Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 8 [ 187 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Koudbloeden en de knhs

 
Profiel   

Zoals iemand hierboven al eens schreef in de vergelijking van turntalent en houten Klaas , zal het uitbrengen van een koudbloed gewoon anders bekeken worden dan bij een dressuur gefokt paard. Heel simpel: niemand kan toch ontkennen dat zij anders bewegen? Maar heb jij je paard gewoon goed voor elkaar en rij jij je proef netjes, zal ook jij je punten bij elkaar rijden. Sterker nog, ik heb regelmatig gehoord op wedstrijd dat juryleden dat juist 'extra knap' vinden. Natuurlijk zullen er ook juryleden zijn die het niet waarderen, mág niet gebeurt wel, dus hop naar de volgende wedstrijd waar het wél lukt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 07:34 



 
Profiel   

Dit is niks nieuws van de KNHS. Jammer dat het er in 2019 nog steeds zo aan toe gaat. Ik heb zelf in 2006 de Orun gedaan+behaald en denk maar niet dat wij met koudbloed combinaties aan konden komen (ik reed toen der tijd een kwpner en een fries)! Dit werd de 1e les al meteen medegedeeld door Mevrouw van den Berg. Vind het hooguit belachelijk! Ga mee met de tijd KNHS het is 2019 en probeer je er niet onderuit te praten. Gezien mijn ervaring uit 2006 kan ik mij zo voorstellen dat dit echt gezegd is.

Tip: Misschien is het goed om juist wat extra aandacht in koudbloeden te steken zodat deze ook eens normaal beoordeeld gaan worden op concour.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 15:33 



 
Profiel   

sunshines1 schreef
Tip: Misschien is het goed om juist wat extra aandacht in koudbloeden te steken zodat deze ook eens normaal beoordeeld gaan worden op concour.



of eigenlijk alles wat geen donkerbruine/ zwarte hoogbenige giraffe is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 15:35 



 
Profiel   

Heb op mijn protecol de opmerking gehad dat ik mijn haflinger beter kon verkopen!

Na de prijsuitreiking naar de jury gelopen en gevraag waarom dit er stond. Zijn antwoord: Haflingers horen nou eenmaal niet op wedstrijden. -:(-

Helemaal mee eens dat de KNHS eens moet gaan nadenken bij wat ze wel en niet doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 10:37 



 
Profiel   

Nou ja zeg.... zo'n jury-opmerking kan toch echt niet! Ze moeten becommentariëren wat ze rijkunstig zien, al dan niet verkopen is hun zaak niet, en dan zo'n opmerking dat een bepaald ras niet op wedstrijden hoort... :( Belachelijk gewoon!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 13:36 



 
Profiel   

DatBenIkNou schreef
..... Natuurlijk zullen er ook juryleden zijn die het niet waarderen, mág niet gebeurt wel, dus hop naar de volgende wedstrijd waar het wél lukt.


Dus maar gewoon de volstrekte willekeur accepteren en doorkl*ten met dit soort subjectieve opvattingen, beoordelingen en jury's?
Je betaalt voor een objectieve onpartijdige jury, en wilt een beoordeling die niet vol zit met voorkeuren en vooroordelen.

Ik kan hier dus echt niet bij. Als iedereen zo zou denken, dan hadden we nou nog steeds Dolle Mina's nodig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 14:29 



 
Profiel   

Adjepatatje8 schreef
Heb op mijn protecol de opmerking gehad dat ik mijn haflinger beter kon verkopen!

Na de prijsuitreiking naar de jury gelopen en gevraag waarom dit er stond. Zijn antwoord: Haflingers horen nou eenmaal niet op wedstrijden. -:(-

Helemaal mee eens dat de KNHS eens moet gaan nadenken bij wat ze wel en niet doen!


Ik zou een klacht indienen !

Maar wel laf dat ze de reden niet ff op papier hebben gezet...hoezo zwak.. :r

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 16:32 



 
Profiel   

DatBenIkNou schreef
Zoals iemand hierboven al eens schreef in de vergelijking van turntalent en houten Klaas , zal het uitbrengen van een koudbloed gewoon anders bekeken worden dan bij een dressuur gefokt paard. Heel simpel: niemand kan toch ontkennen dat zij anders bewegen? Maar heb jij je paard gewoon goed voor elkaar en rij jij je proef netjes, zal ook jij je punten bij elkaar rijden. Sterker nog, ik heb regelmatig gehoord op wedstrijd dat juryleden dat juist 'extra knap' vinden. Natuurlijk zullen er ook juryleden zijn die het niet waarderen, mág niet gebeurt wel, dus hop naar de volgende wedstrijd waar het wél lukt.


Vooral dit, als kind reed ik regelmatig proefjes op het trekpaard van de buurman, we starte in de B en eindigde in de L2 met een stevig aantal bonus punten en ik heb altijd serieus positief opbouwende protocollen gehad.Ook met springen ging het lang niet slecht!
Maar tja het was en bleef een trekpaard...maar die gezichten en de afgunst als je dan hogerstond dan een paard met serieuze afstamming....heerlijk daar deed ik het voor *\o/*
(waarom we niet verder kwamen,het paard is verongelukt in het verkeer!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 09:27 



 
Profiel   

NenaC schreef
sunshines1 schreef
Tip: Misschien is het goed om juist wat extra aandacht in koudbloeden te steken zodat deze ook eens normaal beoordeeld gaan worden op concour.



of eigenlijk alles wat geen donkerbruine/ zwarte hoogbenige giraffe is.


Wat een ontieglijke onzin lees ik hier. Ik start met een tuigpaard, een vos, en ik heb nog nooit zo simpel mijn punten bij elkaar gereden als met deze. Geen hoogbenige giraffe, maar een klassiek uitziend paard die ik gewoon zo goed mogelijk probeer af te richten en voor te stellen in de baan. En dat wordt beloond.

Ik geloof niks van recente benadeling qua punten met een Fries, die zijn al net zo gewoon als de hoogbenige giraffe. En als een haflinger, een fjord of een schwarzwalder fuchs netjes en correct gereden wordt, krijg je de punten ook wel. Calimero syndroom much?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 11:59 



 
Profiel   

Ik heb er zo'n moeite mee dat mensen zich in een slachtofferrol gaan plaatsen omdat ze op een koudbloed rijden. Deze keuze maak je zelf bewust lijkt mij. Dus weet je van tevoren dat je het niet makkelijker krijgt ten opzichte van een hoogbenig luxe rijpaard. Je weet van tevoren dat je er misschien harder voor moet werken, maar niets is onmogelijk. Ik zie zoveel mensen rondhobbelen op een koudbloed die ten eerste te dik is, er zit geen greintje bespiering op.Ze lopen nauwelijks nageeflijk of met de kin op de borst getrokken. Impuls is er vaak niet eens bij. Juist deze mensen lopen te klagen op een forum als bokt. Maar eerst eens kritisch naar zichzelf kijken, dat is er vaak niet bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 12:50 



 
Profiel   

De meeste koudbloeden worden beneden maats voorgesteld, hebben al geen tot beperkt talent en kunnen door hun te dik gevoerde lijf nog minder bewegen. Aan zelfreflectie schort het bij het overgrote deel van de bevolking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 14:54 



 
Profiel   

Dressuur is er voor het paard, niet het paard voor de dressuur. Juryleden moeten daarom leren en accepteren dat verschillende rassen anders bewegen maar dat dat niet incorrect is (je kunt dit zien als benedenmaats, maar een goede jury kijkt naar correcte beweging en niet naar een showplaatje).
Daarnaast ben ik het er zeker mee eens dat niet elk paard netjes wordt voorgesteld (niet klaar voor, te dik etc) maar ook hier zitten warmbloeden tussen.
De opmerking "dit ras hoort niet op wedstrijden" heeft trouwens niks te maken met hoe het paard gepresenteerd wordt maar is gewoon pesterij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 15:31 



 
Profiel   

Onlangs legde een jurylid uit dat een gemiddelde warmbloed meer aanleg/elasticiteit/vermogen/*geef het een naam* heeft dan de gemiddelde koudbloed.
Dat bij "goed" een warmbloed dus eerder een 8 scoort en een koudbloed een 7.
Een 8 levert ook alweer ruimte voor een 4 op zeg maar en een 7 voor een 5.
Dus bij een paar goede onderdelen en een paar slechte heb je dan meer kans dat je geen winst rijdt met een koudbloed.
Dit kan een reden zijn dat je je als ruiter met een koudbloed achtergesteld voelt, terwijl er wel zuiver gepunt wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 16:16 



 
Profiel   

xChanelx schreef
Onlangs legde een jurylid uit dat een gemiddelde warmbloed meer aanleg/elasticiteit/vermogen/*geef het een naam* heeft dan de gemiddelde koudbloed.
Dat bij "goed" een warmbloed dus eerder een 8 scoort en een koudbloed een 7.
Een 8 levert ook alweer ruimte voor een 4 op zeg maar en een 7 voor een 5.
Dus bij een paar goede onderdelen en een paar slechte heb je dan meer kans dat je geen winst rijdt met een koudbloed.
Dit kan een reden zijn dat je je als ruiter met een koudbloed achtergesteld voelt, terwijl er wel zuiver gepunt wordt.


En zo is het inderdaad ook. Vaak lopen die paarden voor 6-jes. En daar een paar keer wat slordigheden of tegen de hand met wat onvoldoendes en je zit al onder de winstpunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 16:44 



 
Profiel   

Wat mij verbijsterd van de knhs is dat de opleiding volledig op langbenige giraffes gericht is en er amper aandacht is voor de basis en hoe je een koudbloed goed voor elkaar rijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 21:39 



 
Profiel   

Rossfechten schreef
Wat mij verbijsterd van de knhs is dat de opleiding volledig op langbenige giraffes gericht is en er amper aandacht is voor de basis en hoe je een koudbloed goed voor elkaar rijd.


Dan heb je volgens mij niet helemaal goed opgelet. Als je bijv. het proevenboekje erbij haalt en het hele eerste gedeelte leest, dat gaat volledig over de basis.

En de basis is tm ZZ licht nivo en dat geld net zo goed voor een warmbloed als een koudbloed. Wel zul je merken dat koudbloeden dat een stuk moeilijker vinden en dat zie je precies terug op je protocol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 21:41 



 
Profiel   

Ik kan je zeggen, tijdens de instructeurs opleidingen wordt er verdomd weinig behandeld over koudbloeden en dan kun je wel zeggen de basis is hetzelfde.
Maar als de basis al slecht behandeld wordt, hoe moeten ze het dan toepassen op de praktijk.
Ik was op hetzelfde examen als ts en had 2 haflingers mee. Ben zelf paardrij-instructrice van beroep en weet dus prima waar ik over spreek.

Tijdens dat examen had ik en mijn vriendin het gevoel dat wij beoordeeld werden ipv de cursist.
Uiteraard heeft de cursist een aantal foutjes gemaakt bij het examen. Maar ja, als er tijdens de opleiding zo weinig behandeld werd, dan is het ook logisch dat mensen zakken.

Maar om even terug te komen op de discussie, binnen knhs / opleidingen weten ze niet hoe ze met de groeiende groep koudbloed ruiters om te gaan en hoe ze tijdens opleidingen en lessen een ruiter op een koudbloed te begeleiden.

Een koudbloed heeft idd een andere gang dan een warmbloed, echter betekend dat niet dat ze niet correct kunnen lopen.
Een warmbloed heeft meer actie, maar mist vaak een correcte takt.

Wat je tegenwoordig ziet lopen in de warmbloeden vind ik grote miskleunen tav waar de warmbloeden vandaan komen.
Ik zie alleen maar voor showbenen en achter slungelt maar mee.

Nee ik hou het wel bij koudbloed met correcte takt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 22:29 



 
Profiel   

myk_en_shant schreef
Ik kan je zeggen, tijdens de instructeurs opleidingen wordt er verdomd weinig behandeld over koudbloeden en dan kun je wel zeggen de basis is hetzelfde.
Maar als de basis al slecht behandeld wordt, hoe moeten ze het dan toepassen op de praktijk.
Ik was op hetzelfde examen als ts en had 2 haflingers mee. Ben zelf paardrij-instructrice van beroep en weet dus prima waar ik over spreek.

Tijdens dat examen had ik en mijn vriendin het gevoel dat wij beoordeeld werden ipv de cursist.
Uiteraard heeft de cursist een aantal foutjes gemaakt bij het examen. Maar ja, als er tijdens de opleiding zo weinig behandeld werd, dan is het ook logisch dat mensen zakken.

Maar om even terug te komen op de discussie, binnen knhs / opleidingen weten ze niet hoe ze met de groeiende groep koudbloed ruiters om te gaan en hoe ze tijdens opleidingen en lessen een ruiter op een koudbloed te begeleiden.

Een koudbloed heeft idd een andere gang dan een warmbloed, echter betekend dat niet dat ze niet correct kunnen lopen.
Een warmbloed heeft meer actie, maar mist vaak een correcte takt.

Wat je tegenwoordig ziet lopen in de warmbloeden vind ik grote miskleunen tav waar de warmbloeden vandaan komen.
Ik zie alleen maar voor showbenen en achter slungelt maar mee.

Nee ik hou het wel bij koudbloed met correcte takt.


Vind je het heel erg als ik als jury me liever hou bij een correcte takt, ongeacht welk paard? Beide opmerkingen vetgedrukt vind ik zeer generaliserend en kun je niks mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 06:46 



 
Profiel   

Benzz schreef
Rossfechten schreef
Wat mij verbijsterd van de knhs is dat de opleiding volledig op langbenige giraffes gericht is en er amper aandacht is voor de basis en hoe je een koudbloed goed voor elkaar rijd.


Dan heb je volgens mij niet helemaal goed opgelet. Als je bijv. het proevenboekje erbij haalt en het hele eerste gedeelte leest, dat gaat volledig over de basis.

En de basis is tm ZZ licht nivo en dat geld net zo goed voor een warmbloed als een koudbloed. Wel zul je merken dat koudbloeden dat een stuk moeilijker vinden en dat zie je precies terug op je protocol.


helemaal mee eens dat in het proevenboekje erg netjes beschreven staat.
Toch ben ik correct lopen in de basisopleidingen niet tegengekomen gaat altijd over oefeningen en fouten in oefeningen. Nooit over hoe je een goede basis opbouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 07:34 



 
Profiel   

Sporthorsies schreef
De meeste koudbloeden worden beneden maats voorgesteld, hebben al geen tot beperkt talent en kunnen door hun te dik gevoerde lijf nog minder bewegen. Aan zelfreflectie schort het bij het overgrote deel van de bevolking.


Maar natuurlijk alles is weer te dik en de koudbloed eigenaren weten niet wat ze doen....zo generaliserend ook koudbloeden kunnen gewoon op rantsoen staan!
en nee wij doen niet aan dagelijks rondtollen in de bak maar wel aan serieus werk waardoor er meer bespiering ontstaat dan met een ruitertje op je rug rondjes maken.

zelf reflectie hebben wij hier echt wel...we doen regelmatig menlessen en trekproeven waar je echt je paard pas kan voorstellen in het doel wat ze beter ligt. het dressuur matig aangespannen ligt ons trekpaard ook, gek genoeg heeft ze bij my special horse /onderlinge wedstrijden ook in de B al regelmatig van de 30 een plaats boven de 10e plaats gehad...wat echt iets zegt over haar aanleg want zij is niet echt opgeleid tot dressuur rijpaard. En ja dan kijken sommige dressuurruiters echt stom en dan nog maar van de afgunst te zwijgen...wat dan niet aan het paard ligt maar aan de ruiter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 07:52 



 
Profiel   

Ik heb jarenlang wedstrijd gereden op warmbloeds, ben nu een haflinger dressuurmatig aan het trainen.
Ik merk weinig verschil in de basis die ik hem nu aanleer en de basis die ik bij de warmbloeden heb aangeleerd en dan bij toch een andere instructeurs, aangezien ik inmiddels aan de andere kant van het land woon.
Heb in de verenigingsles ook niet echt het idee dat het meisje op de Fries en ik met de haflinger andere aanwijzingen krijgen dan degenen op de warmbloeden.
Uiteindelijk gaat het om een goed gereden paard.
En dat ik misschien harder moet werken om dat voor elkaar te krijgen, daar heb ik dan zelf voor gekozen.
Bij springen klagen we toch ook niet dat een koudbloed harder moet werken in hetzelfde parcours als een goed gebouwd springpaard?
En in de endurance zal ik ook meer werk hebben aan het laten zakken zan de hartslag bij eenzelfde gereden snelheid als een arabier. Maar dat is allemaal objectief, gewoon te meten.
Lagere snelheid, langere recoverytijd.
Mijn keus om met een haflinger te starten.
Bij dressuur is het iets minder objectief te meten, maar blijft het hetzelfde principe.
Ik moet harder werken voor evt minder resultaat.

Tsja, het zij zo.

Niet de jury of het systeem de schuld geven, maar zelf hard trainen en eerlijk in de spiegel kijken of jouw gevoel wel klopt bij hoe het er daadwerkelijk uitziet.

Ik bedoel, als ik met mijn lijf (bijna 40 jaar, niet bijzonder atletisch gebouwd) wil turnen, zal ik ook veel harder moeten werken voor niet perse evenhoge punten als een heel atletisch gebouwd meisje van <20 jaar.
Is dat dan ook oneerlijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 08:06 



 
Profiel   

CharleyT schreef
myk_en_shant schreef
Ik kan je zeggen, tijdens de instructeurs opleidingen wordt er verdomd weinig behandeld over koudbloeden en dan kun je wel zeggen de basis is hetzelfde.
Maar als de basis al slecht behandeld wordt, hoe moeten ze het dan toepassen op de praktijk.
Ik was op hetzelfde examen als ts en had 2 haflingers mee. Ben zelf paardrij-instructrice van beroep en weet dus prima waar ik over spreek.

Tijdens dat examen had ik en mijn vriendin het gevoel dat wij beoordeeld werden ipv de cursist.
Uiteraard heeft de cursist een aantal foutjes gemaakt bij het examen. Maar ja, als er tijdens de opleiding zo weinig behandeld werd, dan is het ook logisch dat mensen zakken.

Maar om even terug te komen op de discussie, binnen knhs / opleidingen weten ze niet hoe ze met de groeiende groep koudbloed ruiters om te gaan en hoe ze tijdens opleidingen en lessen een ruiter op een koudbloed te begeleiden.

Een koudbloed heeft idd een andere gang dan een warmbloed, echter betekend dat niet dat ze niet correct kunnen lopen.
Een warmbloed heeft meer actie, maar mist vaak een correcte takt.

Wat je tegenwoordig ziet lopen in de warmbloeden vind ik grote miskleunen tav waar de warmbloeden vandaan komen.
Ik zie alleen maar voor showbenen en achter slungelt maar mee.

Nee ik hou het wel bij koudbloed met correcte takt.


Vind je het heel erg als ik als jury me liever hou bij een correcte takt, ongeacht welk paard? Beide opmerkingen vetgedrukt vind ik zeer generaliserend en kun je niks mee.



Ik hou ook liever bij beide goede takt, maar kijk eens naar hoe er tegenwoordig gefokt wordt, zie je dan nog goede takt bij warmbloeden, of zie je paarden tweeledig lopen.
Ik voornamelijk het tweede, veel show en weinig takt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 08:10 



 
Profiel   

Viennanova schreef
NenaC schreef
of eigenlijk alles wat geen donkerbruine/ zwarte hoogbenige giraffe is.


Wat een ontieglijke onzin lees ik hier. Ik start met een tuigpaard, een vos, en ik heb nog nooit zo simpel mijn punten bij elkaar gereden als met deze. Geen hoogbenige giraffe, maar een klassiek uitziend paard die ik gewoon zo goed mogelijk probeer af te richten en voor te stellen in de baan. En dat wordt beloond.

Ik geloof niks van recente benadeling qua punten met een Fries, die zijn al net zo gewoon als de hoogbenige giraffe. En als een haflinger, een fjord of een schwarzwalder fuchs netjes en correct gereden wordt, krijg je de punten ook wel. Calimero syndroom much?


Ik heb geen donkerbruine of zwarte hoogbenige giraffe. Eigenlijk is het nog sneuer, want ik heb een paard met een afstamming waar mensen heel wat van kunnen verwachten, maar het is gewoon een doodsimpele vos. Geen voorbeenzwaaier, geen bovengemiddelde gangen. Simpel, vlak en geen ruime gangen. Klassieker type, niet zo groot.

En ook ik rijd met deze makkelijker punten dan met mijn vorige, die wel bovengemiddelde gangen had. Zoals hierboven al eens genoemd is, daar reed ik makkelijk 8en en 9ens mee, maar net zo makkelijk 4en en 3en. Met huidige simpele merrie rijd ik juist punten met de basis. Aanleuning, impuls, rechtgericht én netjes en eerlijk een proef rijden. Nee, ik scoor niet op gangen, dat waren 6jes en door hard trainen nu soms 7ens. Verruimingen hetzelfde. Maar ik heb nog nooit zoveel opmerkingen/complimenten op een protocol gehad als met dit paard, vriendelijk gereden, correct gereden, sympathiek voorgesteld. Ik rijd 9ens en 10en met halsstrekken, 8en met binnenkomen of richting afgroeten. Dat heeft niks met talent van het paard te maken, maar met de basis. En dat kan iedereen dus.

Ik ken te veel koudbloeden die wel gewoon goed meekomen op wedstrijden. Nee, zij halen niet hun punten met de gangen, verruimingen of lengtebuiging. Maar ik ook niet. Er staan bij ons op stal een hoop koudbloeden en daarvan een hoop die ook hoog meelopen de sport. Tijdens de lessen is er geen verschil. Ik zou ook niet weten wat er anders zou moeten zijn qua lesgeven. Ik hoor dezelfde dingen als zij, omdat we tegen dezelfde dingen aanlopen. Als je dit topic leest zou je bijna denken dat het compleet anders beoordeelt moet worden en compleet anders lesgegeven. Maar als een paard correct loopt, maar verder niks en een ander loopt correct met net een beetje extra, mag die tweede dan niet hoger beoordeeld worden? Of moet je met bijvoorbeeld halsstrekken iedereen die dat voldoende of nog beter doet hetzelfde cijfer geven? Soms komt er inderdaad een jurylid langs die mindere punten geeft en heel erg soms één die ook opmerkingen maakt. Maar wat mensen vaak vergeten is dat iedereen wel eens mindere punten krijgt. Maar ook dat je wel eens meer punten krijgt dan je verdient. Die opmerkingen horen absoluut niet, daar ben ik het mee eens. Maar niet elk jurylid dat mindere punten geeft doet dat omdat het toevallig een koudbloed is. Of een vos, of een noem maar op. Soms vinden zij het gewoon minder dan wat je zelf denkt. Dan moet je bij jezelf nagaan of het ook echt minder was dan jouw eigen gevoel of dat het gewoon een onderdeel van de jurysport is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 08:43 



 
Profiel   

Hoezo krijgt iemand punten voor gangen....?

Dressuur is er om een paard soepel, sterk en gehoorzaam te maken en te helpen om ons goed te dragen.

Een dier dat van nature ruim loopt hoort daar in principe geen extra punten voor te krijgen, en een onderbouwd paard hoort stevige onvoldoendes te krijgen als- in de M nog op de voorhand loopt.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 09:19 



 
Profiel   

Wat ik mij in deze discussie altijd af vraag: waarom is de langbenige giraf de standaard? Zoals hierboven ook gebeurd, vergelijkt iedereen de (zoals sporthorsies zo lekker subtiel omschrijft) dik gevoerde kortpotige koudbloeden met het “perfecte plaatje” van de langbenige giraf.

Ik begrijp dat op hoog niveau er een ander perfect plaatje is (waar ik ook regelmatig mijn vraagtekens bij heb). Maar de gemiddelde ruiter heeft toch een heel ander wedstrijddoel voor ogen? Waarom moet een B/L/M/Z jury dan het perfecte plaatje van het hoogste niveau voor ogen houden i.p.v. te kijken naar het correct(!) bewegen van een paard: ongeacht de lengte van de benen, de sierlijke of lompere bewegingen en de dikte van de buik? Volgens mij moet het bij de KNHS veel meer gaan om correct rijden i.p.v. het perfecte plaatje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 09:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 8 [ 187 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen