Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lesgeven zonder diploma

 
Profiel   

Wettelijk zal je haar niks verplicht zijn. Maar als je mij les liet geven wetende dat het zonder diploma is. En vervolgens zou je dat gaan gebruiken als argument om niet te betalen. Dan zouden wij klaar zijn. :)

Weet ze dat je naar de SEH moest?

Ik ben overigens niet zo moeilijk met afbellen maar dat zeg ik ook altijd op voorhand. Hoe lang op voorhand heb je gestuurd?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:43 



 
Profiel   

Wat ze vraagt is niet onrealistisch, maar dat dit niet op voorhand is afgesproken is natuurlijk minder fijn.
Ik zou dus jouw situatie eerst netjes uitleggen, kan goed zijn dat ze het dan voor 1 keer laat vallen. Indien niet, zou ik betalen, maar wel uit interesse vragen of er nog van die afspraken zijn.

Diploma of niet heeft hier verder niet echt iets mee te maken. Dat wist je wel en daar ben je al mee akkoord gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:45 



 
Profiel   

Ik ben vooral benieuwd hoe de communicatie was. Op het moment dat je naar de instructeur stuurt "Vandaag kan de les niet doorgaan omdat ik haar niet kan brengen". Zou ik als instructeur not amused zijn. Echter als je stuurt "Excuus, maar ik moet helaas de les voor vandaag afzeggen. Door een noodgeval moet ik naar de SEH". Kan ik me niet vorostellen dat er een instructeur moeilijk over gaat doen.

Echter zou ik het niet gek vinden als de kosten worden doorberekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:46 



 
Profiel   

Het is niet zo dat ik het niet ga betalen , want dat doe ik nl wel!!!

Het was eigenlijks maar een vraag.
Dit ook omdat mijn dochter gister zou rijden daar, maar dat ik onverwachts met man op de SEH belande.
En ik toen later een bericht kreeg dat ik het 24 uur van te voren moet afzeggen.

Maar ik weet nl niet dat ik over 24 uur op de SEH beland met wie dan ook.

Ja ik had mijn vraag even anders moeten stellen

Mijn Excuses

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:55 



 
Profiel   

Als ik berichtje zou sturen dat ik onverwacht naar SEH moest, weet ik zeker dat onze instructrice niet zou willen dat ik alsnog betaal. Want noodgeval en dat snapt ze. Zij heeft ook weleens af moeten zeggen door omstandigheden. Dus dat ligt denk ik aan de communicatie, de band die je hebt en daarmee de goodwill.

Bevoegdheid of niet staat daar los van en is inderdaad nu totaal niet relevant.

Los daarvan zou ik sowieso wel eens een keer uitzoeken hoe het verzekeringstechnisch zit als je dochter bij iemand van 18 zonder bevoegdheid lest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 20:26 



 
Profiel   

Weet de lesgever ook dat het een noodgeval was. Als je begrip wil zou je ook wat uitleg moeten geven. Meestal wordt daar dan ook wel rekening mee gehouden.

Wat betreft het diploma. Voor mij maakt het geen verschil. Ik heb er genoeg gezien met diploma waar van ik nog geen les zou willen ook al geven ze geld toe, en andersom ook. Ik betaal iemand als ik denk dat ik er wat van kan leren, als ze me verder kunnen helpen in mijn leerproces.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 20:42 



 
Profiel   

Donja1976 schreef
Het is niet zo dat ik het niet ga betalen , want dat doe ik nl wel!!!

Het was eigenlijks maar een vraag.
Dit ook omdat mijn dochter gister zou rijden daar, maar dat ik onverwachts met man op de SEH belande.
En ik toen later een bericht kreeg dat ik het 24 uur van te voren moet afzeggen.

Maar ik weet nl niet dat ik over 24 uur op de SEH beland met wie dan ook.

Ja ik had mijn vraag even anders moeten stellen

Mijn Excuses


Klopt, jij weet niet dat hij op de SEH gaat belanden, en daar kan jij ook niks aan doen, maar zij al helemaal niet. Ik snap de logica niet dat zij dan uiteindelijk wel de financiële consequenties daarvan zou moeten dragen. Er vanuit gaande dat zij niet even binnen 24 uur een andere les klant kan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 20:43 



 
Profiel   

Ik heb wel eens een les afgezegd binnen 24 uur. Instructrice heeft wél diploma’s en nee ik hoefde geen lesgeld te betalen.

Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik al jaren les heb van haar, wij flexibel met elkaar omgaan en zelden zo kort van te voren afzeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 20:55 



 
Profiel   

Ik denk dat, als je het gesprek met de instructrice van je dochter aangaat, en uitlegt dat het een noodgeval was je het deze keer misschien niet hoeft te betalen. Verder zou ik haar erop wijzen dat dit niet van te voren afgesproken was, en gelijk vragen of er nog meer dingen zijn wat je moet weten wat betreft de lessen, afmeldingen en hoe alles verzekeringstechnisch geregeld is.

Ik hoefde bij mijn instructrice met papieren, ook nooit bij afzegging te betalen.
Als ik thuis privé les van haar had en ik om wat voor reden bijv. de les de avond ervoor afzegde of enkele uren van te voren ook niet te betalen.
Ik heb regelmatig gehad dat bijv. door (veel) regen mijn bak een zwembad was, haar een appje stuurde met foto, vandaag hebben we een duikbril en zwemvliezen nodig..
Zullen we de les maar afzeggen of uitstellen? Ook van haar kant gebeurde het regelmatig dat ze een appje stuurde er is iets tussen gekomen kan het wat vroeger of later of een andere dag van de week.. Was vanuit mijn kant ook nooit een probleem. Het is een beetje geven en nemen denk ik..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 21:29 



 
Profiel   

Stuur gewoon een berichtje dat je de 24 uurs regel snapt maar dat dit was vanwege SEH uiteraard zal je in alle andere gevllen optijd afmelden. Wellicht maakt het dan niets uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 21:57 



 
Profiel   

Ja, dit mag zomaar.

Paardrij-instructeur is geen beschermd beroep en dus mag iedereen, met of zonder diploma, zich zo noemen. Ze mag zich uiteraard niet uitgeven voor gediplomeerd instructeur, maar dat is hier niet aan de orde. Ze mag gewoon lesgeven.

Daarnaast heeft het wel of niet moeten betalen helemaal niks met diploma's te maken maar met de afspraken. Óók mondelinge afspraken over betalingen, lessen en /of annuleringen zijn gewoon rechtsgeldig. (Zij het dat ze zeer lastig te bewijzen zijn dus is het altijd beter om het op papier te zetten). Dit heeft verder echt helemaal niks met diploma's te maken.

Het enige dat je van die betalingsverplichting kan ontslaan is als zij de beloofde dienst niet levert. Maar zij wilde en kon wel degelijk 'leveren'. Zij hield zich aan haar deel van de afspraak, u moet zich houden aan uw deel van de afspraak (de betaling).

Als er geen afspraken gemaakt zijn over afzeggen (wat niet slim is :+), dan wordt gekeken naar wat redelijk is...24 uur van te voren is zeer redelijk.
U moest naar de seh, maar u had geen les. Dus dat betekent niet dat uw dochter geen les kon volgen, dat u haar niet kon brengen is niet het probleem van de instructrice. Natuurlijk is het logisch en begrijpelijk dat uw dochter in deze situatie niet eens naar stal wil ookal zou iemand anders haar brengen, maar hierover kunt u beter met de instructice in gesprek gaan en hopen op begrip /coulance wanneer u de situatie uitlegt ipv een anoniem topic aan te maken of haar nu ineens voor de voeten te gooien dat ze geen diploma's heeft.

U geeft aan wel gewoon te betalen, dus wat is het probleem??? Wat verwacht u van dit topic? >;)

Los hiervan zou ik, zoals eerder al genoemd, nog even goed naar de verzekering kijken. En met elkaar om tafel gaan om afspraken over afzeggen en andere wederzijdse verwachtingen op papier te zetten :list:

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 22:06 



 
Profiel   

Ik vind dat doorbetalen afhankelijk moet zijn van de reden van afzegging. Bijvoorbeeld wanneer iemand een ongeluk krijgt zou het voor mij niet betalen zijn. Persoon heeft dan al genoeg aan haar hoofd.
Bij zomaar zonder reden afzeggen zou voor mij de helft zijn.

(ooit eens een discussie gehad met de fysio. Ik was ziek geworden en had de hele nacht overgegeven. Ik gaf aan niet te kunnen komen omdat ik ziek was en kreeg doodleuk te horen dat ik het alsnog moest betalen.. ging ik niet mee akkoord)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 22:17 



 
Profiel   

Je mag zeker lesgeven zonder diploma, maar verzekeringstechnisch is dit zeer onverstandig. Als er wat gebeurd is de instructrice ten alle tijde eindverantwoordelijke en zal dus de kosten verhaalt worden bij de instructrice en heeft deze geen verzekering en papieren, dan kan ze alles zelf ophoesten.

Dus ja lesgeven mag, verstandig zonder papieren en verzekering, een big Nope.

En een 24 uurs afmeldplicht is heel normaal, die hanteer ik ook voor mijn lesgeefstal, uiteraard noodsituaties en ziekte uitgezonderd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 22:20 



 
Profiel   

Soms moet je redelijk zijn...van haar kant uit en van jouw kant ook.
Als je goed met elkaar omgaat en het was een noodgeval zou zij best billijk kunnen zijn.
Aan de andere kant kan ik het begrijpen als iemand dat extra zakcentje echt nodig heeft en er tijd voor vrij heeft gehouden, dat je toch betaalt uit sociaal oogpunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 22:21 



 
Profiel   

Ik heb ook de 24-uurs afzeg clausule. Bij de eerste keer afzeggen mats ik ze, zeg dat ik de les wel in rekening breng normaal gesproken, maar omdat het de eerste eer afzeggen is... Vaak krijg ik dan als reactie: Oh, ik wist niet eens dat je die regel had. Maar omdat ik het die eerste keer niet in rekening breng en wel meld, sla ik twee vliegen in 1 klap: Geen geruzie over wel of niet moeten betalen en ik breng ze op de hoogte van de 24 uurs regel. (Die ze hadden kunnen weten want staat op mijn website).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 22:39 



 
Profiel   

Ik vind je lesgeefster onredelijk. Je zult als instructrice ook weleens rekening moeten houden dat een les niet kan doorgaan door een calamiteit. Incidenteel moet dat kunnen, bijvoorbeeld door ziekte, overlijden van een familielid of in dit geval naar de SEH. Ik neem aan dat dit niet wekelijks gebeurt. Zeker als je naar de SEH moet, vind ik het onrespectvol te eisen dat je les helemaal betaalt :j . Andersom, als zij ziek is, hoe doet ze dat dan? Als zij met buikgriep boven ineens boven de plee hangt kan ze dat toch ook niet 24 uur van te voren melden? Vind dat je in zo'n redelijk moet zijn van beide kanten :) . Een manegeles vind ik anders, maar daar heb ik gemerkt dat je bij een calamiteit een les mag inhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 22:42 



 

Als jij netjes hebt aangegeven dat je naar de seh moest en dus niet kon komen, is het een redelijk goede reden om niet te betalen. Dit is namelijk onmacht.

Wel hangt het af van de communicatie. Ik zou dan graag gebeld willen worden ipv een banketstaaf appje. Vooral als het een paar uur van te voren is. Ook de manier van zeggen/typen kan voor haar een reden zijn geweest om te zeggen dat je alsnog moet betalen en als reden de 24u gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 07:17 



 
Profiel   

Mazida schreef
Ik vind je lesgeefster onredelijk. Je zult als instructrice ook weleens rekening moeten houden dat een les niet kan doorgaan door een calamiteit. Incidenteel moet dat kunnen, bijvoorbeeld door ziekte, overlijden van een familielid of in dit geval naar de SEH. Ik neem aan dat dit niet wekelijks gebeurt. Zeker als je naar de SEH moet, vind ik het onrespectvol te eisen dat je les helemaal betaalt :j . Andersom, als zij ziek is, hoe doet ze dat dan? Als zij met buikgriep boven ineens boven de plee hangt kan ze dat toch ook niet 24 uur van te voren melden? Vind dat je in zo'n redelijk moet zijn van beide kanten :) . Een manegeles vind ik anders, maar daar heb ik gemerkt dat je bij een calamiteit een les mag inhalen.
Mee eens. Onze dochter had voorheen privéles, waarbij de instructeur af en toe afzegde of een les verplaatste. Als wij dan door omstandigheden een keer een les wilden afzeggen, bijvoorbeeld omdat de bak blank stond, was dat ook geen enkel probleem. Bovendien: als er nog geen afspraken zijn gemaakt, kun je niet verlangen dat deze worden nagekomen. Dat is een regel die ook voor bedrijven geldt, tenzij er sprake is van wettelijke regels of zaken die op de website terug te vinden zijn. Natuurlijk is het wel netjes als je nu samen met haar even bespreekt wat de regels bij haar zijn. En wat er dan geldt als ze zelf onverwacht moet afzeggen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 07:36 



 
Profiel   

Als ik al deze reacties lees ben ik blij dat wij een wat soepeler regeling hebben. Van beide kanten kan er in overleg gewoon agezegd worden. Ziek zijn weet je vaak pas die ochtend of zelfs die middag datb je af moet melden. Zulke dingen kunnen gebeuren. Als er bericht word voordat de ander op weg is en het incidenteel is, lijkt me dat ook prima.
Maneges zijn natuurlijk een ander verhaal.

Vind de SEH ook echt een reden om geen lesgeld te vragen.
Al is iemand van 18 natuurlijk wel vaak anders professioneel dan bijvoorbeeld 25+, naar mijn mening dan hè.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 07:40 



 
Profiel   

TS komt hier, in eerste instantie, niet zo netjes over omdat het klinkt alsof ze niet wil betalen (omdst instructie geen papieren heeft) andersom klinkt t alsof de instructie ook wat netter had kunnen reagerem gezien TS naar SEH moest. Voor beidde valt wst te zeggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 07:48 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
TS komt hier, in eerste instantie, niet zo netjes over omdat het klinkt alsof ze niet wil betalen (omdst instructie geen papieren heeft) andersom klinkt t alsof de instructie ook wat netter had kunnen reagerem gezien TS naar SEH moest. Voor beidde valt wst te zeggen


Maar ja, de titel van haar topic is "lesgeven zonder diploma" niet "ik heb binnen 24 uur afgezegd, nu moet ik toch betalen. Is dat eerlijk?"
Dus ja, kan mij voorstellen dat de eerste indruk blijft hangen dat ze het erop wil gooien dat ze "illegaal" lesgeeft en dus ook dergelijke regels niet mag gebruiken

Ik vind dat de TS gewoon moet betalen. De lesgeefster heeft er tijd voor vrij gemaakt en rekening mee gehouden in haar schema. Wellicht mag je dochter de les op een ander tijdstip inhalen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 08:12 



 
Profiel   

TS, heb je afgemeld met een reden? Dus gestuurd, sorry mijn dochter kan niet komen want ik moet met mijn man naar de SEH.
Of heb je het stuk SEH weggelaten?

Want ik denk dat het 24 uur van te voren afmelden prima is, alleen dat ze er wel flexibel mee om mogen gaan in geval van calamiteiten. Moet je alleen als instructie wel weten dat het een calamiteit was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 08:13 



 
Profiel   

Ik denk ook wel dat de meeste wat soepeler met de 24 uur regel omgaan maar dat ik hier de vraag niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 08:17 



 
Profiel   

Ik (geen instructrice, wel zzper) hanteer ook de 24 uur afmelden clausule. Deze staat ook keurig in mijn algemene woorwaarden (die geen hond leest).
Echter vind ik de SEH onder overmacht vallen, net als een overlijden, ziekte, etc.
Een lunch afspraak valt daar dan weer niet onder :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 08:35 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
Ik (geen instructrice, wel zzper) hanteer ook de 24 uur afmelden clausule. Deze staat ook keurig in mijn algemene woorwaarden (die geen hond leest).
Echter vind ik de SEH onder overmacht vallen, net als een overlijden, ziekte, etc.
Een lunch afspraak valt daar dan weer niet onder :')

Daarom spreek ik de algemene voorwaarden altijd even door met de mensen, niet dat ze het dan onthouden..
Bij mijn hondenuitlaatdienst heb ik de 24-uurs regel in de algemene voorwaarden staan, net als 'houdbaarheid' van stempelkaarten. Die hanteer ik niet heel streng, maar heb ik iemand die ieder moment met een kulreden op het laatst afzegt dan stempel ik rustig die dag af. Als door ziekte van mens of hond de stempelkaart niet binnen 3 maanden vol is dan laat ik dat zitten. Wil je alleen een stempelkaart omdat het goedkoper is, dan ben je 'm kwijt na 3 maanden ook al is hij vol.

Bij het lesgeven aan ruiters reken ik het niet door, bakken die onder water staan, regen, vrieskou, dat is niet te betalen voor een lesklant.. Ben zelf een les vergeten afgelopen week, die moet ik echt wel betalen, moet normaal ook een week vantevoren afzeggen..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 08:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen