Actief of safe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Actief of safe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 23:03

Hoooi!!!

Ik heb een vraagje voor de juryleden onder ons! :D

Nou heb ik gemerkt dat er in het B dressuur (paarden) heel afwisselend gejureerd word.

Ik vroeg me dua af, wat zien jullie liever:

Nummer 1: Een netjes en eerlijk gereden proef zonder grote fouten (op safe dus zegmaar)

Nummer 2: Een minder mooi afgewerkte maar gewaagde zeer actieve proef met 1รก2 fouten (puur voor prijs of punten gereden dan)

Ben benieuwd :D!

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 00:00

Het liefst? Nou, een netjes en eerlijk, maar gewaagde en actieve proef :)
Vriendelijkheid staat bij mij altijd wel voorop.

Edit: of moeten we echt kiezen? :=

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 00:42

Haha meer wat jullie voorop zullen stellen. Ik probeer altijd zo netjes en eerlijk mogelijk te rijden en/of iets op te lossen. Zo rij ik iedere proef en altijd al gedaan. :) Viel me alleen op dat steeds meer mensen (vrienden etc. en ik ook) commentaar krijgen dat ze actiever moeten rijden.

Ik kijk als het kan altijd naar de proeven en zo sloom en niet actief zijn ze niet. Soms zelfs commentaar op het belachelijke toe dat letterlijk bij elke oefening word afgetrokken en '' actiever" bij staat. :') Tis natuurlijk wat ze willen zien maar toch hahahah!

Maar als je ziet dat de proef die naar onder getrokken is en vooruit gestampt met takt fouten en echt grove fouten dan 20 punten boven je staat is wel een beetje demotiverend haha! -O-

Vandaar ook de vraag :D

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Actief of safe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 00:48

Wellicht bedoelen ze dat je tempo erg laag ligt?
Je kunt nog steeds eerlijk en vriendelijk rijden in de juiste snelheid. Waarschijnlijk rij je nu net wat procentjes te langzaam in iedere gang, en valt bijv het paard in stap teveel uit elkaar.
Komt vanzelf!

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 00:54

Jaaa dat is dus precies waar ik aan dacht! *\o/*

Dus oefenen op iets meer activiteit. Dat ging redelijk snel en goed. Bij 1 kreeg ik er geen commentaar meer op maar bij de 2de proef nog steeds op circa 12 oefeningen 'actiever' dusja.. :')

Ik heb amper een paard haha dus wss zal dit ook anders uitzien want ze is eigelijk een E pony hehe :')

Uit elkaar vallen zal niet zo zeer t probleem zijn aangezien ik haar op t moment bijna in de passage kan zetten _O- en voor overgangen heb ik toch meestal een 7/8.

Dus het moet een mooi afgewerkte vriendelijke actieve proef worden? :') joh heb ik weer hahah! :D

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 01:07

:D
Zo te horen ben je op de goede weg!
En jury blijft jury.. Nadelen en voordelen..
Een actief paard loopt niet te snel maar gedragen en met afdruk.
Zowel te langzaam als te snel geeft gevolgen voor tact en swung.
Wees maar trots als je niet trekt en duwt. Vriendelijk, netjes en actief klinkt lekker!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 01:12

Hannanas schreef:
Wellicht bedoelen ze dat je tempo erg laag ligt?
Je kunt nog steeds eerlijk en vriendelijk rijden in de juiste snelheid. Waarschijnlijk rij je nu net wat procentjes te langzaam in iedere gang, en valt bijv het paard in stap teveel uit elkaar.
Komt vanzelf!


Het gaat niet om tempo maar om activiteit. Activiteit bereik je door tempowisselingen, en in mijn ogen mist de jury in dit geval gewoon activiteit.

Ts, als M ruiter zou je dit in mijn ogen moeten weten :+. Je paard zou je daar in een proef met bijvoorbeeld 25 oefeningen zeker op 20 oefeningen ACTIEF moeten rijden. Dus achterhand eronder, om je been heen, van achter naar voor gereden. Dus als de jury steeds aangeeft dat ze activiteit missen, weet je dus waar je aan moet werken.

Daarbij is passage een oefening waarbij het paard zo onwijs goed bespierd moet zijn, goed ACTIEF en zo goed opgeleid moet zijn... Bij jou mist activiteit dus ik denk dat het meer een trucje is dan een echte nette passage zoals hij hoort. Passage is 1 en al activiteit en verzameling.

Vat me niet verkeerd op, maar ik denk dus dat dit het stukje is dat ontbreekt bij jou en je paard als combi, waardoor je dit commentaar steeds op je protocol hebt. :)

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 01:43

Dat het niet om tempo draait dat wist ik al :D

Actief is van voor naar achter gereden en achterbeen dragend. Dit lukt ook wel alleen ja ik heb echt een ezel tegenover wat er tegenwoordig rondloopt haha :')

Maargoed daar gaat t niet om. Ik zal morgen pap vragen om het nu n keer goed te filmen ahah!

Denk niet dat het bij ons een trucje is wat ik krijg les van iemand die bij de 'echte' top rijd en die keurt het goed haha! :D

Maar ik vroeg dit omdat ik altijd gewoon op 'safe' rij, gewoon een mooi braaf proefje, maar schijnbaar willen ze nog iets meer activiteit zien, dan gaan we daar voor zorgen! :D

Edit: ik heb met jojo wel M gereden maar kozbi gaat morgen pas voor de 4de keer de ring in dusja dat mag je wel een beetje meenemen haha!

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 02:05

uh van voor naar achter? En hoe zie jij dan dat achterbeen dragend als je van voor naar achter rijd? Je paard loopt dan op de voorhand.

Je rijd van achter naar voren, dat zorgt voor een actieve achterhand en dragend achterbeen.

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 08:14

xxCYNNxx schreef:
uh van voor naar achter? En hoe zie jij dan dat achterbeen dragend als je van voor naar achter rijd? Je paard loopt dan op de voorhand.

Je rijd van achter naar voren, dat zorgt voor een actieve achterhand en dragend achterbeen.


Dat zei toch?

Edit; fail :') zie nu pas dat ik me vertypt heb hahaha! Ik
Bedoelde van achter naar voor :j

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Actief of safe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:26

De jury beoordeeld niet naar de kunnen van je paard of naar de frequentie dat hij de ring is in geweest, die beoordeelt de proef.
Als jij steeds bij verschillende juryleden dat commentaar op je protocol hebt kun je er vanuit gaan dat het zo is en heb je dus een duidelijk werkpunt.
Verlies jezelf niet in excuses en smoezen, dat staat jullie ontwikkeling in de weg.

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 15:27

Heb in totaal 2x dat commentaar gehad op ongeveer 4/5 onderdelen ende ander wat meer omdat t gewoon niet ging :'). Dus het valt nog mee.

Dat ik me zelf verlies in excuses en smoezen vind ik wel cru gezegd haha. Ik ben der zeker wel aan het werken, en vandaag heeft me dat beloont met 193 en 203 punt. Dus verbetering is er echt wel :D

Irrica

Berichten: 66
Geregistreerd: 26-07-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Actief of safe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:33

Als het op je 2e protocol heel veel stond en op je 1e niet heeft het misschien ook met de conditie van je paard te maken?

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Actief of safe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:16

Ik denk dat je daar deels gelijk in hebt, denk niet de conditie maar wel dat ze moe word. Vandaag heb ik maar 15 min los gereden omdat t regende en nu dus geen commentaar!

Gaan we daar de volgende keer ook op letten toch :D

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:37

Als de conditie niet ok is wordt je paard ook sneller moe. Dus heeft wel degelijk met elkaar te maken. En als je van diverse juryleden zelfde bemerking krijgt zou ik het serieus nemen als verbeterpunt.