Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welke opleiding tot instructeur?

 
Profiel   

Dag lieve bokkers,

Ik sta al een aantal jaren met het ene been in de rijsport en de andere in de drafsport. Zelf ben ik in de drafsport actief geweest als amatrice en drafjockey en heb ik naast mijn eigen koerspaarden veel dravers getraind op een entrainement.
Omdat ik een dressuur geschoolde basis heb, en nog altijd dressuur lessen volg, ben ik ook veel dravers gaan omscholen en heb ze ook onder het zadel getraind.

Nu krijg ik steeds vaker verzoeken om les te gaan geven en trainingen te verzorgen aan mensen die vastlopen met hun draver, in de meeste gevallen dravers die nog groen zijn onder het zadel en waarbij de training vastloopt op communicatie en onkunde van onervaren eigenaren. De 'klanten' die ik inmiddels heb gehad zijn erg tevreden en door hun mond op mond reclame krijg ik ook steeds meer potentiële klanten.

Ik wil mij hier graag in doorontwikkelen en als professional willen aanbieden, ik zal dus een instructeurs opleiding moeten gaan volgen, maar welke?

De ORUN valt waarschijnlijk al af aangezien ik geen KNHS lid ben en mijn paard door een oude blessure niet mag springen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 17:45 



 
Profiel   

Je kan bij sommige locaties een paard huren, misschien is dat een optie. Knhs/orun is alleen dresuur incl springen, er is geen opleiding zonder. Je hebt nog ncsah die erkend is, maar ook daar moet je springen. Probleem is dat het veiligheidscertificaat orun verplicht stelt op aangesloten bedrijven, dus dan kan je niet buiten de orun langs..
Omweg is aansluiten en trainingen volgen bij centered riding, als je daar een diploma hebt kan je je verzekeren als instructeur, erkend door equin risk. Maar dus niet door het veiligheidscertificaat/orun/knhs/fnrs haha.. oftewel.. als je niet kan springen kan je geen instructeur worden haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 17:52 



 
Profiel   

centered riding

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 17:56 



 
Profiel   

Centered Riding is absoluut waardevol, maar zie ik zeker niet als een volwaardige instructeursopleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 18:00 



 
Profiel   

Ik kan wel springen, maar ik ga daar geen les in geven omdat het niet relevant is voor mijn doelgroep :Y)

En orun aspirant instructeur,is dat afdoende om les te geven?
Zag dat de Freestyle Academie ook een basis instructeursopleiding verzorgt, maar mag ik ook rijlessen verzorgen als grondwerk instructeur verzekerings technisch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 18:01 



 
Profiel   

Ik denk dat je goed moet bedenken wat je wil leren en wat je verdere doel nog is. Er is ondertussen best wel wat ook naast de orun, maar er zit veel verschil in. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 18:03 



 
Profiel   

Odetje92 schreef
Ik kan wel springen, maar ik ga daar geen les in geven omdat het niet relevant is voor mijn doelgroep :Y)

En orun aspirant instructeur,is dat afdoende om les te geven?
Zag dat de Freestyle Academie ook een basis instructeursopleiding verzorgt, maar mag ik ook rijlessen verzorgen als grondwerk instructeur verzekerings technisch?


Bij aspirant ben je weer verplicht binnen 3 jaar een vervolg opleiding te volgen.
Is het niet een optie om contact op te nemen met bedrijven waar je voor de orun ook paarden kan lenen? Misschien zou je die kunnen gebruiken voor alleen het springen, of anders voor de hele opleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 18:05 



 
Profiel   

TurdusMerula schreef
Ik denk dat je goed moet bedenken wat je wil leren en wat je verdere doel nog is. Er is ondertussen best wel wat ook naast de orun, maar er zit veel verschil in. :)


Ik zou graag meer willen leren over didactiek, maar verder is het vooral een papiertje kunnen aantonen.
In de basis ben ik een goede vriendelijke ruiter die duidelijk is en zichzelf kritisch doorontwikkeld olv mijn eigen instructeur. Verder ben ik in het dagelijks leven leidinggevende, dus daarin heb ik ook al skills


Laatst bijgewerkt door Odetje92 op 10-09-18 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 18:07 



 

Bij veel pensionstallen mogen mensen wel hun eigen instructeur meenemen, maar die mag dan alleen op het terrein lesgeven als ze een Orun papiertje hebben omdat dat te maken zou hebben met de verzekering (wat dan over het algemeen niet klopt, maar je hebt er als klant niets tegenin te brengen als een stalhouder zijn poot stijf houdt).
Ik heb niets met de Orun, maar dat zou voor mij wel een belangrijke reden zijn om toch eerst dat papiertje te halen en daarna pas te kijken naar andere opleidingen die ik persoonlijk boeiender vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 18:08 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
Bij veel pensionstallen mogen mensen wel hun eigen instructeur meenemen, maar die mag dan alleen op het terrein lesgeven als ze een Orun papiertje hebben omdat dat te maken zou hebben met de verzekering (wat dan over het algemeen niet klopt, maar je hebt er als klant niets tegenin te brengen als een stalhouder zijn poot stijf houdt).
Ik heb niets met de Orun, maar dat zou voor mij wel een belangrijke reden zijn om toch eerst dat papiertje te halen en daarna pas te kijken naar andere opleidingen die ik persoonlijk boeiender vind.


Bij equinrisk kun je je als instructeur verzekeren, en niet alleen met orun, zij erkennen ook oa FSA

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 18:11 



 
Profiel   

TurdusMerula schreef
Centered Riding is absoluut waardevol, maar zie ik zeker niet als een volwaardige instructeursopleiding.



nee als volledig niet, maar t geeft wel een erg goede start en een mooie blik op de rijderij.
En dat binnen een paar dagen.

En dat ontbreekt er in mijn ogen volledig aan bij alle Knhs gerelateerde opleiding.
Daarnaast is het verzekeringstechnisch ook interessant


Voest is leuk en interresant, maar als je begint met mensen die op het paard zitten. zou ik daarmee starten, en daarna verder gaan met allerlei zaken naast het paard( en zeg niet dat ik dit niet als waardevol zie. want dat vind ik wel.

Schiet me net te binnen, Monya https://www.gelukkigeruiteracademie.nl/ geeft ook allerlei jaartrainingen en opleidingen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 18:14 



 
Profiel   

Dat deel springen is toch geen ramp.
Bij elke opleiding kom je dingen tegen die je nooit meer gebruikt.
Als je dressuur goed les kan geven en je hebt een beetje kijk en gevoel met springen kom je de orun wel door hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 18:14 



 
Profiel   

Ook bij freestyle emiel voest opleiding en de aspirant van de knhs moet je springen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 18:15 



 
Profiel   

daantjuhhh schreef
Dat deel springen is toch geen ramp.
Bij elke opleiding kom je dingen tegen die je nooit meer gebruikt.
Als je dressuur goed les kan geven en je hebt een beetje kijk en gevoel met springen kom je de orun wel door hoor.


Ik vind het op zich geen slechte zaak alleen ik heb bijv een ongeluk gehad waardoor ik nu pararuiter ben met minder kracht en coordinatie in mn benen. Springen is voor mij daarom niet te doen, ookal is het maar een parcours van 70 cm. En tegenwoordig kan ik dus geen instructeur worden omdat ik niet kan springen en er met geen mogelijkheid vrijstelling gegeven wordt.
Ik ga dus zelf wel voor de centered riding, omdat ik me daar iig wel mee kan verzekeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 18:17 



 

Odetje92 schreef
xyzutu2 schreef
Bij veel pensionstallen mogen mensen wel hun eigen instructeur meenemen, maar die mag dan alleen op het terrein lesgeven als ze een Orun papiertje hebben omdat dat te maken zou hebben met de verzekering (wat dan over het algemeen niet klopt, maar je hebt er als klant niets tegenin te brengen als een stalhouder zijn poot stijf houdt).
Ik heb niets met de Orun, maar dat zou voor mij wel een belangrijke reden zijn om toch eerst dat papiertje te halen en daarna pas te kijken naar andere opleidingen die ik persoonlijk boeiender vind.


Bij equinrisk kun je je als instructeur verzekeren, en niet alleen met orun, zij erkennen ook oa FSA


In praktijk is dat voor een deel van de stallen niet genoeg. Op pensionstallen waar ik regelmatig kom stelt de stalhouder echt het ORUN papiertje verplicht, je kunt met alle verzekeringspapieren zwaaien die je maar kunt vinden, maar alleen ORUN wordt geaccepteerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 21:31 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Odetje92 schreef
Ik kan wel springen, maar ik ga daar geen les in geven omdat het niet relevant is voor mijn doelgroep :Y)

En orun aspirant instructeur,is dat afdoende om les te geven?
Zag dat de Freestyle Academie ook een basis instructeursopleiding verzorgt, maar mag ik ook rijlessen verzorgen als grondwerk instructeur verzekerings technisch?


Bij aspirant ben je weer verplicht binnen 3 jaar een vervolg opleiding te volgen.
Is het niet een optie om contact op te nemen met bedrijven waar je voor de orun ook paarden kan lenen? Misschien zou je die kunnen gebruiken voor alleen het springen, of anders voor de hele opleiding.


Die regel is komen te vervallen met de nieuwe orun

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 21:43 



 
Profiel   

Je kunt eens kijken Akasha Rijkunst van Anne Muller. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 23:24 



 
Profiel   

De NCSAH is een fijne opleiding

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 23:43 



 
Profiel   

Ik volg nu zelf de opleiding van de MRB, ben er tot nu toe erg tevreden mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 00:16 



 
Profiel   

SuperZodiaX schreef
Ook bij freestyle emiel voest opleiding en de aspirant van de knhs moet je springen...


Ik heb afgelopen jaar examen gedaan in niveau 3 bij de FSA van Emiel Voest.
We hebben 2 springlessen gehad, maar hoefden er geen examen in af te leggen.

Tevens ben je dan niveau 3 Orun/KNHS gediplomeerd (sinds kort namelijk samen gegaan)

Nadeel is wel dat je niveau 1 moet afleggen voor je niveau 3 mag doen.
En afhankelijk van je eigen rijniveau moet je eerst niveau 2 doen voor je naar 3 mag.
(Voordeel: je hoeft geen stage te lopen)

Ik hoefde niveau 2 niet want reed al minimaal L2 met winst op wedstrijd. (Dat is dus ook de eis)

Daarnaast zijn er diverse soorten opleidingen binnen de KNHS naast de reguliere allround oa trec / voltige / FPG.

Ook zijn er sinds kort meerdere opleidingen die erkend worden door de ORUN / KNHS

Dus even goed onderzoek doen :-)
Dan vind je wellicht een Orun opleiding die beter bij je past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 08:45 



 
Profiel   

Ik heb beslist maar initiator in België te gaan doen, als grensbewoner wel zo makkelijk dat het kan. Wij moeten namelijk niet tonen dat we kunnen rijden wel tonen dat we kunnen lesgeven en de juiste kennis hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 10:20 



 
Profiel   

Seltje schreef
Ik heb beslist maar initiator in België te gaan doen, als grensbewoner wel zo makkelijk dat het kan. Wij moeten namelijk niet tonen dat we kunnen rijden wel tonen dat we kunnen lesgeven en de juiste kennis hebben.


Helaas voor mij geen optie, ik woon in het noordwesten van Nederland en wil graag ook een in Nederland erkend certificaat
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 15:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen