ze ook niet. Pony begeleiding, tussen balkjes etc door. Daarna half uurtje rijden met spelletjes en daarna samen afzadelen poetsen en opruimen. Helaas vinden de ouders dat ze daar niet voor betalen. Heeft iemand tips om me te helpen een middenweg te vinden? Ik denk btw wel dat ik de helft van de kindjes ook op school niet de makkelijkste zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 10:38 



 
Profiel   

Ben jij de instructeur of de ouders?

Kinderen van die leeftijd hebben zo n korte concentratieboog dat een uur opletten echt nog te moeilijk is.
Daarom beginnen wij pas met 8.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 11:12 



 
Profiel   

Tuurlijk ben ik de instructeur maar ik ben niks zonder lesklantjes natuurlijk. Bovendien ben ik in dienst en heb ik gewoon te doen wat me gevraagd word. Ik ben er ook ontzettend voor om pas vanaf 7 te beginnen, helaas is dat hier anders. Er zijn genoeg groepjes waar het prima mee gaat, dit lesje loopt gewoon niet. Vervelende ouders die willen dat hun kind het liefst op de grootste pony zit en niet willen dat ze op een shet zitten etc. Terwijl zo'n shetje nog te groot is eigenlijk.
Ik zou graag tips ontvangen over hoe ik de les dus speelser zou kunnen indelen terwijl ze toch rijden. Met name dingen om ze geconcentreerd te krijgen en enthousiast. Ik ga het er sowieso met de ouders nog eens overhebben dat een uur rijden echt geen doen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 11:20 



 
Profiel   

Is het geen optie om spelletjes als Anna Maria Koekoek, of stoelendans te doen? Daarbij kun je aan de ouders uitleggen dat dit juist een hele goede manier is voor de kinderen om te leren remmen en gasgeven. De kinderen ervaren dit alleen als spel, maar met uitleg zien ouders eigenlijk altijd wel wat het belang van zo'n spel is.
Ouders bij ons die prestatiegericht zijn begrijpen na uitleg meestal wel waarom bepaalde spelletjes zo belangrijk zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 11:24 



 
Profiel   

Wij hebben om die reden alleen kinderlessen van een half uur én zelfs dat is voor de jongsten vaak al lang. Meestal zijn we wel 10 minuutjes kwijt met op/afstappen ed bij elkaar(even een rondje stappen over de hoefslag, vragen wat ze nog weten van de vorige les, samenvatten van de huidige les voor het afstappen), probeer ik 10/15 minuten echt serieus bezig te zijn en doen we vaak nog even een spelletje(op deze koude dagen vaak gymnastiek op de pony omdat de kleintjes snel koud worden...).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 11:51 



 
Profiel   

Een uur les is voor die leeftijd kinderen inderdaad wel erg lang, zeker als ze ook echt een uur op de pony moeten zitten.

Zelf werk ik eigenlijk alleen maar met spelletjes met de ukkies tot 7jaar.
Of we gaan 'dressuur' rijden met behulp van balken en pionnen wie helpen met lijnen aangeven om te sturen.
Als je de ouders uitlegt waarom je op die manier met de kids bezig gaat en het goed onderbouwd dan begrijpen ze het vaak wel.
Hier is poetsen en opzadelen gewoon onderdeel van de les, het hoort erbij en is immers net zo belangrijk als het rijden zelf. Poetsen doet iedereen zelf en bij het opzadelen ben ik er om te helpen. De hele kleintjes doen langer over het poetsen&opzadelen en rijden daardoor korter, meestal maar 20-30min.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 11:59 



 
Profiel   

Lastig inderdaad. Zeker als ouders zich er ook mee gaan bemoeien. Heb ook iets soortgelijks gehad toen ik net begon met groepslessen geven: ouders vonden dat de kids te weinig vooruitgingen, kids zelf wilden vooral lol hebben. Daarbij kregen ze sommige pony's gewoon niet aan de gang. Mijn les is toen tijdelijk door een andere instructeur gegeven, en die heeft mij daar weer mee op weg geholpen. Daarna vonden de ouders mijn lessen wel prima, en ook de kids nog steeds blij.
Miste gewoon net wat handigheidjes die zij wel al had door meer ervaring.

Dus wie weet is dat voor jou ook nog een optie? En Zie hierboven ook al enkele nuttige tips.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 12:11 



 
Profiel   

Huh, mijn bericht wordt een beetje lang. Laat ik wat tussenkopjes maken.

Oudermanagement
Allereerst zou ik met je werkgever overleggen. Zodat die op de hoogte is, zodat je weet waar die staat (komt die voor jou op als je op een bepaald moment een grens moet trekken?), en wellicht kan die ook helpen om de ouders een beetje uit de buurt te houden. Want ouders die de hele tijd jouw beslissingen in twijfel trekken geeft hoe dan ook problemen.

Laat ze liefst in de kantine achter gesloten ramen plaatsnemen, en als ze het ergens over willen hebben (en er is niets dramatisch gebeurd wat meteen besproken moet worden), dan zou ik ze zo veel mogelijk een afspraak laten maken. Verzin vast een paar goede redenen waarom je direct voor of na de les geen tijd hebt, zeg dat je het graag je volle aandacht wilt geven, en dat ze welkom zijn om over een half uur of een uur, of misschien op een andere dag, even rustig te gaan zitten, en dat als ze een volgende keer iets willen bespreken, ze het beste even vooraf kunnen bellen om te kijken of daar tijd voor te maken is.
(Doel is om te zorgen dat ze wel op een redelijke manier met jullie kunnen overleggen, natuurlijk, maar niet iedere keer weer en ook niet door jou te overvallen, of ten koste van de aandacht voor andere dingen.)

Je kunt denk ik ook best uitleggen waarom je een aantal dingen doet en wilt doen:
- het paardrijden bestaat uit een aantal dingen, namelijk de technische kant maar ook het deel waar ze zich vrij voelen op de pony's en een goede zit krijgen en leren om met onverwachte dingen om te gaan. Spelletjes, kunstjes en gymoefeningen zijn belangrijk daarvoor, net als het praten te paard omdat het maakt dat dingen van het bewuste gaan naar iets dat ze doen terwijl ze ergens anders mee bezig zijn
- paardrijden gaat ook om kennis van zaken, dus de vragen en theorie zijn onderdeel van de les
- de pony's hebben af en toe een momentje van ontspanning nodig
- kinderen van 5 a 6 kunnen zich nog niet een uur lang concentreren, dus breng je daar bewust afwisseling in

Lesindeling
De les zou ik indelen in blokjes:
Eerst opstappen, en wellicht kun je hier de tijd nemen om (alle? de helft) van de kinderen even persoonijk aan te spreken, te vragen hoe hun week was.
Daarna een duidelijke overgang naar het 'echte' werk: "ok, we gaan beginnen, dus nu verwacht ik dat je luistert, straks krijg je de kans om weer even te vertellen"
Dan 5 a 10 minuten iets geconcentreerds / dresuurmatig (tempowisselingen, stuuroefeningen), dan even wat actie, en dan even rust.
Hier kun je bv even met de anderen praten, of op een volte laten stappen en wat weetjes en vragen doen.
Dan weer een duidelijke overgang: 'pak je teugels maar op maat, we gaan [x] doen, dus ik verwacht dat je stil bent.'
Weer wat oefeningen (eventueel wat uitdagender dan de eerste), dan weer wat anders, bv gymoefeningetjes, daarna iets waar wat meer actie in zit, en daarna weer rust (bv 2 aan twee even stappen waarin ze mogen praten).

Aan het eind kun je bv nog even een spelletje doen (Annemaria Koekoek is een leuk begin, schipper mag ik overvaren als de kinderen en pony's het kunnen hebben, of estafettes door 2 teams door pionnetjes te laten slalommen ofzo) of ze allemaal een kunstje laten doen.
Daar worden ze waarschijnlijk wel hyper van, dus ik zou het altijd aan het eind doen, maar laat het dan maar gebeuren.

Kindermanagement
Het duidelijk maken van verwachtingen en afbakenen van de blokjes - wanneer mag je praten en wanneer niet, wat wordt er verwacht, en ook aangeven dat ze daarna wel een kans krijgen om te doen wat ze willen ("we gaan eerst dit, maar straks mag je ook dat")

Andere dingen waar je eens over kunt denken: zijn er bepaalde kinderen die extra druk zijn? Helpt het als je die bijvoorbeeld op grote afstand van elkaar laat rijden (of, op grotere afstand van jou := dus zij achteraan terwijl jij meer vooraan loopt), of juist dat jij erbij in de buurt bent?
Helpt het als je ze verantwoordelijkheid geeft zoals voorop rijden, of het bedenken van een figuur voor elkaar? Als een van hen druk wordt, helpt het dan om ze iets te vragen (niet vragen om stil te zijn, maar bv net een figuur te beginnen - een oefening van een vorige instructeur was bv 'als ik je naam noem, stuur je naar de overkant', dan kunnen ze allemaal zelfstandig een paar keer afwenden), of juist om dat niet te doen en je aandacht op de andere ruiters te richten?
Is het bv overschreeuwde onzekerheid? Dan helpt het wellicht om extra aandacht te besteden aan de dingen die ze goed doen en waar ze ontspannen zijn, en om het op de juiste momenten iets makkelijker te maken.

(Sowieso is het aandacht geven aan de goede dingen en de kinderen waarderen vaak iets dat helpt. Zie het leuke in ze, dat scheelt vaak al veel.)

Succes :)
(En dan ben ik niet eens zelf instructeur, alleen maar iemand die het ontzettend leuk vindt om lessen te observeren.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 12:20 



 
Profiel   

Mooie bijdrage Shadow0!

Ik wil nog even aanvullen...

Autoriteit - iets dat altijd streng klinkt. Maar door duidelijk te zijn, je houding, verbale en non verbale gedrag kan je de lesklant/ouders/het paard laten merken dat jij de deskundige bent en de leidraad geeft voor indeling van de les en gewenst gedrag.
Ouders zullen bij mij niet zo snel inbreken, en daar doe ik eigenlijk niet zoveel voor. Men ziet en merkt aan mij en aan het verloop van de les dat hun bemoeienis niet wordt geaccepteerd.
Sterker nog: in het begin besefte ik nog niet zo dat ik als 'Juf' op een enorm voetstuk sta... kinderen durfden niet te vragen of ze de volgende week op een ander pony mochten enzo. Dat heb ik opgelost door mezelf iets toegankelijker op te stellen en ook regelmatig te zeggen dat een vraag stellen altijd mag (en dan het liefst bij het begin van de les of het uitstappen).
Ook vraag ik regelmatig aan de groep of individueel: "Wat willen jullie nog eens oefenen/doen/leren?"

Andere goede 'tool' is iedere leerling even persoonlijk aan te spreken, dan bouw je een band op. Tijdens het beugels verstellen maak ik een mini praatje of een complimentje over de nieuwe rijbroek ofzo. En aan het eind van de les zeg ik tegen iedereen persoonlijk even iets b.v: "Wat bleef je goed zitten net bij dat bokje"of "Zal ik je volgende week op Pony x zetten, die is lekker vlot en hoef je niet zo te drijven"

Indeling van de les - Zoals Shadow al zegt, deel het in. Ik heb eigenlijk iedere week een vaste opbouw. Let wel; mijn groepjes kunnen al zelfstandig galopperen, dat maakt de indeling anders:
0-5 min- Opstijgen, beugels verstellen etc.
5-10 min - rondstappen op de linkerhand en kletspraatje ,de leerlingen mogen dan ook onderling kletsen, ik haak wel in of breng een gesprekje op gang (over de komende bonte avond of de vakantie die net voorbij is).
10-15 min - teugels oppakken, van hand veranderen, figuren maken, houding en zit, eerste keer aandraven
15-25 - losrijden in draf - figuren, houding en zit, tempowisselingen
25-30 - galopwerk
30-35 - even stappen lange teugel en kletstijd
35-40 - teugels weer oppakken evt. galop andere hand en dan een thema: zoals stelling, verlichte zit, halthouden of juist een heel blok met spelletjes etc.etc.
55-1.00 - uitstappen en kletsen

Ik probeer de ene week iets serieus te doen (dressuur), en dan de week erna leuke spelletjes en behendigheid.

De meeste jonge kinderen (vanaf 5) rijden in een halfuurles. Zijn ze toe aan galop gaan ze in een uurles. Waar ze het eerste halfuur stappen en draven. En het tweede halfuur ze om beurten aan de longe galopperen. Kunnen ze dat dan gaan we over naar galop in twee en drietallen. De laatste tien minuten zijn dan nog over voor een leuk klein spelletje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 15:12 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips. Het meeste doe ik al van wat jullie opperen. Viesland/lekkerland, Anne Maria koekoek, 123 spel en stoplichtspel doe ik al met ze. Op die manier zijn ze toch nog rijtechnisch ook bezig. Dit zijn ook van die ouders die heel prestatiegericht zijn en dat is niet eerlijk tegenover de kindjes. Ik ga jullie tips meenemen bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 20:56 



 
Profiel   

Hallo paardrij-juf den, hoe gaan de lessen?

Ik ga morgen iets doen met thema oranje/koningsdag. Heb alleen weinig inspiratie. Ik houd altijd van een. Combinatie van behendigheid en snelheid. Maar estafetteparcoursjes doe ik al regelmatig....

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-17 21:23 



 
Profiel   

Koekhappen voor de ruiters en de paarden/ pony's laten wortelhappen. Of beide laten appelhappen uit een ton water, ieder zijn eigen ton uiteraard hihihi.

Beschuit fluiten is ook altijd een succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-17 22:21 



 
Profiel   

Hallo instructeurs!

Nog interessante dingen meegemaakt? Ik heb inmiddels de cursus paardrijles geven aan kinderen gehad. Zo boeiend, kan het iedereen aanraden!

