Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lesgeven zonder diploma

 
Profiel   

Dank je wel voor alle antwoorden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 20:35 



 
Profiel   

Ik vind het eigenlijk raar dat iemand les geeft zonder hiervoor de nodige papieren te hebben.
Is dit wel wettelijk toegestaan vraag ik mij af?
Wat als je lesnemer van paard valt of dit paard ineens op hol slaat en de lesgever omloopt, hoe zit dat dan met verzekering?

Anderzijds. Onverwachts naar de SEH plan je nooit op voorhand in. Vind dus belachelijk dat je de les alsnog moet betalen.

Echter heb ik zelf een instructrice gehad die toch persé betaald moest worden. Ik heb regelmatig ernstige hoofdpijnaanvallen. Die dag 2u voor de les ook plots aanval van hoofdpijn. Ik heb meteen een sms gestuurd. Bleek dat ze haar gsm niet bij had en melde dus dat ik te laat afgemeld had (afspraak was altijd ten laatste 1u op voorhand laten weten). Is dat mijn schuld dat zij gsm niet bij had en dus toch op manege stond en ik er niet was. Heb uiteindelijk betaald maar met dikke tegenzin omdat ik het totaal niet vond kunnen, want zij was in fout van gsm niet bij zich te hebben. Voor zelfde geld had ik verkeersongeval ofzo waardoor ik niet kon aanwezig zijn, als lesklant vind ik ook belangrijk dat instructeur ten alle tijde (in ieder geval paar uur voor de les) bereikbaar moet zijn voor eventuele onverwachte afwezigheden te melden. Een instructeur met respect en begrip zal dan ook geen geld vragen hiervoor want is idd overmacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 21:12 



 
Profiel   

Lesgeven is (in Nederland) een vrij beroep.
Papieren zijn dus wettelijk niet verplicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 21:22 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
Lesgeven is (in Nederland) een vrij beroep.
Papieren zijn dus wettelijk niet verplicht.

In België ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 00:44 



 
Profiel   

Ik heb jarenlang lesgegeven zonder papieren. Eerst omdat ik gewoon gevraagd ben en van het een in het ander rolde. Daarna toen ik ging rondkijken, omdat ik me absoluut niet kon vinden in de opleidingen.

Het grote verschil is denk ik bij dergelijke dingen het serieuze werk en dus wit, tegenover zomaar wat doen voor een zakcentje en vaak zwart.

Ik was wel verzekerd en een bedrijf. Deelde dus ook de algemene voorwaarden etc. Mensen die zwart werken, zullen dat niet hebben.

Natuurlijk heb je die 24uurs en soms zelfs 48uurs regel. Dat is ook fatsoen en heb je vrijwel overal. Of iig minimaal een deel van de gereserveerde tijd of evt gemaakte kosten.

Maar als ik hele trouwe klanten had en die belde me op laatste moment met een echte reden, deed ik nooit zo moeilijk. Die maakten toch wel weer snel een nieuwe afspraak.

Heb wel 1 of 2x gehad dat mensen samen op een route zaten. Dat was gezamenlijk gepland zo om de reiskosten te delen. Dan zouden anderen eronder lijden als ik niet kon komen. Die mensen betaalden dan wel de les erop hun reiskosten vergoeding van de afgezegde les. Maar dat waren dus wel echt lange routes.

Ik snap dat je verwacht dat iemand zegt als jij op de SEH zat; joh, laat maar zitten, haal die les maar in. Ik vind dat ergens ook weer een stukje klanten binding/service etc.

Want net als wat werd gezegd; als ik echt een keer wat had, heb ik ook moeten afbellen. Dan verwacht je ook begrip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 01:41 



 
Profiel   

Nou ik heb zo'n papiertje gehaald in 2008 ofzo en de opleiding van de knhs was (toen) sportgericht terwijl iedereen die daar voor dat diploma kwam aan beginners lesgaf op zijn werk. Toentertijd was de ene les theorie en de andere les praktijk, waarbij je dan 2keer zelf een ruiter mee moest nemen om les te geven en dan kreeg je tips hoe je tijdens je examen dingen beter kon formuleren. Echte ervaring deed je buiten te opleiding en de theorie was basiskennis, ik kan niet zeggen dat de opleiding zelf toegevoegde waarde had, maar handig om het diploma te hebben voor mijn werk. Toen kwam de knhs met een puntensysteem waarbij je ieder jaar voor 25 euro ( en benzinekosten ) naar Ermelo moest om een middag naar clinics te kijken en dan had je je licentiepunten weer binnen voor dat jaar. Ik stopte uiteindelijk bij de manege en ben niet meer voor de licentiepunten gegaan, volgens de knhs regels is dat diploma daardoor niet meer geldig ( doei 600 nog wat euro ). Dat diploma is vooral een knhs feestje dus laten we daar niet te moeilijk over doen. Ik heb mijn instructrice ook nooit naar haar diploma gevraagd maar wat is het een super mijn mens met goede tips en uitleg. En daar is toch waar het om gaat met les? Op een manege is het verzekeringstechnisch absoluut anders en zorg je voor andermans kinderen, maar daarbuiten klimt iedereen toch zelf op zijn eigen paard. Hoe kan mijn instructrice nou verantwoordelijk zijn voor mij als ik van mijn eigen pony kletter? - serieuze vraag btw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 03:36 



 
Profiel   

In België komt de familiale bij dergelijke ongevallen tussen. Als ik in mijn les van de knol val en iets serieus heb, dan meld ik gewoon dat ik aan het rijden was en er af gedonderd ben. Ik weet niet of mijn instructeur een diploma heeft. Zou kunnen van wel maar ik heb er geen idé van.

Veel van die "extra" verzekeringen zijn vaak niet zo nuttig als iedereen denkt ténzij het je hoofdberoep is en/of je echt afhankelijk bent van de inkomsten. Dan spreek ik dus wel voor België he.
Wij konden bij onze licentie (wedstrijd) extra verzekeringen krijgen. Bij onze verzekeraar nagevraagd hoe en wat. Hij zei dat we daar sowieso al voor verzekerd waren zolang het hobbymatig was. Het veranderde voor ons pas wanneer het echt beroeps was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 10:58 



 
Profiel   

Donja1976 schreef
Hoi,

Nu rijd mijn dochter op een paard bij iemand thuis. Dat meisje van 18 jaar geeft haar les, zonder geldige papieren. Nu vraagt ze er wel geld voor.
Maar nu was het laatst zo dat ik niet kon om mijn dochter er heen te brengen. Dus ik stuur haar een bericht dat het niet kon. Nou prima dacht ik, Nu zegt ze van "ja , maar je moet 24 uur van te voren afzeggen anders worden er toch kosten aan verbonden"
Mag dit zo maar???
En het is niet zomaar dat ik het niet wil betalen. Het is alleen maar een vraag.



Alvast bedankt


Alles mag. Ik mag ook 100 appels vragen voor een les.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 11:22 



 
Profiel   

Wel of niet verzekerd, als er iets gebeurt moet je ook als lesgever wel schuldig zijn aan het ongeval als die gebeurt. Als ik op een normale manier les sta te geven en iemand valt, is het niet mijn schuld en zal mijn verzekering er niks mee doen.
Laat ik iemand koud uit stal, zonder enige ervaring 1 meter springen en sta erachter met een zweep, is het wel mijn schuld en zou ik aansprakelijk zijn.

maar goed, dat staat dus los van de algemene voorwaarden. Zoals gezegd; velen weren zwart en zullen die niet hebben. Een discussie of strijd daarover gaat ook niks opleveren. Je moet alleen een andere instructrice zoeken dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 11:26 



 
Profiel   

Ik zou er sowieso korte metten mee maken. Prima dan betaal ik de les, maar dan doe ik wel een melding naar de belastingdienst. Wel de lusten, maar niet de lasten.. Zo werkt het niet.

Mijn trainers werken trouwens in principe wit en ik mag voor ziekte van mij of paard altijd afmelden zonder kosten. Natuurlijk doe je dat wel zo snel mogelijk. Een spoedrit naar de SEH zal ook geen probleem zijn, dat heb je gewoon niet in de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 11:43 



 
Profiel   

Ik heb eerlijk gezegd nog niet gehoord van een geval dat de orun/knhs verzekering ook daadwerkelijk uitgekeerd heeft als er poep aan de knikker was. Alleen gevallen dat ze doorgestuurd werden naar hun aansprakelijkheidsverzekering. Is heel die verzekering niet gewoon een papieren tijger? (Nog buiten het feit dat de kwaliteit van de lesstof om te huilen is...) Ik hoor graag over gevallen waarin ze uitgekeerd hebben :D

Over betalen van deze les: Ik denk dat communicatie het sleutelwoord is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 11:59 



 
Profiel   

superpony schreef
Wel of niet verzekerd, als er iets gebeurt moet je ook als lesgever wel schuldig zijn aan het ongeval als die gebeurt. Als ik op een normale manier les sta te geven en iemand valt, is het niet mijn schuld en zal mijn verzekering er niks mee doen.
Laat ik iemand koud uit stal, zonder enige ervaring 1 meter springen en sta erachter met een zweep, is het wel mijn schuld en zou ik aansprakelijk zijn.

maar goed, dat staat dus los van de algemene voorwaarden. Zoals gezegd; velen weren zwart en zullen die niet hebben. Een discussie of strijd daarover gaat ook niks opleveren. Je moet alleen een andere instructrice zoeken dan.


Hele goede post! Ik verbaas me altijd over hoe hard hier geroepen word dat je aansprakelijk gesteld kan worden....dat is echt zo simpel niet hoor en het feit dat je geen diploma hebt is op zichzelf ook echt geen reden waardoor je aansprakelijk gesteld kan worden bij een ongeval van een ruiter in je les. Het kan hooguit de eiser helpen bij het bewijzen van jouw onkunde maar dan nog moet je wel echt iets verwijtbaars hebben gedaan en zal dat ook nog bewezen moeten worden. Het is echt zo simpel niet om als ruiter te bewijzen dat je instructeur schuld heeft aan jouw val.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 16:45 



 
Profiel   

Alles is wel gezegd onderhand

Ik vind wel dat je bij te laat afzeggen niet de volle pond hoeft te betalen, maar de helft ofzo

Aan de andere kant, is ze ook niet bang om klanten te verliezen
Want dat risico loop je ook bij zulke strenge regels

Ps ik snap haar wel, heb een eigen zaak gehad waarbij men ook makkelijke afbelde
En baalde daar ontzettend van

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 17:16 



 
Profiel   

Bodiwi schreef
Ik zou er sowieso korte metten mee maken. Prima dan betaal ik de les, maar dan doe ik wel een melding naar de belastingdienst. Wel de lusten, maar niet de lasten.. Zo werkt het niet.

Mijn trainers werken trouwens in principe wit en ik mag voor ziekte van mij of paard altijd afmelden zonder kosten. Natuurlijk doe je dat wel zo snel mogelijk. Een spoedrit naar de SEH zal ook geen probleem zijn, dat heb je gewoon niet in de hand.

Het hoeft toch niet direct zwart werk te zijn? Je hebt geen diploma nodig in NL om les te mogen geven, het is een vrij beroep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 17:33 



 
Profiel   

Daarbij, als 't wel zwart is, heb je er als ruiter ook de lusten van en niet de lasten van duurdere tarieven, met btw.
Dus ben je er zelf net zo schuldig aan dat je lest bij iemand die zwart zou afrekenen (wat hier helemaal niet gezegd is).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 17:38 



 
Profiel   

Ja maar ik ken genoeg NH instructeurs of klassieke rijkunst die niet allemaal over diploma’s beschikken maar wel gewoon een bedrijf hebben en dus ook belasting betalen. Daarbij zijn ze ook vaak wel geschoold maar hebben niet de diploma’s die verzekeringstechnisch van belang zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 17:46 



 
Profiel   

Bodiwi schreef
Ik zou er sowieso korte metten mee maken. Prima dan betaal ik de les, maar dan doe ik wel een melding naar de belastingdienst. Wel de lusten, maar niet de lasten.. Zo werkt het niet.

Mijn trainers werken trouwens in principe wit en ik mag voor ziekte van mij of paard altijd afmelden zonder kosten. Natuurlijk doe je dat wel zo snel mogelijk. Een spoedrit naar de SEH zal ook geen probleem zijn, dat heb je gewoon niet in de hand.

En hoe weet je dat ze geen belasting af draagt of wellicht is vrijgesteld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 18:10 



 
Profiel   

Mijn instructrice heeft ook de 24 uurs regel. Staat ook op bord in kantine en poetsplaats, dus niet over het hoofd te zien. Toch heeft ze me nooit een les doorberekend die ik heb moeten afzeggen door ziekte van mijzelf, een kind van mij, kreupelheid/ziekte paard, autopech (zoals deze week, schokdemper stuk) of storm of gladheid en niet durven rijden met trailer. Ook niet bij dezelfde dag afmelden.

Ik kom verder wel trouw elke week lessen en nu met twee paarden geregeld ook 2x per week en les er al sinds 2004, uitgezonderd de jaren dat ik even geen paard had om te lessen zo tussen de zwangerschappen in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 23:45 



 
Profiel   

celticpony schreef
ik geef les (bevoegd) en afzeggen mag bij mij zonder consequenties. (incidenteel uiteraard). Andersom komt het ook weleens voor dat ik niet kan. En waarom ik het zo organiseer? ik heb geen contract waarin het is vastgelegd, dus dan kan ik ook geen aanspraak maken op situaties die niet goed zijn vastgelegd en ziek zijn ben je niet altijd 24 uur van tevoren. In dit geval, lijkt mij dit een eerste keer? Wellicht zoals hierboven werd aangegeven, samen kosten delen en volgende keer afspraak over maken. Aan de lesgeefster om dit goed te regelen, aan jou om te bedenken of je in dit geval tegemoet wil komen (en ik denk dat het losstaat van wel/niet bevoegd)


ik kom even langs en zie hier toch een stel nare reacties voorbij komen. Man man. Zoals Celticpony zegt kan het altijd gebeuren dat 1 van de 2 af zegt. Bij mij hoeven mensen ook niet te betalen als ze een keer afzeggen mits dit niet vaker en op zeer korte termijn gebeurt maar ook dan hoeven ze niet te betalen maar neem ik afscheid. :o
Daarnaast is het lesgeven zonder diploma's mogelijk maar als er iets gebeurd geeft de verzekering niet thuis en trekken ze niet bij haar aan de bel maar bij jou net zo goed want jij wist dat ze geen papieren had. Bij maneges is dit sowieso al niet toegestaan dat is niet zonder reden. Daar zou ik toch maar een beetje rekening mee houden het is tenslotte jouw dochter en er kan zomaar iets gebeuren het blijven levende dieren.
Voor de rest vind ik sommige teksten hier echt te gek voor woorden. De TS stelt een normale vraag en om maar direct uitgemaakt te worden voor allerlei lelijks zo gaan we toch niet met elkaar om? :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-20 21:03 



 
Profiel   

Citaat
Het hoeft toch niet direct zwart werk te zijn? Je hebt geen diploma nodig in NL om les te mogen geven, het is een vrij beroep.


de essentie van zwart en wit is dat bij zwart men het geld zonder belasting te betalen in het handje krijgt en bij wit zal iemand een bedrijf hebben, aangemeld zijn bij de kvk en dus belasting afdragen. dat staat los van diploma's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-20 21:07 



 
Profiel   

bromfiets schreef
Ik heb eerlijk gezegd nog niet gehoord van een geval dat de orun/knhs verzekering ook daadwerkelijk uitgekeerd heeft als er poep aan de knikker was. Alleen gevallen dat ze doorgestuurd werden naar hun aansprakelijkheidsverzekering. Is heel die verzekering niet gewoon een papieren tijger? (Nog buiten het feit dat de kwaliteit van de lesstof om te huilen is...) Ik hoor graag over gevallen waarin ze uitgekeerd hebben :D

Over betalen van deze les: Ik denk dat communicatie het sleutelwoord is.


De ORUN/KNHS keert sowieso niet uit dan zou je verzekerd moeten zijn via een van de partner verzekeringen of de WA verzekering. Er zitten bij uitkering nogal wat haken en ogen aan en zoals het verzekeringen betaamt willen ze liever niets uitkeren natuurlijk dus proberen ze van alles om daar onderuit te komen. Er wordt wel degelijk naar de juiste diploma's gevraagd en er wordt onderzoek gedaan naar wie er nalatig is geweest bij ongeval. Daarnaast is de eigenaar van het paard ook nog vaak wel eens het haasje als het gaat om aansprakelijkheid. al met al een lastig verhaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-20 21:16 



 
Profiel   

__Sannne schreef
Klopt, jij weet niet dat hij op de SEH gaat belanden, en daar kan jij ook niks aan doen, maar zij al helemaal niet. Ik snap de logica niet dat zij dan uiteindelijk wel de financiële consequenties daarvan zou moeten dragen. Er vanuit gaande dat zij niet even binnen 24 uur een andere les klant kan vinden.


Wat een rare insteek dus als de instructrice het niet kan inschatten moet de lesser maar betalen? Een beetje instructrice begrijpt dat echt wel tenzij je er niet staat om iemand iets te leren maar om geld binnen te harken -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-20 21:25 



 
Profiel   

Maar het is toch haar beroep? Daar moet ze toch haar boterham mee verdienen JiKaLeNiPau? Lesgeven kan zeker voortkomen uit een passie, maar de boterham moet toch betaald worden, ze staat daar niet alleen voor jouw plezier natuurlijk. Als jouw baas alles afzegt uit overmacht, verwacht je wel een salaris. Dat vind ik dan ook wat kort door de bocht. Jammer dat ze een keer niet door de vingers ziet bij overmacht, dat zou op zich wel coulant zijn, maar vind het ook wel vrij normaal dat je betaald. Zij heeft de tijd vrij gemaakt en kan deze nu op zo'n korte termijn niet meer invullen. Hier bij de manege hebben de kinderen een kwartaalkaart. Kun je niet, moet je de les binnen een week inhalen op een tijd die nog vrij is, anders vervalt deze en betaal je dus gewoon door. Ik zou dan gewoon betalen, het is niet anders. Zie daar geen verschil in of ze papieren heeft of niet, hoe het zit met verzekeringen en belasting geen idee, anderen hier haken daar op in, maar wie weet draagt ze netjes af en is ze wel verzekerd. Lees veel aannames. Hopelijk is alles goed met je man ts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-20 22:09 



 
Profiel   

MightyMike schreef
Maar het is toch haar beroep? Daar moet ze toch haar boterham mee verdienen JiKaLeNiPau? Lesgeven kan zeker voortkomen uit een passie, maar de boterham moet toch betaald worden, ze staat daar niet alleen voor jouw plezier natuurlijk. Als jouw baas alles afzegt uit overmacht, verwacht je wel een salaris. Dat vind ik dan ook wat kort door de bocht. Jammer dat ze een keer niet door de vingers ziet bij overmacht, dat zou op zich wel coulant zijn, maar vind het ook wel vrij normaal dat je betaald. Zij heeft de tijd vrij gemaakt en kan deze nu op zo'n korte termijn niet meer invullen. Hier bij de manege hebben de kinderen een kwartaalkaart. Kun je niet, moet je de les binnen een week inhalen op een tijd die nog vrij is, anders vervalt deze en betaal je dus gewoon door. Ik zou dan gewoon betalen, het is niet anders. Zie daar geen verschil in of ze papieren heeft of niet, hoe het zit met verzekeringen en belasting geen idee, anderen hier haken daar op in, maar wie weet draagt ze netjes af en is ze wel verzekerd. Lees veel aannames. Hopelijk is alles goed met je man ts!


waar lees je dat het haar beroep is? Zij geeft dat meisje les er staat nergens dat haar beroep lesgeven is of ik heb het gemist. En dan nog is het nog steeds een noodgeval in mijn optiek dus is het wel zo netjes om geen kosten te berekenen.

EDIT: het is bij iemand thuis dat meisje geeft haar les en heeft geen papieren dan is het ook niet haar beroep. :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-20 22:26 



 

Wanneer heb je afgezegd dan?
Ruim voor de les
Vlak voor de les
Na de les

En waarom noem je nu dat ze geen diploma heeft? Wat voegt dat toe aan je vraag, als je sowieso wel wilt betalen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-20 22:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen