Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 11 van de 12 [ 277 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Manege instructeurs

 
Profiel   

En in het losrijden een oefening doen met lichtrijden: zit-zit-sta en sta-sta-zit ipv sta-zit-sta-zit.

Kijk verder eens bij horsephysio op Facebook; die hebben talloze parcourtjes en balkenlessen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-17 18:35 



 
Profiel   

Dank jullie wel. Van snelle parcourtjes rijden is bij deze groep nog geen sprake. Passend bouwen doe ik eigenlijk altijd al, ik verander ook de afstanden voor paarden en pony's. Dat maakt het ook wel lastig om echt lijntjes te bouwen, het kost een hoop tijd om alles aan te passen. Balkjes draven begin ik altijd mee, daarna bouw ik op. Zijn er nog meer tips en ideeën?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-17 23:19 



 
Profiel   

ik zit nog op het niveau dat ze moeten leren sturen :')
dus vaak een slalom ervoor, of een smal pad zodat ze recht op de hindernis aan leren sturen
de les wat hoger ben ik bezig dat ze leren lijnen te kijken. dus waar afwenden en waar naar toe rijden.
en dat pakken we door naar een gebroken lijn van 2 hindernissen ofzoiets.
deze week ben ik de kippendans aan het doen :+ dat de armen los hangen en mee naar voren gaan (kunnen tijdens de sprong)

Verder heb ik nu steeds vaker een A4 met een afbeelding hangen, met het punt waar ik die les extra op let. dus bijvoorbeeld armen/handen, of voeten. maar ook hoeken, rechtop zitten etc. En de figuren die worden gereden in de F1 en F2.
Vroeger tekende ik dat in het zand, en nu hebben we wel een whitebord staan, maar zo even uitgeprint is wel heel makkelijk te laten zien. En helpt het hen eraan herinneren wat ik wil zien. En op gegeven moment plak ik dat meerdere afbeeldingen bij elkaar en moeten ze dat gecombineerd laten zien.
Ineens gaan de figuren veel beter en het hoofddoel van de les hoef ik niet 100x te herhalen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-17 10:08 



 
Profiel   

Mag ik vragen hoeveel bruto per uur je een instructrice uitbetaald? Gediplomeerd (orun)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-18 21:55 



 
Profiel   

Dat is geheel afhankelijk van de instructeur.... Wedstrijd ervaring, werkervaring, leeftijd. En of het parttime bijklussen, zwart bijklussen of volledig werk/inkomen is.

De hobby-juf om de hoek die al jaren uit de sport is, eigenlijk huisvrouw en voor de leuk het buurmeisje helpt vraagt wellicht een tientje.

De grand-prix amazone die 60 uur in de week paarden rijd, uitbrengt en een groep pupillen traint vraagt wellicht € 70,- per uur.

En een fulltime manege medewerker /instructeur zal afhankelijk van de leeftijd een MBO salaris ontvangen. Zeg tussen de 1.600 en 2.300 bruto per maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-18 22:32 



 
Profiel   

hoi hoi! ik meld me ook even!
ik ben bezig met mijn instructeurs opleiding via de knhs en geef onder toeziend oog van de eigenaresse wat lessen op de manege.
Ik vind het een fijne opleiding, maar wat ik mis is wat inspiratie. Zo heb ik een lesje met kids tussen de 12 - 17 jaar. ik merk dat ik het heel lastig vind. Sommige tieners zijn al zo ver dat ze serieus een pasje willen wijken en die willen een uur serieus dressuur rijden. Anderen zijn nog dol op spelletjes. Die balans vind ik lastig!

Heeft er iemand tips? ik heb al heel veel dingen/spelletjes gelezen voor kinderen, heeft iemand inspiratie voor tieners?
Bijvoorbeeld: slalom, de 'kinderlijke' tieners vinden dat leuk om doorheen te hobbelen en de 'serieuze' tieners proberen het zo netjes mogelijk te doen met stelling en buiging.

Weet iemand meer van zulke oefeningen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 13:17 



 
Profiel   

Een balkenpatroon waar je op verschillende manieren over en door heen kan rijden...

Eventueel met om en om een staander om de balk aan een van de kanten op te hogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 13:42 



 
Profiel   

Marielle91, dat is wel een interessante vraag!

Volgens mij kun je best gewoon aan dressuur gaan werken, ook met tieners die dol op spelletjes zijn - ik heb het idee dat dat deels het 'gewone' paardrijden is? Ook kinderlessen gaan voor een deel gewoon om standaard oefeningen rijden. Dat wordt dan wel steeds een beetje genuanceerder, maar het blijven toch vooral rondjes door de bak.
Dat hoeft ook niet echt veel interessanter te worden, als je maar bezig blijft, dwz figuren of overgangen. Daarin kun je volgens mij best verwachten dat de ruiters die het vooral voor de gein doen gewoon meedoen: niet anderen in de weg zitten enzo. En na een tijdje serieus bezig zijn, ruimte voor wat lossers.

Waar je het verschil in kunt maken is in welke feedback en uitdagingen je iemand meegeeft. De serieuzere tieners kun je dan uitleggen hoe ze ook in de simpele oefeningen de uitdaging kunnen vinden: iedere hoek weer, spelen met het tempo, hoe een overgang van stap naar draf zo simpel lijkt maar echt nog heel ver geperfectioneerd kan worden, en geef ze daarin ook dingen (niet allemaal tegelijk :P ) waarin ze zelf aan kunnen werken: reageert het paard op de allerlichtste, vriendelijkste hulp? Is het paard in balans? Links/rechts, voor/achter? Is de ruiter in balans?
Degenen die daar nog niet zoveel mee hebben, hoeven dat niet per se. Gewoon nette hulpen en geen gekke dingen is dan prima.

Bovendien kun je de serieuze ruiters uitleggen waarom spelletjes, zitoefeningen en carroussel toch heel belangrijk zijn bij het paardrijden en kunnen helpen bij het rijtechnische, zodat ze dat niet als verloren tijd beschouwen. (Bijvoorbeeld omdat je je aandacht naar andere dingen legt, waardoor je het rijtechnische meer op gevoel moet doen dan door er heel erg op geconcentreerd te zijn. En om de paarden afwisseling te geven natuurlijk.)
En dan denk ik dat ook de serieuzere tieners het dan soms stiekem toch wel leuk vinden.

Specifiek bij het wijken zou je het bovendien voor beide groepen leuk kunnen houden door het ofwel op 2 grote voltes te doen, die je dan laat sluiten en weer openen (dit kan door wijken, maar is ook zonder wijken gewoon wel leuk om te rijden), of door bijvoorbeeld de ene lange zijde een gebroken lijn te laten maken en de andere te laten wijken.

Oh ja - en je kunt af en toe eens vragen wat ze willen doen, en dan bewust afwisselen met wiens plan je volgt. En dan ook af en toe bewust aangeven 'vorige keer heb jij gekozen voor [x], nu heeft [y] gekozen.'

(Ik ben geen instructeur, maar ik heb een tijd gereden in een les met zeer uiteenlopend niveau van beginners tot behoorlijk gevorderde ruiters met heel uiteenlopende ideeen, en geprobeerd op te schrijven hoe de instructeur dat volgens mij aanpakte om die lessen voor iedereen leuk te houden.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 15:10 



 
Profiel   

Ik merk dat die groep die graag al wat dressuur doet ook goed te motiveren is door nieuwe figuren te gaan leren. Ik bedenk ze graag zelf, maar ik laat ze ze soms ook zelf ook bedenken. Dan roep ik, welk figuur kan je rijden bij ... <letter>.
Of richtoefeningen. Dus afwenden bij A, splitsen bij C. (Leuke variant, splitsen bij X en dan weer splitsen bij E - B ... kijken wanneer ze de weg kwijt raken) Maar ook controle oefeningen zoals allemaal op de grote volte. Dan rechtuit rijden in galop en dan tweede helft langzaam stappen.

Je kan altijd 45 minuten serieus rijden en 15 minuten fun. Spelletjes afwisselen dan bv met zitoefeningen of bv zonder zadel rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 18:06 



 
Profiel   

Ik wil dit topic toch weer even nieuw leven in blazen. Ik geef sinds kort onder begeleiding les omdat ik in november ga beginnen met m’n Orun.
Ik merk vooral dat ik het lastig vind om afwisseling te houden in mijn lessen en hoop dan ook af en toe hier wat inspiratie op te doen.
Daarbij ook mijn eerste vraag - ik ben op zoek naar een leuk spelletje wat je ook met twee ruiters kunt doen. Letters sturen van voornamen, vanaf x zo snel mogelijk bij een letter komen etc ken ik, vinden ze leuk. Ben dus op zoek naar iets voor de afwisseling. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 09:43 



 
Profiel   

Ik kan je dit boekje aanraden voor inspiratie.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 10:06 



 
Profiel   

Voor 2 personen kun je ook makkelijk kleine parallele parcoursjes maken (2x slalom bv) en dan als wedstrijd. En spiegelcarroussel waarbij de ruiters steeds op elkaar moeten letten en steeds gelijk uit moeten komen bij allerlei punten. Het meest logisch is dat je ze op de AC-lijn spiegelt dan komen ze elkaar steeds tegen bij A of C. Maar je kunt ook de EB-lijn nemen voor spiegelen.)
Een andere variant is precies een halve ronde van elkaar blijven maar dan op dezelfde hand (da's meer draaisymmetrie :) Heb je meteen wat wiskunde in de les gepropt)
Die is leuk met een volte 15 meter :)

En wat volgens mij een leuke is om overgangen te doen, kan ook met meer ruiters, gewoon verdelen, is dat je een reeks overgangen maakt (iedere overgang bv 4 seconden, of van letter naar letter). Ruiter 1 zegt 'stap'. Iedereen stap. Ruiter 2: 'stap, halthouden' Ruiter 3: stap, halthouden, stap' Ruiter vier: 'stap halthouden stap draf' ruiter 5 'stap halthouden stap draf halthouden' ruiter 6 'stap halthouden stap draf stap... mispoes'. Je kunt dit doen door steeds de volgende ruiter hardop te laten zeggen wat ze doen, of door het in stilte te doen en kijken wie er een vergissing maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 12:26 



 
Profiel   

Meile schreef
Ik wil dit topic toch weer even nieuw leven in blazen. Ik geef sinds kort onder begeleiding les omdat ik in november ga beginnen met m’n Orun.
Ik merk vooral dat ik het lastig vind om afwisseling te houden in mijn lessen en hoop dan ook af en toe hier wat inspiratie op te doen.
Daarbij ook mijn eerste vraag - ik ben op zoek naar een leuk spelletje wat je ook met twee ruiters kunt doen. Letters sturen van voornamen, vanaf x zo snel mogelijk bij een letter komen etc ken ik, vinden ze leuk. Ben dus op zoek naar iets voor de afwisseling. Alvast bedankt voor jullie hulp!


Wat zie jij als afwisseling? Probeer je les niet als geheel te bekijken maar in blokjes, richt elk blokje op wat je wil bereiken met je leerlingen of je groep. Ik zie heel vaak dat mensen veel te veel in een les proberen te proppen, waardoor het einddoel en de vooruitgang eigenlijk vertraagd worden.
Bv voor iets ervarener ruiters:
10 minuten instappen met 2 aan het been krijgende oefeningen.
10 minuten draven met 2 stuuroefeningen
5 minuten galopperen met 1 echt figuur dat ze moeten rijden (bv volte/gebroken lijn)
5 minuten stappen
5 minuten galopperen met weer 1 figuur te rijden
10 minuten draven met houdingsoefeningen, bv doorzitten/sta-sta/1 hand los
10 minuten draven vrije keus oefeningen en hand
5 minuten uitstappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 15:03 



 
Profiel   

Leuk topic! Ik geef ook al een tijdje les aan huis met mijn paarden. Ik vind de tip van het indelen heel leuk! Ga ik toepassen! Wat zijn bijvoorbeeld leuke oefeningen voor een kind om het paard aan het been te krijgen en stuuroefeningen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 15:20 



 
Profiel   

Als het niveau al iets beter is zorg ik voor een thema in mijn les.

Ik begin makkelijk of met een deel van de oefening. En breid dat uit.

Zo heb je trapsgewijs een mooie afwisseling. En je houd je les overzichtelijk. Bedenk goed hoe je een oefening of thema helemaal kan uitpluizen tot puzzelstukjes.

Draf verruimen bijvoorbeeld heeft zoveel aspecten. Hoe je voorbereid, hoe je je hulpen geeft, hoelang of hoeveel je verruimt, hoe je terugrijd. En bedenk dat de meeste mensen/kinderen al genoeg werk hebben om op 1 onderdeel te concentreren. Bijvoorbeeld hoe je met langzamer lichtrijden kan terugrijden. Dat kost een paar keer bewust oefenen voordat ze het onbewust kunnen toepassen.
Dan zou ik op dat moment dus niet teveel onderbreken met opmerking over de handhouding (tenzij het het paard echt stoort) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 20:23 



 
Profiel   

yarkayunda schreef
Leuk topic! Ik geef ook al een tijdje les aan huis met mijn paarden. Ik vind de tip van het indelen heel leuk! Ga ik toepassen! Wat zijn bijvoorbeeld leuke oefeningen voor een kind om het paard aan het been te krijgen en stuuroefeningen?


Voor kinderen vind ik het vooral belangrijk dat je dingen niet dood oefent en blijft betrekken bij wat je doet.

Wat betreft aan het been krijgen doe ik vaak overgangen rijden. Maak er iets leuks van waarbij ze meteen de letters ontdekken. Of ze moeten van draf naar stap voor ik een bepaald woord heb uitgesproken. Als ze nog een beetje moeite hebben met controle ook, doe ik vaak een gehoorzaamheidsoefening. Ik laat ze in de hoek rechtuit stappen tot het paard met z'n neus tegen de bakrand komt, vervolgens moeten ze hem netjes de bocht doorstappen. Extra dementie is draf. En ja het klinkt simpel, maar het is mega ingewikkeld (en veel vinden het eng)
Ook maak ik er een mega punt van om te leren geven tijdens het rijden. Dus lange teugel overgang stap-draf en weer terug. Bv draf lange teugel en voor de hoek naar stap zonder aan je teugels te trekken. Maar ook volte rijden en je buitenhand naar voren moeten doen om te aaien. En juist ook van die dingen komt een paard beter aan het been.
Als ze al zo ver zijn dat tellen en voelen er in zit. Laat eens tellen hoeveel passen er in een lange zijde gaan. Volgende keer 1 pas erbij of er af. (Dit begint heel simpel met hoeveel keer ga je staan in het lichtrijden). Ook een fijne. Laat ze allemaal aandrijven en daarna hun benen echt stilhouden. Hoe veel letters of meters duurt het tot hun paard langzamer gaat?

Voor sturen werk ik graag met fysieke punten. Ik gebruik bv 4 balkjes op de schuine lijnen en laat ze gebroken lijnen rijden en van hand veranderen. Soms maak ik ook gewoon een poort van balken bij een letter. 2 balken en dan strak er tussen door laten wenden. Pionnen in de hoek voor betere hoekcontrole. Maar ook pionnen waarnaast ze precies moeten halthouden of waartussen ze een overgang moeten maken.

Voor wat oudere kinderen zet ik uitdagingen. Hoeveel bogen van een gebroken lijn kun jij maken? Lukt 8 of misschien 10. Kun je van hand veranderen zonder een recht lijn te maken? Kun je een tandwiel/klavertje 4/banaan/driehoek/wieber na maken in de bak?


Kelly_ann schreef
Draf verruimen bijvoorbeeld heeft zoveel aspecten. Hoe je voorbereid, hoe je je hulpen geeft, hoelang of hoeveel je verruimt, hoe je terugrijd. En bedenk dat de meeste mensen/kinderen al genoeg werk hebben om op 1 onderdeel te concentreren. Bijvoorbeeld hoe je met langzamer lichtrijden kan terugrijden. Dat kost een paar keer bewust oefenen voordat ze het onbewust kunnen toepassen.
Dan zou ik op dat moment dus niet teveel onderbreken met opmerking over de handhouding (tenzij het het paard echt stoort) .


Dit hangt bij mij nogal van het niveau af. Maar als ze echt het niveau draf verruimen hebben. Ja dan verbeter ik ook houding. Dan wil ik rustig zeggen, hou je handen rechtop of ontspan je schouders. Als er in het moment geen ruimte voor is dan meteen erna.
Ben je meer van het niveau verruimen is versnellen om meer aan het been te komen. Ja, dan laat ik wel eens iets waaien.
Nieuwe oefeningen hak ik meestal in kleine stukjes en zo'n stukje is ook altijd houding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 22:51 



 
Profiel   

Ik wil me ook graag melden. Ik ben allround hollistisch instructrice en zoek mijn informatie op allerlei plekken. Momenteel leer ik veel van het programma van rien van der schaft, als ik dat klaar heb ga ik weer wat anders leuks zoeken. Ik zoek echt dingen die er zijn voor het paard en niet voor de wedstrijden.

In het dagelijks leven ben ik paraveterinair, vanuit daar op een gemengd bedrijf gewerkt tot het niet meer mogelijk was zonder orun les te geven. Ik draaide de manege en gaf de lessen met een paar andere instructrices. Helaas zijn er van die stomme regels die vinden dat een 4 jarige opleiding voor minder veiligheid zorgt als een orun vol onwaarheden en onzinnige dingen die je moet doen om het exame te halen. Het heeft niets te maken met voor het paard en ik wil me er dus ook niet aan meten. Ookal heeft het mij me baan gekost en heb ik heel veel kindjes achter gelaten waarbij ik de favo instructrice was.

Thuis geef ik hobbymatig een enkel lesje op mijn eigen pony's. Ik tast een beetje af wat er in deze omgeving mogelijk is en hoop de klanten te trekken met dezelfde visie. Mijn prijzen liggen daarom ook wat hoger want ik wil niet in de plaats van de manege zijn omdat het lekker goedkoop is maar ik wil graag een alternatief zijn voor de mensen die daar niet kunnen vinden wat ze zoeken.

