overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marusch25
Berichten: 151
Geregistreerd: 23-09-12

overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 20:01

zoals de titel al zegt, ik heb de overstap gemaakt.
had in beide proeven nog de nodige fouten zitten, deels van mijn kant en deels wat spanning helemaal niet erg voor zo'n eerste keer m2.
wel vraag ik mij af wat wil een jury in het m2 nou veel meer zien als in het m1. zo had ik bv altijd een 7 of 8 voor schouderbinnenwaarts in het m1, nu had ik ineens een 5 en een 6 hiervoor.
moet een paard constant heel gedragen door de proef gaan.......???
dan is toch eigenlijk geen arbeidsdraf meer?

en de aanleuning, opgericht ja natuurlijk maar in hoeverre willen ze al een Z uitstraling zien in het m2?
heb namelijk het idee dat dit best het geval is. gezien de lage scores die hierin altijd behaald worden.

in het m1 heb je nog wel eens iemand met 200 of meer punten in het m2 komt die eigenlijk haast niet voor hoe kan dat toch.....

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:12

Je geeft zelf het antwoord al. Je paard moet klaar zijn voor het Z. Dan rijd je winst in het m2

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:18

Anne_GTI schreef:
Je geeft zelf het antwoord al. Je paard moet klaar zijn voor het Z. Dan rijd je winst in het m2


Maar dat is natuurlijk wel raar, want je rijdt nog geen Z, omdat je in het M2 zit... Je rijdt M2, omdat dat je niveau is, niet Z.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:19

Nee eigenlijk wel logisch, die winstpunt krijg je toch omdat ze dan vinden dat je klaar bent voor de volgende klasse.. Moet dus meer richting Z niveau gaan dan M1 niveau.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:20

Je doel is toch om de klasse door te komen. Je krijgt winst als de jury vindt dat je klaar bent voor de volgende klasse.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:21

M2 moet met meer gedragenheid dan de M1. Waarschijnlijk is het hele evenwicht bij jouw paard nog te horizontaal. Dus inderdaad meer balans, oprichting en geslotenheid.

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:23

M2..... praat me er niet van. Alle klasses gingen hard maar deze...!

En in de Z1 maar twee keer zonder winstpunten naar huis gegaan. :+

Marusch25
Berichten: 151
Geregistreerd: 23-09-12

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 20:42

Dat is dus het rare. Je kunt niet verwachten dat je na het m1 al klaar bent voor het Z.natuurlijk train je daar wel naartoe. Maar dan zou je het zo goed direct Z kunnen starten als je dan pas winst gaat rijden.....Zou in mijn ogen logischer zijn als de jury daar toch iets milder in is.

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:29

Nou moet ik er wel bij zeggen dat bijvoorbeeld de eenvoudige wissels een sterk onderdeel van ons was in de Z1. Dan had ik wat ruimte over. In de M2 had ik dat niet. En toen was de galop - stap ook nog een....klein probleempje hahaha

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:33

Ik mis in heel veel M2 proeven echt wel een stukje gedragenheid/geslotenheid en oprichting, dat is er niet 'ineens' in de Z (en hoger), daar werk je door de klasses heen steeds meer naar toe. Daarnaast zitten er een aantal oefeningen in die regelmatig mis gaan (keertwendingen, travers, galop-stap) en als je dan vanwege het algehele beeld weinig 7-ens scoort kun je de onvoldoendes niet compenseren. Veel combi's die in de L2 netjes scoren zullen in de M1 ook wel aan een puntje komen zonder al te veel progressie te hebben gemaakt in het algehele beeld, maar gaan het dan in de M2 érg lastig krijgen.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:48

Ik ben er inmiddels wel achter dat jury's in het m2 niet op 1 lijn zitten. De een wil verzameling, oprichting en gedragenheid zien, de ander gewoon een correcte proef waarbij de verzameling niet t hoofdpunt is. Erg verwarrend!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:03

Een correcte proef op M2 niveau laat nu eenmaal een stukje verzameling en oprichting zien, zie ook onderdeel 26, je krijgt er zelfs een cijfer voor.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:13

Waar ik het heel vaak fout zie gaan in de ring, is die verzameling. Er staat inderdaad impuls en verzameling bij punt 26. Er wordt verzamelde stap gevraagd, verder arbeidsgangen en verruimingen. Toch zie ik veel paarden op de rem gereden, 'want dan is ie verzameld'. Dat het paard dan niet verzameld is maar gewoon langzaam gaat wordt even over het hoofd gezien. Verzameling is geslotenheid en gedragenheid en dat mis ik dan. In de midden- en uitgestrekte gangen gaan de paarden te veel uit elkaar lopen, of klappen op de voorhand.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:19

Je zou er inderdaad juist vanuit impuls en activiteit moeten komen en ja, dat ontbreekt helaas vaak.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:20

Precies! Gevolg is vaak dat ze alleen voor tegen gehouden worden, impuls en activiteit weg, maar ook vaak paarden dik achter de loodlijn omdat ze geen ruimte krijgen.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 03:37

Ik denk dat er veel combinaties zijn die moeite krijgen in de klasse M2!!! Als je in je klasse een aantal x door de 190 hebt gereden kun je de overstap maken naar de volgende klasse Als je steeds rond of tegen een WP aan zit zou ik nog even thuis oefenen

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 07:39

Remember schreef:
Ik mis in heel veel M2 proeven echt wel een stukje gedragenheid/geslotenheid en oprichting, dat is er niet 'ineens' in de Z (en hoger), daar werk je door de klasses heen steeds meer naar toe. Daarnaast zitten er een aantal oefeningen in die regelmatig mis gaan (keertwendingen, travers, galop-stap) en als je dan vanwege het algehele beeld weinig 7-ens scoort kun je de onvoldoendes niet compenseren. Veel combi's die in de L2 netjes scoren zullen in de M1 ook wel aan een puntje komen zonder al te veel progressie te hebben gemaakt in het algehele beeld, maar gaan het dan in de M2 érg lastig krijgen.


Eens! :j
M2 moet niet milder maar het M1 iets kritischer. Ook in het M1 hoort er al een bepaalde mate van geslotenheid te zijn, minder dan in het M2 maar meer dan in het L. En de oefeningen zijn vaak ook een struikelblok in het M2. Dat gecombineerd met een te weinig gedragen/gesloten beeld, geeft de problemen.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:34

kleinvosje schreef:
Waar ik het heel vaak fout zie gaan in de ring, is die verzameling. Er staat inderdaad impuls en verzameling bij punt 26. Er wordt verzamelde stap gevraagd, verder arbeidsgangen en verruimingen. .


Dit is waar ik in mijn bericht naar toe wilde. Ik kreeg laatst namelijk op mijn protocol een aantal keren "niet verzameld" op stukken waar het ook niet word gevraagd (binnenkomen op de A-C lijn bijvoorbeeld, terwijl het paard wel keurig direct vierkant halt hield op X).

Ik heb dit in een clinic besproken met een GP jurylid, hij gaf inderdaad aan niet op de rem en te verzameld te rijden, maar gewoon verzameling laten zien wanneer het gevraagd word.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:43

Marusch25 schreef:
Dat is dus het rare. Je kunt niet verwachten dat je na het m1 al klaar bent voor het Z.natuurlijk train je daar wel naartoe. Maar dan zou je het zo goed direct Z kunnen starten als je dan pas winst gaat rijden.....Zou in mijn ogen logischer zijn als de jury daar toch iets milder in is.


Nee, in het M1 krijg je een winstpunt als ze je voldoende klaar voor de M2 vinden, aangezien het toch promotiepunten zijn. In het M2 krijg je ze als ze je klaar vinden voor de Z1 Enz.
In het M1 begint de gedragenheid belangrijk te worden, maar in het M2 moet dit toch wel redelijk beheerst worden.
En zo zijn er veel dingen, die in het M2 richting de Z1 toch echt al meer ontwikkeld moeten zijn dan in de M1 richting het M2.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:51

Persoonlijk vind ik de M2 een erg lastige klasse, vond dit jaren geleden met mijn oudere merrie al. Komende donderdag heb ik mijn M2 debuut en weet weer gelijk waarom het zo'n lastige klasse is.

- De M2 is de laatste stap voordat je overgaat naar het Z1
- de proef vind ik erg vol. De oefeningen zouden bij wijze van beter tot uiting komen in een 20x60 bak.
- Voor mijn gevoel is de M2 zwaarder dan het Z1. Maar dat komt meer omdat er bij de overgang van het M1 naar het M2 meer nieuwe onderdelen bij komen, verzameling is nieuw, etc. De overgang van M2 naar Z1 vind ik een stuk kleiner.

Vind de M2, ondanks dat ik het toch wel een lastige klasse vind, ook weer ontzettend leuk en leerzaam. Nu begint het echte werk, en is er meer nodig dan alleen netjes rondrijden.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:02

M2 is gewoon een ramp. Veel oefeningen, kleine bak en veel gedraai. Ik heb mij meerdere malen afgevraagd waarom de M2 zo lastig is en waarom de jury's ineens zo streng zijn. Het paard moet goed verzameld lopen in de M2, met actief achterbeen en de correcte hals-hoofd houding.

In de M1 vallen ze er nog niet zo over dat een paard af en toe te diep loopt, maar in de M2 wordt je er keihard op afgestraft. Persoonlijk vind ik de Z1 dan weer makkelijker, meer ruimte en rust in de proeven!

marjotje82
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Goudswaard

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:13

Ga wel mee met een aantal hierboven
Vind dat je vrij "makkelijk" door het M1 komt
Het zou misschien wel een idee zijn wat strenger worden gejureerd in M1
Dan is de overgang naar het M2 ook minder
Nu is het een enorm struikel blok
In het M1 kon ik nog wel redelijk rond rijden qua aanleuning maar in het M2 moet het toch serieus allemaal opgerichter en verzamelder anders rij je echt geen punt

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:50

Als de M2 in een 20x60 gereden zou worden zou het een stuk fijner zijn. Het is inderdaad erg vol vind ik.
Ik heb er nu niets meer mee te maken maar vond het destijds ook echt een vervelende klasse. De Z1 is dan weer relatief eenvoudig.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:59

Hier in de buurt wordt door bijna alle (semi)profs de M2 over geslagen en dat is niet voor niets. Om goed te kunnen scoren moet je paard eigenlijk gewoon Z klaar zijn. De oefeningen volgen zo vlug op elkaar dat je amper tijd hebt om te corrigeren. In het Z heb je hier meer tijd voor. Wil je een M2 proef dus met een dik winstpunt uitkomen dan moet het paard al behoorlijk bevestigd zijn in de oprichting. Tijd om dit te corrigeren is er immers amper in de proef. Als je een M2 ring kijkt zie je ook dat de paarden die nog onvoldoende op het achterbeen zijn de proef niet vloeiend genoeg door komen en er vaak veel fouten gemaakt worden. De paarden die eigenlijk al Z klaar zijn, zijn ook zo het M2 uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:38

Hoe verder je komt in de dressuursport hoe meer er verwacht wordt er je paard op het achterbeen is.

Hierboven lees ik dat te diep lopen hard afgestraft wordt, daar sta ik eerlijk gezegd niet van te kijken omdat er dan geen horizontaal evenwicht meer is. Dit mag/wordt vanaf het M2 wel verwacht word(en)

Ik kijk regelmatig naar proeven van anderen. Super leerzaam.

Het valt mij veel op dat er behoorlijk hard door de proeven gereden wordt. Helemaal van het achterbeen. Waardoor de oefeningen matig lopen.
Ook op bokt zie ik regelmaat heel matige proeven voorbij komen met ruime winst.

Ik vind de M2 hele fijne proeven!