Verder wel weer een dilemma met een ruiter (met eigen paardje) die kort van stuk is. Korte en ook geen slanke benen. En ik zie dat ze niet in evenwicht zit. Stoelzit en vooral in draf. Dat maakt het lichtrijden moeilijk. En dan heeft ze ook nog een tikkeltje traag paard.
Oefenen met verlichte zit en zonder beugels in stap al gedaan. Maar het blijft moeilijk. Iemand nog een goed advies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 22:46 



 
Profiel   

@kelly, centered riding

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-17 11:44 



 
Profiel   

Dat is een ruim begrip riegje.... Je bedoelt oefeningen om te aarden/gronden?
Het is al even geleden dat ik me in Centered Riding heb verdiept. Welke oefenen raad je aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-17 16:40 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd naar wat voor zadel ze heeft.
En ik zou deze aan de longeerlijk nemen en zelf er voor zorgend dat het paard in het juiste tempo loopt zodat zij zich alleen hoeft te concentreren op de juiste manier van zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-17 19:20 



 
Profiel   

bewust laten worden, hoe ze correct haar/zijn bekken moet plaatsen en moet mee bewegen naar voor achter. ik zou eerst naast het paard oefeningen doen, met bijv. een bal. wat gebeurt er als de bal naar voren moet en wat gebeurt er als de bal naar achteren moet. hoe reageert het lichaam daar op. en daarna balans oefeningen op de grond.

En uitzoeken waarom diegene zo zit, wat blokkeert en waar en wanneer.
Daarna leren om niet op de zitbeenknobbels te gaan zitten maar daar achter op het zachte gedeelte.
De benen vanuit het heupgewricht te leren plaatsen en ''los'' te maken i.p.v benen naar voren te laten wijzen. enz enz enz.

voor meer info, kijk maar eens op FB bij Alona voor paard en mens

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-17 21:13 



 
Profiel   

Hallo instructeurs, ik heb een vraag. Ik ben op zoek naar leuke springoefeningen.Ik geef 1 keer per maand een extra springles met open inschrijving, iedereen is welkom. Er zitten zowel beginners in als gevorderden, en iemand die na een val angstig is geworden. Groepsgrootte is ca 6 personen. Het is de bedoeling dat iedereen er iets aan heeft.Zowel paarden als pony's.

En voor Kelly: je kunt eens de opdracht geven om te gaan staan in de stijgbeugels, in stap en desnoods in stilstand; gaan staan zonder klemmen en balans proberen te houden. Teugels los. Dit lukt alleen bij de juiste houding van de benen. Tip: navel intrekken richting je borst. Maar laat diegene vooral zelf verwoorden wat hij/zij doet, dan kunnen ze dat onthouden voor tijdens het gewone rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-17 16:19 



 
Profiel   

Wat ik als springruiter met echt enorm veel springangst altijd heel leuk vond, was een parcourtje op tijd, zowel alleen als in een duo.
Alleen dan de hindernissen zo zetten dat er scherp gedraaid moet worden (en zo laag dat er uit draf gesprongen kan worden). Degenen die uit galop durven te springen gaan harder, maar moeten ook grotere bochten maken dan degenen die uit draf springen. (En zo kon ik winnen, terwijl ik als enige uit de groep absoluut niet in galop durfde).

Daarnaast is het ook heel leuk om in duo's te springen. Zet een parcours neer, sommige hindernissen hoog, sommige laag. En een start/finish.
Samen moeten ze alle hindernissen een keer springen, en dan zo snel mogelijk. Ik sprong er 1/2 in een rustig tempo, mijn zusje crosste rond voor de rest.

Of twee naast/tegen elkaar, en dan van A naar C en C naar A, waarbij je exact tegelijk over de hindernis moet springen. (Dus een begint naast A, ander naast C). Degene met de meeste controle moet zich dus het meest aanpassen qua tempo.

Dat zijn dingen die ik met mijn springangst altijd heel erg leuk vond om te doen, omdat het in mijn tempo en op mijn manier kon, maar ik kon toch volwaardig meedoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-17 16:23 



 
Profiel   

Ik doe heel graag oefeningen met passen tellen. Twee balken of hindernisjes op ruime afstand leggen. En de ruiters dan het aantal passen ertussen laten/ leren tellen.

Beginners in stap en draf, gevorderden ook in galop. En daarna een uitdaging om te verruimen en verkleinen van de passen. Ook heel nuttig voor dressuur trouwens.

En bij onzekerheid van een ruiter zet ik altijd passende afstanden, of een in-uitje. Bij angst mogen ze in het begin alleen in draf aanrijden etc.

Springen is best wel maatwerk leveren en heel goed aanpassen naar niveau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-17 16:34 



 
Profiel   

Ook leuk om eens een andere hindernis vorm te nemen. Bv een waaier van balken of een dichte hindernis (met deken makkelijk te doen). Serie van 3/4/5/6 in-uitjes is ook leuk. Worden ze lekker los van.

Ook goed om te doen, balkjes draven. Meeste ruiters zijn daar echt heel slecht in. Je kan bv varieren met balkjes en dan een sprong aan het einde.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-17 18:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 12 [ 277 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen