Beoordeling hanetred in de ring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 23:33

Sindskort heb ik een paard met een hanetred aan 1 achterbeen. Ik wil dit paard graag uitbrengen op wedstrijden maar nu ben ik eigenlijk benieuwd of je in de proeven beoordeeld/afgerekend wordt i.v.m. deze hanetred (welke alleen in stap zichtbaar is) ? En hoe zwaar weegt deze neurologische aandoening bij het paard in de ring als de verdere proef netjes verreden wordt ? Kan het bijv. een reden voor uitsluiting zijn of krijg je aftrek voor onregelmatigheid ?

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:39

Je wordt er niet op uitgesloten maar krijgt onvoldoendes voor je stapgedeelte (tact).
Verder word je gewoon beoordeeld op de rest van de onderdelen in draf en galop. Dat staat er los van.
Maar je krijgt onvoldoendes op de staponderdelen en op het cijfer voor stap beneden. Dat drukt de score dus al wel meteen.

Anoniem

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:43

Al je staponderdelen zullen onvoldoende zijn, dus je zult je punten van je draf en galop moeten hebben.

Dus zie je wedstrijden echt als leuk uitje en om de rest van je rijderij eens te laten beoordelen, en frustreer je niet om het competitieelement.

Laj1
Berichten: 104
Geregistreerd: 26-02-12

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:21

Ik heb in het verleden een paard gereden dat een hanetred had,maar weet helaas niet meer hoe streng hij hierop beoordeeld werd,volgens mij viel dit wel mee.
Mijn paard had dit niet heel erg en is toch nog m2 geworden en was zklaar maar ik had genoeg van zijn rot karakter.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:14

Vind het leuk dat mensen zeggen dat je voor de stap onderdelen onvoldoendes zult krijgen ... ik heb een merrie gehad met 1 hanetred wat ook duidelijk zichtbaar was.. maar ik heb nog nooit een onvoldoende voor een stap onderdeel gehad.... een jury kan niet beoordelen op de mankementen van een paard. Zoek dat maar eens op in de regelementen. Ik zou gewoon lekker starten als ik jou was. Ken dr zat met een zichtbare hanetred die Zz-licht en hoger lopen.

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:52

dushishoeve schreef:
een jury kan niet beoordelen op de mankementen van een paard.


Klopt, het interesseert een jury niks wat een paard mankeert. Een jury beoordeelt wat hij ziet. En als hij een stap ziet die niet tactmatig is dan punt hij daarnaar.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:57

dushishoeve schreef:
Vind het leuk dat mensen zeggen dat je voor de stap onderdelen onvoldoendes zult krijgen ... ik heb een merrie gehad met 1 hanetred wat ook duidelijk zichtbaar was.. maar ik heb nog nooit een onvoldoende voor een stap onderdeel gehad.... een jury kan niet beoordelen op de mankementen van een paard. Zoek dat maar eens op in de regelementen. Ik zou gewoon lekker starten als ik jou was. Ken dr zat met een zichtbare hanetred die Zz-licht en hoger lopen.

Zou wel eens willen weten welk reglement je dan bedoelt. Als een gang niet zuiver is, wordt dat gewoon beoordeeld met een lager cijfer.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:59

Nou, als dat zo is, dan mag een jury ook geen paard uitsluiten wat kreupel is, wat bloed heeft aan de mond, wat spoorplekken heeft. Lijkt mij niet dus.

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:07

Ik start al jaren met mijn merrie met hanetred. We zijn begonnen in de B en nu Z1.

De ene jury geeft heel eerlijk en neutraal een 6 en de andere geeft een 5. Ook zijn er jury's die daadwerkelijk aan het einde van de proef vragen of mijn paard kreupel is :s. Dan leg ik altijd maar heel vriendelijk uit dat dit een hanetred is.

In het Z vallen ze er wel meer over. Tegenwoordig zeg ik voor de proef als ik mij bij de jury aanmeld alvast dat mijn paard een hanetred heeft en geen pijn heeft. Laatst vond een jury dat ook erg fijn en ze vond ons een positieve combinatie.

lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:09

Premier van Aat van Essen had ook een hanentred, en die loopt internationaal Grand Prix.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:31

Ik denk ook wel dat het kan, maar of het "jury-technisch" handig is, is wat anders.
Ik omschrijf het een beetje krom, maar je snapt me wel.
Hanetred is neurologisch toch? Zou zo'n dier pijn hebben? Is dat te meten of zo?

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:46

Wij hebben mijn paard in de kliniek uitverdoofd en de hanetred bleef ongewijzigd. Dit betekent dat het niet door pijn komt.

Wel ben ik erachter dat zij met een lichter ijzer de hanetred minder toont.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:52

Kijk, dat is mooi :-)
Zou het zonder ijzer nog minder zijn? Of kan ze niet zonder ijzers?

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:55

Helaas kan ze echt niet zonder. Door een trauma van vroeger is er een scheefstand waardoor ze biljardeert. Ik heb het zonder ijzer geprobeerd, maar dat sleet zo hard dat ze op haar leven liep.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:57

Au au au, dan maar zo.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieƫrt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:58

dushishoeve schreef:
Vind het leuk dat mensen zeggen dat je voor de stap onderdelen onvoldoendes zult krijgen ... ik heb een merrie gehad met 1 hanetred wat ook duidelijk zichtbaar was.. maar ik heb nog nooit een onvoldoende voor een stap onderdeel gehad.... een jury kan niet beoordelen op de mankementen van een paard. Zoek dat maar eens op in de regelementen. Ik zou gewoon lekker starten als ik jou was. Ken dr zat met een zichtbare hanetred die Zz-licht en hoger lopen.


Dat dus. Ken er eentje die is met hanetred en al voor een bedrag van 5 cijfers naar Amerika verkocht.
Ja de staponderdelen waren minder, maar voor de rest. Het kan gewoon hoor.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:09

Tuhan schreef:
Ik start al jaren met mijn merrie met hanetred. We zijn begonnen in de B en nu Z1.

De ene jury geeft heel eerlijk en neutraal een 6 en de andere geeft een 5. Ook zijn er jury's die daadwerkelijk aan het einde van de proef vragen of mijn paard kreupel is :s. Dan leg ik altijd maar heel vriendelijk uit dat dit een hanetred is.

In het Z vallen ze er wel meer over. Tegenwoordig zeg ik voor de proef als ik mij bij de jury aanmeld alvast dat mijn paard een hanetred heeft en geen pijn heeft. Laatst vond een jury dat ook erg fijn en ze vond ons een positieve combinatie.


Maar even.....waarom is een 6 "eerlijk en neutraal" en een 5 niet? Als de stap niet goed is - en een stap met hanetred is simpelwel niet zuiver - dan is de stap gewoon niet goed en krijg je lagere punten. In de lagere klasses zal je dan nog wel jury's tegenkomen die daar niet heel zwaar aan tillen, maar zeker als je richting het Z gaat, is het logisch dat jury's er meer over vallen.

Niet dat dat erg is, je moet gewoon zorgen dat je je punten scoort op andere onderdelen. Die van mij vind de keertwendingen lastig, maar heeft een sterke galop, dus dan weet ik dat ik onvoldoendes op een keertwendingen moet wegpoetsen met 7/8en op m'n galop. Maar dat maakt m'n onvoldoende op de keertwending niet minder eerlijk, toch?

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:11

Ben ik met je eens.

Alleen sommige jury's geven aan (heb het eens gevraagd) dat ik als amazone er niks aan kan doen dat mijn paard zo stapt. Als de uitvoering van de oefening goed is uitgevoerd dan geven ze een 6.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:18

Maakt toch ook niets uit of je er iets aan kan doen of niet? De stap is niet zuiver, en dat moet de jury beoordelen.

listiglistje

Berichten: 14404
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:25

Gewoon starten, is alleen maar de stap! Als je de rest goed rijdt is er niks aan de hand :)

Mijn paard heeft geen hanentred, maar wel enorme krampbenen door wobbler/ataxie,
dus die trekt ook wel eens wat hoger op of heeft een pas een slag in het wiel :7
We rijden succesvol ZZ-L, afgelopen weekend debuut gewonnen van de 16 deelnemers + ZZ-L+3 in een weekend!
Ik zou mij er dus niet druk over maken ;)

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 12:13

Dank jullie wel allemaal. Het is idd een neurologisch probleem. Paard heeft er geen controle over. Het is een verkeerd signaal wat door de hersenen wordt afgegeven.
Eigenlijk zou zo'n paard ook met dispensatie moeten mogen rijden :-) Net als ruiters met een beperking die met een classificatiepas rijden. Daar wordt ook voor rekening mee gehouden dankzij deze regeling terwijl ze dat eigenlijk niet zijn (ik spreek uit ervaring ;-) )

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:13

Dispensatie voor paarden? Alsjeblieft niet! Dan is het wachten op de dispensaties voor de fjorden die niet zo goed kunnen strekken, de friezen die minder galopperen, "maar ze doen allemaal ze doen allemaal zo hun best". Weet je, als je paard een beperking heeft waardoor je de proeven niet doorkomt, moet je lekker thuis blijven rijden en niet op wedstrijd gaan. Dit klinkt misschien hard, maar dat gezever van mensen altijd dat jury's maar rekening moeten houden met de beperkingen van hun paarden. Een jury moet beoordelen wat ze zien, eerlijker dan dat kan het niet worden.

Iemand die beter gebouwd is om sneller te zwemmen wordt makkelijker eerste in een zwemwedstrijd, een paard dat beter gebouwd is voor de dressuur, wordt makkelijker eerste bij dressuurwedstrijden.

Edit: Ik zie dat het er wat gefrustreerd staat nu :') , dat was niet helemaal de bedoeling. Ik heb vanmorgen iets teveel "het is niet eerlukh" topics gelezen denk ik.

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:07

mylittlejoy schreef:
Dit klinkt misschien hard, maar dat gezever van mensen altijd dat jury's maar rekening moeten houden met de beperkingen van hun paarden. Een jury moet beoordelen wat ze zien, eerlijker dan dat kan het niet worden.

Iemand die beter gebouwd is om sneller te zwemmen wordt makkelijker eerste in een zwemwedstrijd, een paard dat beter gebouwd is voor de dressuur, wordt makkelijker eerste bij dressuurwedstrijden.


Ik geef je helemaal gelijk hoor. Ik heb een keer hele lage punten gegeven aan een combinatie in het Z1 en dat was echt heel dramatisch. Maar dat was heel erg oneerlijk want hij had OCD en was veel ziek geweest dus ja ze was al heel trots dat hij dit alweer kon en dan werden ze zo afgezeken.....

Eeh ja, maar wat heb ik ermee te maken wat dat dier mankeert? Helemaal niets. Ik constateer dat het niet zo is als gewenst in de Z1 en dus kon ik weinig punten kwijt. Er is geen punt onderaan voor zieligheid of schattigheid of hijdoetzozijnbest-heid.

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:11

Ik verwacht nooit hoge punten voor mijn stap.

Ik weet dat ik de gang niet kan verbeteren.
Mijn persoonlijke doelstellingen ga ik daar ook niet in zoeken.
Ik ga me nu bezighouden met zo secuur mogelijk rijden, want daar haal je ook je punten mee.

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 18:05

mylittlejoy schreef:
Dispensatie voor paarden? Alsjeblieft niet! Dan is het wachten op de dispensaties voor de fjorden die niet zo goed kunnen strekken, de friezen die minder galopperen, "maar ze doen allemaal ze doen allemaal zo hun best". Weet je, als je paard een beperking heeft waardoor je de proeven niet doorkomt, moet je lekker thuis blijven rijden en niet op wedstrijd gaan. Dit klinkt misschien hard, maar dat gezever van mensen altijd dat jury's maar rekening moeten houden met de beperkingen van hun paarden. Een jury moet beoordelen wat ze zien, eerlijker dan dat kan het niet worden.

Iemand die beter gebouwd is om sneller te zwemmen wordt makkelijker eerste in een zwemwedstrijd, een paard dat beter gebouwd is voor de dressuur, wordt makkelijker eerste bij dressuurwedstrijden.

Edit: Ik zie dat het er wat gefrustreerd staat nu :') , dat was niet helemaal de bedoeling. Ik heb vanmorgen iets teveel "het is niet eerlukh" topics gelezen denk ik.


Woehahaha ! Het was ook als GEINTJE bedoeld :D :D :D :P. Voor ruiters is het trouwens een bloedserieuze zaak, die classificatiepas. Er zijn voorbeelden te over waarbij ruiters een "ontheffing" krijgen waardoor ze bij de regulieren mee kunnen rijden en hetzelfde worden beoordeeld, ondanks hun beperking.