Mijn lessen zijn heel divers, ik start zonder doel, kijk wat ruiter en pony aanbieden en ga daar een les over geven. Sommige dingen los je niet in een les op en leg ik steeds een stukje van uit en pakken we erbij. Als ik een groep heb dan orienteer ik me waar de behoefte ligt en hoe de stemming van de kinderen is en kijk ik naar de omstandigheden voor de pony's (weer, wat ze nog te wachten staat/ze al gedaan hebben, wat deze dieren doorgaans fisiek kunnen, etc). Ik heb wat standaart dingen in de les en wijdt me dan over iets uit. Dan kan iets met houding en zit zijn maar ook zie ik vaak het kopje aan de teugel =handen laag en spelen voorbij komen wat mijn collega's dan hebben geleerd. Ik ga dan terug naar het begin en leg uit wat elke hulp voor effect heeft en waarom we dingen wenselijk vindennof juist niet. Kort en bondig. Dan geef ik ze mijn visie mee (eerst recht op 2 teugels en invloed kunnen hebben op alle benen waar deze geplaatst worden) voor we uberhaupt gaan denken over wat dan ook. Dat is vaak al heel lastig zeker als je houding dan ook nog mee speelt en de reactie op je hulpen en je ook nog onafhankelijk mee moet kunnen. Zo kijk ik dus altijd wat er zich voor doet. Ik kwam dikwijls met de dierenarts net terug van spoed en sprong van de auto de baan in. Uberhaupt geen tijd om ook maarniets voor te bereiden, dat waren de beste lessen. Uiteraard heb ik altijd wat oefeningen voor als ik even niet weet wat te doen. Zodat ik tijdens die oefeningen weer kan kijken wat er voorbij komt. Ik heb dingen vaak nooit benoemd en benner gewoon toevallig met kijn verhaal heen gegaan om zo niemand het gevoel te geven dat diegene innhet middelpunt stond, belachelijk gemaakt werd, of wat dan ook. Vaak komen de ruiters gaandeweg de oefening er pas achter wat we precies als doel hebben. Het werkt namelijk heel goed om gewoon de instructies te volgen zonder plaatje in je hoofd wat het moet worden. Vaak wil je dan teveel en te krampachtig terwijl toch vaak geld dat minder meer is.

Ik heb ik die tijd ook meegedraaid in de pilot van het bixie en friends programma welke hoop ik voor maneges kan gaan zorgen voor een andere mindset voor ouders. Als je kind op voetbal gaat, gaat het kind naar training. Er worden warming ups gedaan en technieken geleerd. Vanuit daar wordt je beter. Als je naar turnles gaat begin je ook bij het begin en oefen en stuntel je de eerste tijd door de zaal. Waarom willen we met een dier dan binnen 3 lessen kunnen stappen, draven en galoperen terwijl het eerste contact dan je ermee maakt niet erop is. De privelessen zaten altijd vrij vol dus de groepjes van max 10 kinderen die alvast ernaast konden starten en elke week iets van 2 stempels konden halen in afwachting dat hun rijlessen konden beginnen hadden ook al een enorme voorsprong. Het was niet zo dat ze er nooit op zaten maar het was niet standaart. Was het thema bijvoorbeeld de gangen mochten ze de stap, draf en galop bekijken, de stap en draf aan de hand uitvoeren en de stap en eerste pasjes draf voelen vanaf de rug. Zo heb je speels de gangen behandeld, hebben ze kunnen kijken, hun energie wat kwijt gekund met het rennen met de pony, het van mij kunnen horen en kunnen horen hoe de beenzetten (geluid van de hoeven op het harde) was en uiteindelijk ook kunnen voelen. Een vrij compleet pakket met een leuk toetje. Ik heb me er een jaar niet meer mee bezig gehouden maar zie het bij steeds meer manege's voorbij komen. Een perfect programma om kinderen speels enthousiast te maken voor het dier en niet voor het rijden alleen en om alles veiliger en verantwoorder te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 05:49 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Kelly_ann schreef
Draf verruimen bijvoorbeeld heeft zoveel aspecten. Hoe je voorbereid, hoe je je hulpen geeft, hoelang of hoeveel je verruimt, hoe je terugrijd. En bedenk dat de meeste mensen/kinderen al genoeg werk hebben om op 1 onderdeel te concentreren. Bijvoorbeeld hoe je met langzamer lichtrijden kan terugrijden. Dat kost een paar keer bewust oefenen voordat ze het onbewust kunnen toepassen.
Dan zou ik op dat moment dus niet teveel onderbreken met opmerking over de handhouding (tenzij het het paard echt stoort) .


Dit hangt bij mij nogal van het niveau af. Maar als ze echt het niveau draf verruimen hebben. Ja dan verbeter ik ook houding. Dan wil ik rustig zeggen, hou je handen rechtop of ontspan je schouders. Als er in het moment geen ruimte voor is dan meteen erna.
Ben je meer van het niveau verruimen is versnellen om meer aan het been te komen. Ja, dan laat ik wel eens iets waaien.
Nieuwe oefeningen hak ik meestal in kleine stukjes en zo'n stukje is ook altijd houding.

Ik ben rustig aan het terug lezen. Wat ik deed was de oefening idd opdelen, ik zorgde voor omstandigheden dat het voor de pony makkelijker was bijvoorbeeld afwenden, tussen de balken rijden (mogen ook meerdere setjes zijn om de remweg te verlengen) waarbij pony aan beide kanten steun had en dan langzamer lichtrijden en terug naar stap door bij reactie te gaan zitten en zo min mogelijk met de hand te doen. Dan komen er problemen. Allemaal een rondje stap en uitleggen over handen wat willen we en waarom. Dan zelfde oefening en iedereen individueel erop wijzen wat zijn/haar handen doen voor bewust wording. Dan zonder de oefening werken aan de handen, vertellen, laten zien en laten voelen, dan weer de oefening. En dat kan heel divers zijn maar als je bewust wordt wat je doet en weet hoe het eruit moet zien en hoe het voelt kun je er ook op oefenen. Een loze kreet als handen rechtop geeft vaak een tijdelijke verkrampte reactie. Ik ben zelf namelijk een van de niet zo talentvolle ruiters en weet dus hoeveel moeite iets kan kosten en hoe goed bedoeld ik het paard in de weg heb gezeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 06:10 



 
Profiel   

lailapri schreef
Ik wil me ook graag melden.
… knip…
Een perfect programma om kinderen speels enthousiast te maken voor het dier en niet voor het rijden alleen en om alles veiliger en verantwoorder te krijgen.


Ik ben halverwege al afgehaakt, heb een beetje het gevoel van reclame voor je eigen en zelfverheerlijking bij het hele (hele lange) relaas. Toch jammer dat je zo neerbuigend bent over de Orun opleiding, maar wel fijn voor jou dat jij je eigen perfect vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 06:43 



 
Profiel   

Tja als ze letterlijk zeggen handenlaag en aan de teugel rijden? Als de theorie gewoon achterhaald is en trainers uit de praktijk en de dierenarts niet de juiste antwoorden vinden. Als het gaat om perfectie en allemaal hetzelfde en niet meer om oplossingen ben je mij kwijt. Ze hebben 2x aan mij verdient, 2x mezelf aan de kantgezet en extra les genomen etc om de manier te gaan begrijpen en vanuit de opleiding op stal van de orun huilende meiden, gefrustreerde ouders etc gezien te hebben doen ze het imo toch echt niet goed. En nee niet iedereen hoeft te slagen.maar prima ik ben weg en ontstip

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 07:26 



 
Profiel   

lailapri schreef
Tja als ze letterlijk zeggen handenlaag en aan de teugel rijden? Als de theorie gewoon achterhaald is en trainers uit de praktijk en de dierenarts niet de juiste antwoorden vinden. Als het gaat om perfectie en allemaal hetzelfde en niet meer om oplossingen ben je mij kwijt. Ze hebben 2x aan mij verdient, 2x mezelf aan de kantgezet en extra les genomen etc om de manier te gaan begrijpen en vanuit de opleiding op stal van de orun huilende meiden, gefrustreerde ouders etc gezien te hebben doen ze het imo toch echt niet goed. En nee niet iedereen hoeft te slagen.maar prima ik ben weg en ontstip


Dat is mij nooit zo geleerd tijdens de opleiding, misschien zat ik in een ander jaar (lesmateriaal) dan jij? Misschien is het niet zo zwart wit als dat je het hier weg zet.

In plaats van de hele opleiding over één kam te scheren, zou je hier ook eens kunnen vragen naar de ervaring van anderen met de opleiding. In plaats van verkondigen dat jouw manier “perfect” is, zou je het dialoog aan kunnen gaan en anderen vragen hoe hun ervaring met bepaalde punten is waar jij tegenaan gelopen bent en als zij het anders zouden willen, hoe zij/wij dat voor ons zien. Vertellen hoe jij het doet is niet erg, maar ik lees alleen veroordeling over hoe anderen het doen en hoe goed jij vind dat jij bezig bent. En hey, misschien ben je echt goed bezig, maar je bent mij (en volgens mij anderen met mij) in je eerste post in dit topic al kwijt. Dus misschien is deze manier waarop jij jouw visie hier deelt toch niet helemaal de juiste aanpak? Maar als je al opgeeft bij 1x tegengas en niet eens een dialoog aan wilt gaan, dan weet ik al genoeg en wil ik niet eens meer te weten of energie te steken in een dialoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 13:37 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Dit hangt bij mij nogal van het niveau af. Maar als ze echt het niveau draf verruimen hebben. Ja dan verbeter ik ook houding. Dan wil ik rustig zeggen, hou je handen rechtop of ontspan je schouders. Als er in het moment geen ruimte voor is dan meteen erna.
Ben je meer van het niveau verruimen is versnellen om meer aan het been te komen. Ja, dan laat ik wel eens iets waaien.
Nieuwe oefeningen hak ik meestal in kleine stukjes en zo'n stukje is ook altijd houding.


Ja, weet je.... Het enige correcte woord is 'verruimen' daarom zeg ik dat. Zeker op bokt krijg je al snel het commentaar dat versnellen geen verruimen is enzo :o En als goede juf moet je dat ook kunnen uitleggen, waarom verruiming niet een versnelling is. Wat mij betreft meer iets voor de tieners dan de 'kinderen' als je het hebt over het cognitieve niveau. Maar dan dwalen we misschien alweer af.....

In de manegeles is tempoverschil helemaal prima. Als ik kan zien dat een ruiter duidelijk meer voorwaarts en vervolgens ook terug kan rijden met ik al heel erg tevreden.


Zelf vind ik de oefening met twee grondbalken en stappen tellen erg leuk.

Leg twee balken neer met ruime afstand ertussen. Laat de ruiters erover stappen/draven en voor gevorderden galopperen.

Laat ze in arbeidstempo stappen tellen tussen de balken.

En ga daarna oefenen met minder (verruimen) en meer stappen (terugrijden). In een groepsles maak je hier natuurlijk een spel van. Wie kan de meeste en minste stappen?????

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 17:53 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Veulen84 schreef
Dit hangt bij mij nogal van het niveau af. Maar als ze echt het niveau draf verruimen hebben. Ja dan verbeter ik ook houding. Dan wil ik rustig zeggen, hou je handen rechtop of ontspan je schouders. Als er in het moment geen ruimte voor is dan meteen erna.
Ben je meer van het niveau verruimen is versnellen om meer aan het been te komen. Ja, dan laat ik wel eens iets waaien.
Nieuwe oefeningen hak ik meestal in kleine stukjes en zo'n stukje is ook altijd houding.


Ja, weet je.... Het enige correcte woord is 'verruimen' daarom zeg ik dat. Zeker op bokt krijg je al snel het commentaar dat versnellen geen verruimen is enzo :o En als goede juf moet je dat ook kunnen uitleggen, waarom verruiming niet een versnelling is. Wat mij betreft meer iets voor de tieners dan de 'kinderen' als je het hebt over het cognitieve niveau. Maar dan dwalen we misschien alweer af.....


Ik denk dat dat juist niet afdwalen is. We hebben het steeds over kinderen, maar er zijn juist ook veel tieners die rijden. Daar zijn de oefening en uitleg vaak ook weer anders voor. Daarom tikte ik ook het verschil aan tussen verruimen en versnellen. Met die jonge kinderen heb ik vaak echt allleen versnellen en verruimen dan weer bij tieners. Die hebben meer km. Maar dat is toch echt anders lesgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 18:41 



 
Profiel   

Toch wil ik zelfs bij een volwassene die net in zijn eerste rijjaar zit ook best simpel praten over gasgeven en afremmen.
En dat is ook eigenlijk de kunst van goed lesgeven, je hebt enerzijds de technische kant. Maar zoveel hangt ook af van leeftijd, ervaring, mentale toestand, cognitief niveau, concentratievermogen van je leerling. Tel daarbij ook nog het paard en zijn karakter en niveau op, en de omgeving: groep of privé, ouders langs de kant, weersomstandigheden, gebeurtenissen op het erf.
Veel om rekening mee te houden en daar dan een goede les van te breien :Y)


lailapri schreef
Tja als ze letterlijk zeggen handenlaag en aan de teugel rijden? Als de theorie gewoon achterhaald is en trainers uit de praktijk en de dierenarts niet de juiste antwoorden vinden. Als het gaat om perfectie en allemaal hetzelfde en niet meer om oplossingen ben je mij kwijt. Ze hebben 2x aan mij verdient, 2x mezelf aan de kantgezet en extra les genomen etc om de manier te gaan begrijpen en vanuit de opleiding op stal van de orun huilende meiden, gefrustreerde ouders etc gezien te hebben doen ze het imo toch echt niet goed. En nee niet iedereen hoeft te slagen.maar prima ik ben weg en ontstip


Ik hoop eigenlijk dat je nog meeleest, want ik snap wel wat je beschrijft en dat je een andere weg probeert te bewandelen.

