Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Punten jury

 
Profiel   

CharleyT schreef
Ik heb het over nuance ja, klopt. Bij jou proef ik teleurstelling en frustratie richting KNHS, en die uit je overduidelijk. Geen probleem, maar dat is natuurlijk jouw ervaring en gevoel. Vind het wel jammer dat je zo teleurgesteld bent, want heb/had je hoog staan als collega jury.
Een aantal punten die je noemt ben ik het absoluut mee eens. Het nivo van de bijscholingen is, netjes gezegd, beneden maats. De KNHS verwacht steeds meer van haar juryleden maar geeft er weinig voor terug. Toch heb ik nog steeds plezier in mijn hobby en hoop het nog lang te kunnen doen.


Dank je wel. Ja ik ben zeker teleurgesteld. Totaal geen waardering of erkenning van de KNHS. Toen ik mijn lidmaatschap opzegde, heb ik ook totaal geen berichtje gehad. Zo van: U bent jury, bent u er zich van bewust dat u uw lidmaatschap en dus uw bevoegdheid opzegt? Of zoiets van: U bent jury, waarom beëindigt u uw lidmaatschap? Of gewoon een antwoord als ik een mail stuur naar Adriaan Hamoen zelf.
Nee niks, en dat bevestigt voor mij dat ik als jury niks waard was voor de KNHS. En daar offer je dan je vrije weekenden voor op, en daarvoor krijg je al die ellende over je heen op de velden. En dat heb ik wat gehad hoor. En dat voor uren op een houten stoeltje zitten tegen een paar euro en je best doen voor de combinaties en de sport. Al had het maar een beetje waardering geweest, een heel klein beetje. Maar nee, helemaal niks. En ja de sport is mooi, of kan mooi zijn. Maar voor mij ging door meerdere redenen het plezier er vanaf. En dat verwijt ik de KNHS inderdaad. Kwantiteit gaat voor kwaliteit. Als je maar als Sinterklaas jury elke paar weken gaat jureren ben je zo Lichte tour jury. Maar als je te weinig jureert mag je niet eens een vervolg opleiding doen. Terwijl je het misschien 10 x beter ziet dan de veel jurerende Sinterklaas jury. Het selectiebeleid moet anders, dan krijg je ook andere en misschien wel kundigere juryleden. Die niet elke maand beschikbaar zijn maar wel een super bijdrage kunnen leveren aan de sport zoals subtop/top wedstrijdruiters.
Maar goed, ik houd op. Ik vond jou ook een fijne jury voor de keren dat ik je ontmoet heb. :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 19:25 



 
Profiel   

Melewel94 schreef
Nu, volgens deze jury was het zo dat wanneer een paard tijdens een oefening achter de loodlijn loopt, deze niet hoger kan geven als een 5.0 ook al was het gevraagde figuur netjes op de letter.

Met als gevolg dat op binnenkomen, hals strekken en groeten een mooie punt had, maar echt serieus de rest van de proef alleen maar 5.0,...

Bij 1 ruiter in het L ook precies het geval...

Nu vraag ik me af, is dit echt zo besproken?

(...)

Is toch een teken dat de juryleden ergens duidelijk niet op 1 lijn zitten...


Chapeau voor deze mevrouw!

Achter de loodlijn hoort idd een onvoldoende op te leveren.

Verder is de B in wezen afgeschaft.
Vroegah was het 'netjes sturen', en in de L aan de teugel.
Tegenwoordig is de B een soort L light: met uitgestrekte stap maar zonder wijken. Maar dus wel aan de teugel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 19:32 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Melewel94 schreef
Nu, volgens deze jury was het zo dat wanneer een paard tijdens een oefening achter de loodlijn loopt, deze niet hoger kan geven als een 5.0 ook al was het gevraagde figuur netjes op de letter.

Met als gevolg dat op binnenkomen, hals strekken en groeten een mooie punt had, maar echt serieus de rest van de proef alleen maar 5.0,...

Bij 1 ruiter in het L ook precies het geval...

Nu vraag ik me af, is dit echt zo besproken?

(...)

Is toch een teken dat de juryleden ergens duidelijk niet op 1 lijn zitten...


Chapeau voor deze mevrouw!

Achter de loodlijn hoort idd een onvoldoende op te leveren.


Niks chapeau voor deze collega. Ze slaat goed bedoeld een beetje door. Alleen maar kijken naar de loodlijn ( hoe belangrijk ook) is te simpel. Bovendien speelt de klasse waarin gereden wordt ook een rol in de zwaarte van de beoordeling. Dat er aftrek komt bij regelmatig/hele proef te diep lopen is logisch, maar niet op deze rigide manier.
En nee, ben geen fan van diep en rond en wapperende voorbenen, absoluut niet. Maar een protocol op deze manier volgooien met vijfjes schiet z'n doel voorbij, want er zijn nog meer beoordelingscriteria die je mee neemt in je cijfer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 19:39 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Melewel94 schreef
Nu, volgens deze jury was het zo dat wanneer een paard tijdens een oefening achter de loodlijn loopt, deze niet hoger kan geven als een 5.0 ook al was het gevraagde figuur netjes op de letter.

Met als gevolg dat op binnenkomen, hals strekken en groeten een mooie punt had, maar echt serieus de rest van de proef alleen maar 5.0,...

Bij 1 ruiter in het L ook precies het geval...

Nu vraag ik me af, is dit echt zo besproken?

(...)

Is toch een teken dat de juryleden ergens duidelijk niet op 1 lijn zitten...


Chapeau voor deze mevrouw!

Achter de loodlijn hoort idd een onvoldoende op te leveren.

Verder is de B in wezen afgeschaft.
Vroegah was het 'netjes sturen', en in de L aan de teugel.
Tegenwoordig is de B een soort L light: met uitgestrekte stap maar zonder wijken. Maar dus wel aan de teugel.


Nee, dat is te kort door de bocht. Achter de loodlijn is niet meteen standaard een onvoldoende. Zeker niet in de lagere klassen. En een keer een 5 als hij erachter knikt kan je nog verantwoorden. Maar standaard elk onderdeel een 5 geven niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 19:52 



 
Profiel   

...nu ben ik ouderwets - wat ik weergeef is de oude regel.
Die ik persoonlijk zeer goed te verantwoorden vind, ook in "L light", de L en de M..

Tegenwoordig schijn je winst te kunnen rijden met een knik bij de derde halswervel en de neus achter de loodlijn.
Oma vind het maar raar....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 20:00 



 
Profiel   

L light? Uitgestrekte stap? Ik weet niet hoe vaak jij een huidige B proef gezien hebt, Janneke, maar ik herken er echt niks van. Er wordt enkele passen verruimen gevraagd, net zoals in de draf. Dat werd jaren geleden ook al gevraagd. De L1 is wel iets meer dan alleen wijken erbij. De B is nu nog steeds gewoon netjes rijden hoor. Ik rijd wedstrijden met het paard van mijn moeder, bij mij loopt ze netjes constant aan de teugel, bij mijn moeder niet. Maar die reed ook gewoon winst als ze een nette proef reed. Ja, ze scoorde hoger als de aanleuning constanter was, maar dat is toch logisch?

Ja, soms rijden combinaties winst die dat misschien niet horen te rijden. En sommige juryleden geven combinaties winst die niet correct rijden, maar dat is een klein percentage maar. Er zijn zat combinaties en jury's die het wel correct proberen te doen.
Ik was blij dat ik niet overal een 5 kreeg met vorige paard, die snel achter de loodlijn wilde kruipen toen hij jong was. Wel opmerkingen en je loopt toch punten mis (wat logisch is, want het is niet correct), maar gelukkig zagen de juryleden ook de dingen die goed gingen of juist nog slechter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 20:40 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
L light? Uitgestrekte stap? Ik weet niet hoe vaak jij een huidige B proef gezien hebt, Janneke, maar ik herken er echt niks van. Er wordt enkele passen verruimen gevraagd, net zoals in de draf. Dat werd jaren geleden ook al gevraagd.


Toen ik in 1970 B proeven reed nog niet. :o
(En accoord: ik gebruik doorgaans de werkwoorden 'verzamelen en uitstrekken' en laat kreten als 'middendraf' liefst achterwege.)

Citaat
De L1 is wel iets meer dan alleen wijken erbij. De B is nu nog steeds gewoon netjes rijden hoor. Ik rijd wedstrijden met het paard van mijn moeder, bij mij loopt ze netjes constant aan de teugel, bij mijn moeder niet. Maar die reed ook gewoon winst als ze een nette proef reed. Ja, ze scoorde hoger als de aanleuning constanter was, maar dat is toch logisch?

Hiephoi, dat doet mij deugd!!

Citaat
Ik was blij dat ik niet overal een 5 kreeg met vorige paard, die snel achter de loodlijn wilde kruipen toen hij jong was. Wel opmerkingen en je loopt toch punten mis (wat logisch is, want het is niet correct), maar gelukkig zagen de juryleden ook de dingen die goed gingen of juist nog slechter.

Dat is heel menselijk, blij zijn dat je toch mooie punten krijgt.
En een jonkie die achter de loodlijn kruipt komt doorgaans kracht tekort (te weinig Schwung en dragende achterhand/ verzameling - de kwaliteit van de aanleuning kan goed zijn) - blijft staan dat ik het te verantwoorden vind om te stellen 'het hele skala wordt beoordeeld plus de kwaliteit van de aanleuning, achter de loodlijn betekent een onvoldoende'.

(Ik hoor tot diegenen die vinden dat het skala - letterlijk: de trap - een wenteltrap is. Ook een grasgroen paard moet verzamelende oefeningen kunnen uitvoeren, zoals de overgang stap-halt met stoppen op de achterhand.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 21:18 



 
Profiel   

Mijn relatief jonge dier loopt ook nog lang niet netjes genoeg aan de teugel (als in ruim voor de loodlijn), maar ik rij wel netjes mijn winstpunten bij elkaar in de B, en dan heb ik het niet over met de hakken over de sloot-punten. Ik focus juist op ontspanning en op de te rijden lijnen en blijkbaar wordt dat in mijn regio erg gewaardeerd.
Om heel eerlijk te zijn sta ik aan de kant van de jury in de OP. Alleen maar vijven is misschien een beetje overdreven, maar het te rond rijden van je paard kan niet vroeg genoeg afgekapt worden. Ik heb ze ook gezien hoor, die met hangen er wurgen de hogere klasses doorlopen, en daar vrolijk mee doorgaan omdat het nou eenmaal punten oplevert...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 21:51 



 
Profiel   

Op zich vind ik het niet verkeerd dat een jury een signaal afgeeft dat een paard niet achter de loodlijn hoort te lopen, liever het neusje er uit dan de boel in een valse knik trekken.

Maar...het is een B proef, ok wel selectie, maar het blijft B.
Als er vriendelijk wordt gereden, maar het is gewoon een paard wat makkelijk opkrult of het dier heeft een verkeerde beweging gemaakt een dag voor de proef en probeert zo wat te ontlasten, vind ik niet dat het zo afgestraft moet worden.

Als de ruiter steeds een hand heeft die toestaat het paard de neus naar voren te doen en verder netjes rijdt, moet je als jury zeker wel opmerken dat er nog wat werk aan zit, maar dat er voor dat moment knap mee omgegaan wordt.

Als er daarentegen iemand op zit die het paard achter de loodlijn trekt en totaal incorrect rijdt, dan vind ik het prima als dit per onderdeel wordt afgestraft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 22:38 



 
Profiel   

Een B proef waarin een paard constant te diep/ achter de loodlijn is en ws ook het halsstrekken niet kan laten zien omdat het niet weet dat het voorwaarts neerwaarts moet. Tja het zullen niet allemaal vijven zijn maar ook zeker niet allemaal zessen.Het beeld is dan als een paard wat de krul laat zien op basis van een bijzet of slofteugel. Niet van een paard wat vertrouwen heeft in de hand en gewend is deze te volgen. En laat ik nu nog wel een aardig hoge pet op hebben van de meeste jury's en ook wel van hun deskundigheid. Ik zie niet zo vaak dat de plank volledig mis wordt geslagen. Wel dat jury's met dezelfde mening over de proef toch 20 punten verschil hebben in de einduitslag en dat krijg je door zessen te geven waar het vijven horen te zijn (o.a.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 23:11 



 
Profiel   

Rizette schreef
Een B proef waarin een paard constant te diep/ achter de loodlijn is en ws ook het halsstrekken niet kan laten zien omdat het niet weet dat het voorwaarts neerwaarts moet. Tja het zullen niet allemaal vijven zijn maar ook zeker niet allemaal zessen.


Eens. Maar dat was niet waar de TS het over had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 06:17 



 
Profiel   

Elke jury heeft wel zijn eigen "hete hangijzer". Voor deze jury is dat waarschijnlijk de loodlijn en vindt deze jury dat een paard achter de loodlijn geen voldoende verdiend (hoewel, volgens het proeven boekje is een 5 een voldoende, maar niet goed genoeg voor een wp en dus voor de volgende klasse). Voor een andere jury weegt iets anders weer zwaarder en zal bij een ruiter die zijn/haar hete hangijzer heeft in het rijden, daar een vijfjes proef voor geven.

Overigens als ik bokt zo lees, wemelt het hier van de loodlijn mafia….dus die zouden het hier toch mee eens moeten zijn. Niemand durft haast nog iets op haw te plaatsen want zodra er een paard met het neusje net erachter wordt getoond....nou berg je maar.

rien10 schreef
Tja, vriendin komt de ring uit : Ik heb echt niet lekker gereden. Tam, hij liep steeds achter de teugel, niet vooruit te branden. Dat moet in de tweede proef echt anders.
Tweede proef: Ja, dat ging goed, lekker voorwaarts, net op of net voor de loodlijn, echt nageeflijk. Fijn lossig in het lijf.
1e proef: Winst
2e proef: Geen winst "Tegen de teugel".

Schiet mij maar lek. (Vriendin trouwens ook)
Sommige juryleden verdienen hun plaats in het hokje niet.


Schiet mij maar niet lek hoor. Wie zegt dat de jury niet gewoon gelijk heeft gehad? Ikzelf zie 100 x liever een paard los door het lijf, ontspannen en actief, maar iets achter de loodlijn. Niet elk paard dat achter de loodlijn loopt is hier op druk gereden (of zoals hier totaal belachelijk wordt gesuggereerd altijd met slof/bijzet gereden) of ontwijkt het bit. Voor sommige jonge paarden is het gewoon door hun bouw en manier van bewegen dat zij daar net iets makkelijker en losser door het lijf lopen en dat de neus eruit forceren nog teveel kracht voor ze kost. Dat hun lichaamsgebruik voor dat moment in de africhting veel beter is als je ze toestaat iets ronder te lopen. Terwijl als je die paarden dan geforceerd met de neus eruit gaat rijden, worde ze taai in de hand, houden de rug als een plank en is het algemene beeld gewoon veel minder (en ook minder vriendelijk naar paard). Ik heb de proeven van jouw vriendin niet gezien, maar als er "tegen de teugel" staat heeft het er in ieder geval uitgezien als een paard dat niet fijn nageeft en dus zijn lichaam niet goed gebruikt. Dat was in de eerste proef misschien wel zo en was dat een jury die dus niet zo naar de loodlijn kijkt maar naar het totale beeld.

Als je regelmatig op wedstrijd gaat kom je altijd wel een jury tegen die ergens heel zwaar aan tilt, waar jij zelf niet zo de focus op hebt op dat moment in de opleiding. So be it. Dan wordt je misschien een keer hard afgestraft op dat specifieke onderdeel en mis je een wp. Is wel leerzaam want dan wordt je in ieder geval weer een keer met je neus op de feiten gedrukt dat dat wel degelijk een werkpunt is. Gemiddeld genomen als jij je paard fijn voor elkaar hebt en netjes de proef doorstuurt, dan rijdt je zo je punten bij elkaar en kan het helemaal geen kwaad als er af en toe een jury op een specifiek onderdeel heel kritisch is. Een beetje diversiteit in waar juryleden de accenten leggen maakt het in mijn ogen alleen leerzamer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 06:59 



 
Profiel   

Ik. Ik zeg dat het fout was. Ik was er bij en heb beide M2 proeven gezien. Niks jong of B paardje.
Zeer correct gereden in proef 2.
Proef 1 was gewoon een weggedoken paard. Niet “een beetje achter de loodlijn” Gewoon echt mega-veel te diep.
Deze jury kent zijn vak niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 09:15 



 
Profiel   

Melewel94 schreef
Zij was bij de 1e proef dus laatste, maar bij de 2e proef was ze ruim 2e! (en volgens mij was het zelfs eigenlijk een gedeelde 1e plaats, en door de regeling 2e gezet)

Is toch een teken dat de juryleden ergens duidelijk niet op 1 lijn zitten...

Maar wie van de 2 heeft nu gelijk?
Citaat
Op dn duur komt er een combinatie de ring in, met een paard wat regelmatig achter de loodlijn liep niet extreem maar wel zichtbaar

Als het paard regelmatig achter de loodlijn loopt mag er wel een alarmlampje gaan branden. Dan moet de jury naar het verdere plaatje kijken. Ja, dat is wat moeilijker dan te kijken of alles netjes op de letter gereden is en of de vlechten mooi zijn, maar het hoort bij de job. Tenslotte is het de bedoeling van dressuur om je paard te leren hoe zijn lichaam op de meest functionele manier te gebruiken. Vooraaan in de krul getrokken en de achterhand die er achteraan sloft is niet functioneel.
Veel mensen zeggen dat dit in de B niet zo streng mag beoordeeld worden. Het hangt af van het type fout: foutjes uit onervarenheid (bv. aanspringen in de verkeerde galop, maar ruiter merkt het meteen, maakt een beheerste overgang naar de draf en galoppeert dan correct aan, paard houdt halt maar verzet nog een voetje, etc.) worden in de B minder streng afgestraft dan in hogere klassen. Maar als de jury ziet dat een combinatie een doodlopend straatje inslaat is er niemand mee gebaat dat niet duidelijk te melden.
Want je ziet ze zoveel, verkoopsfilmpjes van paarden die de hele tijd achter de loodlijn lopen, de overgangen zijn uit het filmpje uitgeknipt, en paard zou dan M lopen. Dan vraag ik me serieus af hoe dat paard in de M terechtgekomen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 09:18 



 
Profiel   

Door juryleden zoals ik er een beschrijf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 09:21 



 
Profiel   

Of door ruiters die direct in de M mogen starten. Ik zie dat soort filmpjes ook voorbij komen, Sclimpre, en erger me er groen en geel aan. Ook wel eens foto's van dekhengsten die zo gereden worden voorbij zien komen, dan hoeft het van mij al meteen niet meer. En dat is dus waarom ik het met de jury uit de OP eens ben (zie mijn post hierboven).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 09:30 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
...nu ben ik ouderwets - wat ik weergeef is de oude regel.
Die ik persoonlijk zeer goed te verantwoorden vind, ook in "L light", de L en de M..

Tegenwoordig schijn je winst te kunnen rijden met een knik bij de derde halswervel en de neus achter de loodlijn.
Oma vind het maar raar....

Nou, dat is niet van tegenwoordig hoor. Ik heb zo’n 20-25 jaar geleden een amazone provinciaal kampioen in de Z2 zien worden waarbij het paard de hele proef zo ongeveer met de kin op de borst liep. Nou, dat leverde uiteraard de nodige commotie op. Maar ja, de combinatie had volgens de jury “zoveel goede dingen” laten zien :j.
Spoiler:
Dat het een bekende amazone met ggk dekhengst betrof had er waarschijnlijk niet mee te maken. O:)

En ik weet niet hoe lang het geleden is dat jij B reed. Maar 30 jaar geleden moesten de paarden ook al in de B aan de teugel lopen voor winst. Toen waren er misschien nog wel meer juryleden, zeker die van de toen al oudere garde, die daar wat “makkelijker” mee omgingen. Ooit kon je nog jury worden terwijl je nog nooit op een paard had gezeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 09:56 



 
Profiel   

;) ;) Maar Roodvos toch, ik schreef dat het in 1970 was...!

De krul was niet verplicht, wel werd onder de vage term 'het gereden zijn in het algemeen' het skala beoordeeld (wat wat mij betreft 'aan de teugel' is) : ontspanning, aan de hulpen, Schwung als zijnde goed voorwaarts, etc.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 10:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen