Aan alle KNHS juryleden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Aan alle KNHS juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 08:19


ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:29


Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Aan alle KNHS juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:39

De KNHS doet haar best om de juryleden op te leiden en bij te scholen, zodat ze weten dat dit niet oké is :) Van een goed opgeleid jurylid krijg je voor zoiets nooit een hoge score.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Aan alle KNHS juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:56

Dit was de inrijring toch? Dan gaat de jury daar niets van vinden. Ringmeester zou daar wel iets van moeten vinden.

Overigens zie ik genoeg gevallen waar de jury punten geeft voor het show-effect, en niet voor correcte geredenheid. Maar voor wat je hier ziet op de foto's, kunnen ze geen punten geven zonder dat de hele wereld erover valt... Alleen zie je dít dus niet terug in de ring zelf... Wel nog steeds teveel druk op de teugels, achterover hellende ruiters, voorbeenzwaaiers zonder het achterbeen eronder, weggedrukte ruggen, en 'aanleuning' over de derde/ vierde nekwervel.... Zolang de jury dáár nog punten voor toekent, zullen dit soort foto's in de inrij ring blijven bestaan ben ik bang. Biomechanica van het paard wordt natuurlijk compleet geruïneerd door deze extreme voorbeelden, maar heeft ook geen baat bij wat ik vaak IN de ring zie... Zonde!

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Re: Aan alle KNHS juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:58

Ja klopt, op deze foto's worden de paarden 'getraind'. Brrr....

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:05

Femm_k schreef:
Ja klopt, op deze foto's worden de paarden 'getraind'. Brrr....


Inderdaad, brrrr ;)

De voorkeur voor hete paarden - die voor een recreant bijna niet te rijden waren meer - en de steeds 'vreemder' wordende rijstijl waren voor mij tien jaar geleden reden om uit de dressuurwereld te stappen. De hete paarden had ik kunnen omzeilen natuurlijk, door geen kwpn dressuurgefokte te kopen, maar de voorkeur van de jury niet helaas...

Ik zie goede voorbeelden waar ik achter kan staan overigens ook hoor, maar dit soort foto's bevestigen voor mij mijn keuze helaas... (en nee, ik zeg niet dat dit niet in andere takken van de sport voorkomt!) Erger is misschien nog dat dit een open training was, en er dus veel (jonge) mensen waren, die nu denken dat dit best ok is, als het op het hoogste niveau gebeurt :(

johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 09:23

ikke schreef:
johanna29 schreef:
Beste juryleden, wat moet ik als beginnend wedstrijdruiter hier van vinden...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

In welke context wil je hier iets van vinden?



Ik dacht dat de KNHS stond voor "happy athlete" Ik vind hier weinig happy meer aan. Wat vind jij hier van...

johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 09:24

Eline91 schreef:
De KNHS doet haar best om de juryleden op te leiden en bij te scholen, zodat ze weten dat dit niet oké is :) Van een goed opgeleid jurylid krijg je voor zoiets nooit een hoge score.



Waarom worden deze ruiters dan niet geschorst of op zijn minst aangesproken op hun gedrag

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:25

Lijkt me een vraag gericht aan FEI juryleden eigenlijk.

johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 09:27

0000 schreef:
Lijkt me een vraag gericht aan FEI juryleden eigenlijk.



Waar kan ik deze vraag aan hen stellen??

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:29

johanna29 schreef:
Ik dacht dat de KNHS stond voor "happy athlete" Ik vind hier weinig happy meer aan. Wat vind jij hier van...


Dat dus inderdaad... Als iemand mijn kin op mijn borst vasttrekt met een dubbele laag ijzer in mijn mond, ben ik zelf in ieder geval niet meer happy. sterker nog: ik zou denk ik veranderen in een razende stier en iedereen in mijn pad vermorzelen... Ze pikken zoveel vaak he, de paarden...

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:32

Als ik de foto's zo zie ... is dit geen KNHS wedstrijd. ..dus de KNHS kan met deze ruiters helemaal niks.

Wat je hier als beginnende wedstrijdruiter van moet vinden... tja.. dat mag je zelf weten.
Als je zo je B proef rijdt krijg je als het goed is geen punten en een opmerking van de jury en als je het te bont maakt wordt je uitgesloten.

Wat als beginnende wedstrijdruiter verstandig is... is om gewoon lekker te gaan rijden.. en zorgen dat je jezelf steeds in de spiegel aan kan kijken.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 15-07-16 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:34

johanna29 schreef:
0000 schreef:
Lijkt me een vraag gericht aan FEI juryleden eigenlijk.



Waar kan ik deze vraag aan hen stellen??


Via de FEI, denk ik. Maar dit is echt niet iets waar een KNHS jury invloed op heeft. In mijn beleving word er echt wel veel beroerd gereden op wedstrijden hoor, maar ergens slecht in zijn is nog altijd niet strafbaar. In gevallen waarin wel bewust zeer grof word gereden, word daar (zolang dit in het zicht is tenminste) toch wel op ingegrepen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:35

Het is inderdaad geen KNHS wedstrijd, en de KNHS kan er inderdaad niets mee nee. Het is zelfs niet in Nederland. Maar ik denk dat TS meer doelt op hoe juryleden dit in het algemeen kunnen accepteren. In dit geval dus een open training, en ook geen wedstrijd...
Maar het is niet verkeerd om vraag eens te stellen richting juryleden, in plaats van alleen richting andere ruiters :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:36

johanna29 schreef:
0000 schreef:
Lijkt me een vraag gericht aan FEI juryleden eigenlijk.



Waar kan ik deze vraag aan hen stellen??



bij de KNHS in Ermelo

FEI

Fédération Equestre Internationale

HM King Hussein I Building
Chemin de la Joliette 8
1006 Lausanne
Switzerland

t +41 21 310 47 47
f +41 21 310 47 60

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:43

Skippy01 schreef:
Het is inderdaad geen KNHS wedstrijd, en de KNHS kan er inderdaad niets mee nee. Het is zelfs niet in Nederland. Maar ik denk dat TS meer doelt op hoe juryleden dit in het algemeen kunnen accepteren. In dit geval dus een open training, en ook geen wedstrijd...
Maar het is niet verkeerd om vraag eens te stellen richting juryleden, in plaats van alleen richting andere ruiters :)


Maar wat kan je als jurylid met hoe ruiters in de training rijden dan? Niets toch? Je kan en mag enkel beoordelen hoe de proef gaat. Dit is een situatie voor een steward maar dat systeem kennen we op basis wedstrijden niet.
Excessen bij het losrijden, daarbij mag je gewoon ingrijpen en dat gebeurt ook heus. Maar de grens tussen grof en gewoon slecht rijden is best lastig. Als je degene die zijn paard teveel in de mond zit aanspreekt, dan ook degene die zo beroerd zit dat paard er duidelijk hinder van heeft? De ponyruiter die het zadel bijna in de nek heeft liggen wat pony in beweging beperkt? De amazone zie jij toch echt wat te zwaar vind? Etc etc.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Aan alle KNHS juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:51

Belachelijk.

Maar mensen. Hier om moet je niet stoppen met de dressuur hoor. Want dit is geen dressuur.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:53

0000 schreef:
Skippy01 schreef:
Het is inderdaad geen KNHS wedstrijd, en de KNHS kan er inderdaad niets mee nee. Het is zelfs niet in Nederland. Maar ik denk dat TS meer doelt op hoe juryleden dit in het algemeen kunnen accepteren. In dit geval dus een open training, en ook geen wedstrijd...
Maar het is niet verkeerd om vraag eens te stellen richting juryleden, in plaats van alleen richting andere ruiters :)


Maar wat kan je als jurylid met hoe ruiters in de training rijden dan? Niets toch? Je kan en mag enkel beoordelen hoe de proef gaat. Dit is een situatie voor een steward maar dat systeem kennen we op basis wedstrijden niet.
Excessen bij het losrijden, daarbij mag je gewoon ingrijpen en dat gebeurt ook heus. Maar de grens tussen grof en gewoon slecht rijden is best lastig. Als je degene die zijn paard teveel in de mond zit aanspreekt, dan ook degene die zo beroerd zit dat paard er duidelijk hinder van heeft? De ponyruiter die het zadel bijna in de nek heeft liggen wat pony in beweging beperkt? De amazone zie jij toch echt wat te zwaar vind? Etc etc.


Dit was een open training op het wedstrijdterrein al, ik gok de dag voorafgaand aan de daadwerkelijke wedstrijden.
Je kunt niets met hoe er thuis getraind wordt, en ook bar weinig met wat hier gebeurt op een open training. Blijft lastig, maar ik denk dat het niet gek is om de vraag bij de juryleden neer te leggen: wat zien zij - zonder op de individuele ruiter in te gaan - en hoe willen zij bijdragen aan een oplossing voor dit probleem van de sport? Ruiters trainen - op een verkeerde manier - voor een plaatje dat de jury wil zien en door velen om die reden correct geacht wordt. Ongeacht of dat biomechanisch en fysiologisch correct is. Niet gek toch, om dan vragen neer te leggen bij degenen die bepaald hebben wie er in die topklasse terecht gekomen is? ;)
En ja, ik vind dat je op hinder aangesproken mag worden door een jury: als er in de regels staat dat je mag lichtrijden of doorzitten zolang je het paard niet hindert, dan mag je iemand toch ook aanspreken op andere paard-hindering uit hoofde van je functie als jurylid? Sterker nog, ik denk dat dat soort dingen je verantwoordelijkheid zijn, of zouden moeten zijn...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:55


0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:59

Maar betekent dat dan dat iedereen die gewoon 0,0 talent heeft, gevoel en timing mist en gewoon nooit een echt goede ruiter zal worden (zeg maar diegene die zo af en toe eens een keer een puntje rijden maar het L nooit uitkomen) dan maar gewoon allemaal niet meer mee mogen doen?
Ik snap heel goed de redenatie hoor, gevoelsmatig ben ik het er mee eens. Alleen praktisch vind ik dan weer niet dat je mensen zomaar iets mag gaan ontzeggen omdat ze er niet goed genoeg in zijn omdat ik die grens heel eng vind.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:03

0000 schreef:
Maar betekent dat dan dat iedereen die gewoon 0,0 talent heeft, gevoel en timing mist en gewoon nooit een echt goede ruiter zal worden (zeg maar diegene die zo af en toe eens een keer een puntje rijden maar het L nooit uitkomen) dan maar gewoon allemaal niet meer mee mogen doen?
Ik snap heel goed de redenatie hoor, gevoelsmatig ben ik het er mee eens. Alleen praktisch vind ik dan weer niet dat je mensen zomaar iets mag gaan ontzeggen omdat ze er niet goed genoeg in zijn omdat ik die grens heel eng vind.


Nee, ik vind alleen wel dat scholing belangrijk is, en dat mensen niet in de waan van talent gelaten hoeven te worden. kritisch naar jezelf kijken is belangrijk. Doe ik elke dag, of probeer ik in elk geval elke dag. Word ik niet elke dag blij van. Maar van altijd blij zijn, leer je niks, en blijf je hangen in onkunde. Als je hard eraan werkt, en talent mist, zul je op zijn minst BETER worden dan je was...

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:08

Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat is echter denk ik voornamelijk een taak voor de ruiter zelf, de instructie en de directe omgeving. Natuurlijk kan je daar als jurylid een bijdrage aan leveren door correct commentaar te geven waar een ruiter op een motiverende manier mee aan de slag kan. Maar niet door mensen die gewoon hun stinkende best doen op het losrijterrein van hun paard af te halen, dat gaat voor mij echt wel te ver en ik krijg het gevoel dat dat voor sommigen hier wel een mogelijkheid zou zijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Aan alle KNHS juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:11

@0000, er echt van aftrekken mag als een paard kreupel is, zichtbaar pijn heeft of bloed laat zien. Dat staat in de reglementen, toch? Kreupel en bloed is heel helder. Zichtbaar pijn niet zo - zeker als je er een hebt die stoïcijns doorgaat... Blijft heel lastig.

Maar de jury mag zeker wel commentaar leveren - en al helemaal op het protocol - dat je je paard hindert en kritisch naar bepaalde zaken moet kijken. Aan de ruiter dan de keuze of de huidige instructeur wel voldoet (goed voorbeeld doet goed volgen natuurlijk), of je wel het juiste paard hebt voor jouw kunnen, etc.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:15

0000 schreef:
Maar betekent dat dan dat iedereen die gewoon 0,0 talent heeft, gevoel en timing mist en gewoon nooit een echt goede ruiter zal worden (zeg maar diegene die zo af en toe eens een keer een puntje rijden maar het L nooit uitkomen) dan maar gewoon allemaal niet meer mee mogen doen?
Ik snap heel goed de redenatie hoor, gevoelsmatig ben ik het er mee eens. Alleen praktisch vind ik dan weer niet dat je mensen zomaar iets mag gaan ontzeggen omdat ze er niet goed genoeg in zijn omdat ik die grens heel eng vind.

Ach, ik durf de uitspraak wel aan dat zeker 80% van die ruiters zeer geholpen zou zijn met ECHT GOEDE instructie.

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:23

Skippy01 schreef:
@0000, er echt van aftrekken mag als een paard kreupel is, zichtbaar pijn heeft of bloed laat zien. Dat staat in de reglementen, toch? Kreupel en bloed is heel helder. Zichtbaar pijn niet zo - zeker als je er een hebt die stoïcijns doorgaat... Blijft heel lastig.

Maar de jury mag zeker wel commentaar leveren - en al helemaal op het protocol - dat je je paard hindert en kritisch naar bepaalde zaken moet kijken. Aan de ruiter dan de keuze of de huidige instructeur wel voldoet (goed voorbeeld doet goed volgen natuurlijk), of je wel het juiste paard hebt voor jouw kunnen, etc.


Pijn geloof ik niet dat erin staat eigenlijk maar zou ik na moeten zoeken. Kreupel is zeer moeilijk omdat men niet als dierenarts mag oordelen. Echter komt dat dan uiteraard op de protocollen zeer duidelijk naar voren. Bloed is gelukkig een duidelijk punt.
Het commentaar leveren gebeurt uiteraard ook en ik weet gelukkig dat er zeker juryleden zijn die daar voldoende precies en kritisch in zijn. Maar het punt van dit topic gaat juist over het trainen en losrijden en daarin meer ingrijpen. Daarover zijn vaker topics langsgekomen en het valt mij op dat er altijd heel fel op ingesprongen word dat er strenger gecontroleerd moet worden etc etc. Maar vaak word daarbij de realiteit imo wat uit het oog verloren omdat de wereld niet alleen uit vriendelijke en onvriendelijke ruiters bestaat. Hoewel ik erg voor op een nette en correcte manier paardrijden ben, ben ik er ook voor om enige vrijheid te behouden in de keuze om wel of niet wedstrijden te rijden. Ook voor de mensen die misschien daar op basis van talent niet echt thuis horen, of ik daar zelf nou graag naar kijk of niet, de keuzevrijheid vind ik wel belangrijk.