Uitingen jurylid, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 12:25

@KoudbloedKim: het gaat om de appaloosa in mijn profiel, Skylger Roos. *D

senna21

Berichten: 11884
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:28

Tja, dressuur is een jurysport. Een soort van lotto. :D .
Juryleden denken van alles, sommige zeggen wat ze denken.
Ik denk dat de KNHS inlichten niet zoveel verandert.
Men zou een soort van 'integriteits, cq objectiviteitstoets voor juryleden kunnen instellen.
En dan nog blijven juryleden mensen.
En zeg nou zelf... zet 10 bokkers (of juryleden) een proef van een bekende ruiter voor... en zie dan wat er gebeurt.
Dat de beoordeling per regio/ soort wedstrijd kan verschillen is ook een bekend verschijnsel.
Objectiviteit is een mooi ideaal.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 12:35

@Senna21: ja, inderdaad helemaal waar maar dat is dus niet precies waar het mij over gaat! :) Ik vind dat je als jury absoluut niet kunt zeggen dat je op een eiland anders jureert dan aan de wal en dat heeft ze impliciet wel gezegd.

Anoniem

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:36

Maar die is juist onwijs gaaf!
Ik zou als Jurylid juist genieten als zo'n dier in de ring kwam.
Wel netjes dat het KNHS je terug heeft gemaild en de naam wil hebben. :j

senna21

Berichten: 11884
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:46

femskie schreef:
@Senna21: ja, inderdaad helemaal waar maar dat is dus niet precies waar het mij over gaat! :) Ik vind dat je als jury absoluut niet kunt zeggen dat je op een eiland anders jureert dan aan de wal en dat heeft ze impliciet wel gezegd.


Dat is dus ook al een jarenlang bekend fenomeen. (al is het niet altijd bewezen/aantoonbaar).
Bijv. dat in Noord-Nederland minder streng wordt gejureerd dan in het zuiden.
En op een kleine wedstrijd (zoals kringwedstrijd) wordt vaak nét wat anders gejureerd dan op bijvoorbeeld een groter concours. (het heeft ook te maken met het aanbod van het niveau op een wedstrijd).
Maar ook daar zijn jury's niet consequent in... dus ach...

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 13:02

@Koudbloedkim: dank je wel! :D :D Ja, het is ook een heel leuk paard! Natuurlijk hebben we echt wel onze punten waar we aan moeten werken maar slecht gereden hadden we zeker niet.

@Senna21: Okay, dat wist ik dan weer niet.. Dat komt natuurlijk omdat wij altijd zitten met dit idee: eiland-wal. Maar kennelijk is het ook op landelijk dan wel regionaal niveau een dingetje.
Stel nu dat deze jury alleen dit had gezegd dan had ik er misschien niet zo'n heisa om gemaakt maar in combinatie met die lelijke opmerking over mijn paard.. ja sorry hoor. Dan trap je op mijn hart en dan moet ik er iets mee doen dus. }:)

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:27

Annoya schreef:
In de B, L en M1 gaat het toch helemaal niet om of je paard min. stokmaat 1.70 en donkerbruin of zwart van kleur is met ronde billen. Juryleden kijken te veel naar het exterieur van het paard. Maar daar gaat het in de basis niet om. Al zal ik een B proefje met een muilezel rijden. Het gaat er om dat ik in de juiste houding zit waardoor het dier goed kan bewegen, dat ik de gangen beheers en het liefst ook nog met een beetje aanleuning. Dat het rijdier gehoorzaam is aan de hulpen. Wat dat aan gaat is springen een leuker sport, het maak niet uit of je paard een lelijk ramshoofd heeft met grote ezels oren als die maar kan springen.


Het maakt me werkelijk geen fluit uit wat voor stamboek, kleur, hoogte, geslacht, leeftijd, etc je paard heeft of is. Onlangs nog 2 friesen in mijn Z1 ring op de 1e en 2e plek. Goeie proef =goeie proef, heel simpel.

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:31

Heike schreef:
Is er niet ergens een topic met botte opmerkingen van juryleden. Heb hier ook nog een lijstje.


Is er soms ook een topic met botte opmerkingen van ruiters/amazones en hun aanhang? Zet die naast elkaar, lijkt me fascinerende kost.

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:33

Heike schreef:
Zoiets ja. Eigenlijk zou er ook een topic moeten zijn van juryleden die botte opmerkingen maken. Die zijn er volgens mij genoeg.


Gekoppelt aan een topic over deelnemers met grote brutale monden. Die zijn er genoeg.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:39

CharleyT schreef:
Heike schreef:
Zoiets ja. Eigenlijk zou er ook een topic moeten zijn van juryleden die botte opmerkingen maken. Die zijn er volgens mij genoeg.


Gekoppelt aan een topic over deelnemers met grote brutale monden. Die zijn er genoeg.


Dat mag ook wel vriendelijker hoor, wie heeft hier nu een grote brutale mond >;)

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:44

Niks van aantrekken :P
Als die jury jou niet mag moet je het gewoon laten ..
Wat denkt ze wel -O-
Blijf gewoon lekker rondjeshobbelen met je paard *\%/*

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:54

KoudbloedKim schreef:
Maar die is juist onwijs gaaf!
Ik zou als Jurylid juist genieten als zo'n dier in de ring kwam.


De bedoeling is natuurlijk dat je als jury zo objectief mogelijk bent. En dat je je voorkeuren zo min mogelijk laat doorspelen in de punten.

Dit is natuurlijk ook niet objectief. Wel een heel stuk positiever, dat wel.

Als mens ben je natuurlijk nooit helemaal objectief. En dat is ook niet zo erg. Maar om gewoon ongezouten jou mening als waarheid te gaan verkondigen is helemaal niet netjes. Niet netjes als jurylid en niet netjes als mens zijnde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:56

Heike schreef:
[naam] schreef:
Maar die is juist onwijs gaaf!
Ik zou als Jurylid juist genieten als zo'n dier in de ring kwam.


De bedoeling is natuurlijk dat je als jury zo objectief mogelijk bent. En dat je je voorkeuren zo min mogelijk laat doorspelen in de punten.

Dit is natuurlijk ook niet objectief. Wel een heel stuk positiever, dat wel.

Als mens ben je natuurlijk nooit helemaal objectief. En dat is ook niet zo erg. Maar om gewoon ongezouten jou mening als waarheid te gaan verkondigen is helemaal niet netjes. Niet netjes als jurylid en niet netjes als mens zijnde.
Ik ben ook geen Jury, haha, ook absoluut geen ambitie voor.
Maar vind het inderdaad gewoon niet kunnen dat iemand die jouw proef moet beoordelen met zulke uitspraken komt.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:58

CharleyT schreef:
Is er soms ook een topic met botte opmerkingen van ruiters/amazones en hun aanhang? Zet die naast elkaar, lijkt me fascinerende kost.


Lijkt me ook heel boeiend. Vroeger stond in de paard&sport achterin wat de tuchtcommissie had bepaald o.i.d. Daar heb ik me ook heel erg over verbaast. Ging ook af en toe over mensen die tekeer gingen tegen juryleden. Lijkt me dat juryleden ook heel wat te horen krijgen af en toe.

Maar dit topic gaat toevallig over wat juryleden zeggen.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:09

Ik weet niet of je al een melding hebt gedaan bij de KNHS maar ik zou het wel doen. Misschien doen ze of kunnen ze er niks mee maar voor hetzelfde geld zijn er meer meldingen over deze persoon. Met meerdere klachten kunnen ze er vast wel wat mee.

Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat zoiets gezegd wordt. Dat je als persoon een slechte dag hebt kan natuurlijk maar je zou zeker als jurylid wel professioneel moeten blijven.
Ik had (al ben ik geen jury oid) even gekeken naar je papier en gezegd dat je op punt dit en dat nog wat verbeterpuntjes had (in ieder geval gezegd wat de slechte stukken waren), waarbij ik bij een iets dieper erop in zou gaan.
Om dan maar te zeggen dat het paard niet gebouwd is voor dressuur vind ik belachelijk. Als je dat zegt moet je op zn minst kunnen vertellen waarin het het paard beperkt -O-

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 19:58

@CharleyT: begrijp ik goed dat jij jurylid bent en dat je soms nare ruiters tegenkomt? Kijk, ik begrijp heus dat mensen, zowel jury als ruiter, wel eens een slechte dag hebben en dus eens minder fatsoenlijk uit de hoek kunnen komen. Maar het punt is in mijn optiek wel van belang dat een jurylid, als vertegenwoordiger van de sportbond, wel iets zwaarder mag worden beoordeeld op zijn/haar gedrag en uitlatingen dan een ruiter/amazone. Deze persoon heeft in hierarchische zin een andere verhouding tot de te beoordelen ruiter/amazone en daarnaast volgens mij ook een voorbeeldfunctie.

Ik hoor je overigens niets inhoudelijks zeggen over de opmerkingen van de jury die richting mij werden gemaakt. Wat vind je daar dan van?

@Laraxxxemma: ik heb inderdaad melding gemaakt bij de KNHS. Zij gaan voor hoor en wederhoor en zullen dus het jurylid gaan bevragen naar haar ervaring. Ik ben daar erg benieuwd naar!

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:44

Nog een mooie die ook wel hier past qua juryleden met een 'grote brutale mond'; laatste wedstrijd is een ruiter van mijn club omwille van zijn leeftijd uitgescholden. Man in kwestie is ver in de 70, maar heeft nog steeds zijn plezier in het rijden. Voordat ie aan zijn proef (M2) begint, roept de jury hem bij zich. "Ik snap niet wat je hier komt doen, op jouw leeftijd hoor je niet meer op een paard te zitten, dan gaat dat toch niet meer fatsoenlijk" arme man heeft het toen maar nerveus weggelachen, maar dit vind ik ook absoluut niet kunnen. Ik snap dat jury's ook vaak vervelende mensen achter zich aan krijgen, maar iemand met een voorbeeldfunctie hoort zo geen opmerkingen te maken. En voor mij mogen ze eens dringend wat strenger zijn op hun juryleden.

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:49

@femskie: klopt ben jury. Inhoudelijk : ik vind de opmerking van mijn collega over je paard ongepast en overbodig en de opmerking over ''aangepast'' jureren omdat het op Texel was gewoon idioot. Je jureert de proef die je ziet! Waar die proef gereden wordt en welk paard je hebt doet niet terzake. Ook opmerkingen als : wat doe jij in deze klasse vind ik bijv. absoluut niet kunnen.
Ik ben ook benieuwd hou je ''aangepast'' beoordeelt. Zo iets als: ik vind het een 8 waard, maar het is een selectie dus geef ik een 7? Hoe doe je dat??
Ik ben simpel daarin, ga zitten en beoordeel, waar maakt me niet uit, en ras of kleur etc ook niet.

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:21

senna21 schreef:
femskie schreef:
@Senna21: ja, inderdaad helemaal waar maar dat is dus niet precies waar het mij over gaat! :) Ik vind dat je als jury absoluut niet kunt zeggen dat je op een eiland anders jureert dan aan de wal en dat heeft ze impliciet wel gezegd.


Dat is dus ook al een jarenlang bekend fenomeen. (al is het niet altijd bewezen/aantoonbaar).
Bijv. dat in Noord-Nederland minder streng wordt gejureerd dan in het zuiden.
En op een kleine wedstrijd (zoals kringwedstrijd) wordt vaak nét wat anders gejureerd dan op bijvoorbeeld een groter concours. (het heeft ook te maken met het aanbod van het niveau op een wedstrijd).
Maar ook daar zijn jury's niet consequent in... dus ach...


Minder streng in het noorden :? .
Ik zie regelmatig filmpjes van proeven. En daar staan toch echt een aantal bij, die hier niet de punten zouden krijgen. Die ze daar hebben gekregen. En nee, die komen niet uit het noorden, maar uit de rest van Nederland.

On topic. Je hebt er juryleden tussen zitten, die eigenlijk geen jury zouden mogen zijn. Niet dat ik die de laatste jaren ben tegen gekomen. Maar een jaar of 15 geleden wel eentje. En die schold me gewoon uit, iedereen kon haar aan het andere eind van het terrein horen. Wat ik op die wedstrijd deed met dat paard en ga zo maar door. Ja paard was een beetje druk, was de eerste wedstrijd weer nadat ze een veulentje had gekregen. Had dan ook geen hoge doelen gesteld voor die wedstrijd. Was tevreden als ze binnen de bordjes bleef. En dat deed ze.
Heb deze jury ook gemeld bij de KNHS.

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:28

Op de bijscholing van juryleden werd dit jaar genoemd dat er notitie zal worden gemaakt van klachten. De klachten kunnen komen van juryleden over een ruiter. Constateren van wreedheid op de wedstrijd bijvoorbeeld. Maar ook komen er klachten binnen van ruiters over juryleden. Met 1 enkele niet ernstige klacht zal niet zo snel iets gedaan worden , maar bij meerdere ernstige klachten wordt wel degelijk actie ondernomen aldus de KNHS.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:29

Ik vind het echt niet kunnen wat de jury tegen jou heeft gezegd. Dit past nergens in het beleid en staat in geen enkel boekje dat we krijgen bij de jurycursus. Ongeacht hoe jij hebt gereden (ook al was het super slecht), dit mag een jury nooit tegen iemand zeggen. Jij kan er niks mee (geen opbouwende kritiek/feedback) en zij/hij kan niet onderbouwd uitleggen waarom zij die punten aan jou heeft gegeven. Goed dat je bij de KNHS melding hebt gemaakt. Ik zou ook de vereniging die haar gevraagd heeft als jury nog melding maken. Dat je dit niet vindt kunnen dat een jury zo reageert.

OliLau
Berichten: 517
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:43

Zo heb ik ook een mooi voorbeeld: Na de wedstrijd roepen: Je paard zwaait uit, je hebt m veelste strak vast en je doet het paard onrecht aan en op je protecol 193 pnt. Dit is overigens bij een clubgenoot van me gebeurt, en ik kan je vertellen, als er iemand vriendelijk rijdt is zij het wel....

pikeurmiep
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:18

sorry hoor, maar als je niet tegen dit commentaar kunt moet je stoppen met dressuur.
het is en blijft een jurysport.
ik heb ook weleens gehad dat een jury uit de auto stapte en commentaar had op mijn manier van rijden of kleding of op mijn paard.ik schud van ja en amen en stap gewoon weg en denk oke,dit hebben we weer gehad.
ik sta er boven.moet jij ook doen.
ik zou het helemaal zot vinden als je het gaat melden bij de knhs.sorry hoor maar dat is mijn mening.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:27

pikeurmiep schreef:
sorry hoor, maar als je niet tegen dit commentaar kunt moet je stoppen met dressuur.
het is en blijft een jurysport.
ik heb ook weleens gehad dat een jury uit de auto stapte en commentaar had op mijn manier van rijden of kleding of op mijn paard.ik schud van ja en amen en stap gewoon weg en denk oke,dit hebben we weer gehad.
ik sta er boven.moet jij ook doen.
ik zou het helemaal zot vinden als je het gaat melden bij de knhs.sorry hoor maar dat is mijn mening.


Ik ben het hier niet mee eens :n zelf heb ik al in geen eeuwen meer wedstrijd gereden maar in mijn tijd als een jury gewoonweg echt onbeschoft is maakte ik een melding.

Hoe je het ook went of keert, of je het er mee eens bent of niet. Niemand verdiend het om onheus bejegent te worden!

friendly
Berichten: 8400
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:11

Omdat iemand onbeschoft is zou ze maar met wedstrijden moeten stopen? Omgekeerde wereld zeg. In geen enkele sport (en daarbuiten) is het nodig om onbeschoft te doen. Hoe je ook over de ander en/of paard denkt.