Want binnen de mainstream Orun/KNHS/Manegewereld zitten nog zoveel varianten en werkwijzen. Dat dat moeilijk als 1 bak ellende weg te zetten is. Dus het is echt jammer dat je dan gelijk afhaakt bij een beetje meningsverschil.

Ik vind het wel mooi dat je praat over dat streven naar perfectie overal, terwijl ik in je post juist ook heel veel lees waarin je probeert oefeningen 'perfect' te laten verlopen voor de paarden en leerlingen. Je legt veel uit, je laat zien, voelen, horen. Reflecteert weer en dan pas verder rijden.

Ik ben in de loop van de tijd wel echt wat minder gaan uitleggen. Ik heb moeten leren dat teveel informatie kan doodslaan op je leerlingen. Daarom zei ik eerder ook dat als ik bezig ben met leren terugrijden door langzamer licht te rijden. Ik niet de ruiter wil lastigvallen met iets over zijn of haar handen. Tenzij je weet dat je ruiter dat tegelijkertijd kan verwerken, of wanneer die handhouding storend is in die situatie.
En daarom is een zogenaamd 'loze' kreet als hakken of handen laag soms best wel functioneel. Er komt vanzelf een moment waarop je aan de slag kan met de eigenlijke theorie en functie ervan. Belangrijk is dat je het effectief kan brengen en dat je weet wanneer je er even uitgebreid op in kan/moet gaan.

En soms leer ik ook wel iets aan dat ze later weer moeten afleren, 'handen laag' is daar een mooi voorbeeld van.
Beginners moeten van mij de handen echt laag houden. Want: bij het leren lichtrijden trekken ze zich nog veel te makkelijk op aan de teugel, of gaan die handen omhoog tegelijk met het opstaan.
Later ga ik de handen wat hoger vragen, want dan wil ik zien dat de teugel op 1 lijn komt met de onderarm. En dat de ruiter de arm een beetje buigt bij de elleboog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 08:13 



 
Profiel   

Inderdaad de dingen die jij noemt, veel verschillende factoren invloed. En dan heb je ook nog de diverse leerstijlen, waardoor de uitleg voor de ene leerling misschien wel weer anders moet dan voor een ander.
Sommigen kunnen helemaal niets met een enorme theoretische uitleg, maar moeten het zelf ervaren, of een paar keer zien. Is voor mij ook een van de redenen geweest om geen groepslessen meer te geven van groepen groter dan 6 en liefst nog gewoon privé of duolessen geef. Dan is het ook makkelijker individuele aandacht te geven waar nodig. Vroeger had ik groepen van 12-13.

Overigens, ook ik heb de ORUN gedaan (2009) en snap wel wat Lailapri bedoeld. Ik werd ook afgerekend op te weinig aandacht aan de hoofd-halshouding. Maar mijn inziens waren de combinaties nog niet toe aan daar al veel aan doen (en je hebt maar 15min). De theorie op zich uit de opleiding en de KNHS readers was prima (ik heb ze nog). De manier van examineren vind ik alleen waardeloos. In de huidige tijd zou ik zeggen: laat mensen van 2-3 leerlingen het proces vast leggen over een bepaalde periode. Dan krijg je veel meer inzicht in of iemand goed kan lesgeven. Maargoed das een andere discussie.

Qua oefeningen in de les hangt het natuurlijk wat van het niveau af. Bij de jongere ruiters doe ik veel spelenderwijs. Eens op 1 hand rijden, een pion van een staander pakken (bijv rechts) en verderop aan de andere kant van de pony (links) weer op een staander moeten hangen of in een ton gooien. Worden ze motorisch handiger van en ze krijgen vaak meer vertrouwen ook in het blijven zitten en bewegen. En per les probeer ik de ene keer de focus wat meer op houding te hebben, de andere keer weer meer op de juistheid van de hulpen of het verkleinen van de hulpen, dan weer meer op het rijden van figuren.
En wat hier ook goed werkt: vraag de leerling wat ze graag willen doen of leren die week en kijk of je daar iets mee kunt. Zeker bij de wat grotere kids en volwassenen komen daar soms verrassende dingen uit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 12:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 11 van de 12 [ 277 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen