Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 8 [ 187 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Plaats een nieuw onderwerp

Koudbloeden en de knhs

 
Profiel   

Janneke2 schreef
Hoezo krijgt iemand punten voor gangen....?

Dressuur is er om een paard soepel, sterk en gehoorzaam te maken en te helpen om ons goed te dragen.

Een dier dat van nature ruim loopt hoort daar in principe geen extra punten voor te krijgen, en een onderbouwd paard hoort stevige onvoldoendes te krijgen als- in de M nog op de voorhand loopt.....


Je krijgt tegenwoordig punten voor de stap, draf, galop. Voor de tact, souplesse, etc. Voor de rest ben ik het eens met je post.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 08:42 



 
Profiel   

Niet tegenwoordig.
De gangen stonden 15 jaar geleden ook al op het protocol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 08:44 



 
Profiel   

Janneke, omdat dat nu eenmaal een aantal jaar geleden opgenomen is in de protocollen. Net zoals de verzorging die eerst meerdere klasses als punt hadden en nu alleen de B nog maar. Dat is ook een punt wat weinig met dressuur te maken heeft.

Een paard dat nog op de voorhand loopt in de M krijgt ook onvoldoendes. Niet van ieder jurylid, maar het grootste deel van de juryleden beoordelen gewoon correct. Waarom denk je dat er zoveel mensen 'vastlopen' in de M2?

Denise_storm. Mijn ervaring is dat een normale/de gemiddelde B/L/M/Z jury helemaal niet kijkt naar het perfecte plaatje van een hoger niveau. Wel naar correct bewegen en correct gereden. Er bestaan ook hoogbenige giraffen (die ik trouwens helemaal niet zoveel tegen kom op wedstrijden, van de 20 starts vallen er misschien maximaal 4 of 5 onder de hoogbenige én spectaculaire paarden. De rest is of enorm knap maar niet goed/correct bewegend of is gewoon simpeler) die correct bewegen, correct gereden worden en gewoon heel goed door een proef heen lopen zonder dat er slechte onderdelen zijn. Of die de slechte onderdelen ophalen, omdat de rest zo goed is. Op kampioenschappen komen er meer langs, maar ook daar komen er gewoon simpelere dieren. Ik vind het niet raar dat ik niet win van een paard dat beter én correct beweegt en correct gereden wordt. Ik haal een 9 voor halstrekken, maar als zij dat halen voor de verruimingen zijn dat al een hoop punten meer. Ook al zou de rest hetzelfde zijn. Er is gewoon verschil tussen voldoende, goed en bijna perfect, zoals in het proevenboekje ook wordt uitgelegd qua cijfers.

Als er niet gekeken werd naar correct bewegen / gereden, dan zou ik mijn punten niet halen. Geen prijzen winnen (ook van de hoogbenige giraffe) en niet geselecteerd worden voor kampioenschappen. En de koudbloeden van mijn stal zouden ook al die dingen niet halen, maar dat doen ze wel.

EDIT: 15 jaar alweer Marije_jiplover? := Ik dacht iets korter, in mijn hoofd 10 jaar oid, maar ik weet het niet meer haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 08:52 



 
Profiel   

Denise_Storm schreef
Wat ik mij in deze discussie altijd af vraag: waarom is de langbenige giraf de standaard? Zoals hierboven ook gebeurd, vergelijkt iedereen de (zoals sporthorsies zo lekker subtiel omschrijft) dik gevoerde kortpotige koudbloeden met het “perfecte plaatje” van de langbenige giraf.

Ik begrijp dat op hoog niveau er een ander perfect plaatje is (waar ik ook regelmatig mijn vraagtekens bij heb). Maar de gemiddelde ruiter heeft toch een heel ander wedstrijddoel voor ogen? Waarom moet een B/L/M/Z jury dan het perfecte plaatje van het hoogste niveau voor ogen houden i.p.v. te kijken naar het correct(!) bewegen van een paard: ongeacht de lengte van de benen, de sierlijke of lompere bewegingen en de dikte van de buik? Volgens mij moet het bij de KNHS veel meer gaan om correct rijden i.p.v. het perfecte plaatje.



_/-\o_ _/-\o_

Amen hier sluit ik mij volledig bij aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 09:53 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Hoezo krijgt iemand punten voor gangen....?

Dressuur is er om een paard soepel, sterk en gehoorzaam te maken en te helpen om ons goed te dragen.

Een dier dat van nature ruim loopt hoort daar in principe geen extra punten voor te krijgen, en een onderbouwd paard hoort stevige onvoldoendes te krijgen als- in de M nog op de voorhand loopt.....


Poosje niet op wedstrijd geweest? Al een aantal jaren staat er op het protocol stap-draf-galop, die elk een waardering krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 10:53 



 
Profiel   

Viennanova schreef
Janneke2 schreef
Hoezo krijgt iemand punten voor gangen....?

Dressuur is er om een paard soepel, sterk en gehoorzaam te maken en te helpen om ons goed te dragen.

Een dier dat van nature ruim loopt hoort daar in principe geen extra punten voor te krijgen, en een onderbouwd paard hoort stevige onvoldoendes te krijgen als- in de M nog op de voorhand loopt.....


Je krijgt tegenwoordig punten voor de stap, draf, galop. Voor de tact, souplesse, etc. Voor de rest ben ik het eens met je post.



...accoord.

Ik las het als 'ik krijg weinig punten omdat mijn dier van nature geen ruime (etc.) gang heeft' - en hoe moeilijk ook voor de jury,
dat hoort geen criterium te zijn.

Tact, souplesse, kracht/ Schwung uiteraard wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 10:57 



 
Profiel   

Denise_Storm schreef
Ik begrijp dat op hoog niveau er een ander perfect plaatje is (waar ik ook regelmatig mijn vraagtekens bij heb). Maar de gemiddelde ruiter heeft toch een heel ander wedstrijddoel voor ogen? Waarom moet een B/L/M/Z jury dan het perfecte plaatje van het hoogste niveau voor ogen houden i.p.v. te kijken naar het correct(!) bewegen van een paard: ongeacht de lengte van de benen, de sierlijke of lompere bewegingen en de dikte van de buik? Volgens mij moet het bij de KNHS veel meer gaan om correct rijden i.p.v. het perfecte plaatje.

De jury beoordeelt het eindresultaat. Daarin spelen de capaciteiten van zowel paard en ruiter mee, en ook de samenwerking tussen beiden. Als je gaat proberen het 'correct rijden' uit af te zonderen wordt het nog veel subjectiever. Want hoe het paard loopt hangt ook af van hoe hij gereden en getraind wordt. En op het perfecte paard is het dan weer gemakkelijker rijden dan op een minder goed gebouwd paard of op een paard met een moeilijker karakter. Kortom het hangt allemaal samen.
De lengte van de benen maakt geen verschil, wel hoe die benen gebruikt worden. Als een paard met korte beentjes bij middendraf geen verruiming laat zien maar enkel wat sneller draaft krijgt die een laag cijfer. Als een paard met lange benen enkel sneller gaat als middendraf gevraagd wordt krijgt die ook een laag cijfer.
Een paard met een dikke buik dat op de volte geen lengtebuiging laat zien krijgt een laag cijfer. Een elegant paard dat op de volte geen lengtebuiging laat zien krijgt ook een laag cijfer.
Het echte probleem is dat mensen altijd vinden dat een slecht resultaat de schuld is van de jury en dat een goed resultaat hun eigen verdienste is. Daar heb je zelfs geen koudbloed voor nodig :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:44 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
...accoord.

Ik las het als 'ik krijg weinig punten omdat mijn dier van nature geen ruime (etc.) gang heeft' - en hoe moeilijk ook voor de jury,
dat hoort geen criterium te zijn.

Tact, souplesse, kracht/ Schwung uiteraard wel!


Ik had het ook niet over alleen ruime gangen. Goede gangen zijn in mijn ogen juist met goede tact, souplesse, kracht en schwung. Ook niet alleen een spectaculair voorbeen zonder achterbeen, dat valt bij mij niet onder goede/correcte gangen. ;) Daarom de opmerking dat van de hoogbenige paarden die ik op wedstrijd zie er maar een paar correct bewegen. Het enige waar ik ruim benoemd heb ik bij mijn huidige paard, dat zij simpele, vlakke en geen ruime gangen heeft, je kan het zien als minder souplesse en schwung en nog wat missende kracht op dit moment. Wel tact, daarom ook wel altijd een voldoende voor de gangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:16 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Janneke2 schreef
...accoord.

Ik las het als 'ik krijg weinig punten omdat mijn dier van nature geen ruime (etc.) gang heeft' - en hoe moeilijk ook voor de jury,
dat hoort geen criterium te zijn.

Tact, souplesse, kracht/ Schwung uiteraard wel!


Ik had het ook niet over alleen ruime gangen. Goede gangen zijn in mijn ogen juist met goede tact, souplesse, kracht en schwung. Ook niet alleen een spectaculair voorbeen zonder achterbeen, dat valt bij mij niet onder goede/correcte gangen. ;) Daarom de opmerking dat van de hoogbenige paarden die ik op wedstrijd zie er maar een paar correct bewegen. Het enige waar ik ruim benoemd heb ik bij mijn huidige paard, dat zij simpele, vlakke en geen ruime gangen heeft, je kan het zien als minder souplesse en schwung en nog wat missende kracht op dit moment. Wel tact, daarom ook wel altijd een voldoende voor de gangen.


Jij slaat de spijker op zijn kop. Perfect omschreven en helder voor iedereen lijkt me.
@Janneke: de onderdelen stap/draf/galop worden gewaardeerd op: takt, ruimte! en regelmaat.
Dus ja, ruimte telt ook mee en is dus een beoordelingsfactor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 14:25 



 
Profiel   

Ruimte komt doorgaans juist door souplesse en een stukje kracht, dus logisch dat dat er bij hoort. Kijk maar eens naar een paard wat dat van nature niet of minder heeft, na maanden de juiste training loopt het paard niet alleen met meer souplesse en kracht, maar ook veel ruimer. Ook los op de wei.

De zogenaamde voorbeenzwaaiers en grote bewegers zie je in de topsport ook niet veel. Ga maar eens kijken, dat zijn bijna allemaal paarden die gewoon correct gebouwd zijn. Geen giraffes; dan hadden ze wel in de dierentuin gestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 16:36 



 
Profiel   

Sporthorsies schreef
Ruimte komt doorgaans juist door souplesse en een stukje kracht, dus logisch dat dat er bij hoort. Kijk maar eens naar een paard wat dat van nature niet of minder heeft, na maanden de juiste training loopt het paard niet alleen met meer souplesse en kracht, maar ook veel ruimer. Ook los op de wei.

De zogenaamde voorbeenzwaaiers en grote bewegers zie je in de topsport ook niet veel. Ga maar eens kijken, dat zijn bijna allemaal paarden die gewoon correct gebouwd zijn. Geen giraffes; dan hadden ze wel in de dierentuin gestaan.


Zeker weten mee eens, hoor.
Als ik kijk naar vorige die het van nature meer had, was er even plat gezegd minder verschil dan de huidige die het van nature niet heeft. Het verschil van de vorige zat vooral in de verzameling waar je meer kracht ging merken en de verruimingen die nog beter werden. Bij huidige is het zoals jij zegt door training ruimer, soepeler en minder vlak. Haar gangen verbeteren veel zichtbaarder. Het koste alleen een stuk meer training en tijd. :')

En dat heb ik bij koudbloeden ook gezien. Ik ken koudbloeden die in de manegelessen lopen, maar daarnaast ook in het M of Z gestart worden tussen de paarden. Het verschil wat je dan al ziet, alleen door het correct rijden van de ruiter. Die heb ik gezien toen ze B startten en die zijn ook zo verbeterd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 16:49 



 
Profiel   

Ik vind het een raar verhaal..
Zakken omdat je twee tinkers les geeft?
Als het werkelijk de reden is, is het natuurlijk belachelijk. Maar ik ben wel benieuwd naar de verklaring van de KNHS.

Mijn bijrijdster heeft jarenlang met mijn pony , Haflinger kruising, tussen de paarden gereden t/m het Z1. Nog nooit problemen met de jury gehad om het type pony. De meeste keren op een eerste of tweede plek geëindigd.
Daarnaast ook meerdere keren meegereden voor de jury cursus. Daar werden we overigens gewoon voor gevraagd. Ook nooit gedoe over het type.
Ik vind het jammer dat er ook veel koudbloed ruiters in de slachtoffer rol gaan als ze negatief commentaar krijgen.
Daarnaast zie ik ook veel koudbloeden die gewoon echt slecht voorgesteld worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 16:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 8 [ 187 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen