Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eerste Bixie ervaring van een gevoelig/onzeker ruitertje.

 
Profiel   

Nikass schreef
We hebben het hier over een kind van acht, die je vraagt om te streven naar perfectie. Ik vind dat niet nodig.



Zo zwaar zou ik dat niet zien.
Puntjes op de i zetten is niks anders dan een uitdrukking om aan te geven dat er nog verbetering in zit.
Je blijft volgens mij je hele leven bezig met puntjes op de i zetten.
Of je moet op een leeftijd komen dat je niet eens meer weet dat een i een puntje had. :D
Maar ook hier ligt het er maar net aan hoe je het uitlegt naar een kind.

"Als mama de puntjes op de i zou zetten bij het boodschappen doen door van te voren een boodschappenlijstje te maken, hoefde ze niet 6 keer per dag terug naar de Appie " omdat ze wat vergeten was.
Uiteraard met een brede lach op het gezicht en een ondeugende knipoog.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 20:32 



 
Profiel   

Punz schreef
Yup
Psychologische kennis aanwezig hier (royaal!)

En niets zo goed voor een gezond opgroeien als hier een daar een beetje tegenslag.
Ja, ze was laatste, en ja dat is omgeroepen, en ja dat heeft ze gemerkt. En nee.. dat is niet perse leuk.

Freek de JOnge zou zeggen: viel het voor de meeste moeders toch nog mee...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 20:38 



 
Profiel   

Nikass schreef
We hebben het hier over een kind van acht, die je vraagt om te streven naar perfectie. Ik vind dat niet nodig.


Dat is dus het punt een beetje. Niemand ziet en bedoelt dat zo, jury niet, kind niet, organisatie niet. Maar moeders vat het wel zo op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 21:00 



 
Profiel   

Dan moet de jury leren zich beter uit te drukken. Het is zo'n dooddoener dat je alles kan zeggen onder het mom "ja maar zó bedoel ik het niet"
En wéér wijs je naar de moeder. Het is de dóchter die hier verdrietig is, het verdriet van de moeder volgt pas later.

Wildgirl helemaal met je eens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 21:13 



 
Profiel   

Allereerst, heel leuk dat je dochtertje heeft meegedaan en zou zeker doorgaan als zij dit ook wilt. Leert ze alleen maar van in meerdere zinnen.

Pedagogisch verantwoord.....niet alles werkt zo en is juist een leerschool zo. Zie programma home alone, kinderen zijn zelfstandiger dan ouders vaak denken of verwachten.

Hoe graag je een kind ook wilt beschermen voor de wereld, er is tegenslag in het leven en het is niet altijd eerlijk. Rugzakje extra of niet het is voor beide een leerproces.

Geef niet op, blijf positief en stimuleer er om te verbeteren waar kan. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 21:31 



 
Profiel   

Nikass schreef
Dan moet de jury leren zich beter uit te drukken. Het is zo'n dooddoener dat je alles kan zeggen onder het mom "ja maar zó bedoel ik het niet"
En wéér wijs je naar de moeder. Het is de dóchter die hier verdrietig is, het verdriet van de moeder volgt pas later.

Wildgirl helemaal met je eens!



Maar een jury bedoelt het nooit zo :'), het zijn tips voor verbetering, perfectie bestaat niet.

Hoe moet dat straks op school dan? Maar niet meer met een rode pen de fouten doorstrepen? Examens allemaal een 10? Doe effe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 21:37 



 
Profiel   

Citaat
De jury komt het hokje uit en vraagt wat ze er zelf van vond ‘ze vond het goed gaan’ en de jury bevestigd dit. Nu alleen nog de puntjes op de i, ze moet de overgangen duidelijker rijden en het sturen op zich. Ik ving het commentaar op als dat ze wat zelfverzekerde op haar pony mocht zitten en daar kan ik me wel in vinden. Alleen het benoemen van ‘de puntjes op de i’ vind ik voor een 8 jarige in de klasse AA toch wel wat veel gevraagd.


De puntjes op de i betekent niets anders dan dat ze hartstikke leuk rijdt voor die klasse, maar dus voor wat meer punten even net iets netter.
De uitspraak puntjes op de i gebruik ik en meer anderen als er weinig commentaar te leveren is.
Dat de moeder daar uit haalt (en jij dus ook) dat dit betekent dat er naar perfectie gestreeft moet worden, dat is echt jullie eigen inbreng daarin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 21:41 



 
Profiel   

Ik heb alleen de OP en een paar berichten gelezen.
Wat ik jammer vindt. Maar voor mijn gevoel is dit een beetje een internet/forum dingetje. Is dat iemand gelijk bekritiseerd wordt. Waarom dit, waarom dat, ik zou dit, ik doe dat. Iemand vraagt hier steun. Iemand wil gewoon zijn verhaal kwijt. Waarom altijd uitgaan van wat we zelf vinden. Dat doet er toch niet toe. Iedereen is anders. Ik lees daarnaast ook een paar post met tips. Dat lijkt mij voor TS veel fijner. Meedenken en elkaar steunen. Zouden we sowieso vaker moeten doen op bokt.

Ik ben zelf ook moeder en orthopedagoog. Ik begrijp heel goed waarom je er voor kiest om je kind wedstrijdjes te laten rijden. Überhaupt het hele paardrijden kan enorm helpen bij de ontwikkeling.
Ik ga ook wel eens naar bixie wedstrijdjes. Ik mis soms ook het “kindvriendelijke”. Ik ben laatst bij een bixie wedstrijd geweest waar de sfeer al fijn en ontspannen was. De aankleding was gezellig. Ze hadden prinsessen tafelkleden, leuke servetjes en bekertjes. Ik vond het top. Alle kindjes kregen bij de prijsuitreiking rozetten en een zakje snoep. De winnaars kregen daarnaast nog een beker. Voor kinderen is de ervaring en het meedoen toch het leukst. Als achteraf maar het positieve overheerst. Het serieuze komt later wel.
Ik snap best dat het niet leuk is om te horen tegenover iedereen die er is dat je laatste bent geworden. Zou ik ook niet leuk vinden. Eigenlijk ook overbodig om dit te benoemen, of je nu volwassen bent of een kind van 8 jaar.
Moedergevoel is soms, vooral voor ons zelf, een vervelend dingetje. Het brengt mij ook regelmatig van de wijs. Ik maak er vaak een gezellig dagje uit van. We kijken even snel naar de punten en dat was het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 22:20 



 
Profiel   

Niobe schreef
Nikass schreef
Dan moet de jury leren zich beter uit te drukken. Het is zo'n dooddoener dat je alles kan zeggen onder het mom "ja maar zó bedoel ik het niet"
En wéér wijs je naar de moeder. Het is de dóchter die hier verdrietig is, het verdriet van de moeder volgt pas later.

Wildgirl helemaal met je eens!



Maar een jury bedoelt het nooit zo :'), het zijn tips voor verbetering, perfectie bestaat niet.

Hoe moet dat straks op school dan? Maar niet meer met een rode pen de fouten doorstrepen? Examens allemaal een 10? Doe effe.


Waarom dan dat klassement en dat helemaal opnoemen? Wat heeft dat voor positieve meerwaarde?
Dat de scholen zo prestatie gericht zijn is één ding, hoeft voor je hobby toch niet ook nog?
Scholen gaan daarin soms ook te ver met al die toetsen op jonge leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 22:39 



 
Profiel   

Persoonlijk denk ik dat het al mis ging toen je haar vertelde dat ze een wedstrijd ging rijden. Want: druk, klassement, moeten presteren.
Waarom bixie niet benaderen als een uitje, ervaring doen op vreemd terrein, spelletje doen met de pony waarbij een jury lesgeeft en vertelt wat je kunt verbeteren?
Dan komt een klassement ook niet zo hard aan, als je het een spelelement maakt. En ook bij een spel heb je winnaars. Dat betekent niet dat je het slecht hebt gedaan als je verliest, een ander was gewoon net wat beter/handiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 22:53 



 
Profiel   

Maar was ze wel laatste??
Want mijn ervaring is dat alle kinderen worden opgenoemd om hun protocol te halen en een rozet en applaus.. alleen de laatste 3 zijn in echte volgorde omdat dat de nrs 1 2 en 3 zijn......
De behaalde punten worden verder ook niet opgenoemd bij degenen die niet bij de 2ste 3 zijn...

Puntjes op de i vind ik ook een normale uitdrukking hoor. Juist omdat alle juryleden iets mee willen geven om de volgende x nog hogere punten te kunnen halen... Voor mijn zoontje was het laatst alvast wat commentaar voor de volgende klasse - ze vond hem daar al klaar voor.
(Pony was er nog niet klaar voor)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 22:59 



 
Profiel   

Ik ben geen jury in de paardensport maar wel scheidsrechter in de hockeysport en bij hockeywedstrijden vel ik ook een oordeel over een spelsituatie. Je probeert objectief te blijven maar de perceptie bij de speler in kwestie is subjectief en roept emoties op.
Ik ben ook moeder en mijn jongste (gevoelig) vindt wedstrijden ook een dingetje. Hij zit op judo en binnen de regio bij ons heb je een opstaptoernooitje. Lekker laagdrempelig, alle kinderen komen op het podium en alle kinderen hebben prijs. 3e, 2e of 1e. Maar...een achtjarige is ook niet gek. Die weet dat derde zijn betekent dat je het het slechtst hebt gedaan. Hoe positief je het als moeder ook wilt brengen of er toch een leuke dag van wil maken, een kind kent op die leeftijd maar twee standen: je bent de beste of de slechtste. Goed of slecht. Wit of zwart. 1e of laatste.
Ik vind in jouw situatie, TS, dat de jury niks mis heeft gedaan en de organisatie ook niet door iedereen op te noemen. Ik snap dat je het heel vervelend voor je dochter vindt en dat ze ontroostbaar is. Mijn jongste kwam na zijn eerste judotoernooi ook jankend van de mat af, was de hele dag uit zijn hum maar de dag erna was hij gewoon weer zijn eigen ikkie. Hij doet toch elke keer weer mee, is nog steeds niet 1e geweest maar weet intussen ook dat helemaal niet zo erg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 13:10 



 
Profiel   

Begrijp ik dan het principe van de Bixie zo verkeerd?
In mijn ogen zouden de ruitertjes beoordeelt moeten worden op het rijden van de proef. Of ze dat nu met of zonder begeleiding doen, is in de bixie niet relevant. Daarvoor is het tenslotte een bixie!
Hetgeen wat ik hier gelezen heb is dat kind van TS een zelfstandige proef reed en daarbij 2 fouten gemaakt heeft. Ten opzichte van een andere ruiter die wel zijn proef juist rijd, vind ik het niet meer dan logisch dat kind van TS lager geplaatst wordt.

In mijn manege wedstrijd ervaring heb ik zo vaak slechte proeven gereden (zien worden).. van de verkeerde kant op, tot de bak uit, tot bokkend wegrennende paarden. En ja, dat word je zwaar aangerekend. Maar het zijn dan ook gewoon serieuze fouten. Als jij je proef gewoon netjes op de letter uitvoert, dan krijg je daarvoor meer punten en automatisch een hogere plaatsing

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 13:31 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Cayenne schreef
Ik heb niet het idee dat TS nog gaat reageren.

Nee en weet je hoe dat komt?
Man. Ik zit hier tenenkrommend de reacties te lezen van sommige bokkers.
Ronduit grof. Hard. Bewust kwetsend.
Of ik het nou eens ben of niet met de aanpak van TS, ik lees een verhaal van een verdrietige moeder die om hulp vraagt.
Die hulp kun je geven, en nee dat hoeft niet altijd met oh's en ah's. Je kunt er ook voor kiezen iemand volledig de grond in te trappen, lekker veilig, via een forum.
En dan nog gek staan te kijken dat TS niet meer reageert?
Enorm triest dat zoiets zo moet verlopen.



Dank je Wildgirl, je hebt het helemaal juist!
Zat toevallig op Bokt om iets geheel anders op te zoeken.

Mocht nog iemand het willen weten, de organiserende vereniging heeft zich volgens het KNHS niet aan het reglement heeft gehouden (ja ook zij horen zich aan reglement te houden zodra ze een eind klassement opmaken).

Verder ga ik ook inderdaad niet meer in op jullie psychologische reacties (met over zonder kennis).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 21:47 



 
Profiel   

Heb je serieus de KNHS hiervoor benaderd :=
Pfff ... ik weet nu weer voor wie de term curling-ouder bedoeld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 21:52 



 
Profiel   

Fitzroy schreef
Heb je serieus de KNHS hiervoor benaderd :=
Pfff ... ik weet nu weer voor wie de term curling-ouder bedoeld is.


Diep triest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 21:53 



 
Profiel   

Fitzroy schreef
Heb je serieus de KNHS hiervoor benaderd :=
Pfff ... ik weet nu weer voor wie de term curling-ouder bedoeld is.


Zal overwegen of ik mijn gebruikersnaam zal aanpassen in 'curling ouder'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 21:55 



 
Profiel   

Echt onbegrijpelijk en sneu dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 21:59 



 
Profiel   

Ts, ik begrijp je helemaal. Precies hetzelfde meegemaakt. Mijn dochter reed zelfstandig een keurig proefje, terwijl een kind wat alleen maar op de pony zat terwijl vader het proefje liep won. Totaal oneerlijk, niet stimulerend en niet uit te leggen. Dit kan nooit de bedoeling van de bixie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 22:46 



 
Profiel   

Sandrohit schreef
Fitzroy schreef
Heb je serieus de KNHS hiervoor benaderd :=
Pfff ... ik weet nu weer voor wie de term curling-ouder bedoeld is.


Zal overwegen of ik mijn gebruikersnaam zal aanpassen in 'curling ouder'.

Ik hoop toch niet dat je dat een geuzennaam vindt......

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 22:56 



 
Profiel   

Een uitgebreid klassement opmaken is niet de bedoeling van Bixie proeven, alle kinderen zouden een lintje moeten krijgen.
Helaas is de praktijk anders.

Maar wat betreft het jureren van de AA proeven, die mogen begeleid worden. Het is niet 'beter' als die proef zelfstandig gereden wordt.
Als Bixie jury doe je je best dit zo goed mogelijk te beoordelen, dat is lastig!
Ik kijk hoe het kind zit en de hulpen heeft, figuren rijdt en geef naar eer en geweten kruisjes. Dan kan het dus best zijn dat een ruitertje met begeleiding meer kruisjes heeft dan een zonder.
Oplossing: zelf ook meelopen of de A proef gaan rijden, die moet door iedereen zelfstandig gereden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 06:00 



 
Profiel   

misschien moet moeders lekker thuisblijven, laat iemand anders mee gaan en maak er niet zo,n punt van. mijn ervaring is dat de bixie moeders streberig zijn, of is het de ultieme pennydroom misschien ? ik ben altijd luchtig geweest ( al ben soms doodziek van jammer de bammer fouten, kind is 20 inmiddels hoor )

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 06:50 



 
Profiel   

Fitzroy schreef
Heb je serieus de KNHS hiervoor benaderd :=
Pfff ... ik weet nu weer voor wie de term curling-ouder bedoeld is.

Laat het losTS. Je kind heeft hier niks aan en jij wordt er ook niet beter van.
Wat betreft het gepsychologiseer hier op Bokt, in dit topic :vind ik nogal meevallen.
Opvoeden is lastig. Het is een delicate samenhang van sturen, begeleiden, beschermen en enthousiasmeren.
Ik denk dat je nu te veel beschermt en stuurt.
Laat de dingen maar z’n beloop hebben. Dat ook een goede les naar je kind toe. Soms is het wat het is. En dan weer lekker met de pony spelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 06:59 



 
Profiel   

rien10 schreef
Sandrohit schreef
Grappig, de ene zegt dat ik mijn kinderen geen Bixie moet laten rijden omdat mijn dochter dit niet wil en er niet aan toe is en de andere vind mij het andere uiterste en vind mij te beschermend.
Wat als ik er nu tussen in lig?

En hoor graag jullie kennis hierin, is hier enige psychologische of pedagogische kennis aanwezig?
Of is dit typisch Bokt iemand lekker de grond in willen trappen?


Wow, dit klinkt heel naar en verbitterd.

Ik heb veel goede adviezen zien langskomen TS en ik denk dat het in het hele onderwerp eigenlijk niet over je kind gaat maar over jou.
Je hebt een kind wat anders is dan anderen. Wat wellicht gevoeliger is dan andere kinderen, wat wellicht dingen anders ziet dan ze in werkelijkheid zijn, dingen anders of harder interpreteert dan ze werkelijk zijn.
Als moeder gebeuren dan een aantal dingen met je. Je hebt hier verdriet van, want je weet dat je kind een moeilijker tijd/jeugd/adolescentieperiode gaat doormaken dan menig ander kind. Dat doet zeer. Je kind gaat tegen dingen aanlopen waar je haar als moeder niet tegen kan beschermen. Dat doet ook zeer, maar meer dan dat, het kan je als moeder een machteloos, falend gevoel geven.
Als dan een totale buitenstaander (jury) iets over je kind zegt, appelleert dat direct aan die gevoelens van moeder.
Als dan ook de mensen waar je steun van verwacht (Bokt) niet die respons geven die je verwacht had, maakt dat boos, gefrustreerd, eenzaam zelfs.
Ik denk dat dit hele topic niet veel met je dochter te maken heeft maar met je eigen verdriet om het niet kunnen beschermen van je kind.
Dat is ontzettend lastig en heeft moed nodig om er anders tegenaan te gaan kijken. Ik wens je die moed toe.


Dit schreef ik een tijdje terug. Opvoeden blijft Verrotte moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 07:06 



 
Profiel   

Bobby100 schreef
Ts, ik begrijp je helemaal. Precies hetzelfde meegemaakt. Mijn dochter reed zelfstandig een keurig proefje, terwijl een kind wat alleen maar op de pony zat terwijl vader het proefje liep won. Totaal oneerlijk, niet stimulerend en niet uit te leggen. Dit kan nooit de bedoeling van de bixie zijn.


@TS en @Bobby100 hier valt maar een ding op te zeggen: zorg dat je op de hoogte bent van de reglementen vóór dat je gaat starten. Dan wist je dat en had je het met je kind kunnen bespreken, hetzij vooraf, hetzij op de wedstrijddag toen de situatie zich voordeed.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 07:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen