Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lesgeven zonder diploma

 
Profiel   

Hoi,

Nu rijd mijn dochter op een paard bij iemand thuis. Dat meisje van 18 jaar geeft haar les, zonder geldige papieren. Nu vraagt ze er wel geld voor.
Maar nu was het laatst zo dat ik niet kon om mijn dochter er heen te brengen. Dus ik stuur haar een bericht dat het niet kon. Nou prima dacht ik, Nu zegt ze van "ja , maar je moet 24 uur van te voren afzeggen anders worden er toch kosten aan verbonden"
Mag dit zo maar???
En het is niet zomaar dat ik het niet wil betalen. Het is alleen maar een vraag.



Alvast bedankt


Laatst bijgewerkt door Donja1976 op 24-11-19 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:28 



 
Profiel   

Heb je een contract met haar ondertekend? Is dit ergens (zwart op wit/mondeling) afgesproken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:33 



 
Profiel   

Ik vind het niet heel netjes om niet te kraaien naar het diploma als je dochter er les van heeft maar nu ineens opzoek te gaan naar redenen om niet hoeven te betalen en dat wel erbij te halen. Daarnaast vind ik het ook verre van netjes om binnen 24 uur nog af te zeggen, zij houdt er tenslotte ook rekening mee in haar programma.

Of je er wettelijk toe verplicht bent weet ik niet, maar als ik die persoon zou zijn en je het gebrek aan diploma nu ineens tegen me zou gebruiken zou je niet hoeven betalen maar daarna naar een ander opzoek kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:39 



 
Profiel   

Dat kan alleen als dat van te voren afgesproken is. Hebben jullie ooit afspraken op papier gezet of heb je algemene voorwaarden gehad?
Het wel of niet gediplomeerd zijn heeft hier verder niets mee te maken, dat is wel van belang voor hoe ze verzekerd is in geval van een ongeval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:42 



 
Profiel   

Dat zou er bij mij toch aan liggen of ze dit professioneel doet of dat het een bijverdienste in het zwart is.Normaal gesproken spreek je zulke regels van te voren af lijkt me.Dus in dit geval zou ik niet betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:42 



 
Profiel   

liekec schreef
Ik vind het niet heel netjes om niet te kraaien naar het diploma als je dochter er les van heeft maar nu ineens opzoek te gaan naar redenen om niet hoeven te betalen en dat wel erbij te halen. Daarnaast vind ik het ook verre van netjes om binnen 24 uur nog af te zeggen, zij houdt er tenslotte ook rekening mee in haar programma.

Of je er wettelijk toe verplicht bent weet ik niet, maar als ik die persoon zou zijn en je het gebrek aan diploma nu ineens tegen me zou gebruiken zou je niet hoeven betalen maar daarna naar een ander opzoek kunnen.


Nou daar gaat het niet om. Om in eens niet te betalen. En er is nog 1 meisje die daar ook wel eens is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:44 



 
Profiel   

Er geven wel meer mensen les zonder diploma, dat zegt helemaal niets over de kwaliteit. Sommige instructrices zonder diploma zijn soms ook nog beter dan met. Ik zou het ook netjes vinden als je gewoon betaald, maar het is natuurlijk niet verplicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:45 



 
Profiel   

Pluttersput schreef
Heb je een contract met haar ondertekend? Is dit ergens (zwart op wit/mondeling) afgesproken?


Nee is idd nooit afgesproken

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:45 



 
Profiel   

liekec schreef
Ik vind het niet heel netjes om niet te kraaien naar het diploma als je dochter er les van heeft maar nu ineens opzoek te gaan naar redenen om niet hoeven te betalen en dat wel erbij te halen. Daarnaast vind ik het ook verre van netjes om binnen 24 uur nog af te zeggen, zij houdt er tenslotte ook rekening mee in haar programma.

Of je er wettelijk toe verplicht bent weet ik niet, maar als ik die persoon zou zijn en je het gebrek aan diploma nu ineens tegen me zou gebruiken zou je niet hoeven betalen maar daarna naar een ander opzoek kunnen.


Eens. Er even vanuit gaande dat je al wel langer wist dat zij geen diploma heeft, vind ik het echt heel laag van je om dat er nu bij te halen om onder betalen uit te komen. Ga toch een beetje normaal met anderen om joh. Zij past er ook haar planning op aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:47 



 
Profiel   

Ik vind afzeggen binnen de 24 uur echt niet netjes tenzij er van echt een noodgeval sprake is. Ik zou dan ook betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:48 



 
Profiel   

Diploma of geen diploma , als de manier van lesgeven bevalt is het enige knelpunt de verzekering is . Als je geen diploma hhebt ben je niet verzekerd . Los hiervan vind ik het heel normaal als je niet op tijd afzegd dat je het lesgeld gewoon schuldig bent .

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:51 



 
Profiel   

Klanten als jou ben ik als lesgever altijd liever kwijt dan rijk 8)7

Diploma is niet zo zeer verplicht, heeft te maken met haar verzekering. Gaat om het feit of ze verzekerd is ja of nee als je kind valt onder de les.

Afzeggen altijd 24u van te voren, ik weet niet of dat wettelijk is maar ongeveer iedereen houd die regel aan. Of er moet natuurlijk een reden zijn die je niet van te voren ziet aankomen.

Ik denk dat het wel zo netjes is om gewoon in gesprek te gaan, staan die lessen wekelijks vast? Welke vergoeding zit er volgens dat meisje dan aan vast? Is dat een percentage of het volledige bedrag?

Ik heb zelf ook een hele tijd veel lessen gegeven en gebeurde me helaas vaker dat iemand 2uur voor de les af had gezegd. In eerste instantie rekende ik daar niets voor tot het mij te vaak gebeurde en ik daar steeds voor niets stond. of andere mensen er voor afgezegd had. Toen ben ik ook zeker geld gaan rekenen, niet meer dan normaal lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:52 



 
Profiel   

Zoe_97 schreef
Ik vind afzeggen binnen de 24 uur echt niet netjes tenzij er van echt een noodgeval sprake is. Ik zou dan ook betalen.


Het was inderdaad een noodgeval. Moest met spoed naar de seh

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:52 



 
Profiel   

wilmatj schreef
Klanten als jou ben ik als lesgever altijd liever kwijt dan rijk 8)7

Diploma is niet zo zeer verplicht, heeft te maken met haar verzekering. Gaat om het feit of ze verzekerd is ja of nee als je kind valt onder de les.

Afzeggen altijd 24u van te voren, ik weet niet of dat wettelijk is maar ongeveer iedereen houd die regel aan. Of er moet natuurlijk een reden zijn die je niet van te voren ziet aankomen.

Ik denk dat het wel zo netjes is om gewoon in gesprek te gaan, staan die lessen wekelijks vast? Welke vergoeding zit er volgens dat meisje dan aan vast? Is dat een percentage of het volledige bedrag?

Ik heb zelf ook een hele tijd veel lessen gegeven en gebeurde me helaas vaker dat iemand 2uur voor de les af had gezegd. In eerste instantie rekende ik daar niets voor tot het mij te vaak gebeurde en ik daar steeds voor niets stond. of andere mensen er voor afgezegd had. Toen ben ik ook zeker geld gaan rekenen, niet meer dan normaal lijkt me.


Het was alleen maar een vraag hoor, pffffff

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:53 



 
Profiel   

Donja1976 schreef
wilmatj schreef
Klanten als jou ben ik als lesgever altijd liever kwijt dan rijk 8)7

Diploma is niet zo zeer verplicht, heeft te maken met haar verzekering. Gaat om het feit of ze verzekerd is ja of nee als je kind valt onder de les.

Afzeggen altijd 24u van te voren, ik weet niet of dat wettelijk is maar ongeveer iedereen houd die regel aan. Of er moet natuurlijk een reden zijn die je niet van te voren ziet aankomen.

Ik denk dat het wel zo netjes is om gewoon in gesprek te gaan, staan die lessen wekelijks vast? Welke vergoeding zit er volgens dat meisje dan aan vast? Is dat een percentage of het volledige bedrag?

Ik heb zelf ook een hele tijd veel lessen gegeven en gebeurde me helaas vaker dat iemand 2uur voor de les af had gezegd. In eerste instantie rekende ik daar niets voor tot het mij te vaak gebeurde en ik daar steeds voor niets stond. of andere mensen er voor afgezegd had. Toen ben ik ook zeker geld gaan rekenen, niet meer dan normaal lijkt me.


Het was alleen maar een vraag hoor, pffffff



Het is dan ook alleen maar een antwoord en in dit geval mijn mening :D
Maar ik zag dat je er speciaal een account voor hebt aangemaakt, dus je zat er nogal mee denk ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:56 



 
Profiel   

Er is geen enkele wettelijke bepaling die stelt dat je alleen maar paardrijles mag geven als je een diploma hebt.

Dus ja, ze mag zomaar lesgeven.

Het is nl ook niet zo dat wanneer je een diploma hebt, je wel verzekerd bent en zonder diploma niet.
Dat hangt er echt vanaf of je naast dat diploma (of geen diploma) een verzekering hebt afgesloten.
Zonder diploma kunnen de voorwaarden weleens ongunstiger zijn.

Maar wel of geen diploma zegt ook niet perse iets over de kwaliteit van de lessen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:56 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Er is geen enkele wettelijke bepaling die stelt dat je alleen maar paardrijles mag geven als je een diploma hebt.

Dus ja, ze mag zomaar lesgeven.

Het is nl ook niet zo dat wanneer je een diploma hebt, je wel verzekerd bent en zonder diploma niet.
Dat hangt er echt vanaf of je naast dat diploma (of geen diploma) een verzekering hebt afgesloten.
Zonder diploma kunnen de voorwaarden weleens ongunstiger zijn.

Maar wel of geen diploma zegt ook niet perse iets over de kwaliteit van de lessen.



Vertel, waarom wel of niet gunstiger?
Gewoon interesse.

Mij is geleerd dat als het een rechtzaak wordt zonder diploma's en verzekeringen n dure grap voor de instructeur kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:02 



 
Profiel   

De plekken waar ik heb gereden daar was dit ook altijd de regel, minimaal 24 uur van tevoren afmelden en anders de volledige les betalen, maar dit werd ook overal van tevoren gecommuniceerd.

Als jullie dit nooit hebben besproken dan vind ik het niet heel netjes dat ze er nu mee komt, maar aan de andere kant, ze is 18, daarvan verwacht ik zelf niet de professionaliteit van een lesgever die al x jaar werkt, of een medewerker op een grotere stal, of ieder ander die dagelijks met zulke dingen te maken heeft. Ik zou zelf het geld gewoon meenemen en als feedback meegeven dat het voor haar toekomstige klanten prettig is als ze deze dingen van tevoren communiceert zodat iedereen weet wat hij/zij kan verwachten rondom afmelden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:17 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe het wettelijk zit maar ik vind het ronduit asociaal om kort van tevoren af te zeggen en dan niet te willen betalen. Als de lesgever het geen probleem had gevonden had ze wel gezegd van joh maakt niet uit dan plannen we een andere keer. Maar ze heeft er waarschijnlijk rekening mee gehouden en dan is het dus logisch dat ze betaald krijgt voor het vrijhouden van haar tijd. Ik bedoel... je probeert je leven in te plannen en als anderen dan soms lessen afzeggen en jammer joh.. nou dan is de lol er snel vanaf denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:17 



 
Profiel   

Ik vraag me af of er dekking is op een particuliere aansprakelijkheidsverzekering (avp). Als je lesgeeft en er voor betaald wordt, is het zakelijk. Ik denk dat veel instructeurs lesgeven naast een reguliere baan en er geen verzekering voor hebben afgesloten. Misschien is er dekking op de verzekering van de stal.
Zonder diploma zal een verzekeraar het lesgeven zeker niet verzekeren.

Over betalen: inderdaad net wat je hebt afgesproken. Is er niets afgesproken? Dan nu allebei de helft voor je rekening nemen én direct er afspraken over maken. Bij ons op stal komt er wel eens een instructeur voor een groepsles. We delen dan de kosten. Binnen een week afzeggen is betalen of een vervanger regelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:22 



 
Profiel   

ik geef les (bevoegd) en afzeggen mag bij mij zonder consequenties. (incidenteel uiteraard). Andersom komt het ook weleens voor dat ik niet kan. En waarom ik het zo organiseer? ik heb geen contract waarin het is vastgelegd, dus dan kan ik ook geen aanspraak maken op situaties die niet goed zijn vastgelegd en ziek zijn ben je niet altijd 24 uur van tevoren. In dit geval, lijkt mij dit een eerste keer? Wellicht zoals hierboven werd aangegeven, samen kosten delen en volgende keer afspraak over maken. Aan de lesgeefster om dit goed te regelen, aan jou om te bedenken of je in dit geval tegemoet wil komen (en ik denk dat het losstaat van wel/niet bevoegd)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:34 



 
Profiel   

Ik werk op een kleine manege en wij hebben ook deze regel, dit nadat we een aantal keer alle paarden naar binnen halen voor de les, en dan 10 minuten voor tijd 1 klant afmeld en vervolgens de rest ook als een soort domino.

Nu is het heel simpel je komt of je les wordt van de rittenkaart afgeschreven, dan heb je 1 maand om die les in te halen op een van de andere 2 dagen en anders ben je hem kwijt. En dit alleen indien er plek is. Maken ook geen uitzondering meer voor zieken, want anders was iedereen standaard ziek zwak en misselijk bij afmelden. En dan de volgende week horen, ja mama had geen zin weer de kou in de gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:35 



 
Profiel   

Dorine92 schreef
Ik weet niet hoe het wettelijk zit maar ik vind het ronduit asociaal om kort van tevoren af te zeggen en dan niet te willen betalen. Als de lesgever het geen probleem had gevonden had ze wel gezegd van joh maakt niet uit dan plannen we een andere keer. Maar ze heeft er waarschijnlijk rekening mee gehouden en dan is het dus logisch dat ze betaald krijgt voor het vrijhouden van haar tijd. Ik bedoel... je probeert je leven in te plannen en als anderen dan soms lessen afzeggen en jammer joh.. nou dan is de lol er snel vanaf denk ik

Ook als je op de seh beland??

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:37 



 
Profiel   

Mijn lesgeefster doet hier gelukkig nooit moeilijk om als ik 's morgends afmeld voor de les 's avonds. Ziek is immers ziek en dat gebeurt 1 of 2x per jaar ofzo. Omgekeerd trouwens ook. Vaak kan ik zelfs maar een half u voor de les afzeggen als ik er ben, maar de piste niet te rijden is (stuur haar dan wel op voorhand een berichtje dat wss de piste slecht zal liggen en ik iets laat weten). Nooit een probleem. Ben blij dat dat zo is!

Voor manegelessen begrijp ik het wel, daar heeft stqndaard iedereen buikpijn. Maar bij iemand die prive altijd regelmatig lest en zelden afzegt de volle pot laten betalen? Dat gaat mij toch ietwat te ver, zou dan afspreken om in zo'n geval de helft te vragen ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:39 



 
Profiel   

Donja1976 schreef
Dorine92 schreef
Ik weet niet hoe het wettelijk zit maar ik vind het ronduit asociaal om kort van tevoren af te zeggen en dan niet te willen betalen. Als de lesgever het geen probleem had gevonden had ze wel gezegd van joh maakt niet uit dan plannen we een andere keer. Maar ze heeft er waarschijnlijk rekening mee gehouden en dan is het dus logisch dat ze betaald krijgt voor het vrijhouden van haar tijd. Ik bedoel... je probeert je leven in te plannen en als anderen dan soms lessen afzeggen en jammer joh.. nou dan is de lol er snel vanaf denk ik

Ook als je op de seh beland??

Ja? Ik snap niet waarom dit het probleem van de lesgeefster moet zijn. Die heeft er tijd voor vrijgehouden of misschien wel afspraken voor afgezegd
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen