Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

 
Profiel   

Jouw instructeur hoort dat te zien en erop te reageren. Sowieso is positief commentaar heel behulpzaam.
Er zijn verschillende manieren om iets, bijvoorbeeld paardrijden, te leren.
Sommige mensen leren het beste door te zien - voordoen dus. andere juist door uitleg - goed vertellen/uitleggen, weer andere door - gestuurd door 'goed zo' - het zelf te ervaren, te voelen. Soms zelfs met de handen van de instructeur/trice als hulp. Weer anderen kunnen beter thuis plaatjes en tekst bekijken en het dan uitproberen.
Voor veel mensen werkt een combinatie van technieken het best en het hangt van de persoon af welke combi.

Verder willen veel instructeurs te veel tegelijk. Ik zag eens een beginneling en die moest: handen laag; hielen omlaag, tenen naar binnen; hoofd omhoog; drijven; contact houden met de mond, en dat allemaal ongeveer achter elkaar. 't arme kind viel bijna van haar pony.

En sluit af, net als bij een paard, met iets dat goed lukt, zodat je een prettig gevoel aan de les overhoudt.

Verder let een goede instructeur natuurlijk op de conditie en signalen van je paard, en ook of alles wel in orde is met het tuig (ligging zadel, bit etc) en of de omgeving waarin je rijdt veilig is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-19 09:48 



 
Profiel   

Ik heb dat eerder ook wel gehad, maar bij mijn huidige instructrice helemaal niet meer.

Zij doseert de aanwijzingen dusdanig en werkt aan kleine stapjes per keer, waardoor ik het kan blijven volgen en uitvoeren.
Wat ook heel erg helpt bij mij is dat zij niet zegt wat ik niet goed doe, maar juist zegt hoe ik iets wel moet doen.

Het resultaat is dat mijn pony de beste leermeester is, samen met haar. Wanneer ik het goed doe, voel ik mijn pony ten goede veranderen in zijn manier van lopen. Zij bevestigt ondertussen vanaf de grond wat er gebeurt, zodat ik mijn gevoel kan koppelen aan hoe de pony goed gaat bewegen.

Ik heb dit gevoel voor ik bij deze instructrice les nog niet zo duidelijk ervaren als nu.
Het maakt dat ik weer met meer plezier dressuurmatig aan het rijden ben dan ik een tijdlang heb gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-19 10:01 



 
Profiel   

Ik zie eigenlijk heel veel mensen die het bij de instructeur neer leggen, maar daar ben ik het (in mijn geval) niet mee eens. Mijn instructeur wil niet te veel, ík wil te veel. Kleine stapjes, ho maar. Ik verwacht meteen als Anky door de bak te gaan :')

Volkomen onzin natuurlijk, en dat is dan wel weer iets waar mijn instructeur mij op wijst. Ik ben ook een enorme denker en dat bevordert de boel niet. Dus bij nieuwe dingen kan ik het echt tot in de eeuwigheid gaan uitdenken, terwijl gewoon doen veel makkelijker is :o

Ik heb overigens vaak het gevoel dat ik niet kan rijden als we met nieuwe dingen aan de slag gaan, maar nog veel meer als ik oude gewoontes moet gaan veranderen. Net even anders zitten, net even anders sturen, etc. Omdat mijn paard dat natuurlijk niet gewend is, loopt die als een krant en dan heb ik altijd het gevoel dat ik pas voor de 3e keer op een paard zit ofzo :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-19 10:03 



 
Profiel   

Misschien heb je last van faalangst? Een instructeur die je positieve punten bekrachtigd is belangrijk. Ik heb vroeger altijd huilend op het paard gezeten als ik les kreeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-19 10:12 



 
Profiel   

Ik word in mijn les heel erg uitgedaagd om uit mijn comfortzone te komen. Heerlijk vind ik dat. Ik ben in mijn training geneigd om "op veilig" te rijden dus ik heb dat duwtje in mijn les nodig. En ja dan voel ik me af en toe een beginner, jammer dan.

Ik denk wel dat je je heel goed af moet vragen of je paard aan het einde van de les beter loopt dan aan het begin. En dan echt heel eerlijk naar jezelf zijn. Ik ben nu aan het werk om kracht en veer bij te rijden in draf. Gevolg is dat mijn aanleuning wat minder wordt, logisch want paard vind hey moeilijk. Dan kan je balen, want niet die fijne aanleuning. Maar als je er eerlijk naar kijkt, wel een veel impulsievere draf en een meer door het lijf gaand paard.

Als je na bijvoorbeeld twee/drie maanden 0 vooruitgang kan ontdekken, dan zou ik een andere instructrice zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-19 10:27 



 
Profiel   

Ik kan mij nog herinneren dat ik een keer van een andere instructrice les kreeg en dat ook werkelijk alles fout leek te gaan. Alsof ik een beginner was. Ik zocht uiteraard eerst de oorzaak bij mijzelf, maar uiteindelijk bleek het aan haar manier van lesgeven te liggen. Bij anderen had ik er namelijk geen last van. Deze instructrice durfde ook niet op het paard te gaan zitten om te voelen wat ik voelde en dan mis je al een heel stuk in je overbrenging, is mijn idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-19 10:33 



 
Profiel   

Wat ook nog wel eens wil helpen, benoem je gevoel tijdens de les. Heb het er samen over. Dan kun je het ook proberen om samen op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-19 10:55 



 
Profiel   

Lielle schreef
voor mij werkt op zo'n moment het beste om een rondje te stappen, even laten bezinken en dan opnieuw eraan te beginnen. Bij te veel aanwijzingen sla ik op slot, en maak ik het te ingewikkeld voor mezelf en het paard.

Ben trouwens een echte denker, voor doeners of dromers kan het weer heel anders werken.

Dit herken ik! Jaren gewoontes aangeleerd die ik nu moet afleren, en nu echt dressuur rijden ipv rondhobbelen. Dus alle instructies van ene been daar en andere hand daar en je linkerzitbeenknobbel zo is soms echt hogere wiskunde in mijn hoofd :')
Gelukkig snapt mijn instructrice het heel goed, en legt het desnoods even uit door mijn benen goed te leggen om het te voelen.
Maar soms gaat de gedachte 'ik kan net zo goed afstappen' wel door mijn hoofd, om even later zo trots te rijden omdat de oefening lukt :)) en dat is toch wel het leukst aan zo'n les!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-19 11:03 



 
Profiel   

Zelf voelde ik me ook weer een beginner toen ik na jaren weer privé les kreeg.
Maar ik had niet het gevoel dat ik heel veel tegelijk moest veranderen, wel dat wat ik moest doen niet lukte.
En ik was ook sceptisch, béétje eigenwijs misschien. O:)
Maar na een paar lessen begon het wel te werken en dit was de eerste instructeur die mij écht heel veel geleerd heeft en zeker de eerste (na jaren) die wist hoe je een paard kunt rijden met lichte aanleuning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-19 11:14 



 
Profiel   

Een goede instructeur/instructrice legt jou de dingen uit zodat je daar mee verder kunt, geeft antwoord op vragen, wijst je op je fouten op een dusdanige manier zonder dat je je er rot bij voelt en heel belangrijk gaat mee in het niveau wat jij hebt en wilt bereiken maar daarbij ook kijkt naar het kunnen van je paard. Je kunt nog zoveel willen maar als de combinatie samen niet klopt houdt het op in mijn ogen.
Ik heb jaren lang wekelijks privé les gehad, niet voor de wedstrijden maar wel om te voorkomen dat er fouten insluipen die je zelf niet door hebt. Ook om het paard rijtechnisch goed te laten lopen en om de dingen waar ik zelf tegen aan liep en niet opgelost kreeg te verbeteren, soms kroop zij er ook op om te kijken waar het lag. Ook leuk om te zien dat het een heel stuk duidelijker voor haar werd om te zien en te voelen waar ik tegen aan liep.
Bij haar heb ik nooit het gevoel gekregen ineens niet te kunnen rijden. Haar uitleg was altijd prettig en duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-19 11:32 



 
Profiel   

De ene instructeur past ook beter bij je dan een andere.
Ik heb best wel lang bij een instructeur gereden die continu hamerde op alles wat ik verkeerd deed. Ik dacht dus werkelijk dat ik reed als een krant. Toen ik vervolgens bij iemand anders kwam, die uitging van onze kwaliteiten als combinatie, ging het ineens stukken beter en bleek het allemaal reuze mee te vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-19 11:48 



 
Profiel   

Ik herken het juist als ik alleen rijd, heel af en toe ga ik dan te veel in mijn hoofd zitten. Eventjes een rondje stappen en weer opnieuw is dan de toverformule
Bij mijn privé-instructrice heb ik het juist niet. Ze legt dingen goed uit, we werkenook steeds aan 1 ding en ze maakt een verslagje in mijn map

Bij instructeurs die van alles roepen en meer dan 1 ding tegelijk willen ga ik stuiteren en dan is het dus ook gedaan. Ik word er enorm onzeker van
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-19 11:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen