Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eerste Bixie ervaring van een gevoelig/onzeker ruitertje.

 
Profiel   

VWestra schreef
Waar ik benieuwd naar ben, waarom is plaatsing überhaupt relevant?

Als je een doel stelt waarop je zelf of je dochter invloed heeft(juiste kant pony begeleiden) dan kun je doelen behalen waar je invloed op hebt en ben je niet afhankelijk van de jury.


Eens.



Maar: de grap van de bixie was juist, dat er geen plaatsering was . In het begin. Nu verschilt het per wedstrijd. Dat elk kind kan meedoen op welke pony dan ook. Was laatst bij ergens in Limburg en daar kreeg elk kind een goody bag en n rozet.


Laatst bijgewerkt door Getup op 21-10-19 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 20:18 



 
Profiel   

Er is ook niets mis met teleurstelling en verdriet. Winnen is altijd leuker.
Verdrietig zijn mag prima, maar life goes on. Door teleurstellingen tegen te komen leer je er langzaam aan mee om gaan. Bij sommige kinderen moet dat gecontrolleerder dan bij anderen, ze uit de weg gaan is geen optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 20:19 



 
Profiel   

Ik denk dat moeders zelf niet helemaal door heeft dat ze op deze manier haar dochter niet helpt door haar overal voor te willen beschermen. De onzekerheid wordt mede gecreëerd en in stand gehouden door op de manier waarop er wordt gehandeld en dat zal TS niet met opzet doen, maar op die manier leert haar dochter niet met tegenslagen omgaan in het leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 20:20 



 

Sammiex2000 schreef
Oei dit zal ik wel niet mogen zeggen, maar ik zie nog een probleem:
Je zegt dat je dochter zegt dat ze niet snapt waarom ze lager geëindigd is dan kinderen die minder goed rijden dan haar. Dat klinkt niet als een onzeker kind, maar als een kind dat zich zelf veel te hoog inschat en ja dat levert teleurstellingen op. Als je één ding niet moet doen is het wel dat je teleurstellingen voor je kind weg neemt, daar moeten ze mee om leren gaan, zo werkt het in het leven. En eerlijk gezegd denk ik dat je haar niet te veel de hemel in moet prijzen, want dan valt de grote mensenwereld nog harder tegen. Wees gewoon nuchter: het ging goed en je hebt een prijs gewonnen.

goed punt wat hier wordt aangehaald. jureren ze bij bixie trouwens nog op welke combinatie het relatief het beste gedaan heeft? beetje ingewikkeld snap ik ook wel. trouwens ook een goede les -> het is niet altijd eerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 20:22 



 
Profiel   

Doel van de bixie was: laagdrempelig kennis kunnen maken met wedstrijdrijden ter voorbereiding van "echte" wedstrijden zonder de druk van een 1e, 2e etc plaats.
Nu rennen daar toppony's rond en halve Anky's en Edwardjes incl bijbehorende outfits en uitrusting.

Wat prima is, natuurlijk. Maar zou zonder plaatsering leuker zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 20:29 



 
Profiel   

Getup schreef
Doel van de bixie was: laagdrempelig kennis kunnen maken met wedstrijdrijden ter voorbereiding van "echte" wedstrijden zonder de druk van een 1e, 2e etc plaats.
Nu rennen daar toppony's rond en halve Anky's en Edwardjes incl bijbehorende outfits en uitrusting.

Wat prima is, natuurlijk. Maar zou zonder plaatsering leuker zijn.



Klopt! en zeker in de regio waar jullie ook weleens zijn gestart . (Tegenwoordig is de bixie zelf voor een bepaalde groep organisatoren (ik denk 1, noem gaan naam) 1 groot verdien model, waar behoorlijk wat geld in omgaat.............. gezien de sponsoring en het startgeld....)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 20:58 



 
Profiel   

Er zijn al veel reacties.
Ik als moeder vind het ook moeilijk wanneer mijn kind verliest en vooral omdat het zo'n streber is. Om ons in te dekken is dat ik aan het begin al goed vertel dat er kinderen mee rijden met veel meer ervaring en dat laatste worden dus ook goed mogelijk is. En soms heeft de 1 wat meer geluk en dan de ander. De pony's moeten ook meewerken natuurlijk.
Met die instelling naar de wedstrijd, maakt de uitslag zoveel makkelijker te accepteren.
Het is dan zo veel makkelijker om alle pluspunten te benoemen wat er allemaal wel goed ging omdat de rest al vooraf besproken is.
En idd, bij een terurstelling er idd tot op zekere hoogte in mee gaan, dat het heel vervelend kan voelen. Máár dat dat gevoel straks ook weer weg is, net als wanneer je bent gevallen en de pijn ook weer weggaat.

Probeer vooral van deze ervaring te leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 21:01 



 
Profiel   

Is het geen idee om een paar onderlinge bixies op te zoeken. Hebben we laatst gedaan en daar was geen plaatsing. Iedereen was eersteen mocht een prijsje kiezen. Dat vind ik zeker voor onzekere kinderen een fijne start. Ze wordt vanzelf zekerder zodat ze officieel kan starten

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 21:12 



 
Profiel   

Ik was dit kind, en had/heb ook een grafhekel aan wedstrijden rijden. Dat heb ik dus dan ook nooit gedaan, en ik heb het hogerop gezocht. Ik ben duikinstructeur geworden en ben daar in les gaan geven. Doordat ik andere mensen vanuit 'zero knowledge' zelfstandig kan opleiden tot volwaardige duikers, voel ik dat ik mijn stof ken en deze ook over kan brengen. Zo krijg ik zelfvertrouwen zonder jury die mij beoordeelt.

Is er geen sport/hobby die zij kan uitvoeren waarin ze zich zekerder voelt dan beoordeeld worden in wedstrijdjes en testen? Mocht ze dan toch zeker in d'r schoenen komen te staan, kan ze altijd nog paardrijwedstrijdjes gaan rijden, maar dit geeft echt een deuk in je ego en (zeker) als kind hoor je alleen de negatieve dingen van een jury.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 16:52 



 
Profiel   

Ik heb niet het idee dat TS nog gaat reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 17:09 



 
Profiel   

orkaan schreef
Ik ben helemaal pro- bixie (en jureer ook regelmatig bixie wedstrijden).

Hoe leuk en schattig ik jonge kinderen op een pony ook vind. Ik vind het minder dat ze sinds vorig jaar kinderen vanaf 4 jaar hebben toegelaten tot de AA klasse. (en er zijn meerdere verenigingen die het daarmee eens zijn....maar ja als het van de KNHS mag dan kun je 4 jarige kinderen niet weigeren)

Want je krijgt idd nu een 4 jarige in je ring (op een hele schattige pony met een onweerstaanbare big smile). Sturen kunnen ze in 90% van de gevallen nog niet, lichtrijden al helemaal niet en ga zo maar door. maw de ouders sturen de pony en houden de pony aan de gang(andere optie is er niet want dat kan zo'n jong kind nog niet). Is het leuk en schattig absoluut!!

Dan is het wel een beetje cru als daar ook een 7 jarig kind bij rijd, die zelf probeert rond te sturen en de pony in de gevraagde gang houd en waarbij er soms wat foutjes ontstaan. (bv pony valt in stap, of ze vergeten het figuur te rijden etc)

En daar sta je dan als jury om zo'n ring te beoordelen. En ja dan komt het zeker wel voor dat de kinderen die begeleid worden hoger eindigen dan de oudere kinderen die het zelf proberen. Maar ook daar kun je als jury niets aan doen, je volgt namelijk de beoordelings criteria van de KNHS.

Ik had het beter gevonden als men bixie mocht starten gewoon vanaf 6 jaar en de begeleidingsproef zoals vroeger vanaf 4 jaar te houden.

PS een tip van bixie wedstrijden waarbij ze zeker geen klassement is een bixie wedstrijd van SOSO bixie events (komen door heel NL). Heel erg leuk concept, meteen je coupon mee en ieder kind mag op het podium en de prijzen zijn voor iedereen gelijk (strik, wat lekkers voor de pony, hebbedingetje erbij etc). Ieder kind is daar een winnaar.
Overigens ben ik zelf ook voor geen klassement, alleen iedere vereniging vult dit zelf in. Hier is zelfs een hele bixie competitie (en dan krijg je taferelen dat kinderen (of de ouders..die dit faciliteren) in een klasse blijven rijden waar ze veelste goed voor zijn..om maar te winnen en dan ook de bixie kampioen te worden) en dit trucje herhalen ze dan ieder jaar. Want ja je hoeft bij de bixie nu eenmaal niet te promoveren.........


Hier word in de bixie of enkel plek 1,2 of 3 genoemd of helemaal geen plaatsing.
En iedereen is winnaar, zelfde rozet, snoepje, en er word een feest van gemaakt.
Persoonlijk zou ik het ook niet zo leuk vinden dit systeem als je hoopt op een positief feestje waar ze blij van thuis zou komen.
Tuurlijk horen teleurstellingen bij het leven maar voor een bixie proefje dit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 18:19 



 
Profiel   

vanLotje schreef
Wat ik niet snap: waarom mag een kind (gevoelig of niet) niet gewoon verdriet hebben? ' ja, lieffie, het is poedersuiker,(of iets pedagogisch verantwoords) en het doet zeer en dat hoort, net als de leuke dingen en de schaterlachen bij het leven & wen er maar beter aan.

En geef ze een dikke knuffel zodat ze je steun voelen en dan weer verder gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 18:48 



 
Profiel   

Getup schreef
Doel van de bixie was: laagdrempelig kennis kunnen maken met wedstrijdrijden ter voorbereiding van "echte" wedstrijden zonder de druk van een 1e, 2e etc plaats.
Nu rennen daar toppony's rond en halve Anky's en Edwardjes incl bijbehorende outfits en uitrusting.

Wat prima is, natuurlijk. Maar zou zonder plaatsering leuker zijn.


Dat is per kind nogal verschillend.
Ook fijn dat je de bixiewedstrijden daarop kunt uitzoeken.
Mijn kind vind zonder 1e,2e en 3e niet zoveel aan.
Ik vond het een fijne voorbereiding op de echte wedstrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 21:00 



 
Profiel   

"Iedereen is winnaar" had het voor mij ook niet gedaan, ook niet op mijn 4e. Nu is er dus kennelijk keuze tussen wedstrijden met of zonder klassement. Lijkt mij juist fantastisch, zo kan iedereen zelf beslissen wat het leukst is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 21:21 



 
Profiel   

Alleen de opening van TS helemaal doorgelezen. Nog geen reacties gelezen, maar na moeders verhaal wist ik het weer absoluut zeker: geen bixie jury worden.
Wat een drama verhaal, wat een emotie(vooral moeders blijkbaar). Wie wilde ook alweer dat kind een wedstrijd ging doen,: mamma!
En vanwege de uitslag van de eerste proef komt er een klaagzang los waar ik van onder de indruk ben, maar die zijn doel voorbij schiet. Je helpt je kind echt niet op deze manier, en hopelijk zijn er geen moeders van vriendinnen die deze klaagzang meekrijgen.
Pech voor je zelfbenoemde prinsesje, het doe jou meer dan je dochter volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 15:08 



 
Profiel   

Marije_1997 schreef
Sandrohit schreef
Grappig, de ene zegt dat ik mijn kinderen geen Bixie moet laten rijden omdat mijn dochter dit niet wil en er niet aan toe is en de andere vind mij het andere uiterste en vind mij te beschermend.
Wat als ik er nu tussen in lig?

En hoor graag jullie kennis hierin, is hier enige psychologische of pedagogische kennis aanwezig?
Of is dit typisch Bokt iemand lekker de grond in willen trappen?




Denk dat niemand jou de grond in wil trappen, maar duidelijk wil maken dat het niet alleen maar aan de jury ligt. Heb het topic wat mee gelezen en krijg heeel erg de indruk dat je de jury en knhs alles verwijt. Terwijl het helemaal geen ramp is om als laatste te eindigen en dat dat word opgenoemd.


Serieus Moeders,
is dit nu je reactie? Terwijl je toch echt die lap tekst zelf de wereld ingeslingerd hebt. Het geeft wel een beeld van hoe jij er in staat. En dat lijkt me niet positief voor je dochter. Maak er niet zo'n megadrama van. Kusje erop en verder met leven is mijn advies.
En ga als volwassene niet zielig lopen doen als er reacties komen die jou niet welgevallig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 15:19 



 
Profiel   

Yup
Psychologische kennis aanwezig hier (royaal!)

En niets zo goed voor een gezond opgroeien als hier een daar een beetje tegenslag.
Ja, ze was laatste, en ja dat is omgeroepen, en ja dat heeft ze gemerkt. En nee.. dat is niet perse leuk.

Maar ook al is het Bixie:
Het was haar eerste start. En in de eerste proef heeft ze 2 x iets verkeerds gedaan. Dat heeft dan consequenties voor de plaatsing. Niets dramatisch aan. Zo is het gewoon en dat hoeft ook helemaal niet verhuld te worden wat mij betreft

En als je daar niet tegenkunt, dan zijn activiteiten met een wedstrijd element mogelijk niet het meest geschikt.

Maar persoonlijk zou ik andersom redeneren: ik zou willen dat mijn kind héél snel leert om soepel om te gaan met 'tegenslag', of dat het soms anders loopt dan je denkt/ wil. Zéker bij gevoelige kinderen moet je daar aandacht aan geven. NIET om te voorkomen dat het gebeurd, maar ze goed te begeleiden áls het gebeurd. Simpelweg: Ja, je mag verdrietig en teleurgesteld zijn, maar dit kan gebeuren als je een wedstrijdje rijdt. Niet leuk, maar ook geen ramp.


En verder ga je dan natuurlijk wél netjes aandacht hebben voor de volledige prijsuitreiking, en beleefd klappen voor de prestaties van anderen. En natuurlijk doet je kind dat niet vanzelf, niet uit zichzelf.

Dat is jouw taak als ouder om je kind dat te leren. Verdrietig zijn en balen mag, maar je gaat gewoon wel netjes applaudiseren voor de prestatie van de ander

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 16:46 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Ik heb niet het idee dat TS nog gaat reageren.


Dat denk ik ook niet.
Toch hoop ik dat moeder wel alles gelezen heeft. Ik blijf van mening dat dit topic niet over dochter gaat, maar over moeder. Moeder zijn appelleert aan heel wat emoties. En dat is niet altijd even makkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 16:55 



 
Profiel   

Ik denk ook dat TS niet meer zal reageren. Maar wie weet, steekt iemand anders er nog wat van op mocht diegene dezelfde vragen hebben als de TS

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 19:48 



 
Profiel   

Hoi TS (als je het nog leest),

ik denk dat je topic is geschreven vanuit jouw eerste emotie na het Bixie uitje?
Ik begrijp wel wat je schrijft, maar ben het ook met de rest eens; aan jou de taak om hiermee om te gaan.
Het voelt misschien niet eerlijk dat je dochter onbewust wellicht anders beoordeeld is dan de kindjes op een A of B pony, maar dat gebeurt soms wel. Ik weet dat een Bixie Jury ook gewoon graag feedback mee wil geven, waar een kind iets aan heeft. Aan jou de taak om er een leuke dag van te maken en die uitslag op juiste waarde te schatten voor haar. Hoe banketstaaf ook, zo is het leven soms. Als je denkt dat het teveel impact heeft, zou ik de bixie;s gewoon nog even laten, tot ze er zelf evt weer naar vraagt. Is er bij jullie eigen rijvereniging geen Bixie of onderlinge wedstrijdjes, waar ze mee kan beginnen als ze zelf graag wil?

Er zijn nou eenmaal geen verschillende klassen voor verschillende kinderen. Mijn dochter heeft bijvoorbeeld meer tijd nodig om dingen zich eigen te maken. Ze heeft namelijk autisme.
Ze is nu 13, maar reed tot vorig jaar ook nog mee met de Bixie omdat ze gewoon nog niet zo lang rijdt. Ook anders dan de kindjes die er al met 4 jaar op zitten. Dan wordt ze ook niet minder ' streng' beoordeeld omdat ze nog niet zoveel ervaring heeft, of omdat haar motoriek nou eenmaal wat minder is. Tja, dat is gewoon zo.

Ze reed mee omdat ze dat zelf graag wilde. Ik heb er bewust altijd een heel leuk uitje van gemaakt en de nadruk gelegd op gezellig samen met de pony op pad. Flesje drinken en wat lekkers mee, muziekje op in de auto.
Blijven zeggen dat het om de ervaring gaat en dat het geen zak uitmaakt wat het resultaat is (sterker nog, gewoon niet benoemen) Vaak zijn er ook nog wel spelletjes, of kun je iets knutselen dus zo kun je er ook echt iets leuks van maken, zonder nadruk te leggen op een wedstrijdelement.

Je kunt een jury of organisatie hier natuurlijk niet voor verantwoordelijk stellen. Er zijn wel Bixie's waarbij er geen prijzen worden uitgedeeld; daar krijgt iedereen hetzelfde en is er geen 1e, 2e of 3e plek. Die zou je ook uit kunnen zoeken, als jouw dochter echt mee wil doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 20:13 



 
Profiel   

Het heeft even geduurd voordat ik alles had doorgelezen en ik weet niet of ts nog dit topic inkijkt dus misschien is het mosterd na de maaltijd. Maar ik wil toch nog wel even reageren.

Ik begrijp ts namelijk zeker wel. Ik zie geen enkele meerwaarde in het oplezen van het klassement. In tegendeel. Er wordt al zoveel de nadruk gelegd op prestaties. Hoeveel jonge mensen vallen er uit met een burn out, dat begint al omdat kinderen van jongs af aan moeten presteren, presteren, presteren. Dan kan jij als ouder wel zeggen dat het daar niet om gaat, maar kinderen krijgen echt wel mee dat dat voor anderen blijkbaar wel belangrijk is. Gewoon een protocol en allemaal hetzelfde lintje is voldoende. En het protocol ook positief graag; "de puntjes op de i", voor een kind van acht?

Ik begrijp ook dat ts zich in dit topic aangevallen en onbegrepen voelt. Haar woorden worden verdraaid en verkeerd uitgelegd. Hoe frustrerend is het, dat zij nu wordt neergezet als een incapabele moeder omdat het haar raakt dat haar kind nu al moet dealen met competitie.

Heeft niks te maken met "tegenslag hoort bij het leven"; een kind hoeft niet zo snel mogelijk gehard te worden. Juist niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 20:48 



 
Profiel   

Gehard worden, door feedback op een protocol? 'puntjes op de i' zou ik juist interpreteren als dat het al super is gegaan en dat je nog wat kleine dingetjes kunt doen om het nóg beter te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 20:54 



 
Profiel   

We hebben het hier over een kind van acht, die je vraagt om te streven naar perfectie. Ik vind dat niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 21:06 



 
Profiel   

Ik heb geen tijd gehad om alle reacties te lezen, ik begrijp je volledig , mijn dochter rijd ook bixie AA maar dan zonder begeleiding en inderdaad het feit of er al of niet begeleid wordt mag niet meespelen in de beoordeling dus het is dan soms wat moeilijk als een geholpen ruiter hoger geplaatst wordt . Maar mijn ervaribg met Bixie is toch anders, bij ons wordt er zelden een klassement opgemaakt, meestal is gewoon iedereen een winnaar, iedereen wordt afgeroepen en krijgt een prijs punten worden niet vermeld, ze zeggen gewoon naam heeft heel veel punten en geven dan prijs. Ik zou gewoon op zoek gaan naar beter georganiseerde wedstrijden . Kijk eens op faceboek bij solange hermans en de wedstrijden van die organisatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 21:13 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Ik heb niet het idee dat TS nog gaat reageren.

Nee en weet je hoe dat komt?
Man. Ik zit hier tenenkrommend de reacties te lezen van sommige bokkers.
Ronduit grof. Hard. Bewust kwetsend.
Of ik het nou eens ben of niet met de aanpak van TS, ik lees een verhaal van een verdrietige moeder die om hulp vraagt.
Die hulp kun je geven, en nee dat hoeft niet altijd met oh's en ah's. Je kunt er ook voor kiezen iemand volledig de grond in te trappen, lekker veilig, via een forum.
En dan nog gek staan te kijken dat TS niet meer reageert?
Enorm triest dat zoiets zo moet verlopen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 21:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen