Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Eileen_ schreef:Wat ik heel belangrijk vindt is dat de instructeur naast kennis en kunde van de rijkunst, ook net zo goed kennis en kunde van het grondwerk en paardengedrag heeft. Met grondwerk bedoel ik niet longeren/ vrijdheidsdressuur/ clickeren maar echt (pressure release) grondwerk waar het paard beter van wordt. Paardenpsychologie eigenlijk.
Ik vind het dan ook belangrijk dat de rijkunst hierop is gebaseerd. (Paard vindt brug eng -> druk blijven geven totdat hij vooruit denkt en dan direct release etc. Ipv er overheen slaan of ze lokken met snoepjes).
Verder vind ik mensenkennis voor mijzelf niet mega belangrijk, een klein beetje maar. Het moet niet zo zijn dat de instructeur me af blaft natuurlijk, maar ik kan er wel tegen als het soms bijvoorbeeld wat bot overkomt oid. Echter is dit wel heel belangrijk als je verschillende mensen wil les geven. Angstige mensen, onzekere mensen, beginners etc moet je toch goed kunnen lezen en jezelf daar op aan passen.
Maar vooral dus kennis en kunde van het grondwerk En dat is ontzettend lastig te vinden!
Roodvos schreef:Voor mij is het noodzakelijk dat een instructeur (m/v) niet alleen verteld wat ik moet doen en op welk moment, maar ook vooral waarom ik dat moet doen.
Ik kom bij een instructeur om te leren en om beter te worden, en sta dan ook open voor een andere aanpak dan wat mijn gevoel of eerder opgedane kennis mij ingeeft. Maar dan moet er wel een goed verhaal bij zijn. Waarom moet ik juist dat doen om mijn paard/mijzelf beter te maken.
Ik ben bij wijze van spreken bereid om achterstevoren en ondersteboven op mijn paard te gaan zitten, als de instructeur daar een goed verhaal bij heeft.