Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 149 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

KNHS opleiding Aspirant Instructeur - 2020

 
Profiel   

Dispar_Vulgo schreef
Ik overweeg om deze opleiding aspirant instructeur komend seizoen te gaan doen. Hadden jullie al meerdere jaren ervaring met les geven, of leer je dat echt op de opleiding?
Gezien je ná het behalen van deze opleiding nog niet eens zelfstandig mag lesgeven, volgens KNHS.

En dat parcours springen van 60 cm is dat te doen voor een echte dressuurruiter met dressuurpaard?


De intentie bij de opleiding aspirant instructeur is dat je de basis van het lesgeven leert en je je daarna verder kan ontwikkelen.
Zelf heb ik ook met mijn dressuurpaard de springproef gedaan. Ik vond het goed te doen, maar enige springervaring is wel makkelijk.

Ik heb de opleiding vooraf wat te makkelijk ingeschat. Vooral de theorie toetsen vond ik wel pittig,
Maar de vragen kwamen letterlijk uit de boeken. Dus echt een kwestie van leren. Hier gaat alleen wel veel vrije tijd in zitten is mijn ervaring.
Niet erg, ik vond het oprecht heel leuk! Maar wel iets om je goed te realiseren :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-20 14:59 



 
Profiel   

ratjelover, dat zou al enorm schelen inderdaad als paard niet elke week mee hoeft :)

Dispar_Vulgo
Zaten in onze groep ook een paar met dressuurpaard die niet of weinig sprongen. Advies is dan wel om inderdaad thuis ook veel les te nemen en te oefenen. In principe kan ieder paard dit parcour, maar merkte dat veel van de eigen paarden die niet regelmatig een sprongetje doen het lastig vonden. Ik zou dan ook de volledige versie doen en niet de verkorte.

Qua lesgeven leer je inderdaad genoeg, mits je ook weer oefent, ik heb ook geen jaren ervaring met lesgeven.

Theorie viel mij dan weer mee omdat de vragen letterlijk uit de readers komen. Praktijk weet ik pas eind september :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-20 15:19 



 
Profiel   

Ah bedankt, dat klinkt positief!
Mag je eventueel ook een ander paard/huurpaard voor het springdeel mee nemen? (Bij de vervolg opleiding stond specifiek dat dat mocht, hierbij niet).

Het theoriedeel ben ik niet zo bang voor, als ik me goed voorbereid. De praktijk vind ik spannender, dat is ook meer naar inschatting vd docent of je wel/niet slaagt.

Met hoeveel mensen zit je in een groep? En hoe ziet zo’n lesavond er uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-20 19:00 



 
Profiel   

Bij de Orun 2 is het 1 paard voor dressuur en springen. Je mag niet wisselen tussen de 2 onderdelen vandaar ook verplicht spring- of veelzijdigheidszadel. Er zijn locaties waar je eventueel een paard zou kunnen huren, dat deed een groot aantal bij ons in de groep.

Aantal deelnemers per groep wisselt volgens mij per locatie. Bij ons waren het er ongeveer 12 uit mijn hoofd. Pre-Corona was het 1 uur theorie en daarna 2 uur praktijkles. Er wordt dan een planning gemaakt wie wanneer welk uur rijd en lesgeeft. Eigen paard moest om de week mee. Maar doordat we tijd geen les hebben gehad door het virus werd het de laatste maanden alleen praktijkles en moest paard elke week mee. Theorie werd online gegeven. Verwacht dat het volgend jaar weer volgens de standaard opzet gaat mits situatie dat toelaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-20 08:29 



 
Profiel   

Ik heb morgen examen :) Hebben jullie nog tips voor praktische paardenkennis wat handig is om nog even goed in te verdiepen buiten de beenstanden en beengebreken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 07:03 



 
Profiel   

hexodrien schreef
Ik heb morgen examen :) Hebben jullie nog tips voor praktische paardenkennis wat handig is om nog even goed in te verdiepen buiten de beenstanden en beengebreken?


Exterieur is handig. Bij mij kwam de vraag van de oren tot de achterhoef wat kom je tegen. Dus bijv lendenen zitbeenknobbel spronggewricht etc.

Hoe staat het paard Frans toontredent. Bodemwijd bodemnauw
Hoe zit het hoofdstel in elkaar.

Veel succes morgen en ook genieten

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 09:46 



 
Profiel   

Dankjewel nog voor je tips! Ik ben geslaagd vandaag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-20 18:35 



 
Profiel   

Gefeliciteerd!

Heb jij nog tips voor ons? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-20 18:56 



 
Profiel   

Ik heb Orun Freestyle gedaan (Emiel Voest) dus wellicht net iets anders dan bij jullie. Had de opleiding zes jaar geleden gedaan en mijn diploma gehaald maar dit kon nu aangevuld worden met orun examen. Heb de onderdelen voeding en gezondheid, praktische paardenkennis en rijden gedaan. Weet niet welke onderdelen je/jullie nog moeten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-20 19:27 



 
Profiel   

Gefeliciteerd! Wij moeten nog praktische paardenkennis,rijden en lesgeven. Ik ben nu al zenuwachtig. Viel de praktische paardenkennis mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-20 20:36 



 
Profiel   

Ja was goed te doen. Ik wist alleen niet precies hoe de bovenarm liep, wist de plek wel maar wees de hoek verkeerd aan. Dus het is wel handig om echt alle onderdelen van het skelet goed te kennen en een keer te oefenen met een echt paard erbij (gelukkig was de rest wel goed). We moesten met drie tegelijk praktische paardenkennis doen en ook bij elkaars paarden de stand e.d. beoordelen en of er zichtbare beengebreken waren. Of je krijgt een vraag stel dat een paard een bepaald beengebrek heeft, waar zou dit dan zitten. Verder alle onderdelen hoofdstel en zadel en ook kunnen toelichten met wat voor bit je rijdt en waarom je precies dat bit bij jouw paard hebt, zo ook over je hoofdstel. Als je met beenbeschermers rijdt moet je ook kunnen toelichten waarom je deze gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 06:17 



 
Profiel   

Ik heb nog wel een praktisch vraagje :D
Weten jullie zo ongeveer nog wat jullie kwijt waren aan kosten voor lesmateriaal?
Ik kan de boeken overnemen van iemand (zij heeft opleiding dit jaar gedaan, dus ik ga ervan uit dat daar geen grote wijzigingen in zitten), maar ben wel benieuwd wat je nou eigenlijk nieuw zou betalen voor alle boeken.
Kan het niet echt vinden bij de KNHS site ofzo..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 11:37 



 
Profiel   

De boeken zaten bij het opleidingsgeld in dus geen idee wat die los kosten. Denk ook niet dat je bijvoorbeeld minder voor de opleiding betaald als je de boeken al hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 19:56 



 
Profiel   

Oh echt? Op de site staat namelijk dat de prijs excl lesmateriaal is.. vandaar dat ik het me afvroeg..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 22:09 



 
Profiel   

Kleinester schreef
Oh echt? Op de site staat namelijk dat de prijs excl lesmateriaal is.. vandaar dat ik het me afvroeg..


Ik moest voor de verkorte opleiding ongeveer €100 euro aan boeken betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-20 09:32 



 
Profiel   

Zijn er al die geslaagd zijn voor alles?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-20 12:37 



 
Profiel   

Kleinester schreef
Oh echt? Op de site staat namelijk dat de prijs excl lesmateriaal is.. vandaar dat ik het me afvroeg..


Ah dan zat er verschil tussen de verkorte en normale opleiding. Ik heb de laatste gedaan.

jenli88 schreef
Zijn er al die geslaagd zijn voor alles?


Ja ik ben in 1x geslaagd :j Had mijn diploma ook al vlot in huis!



Hoe zijn de herexamens gegaan bij diegene die dat moesten doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-20 12:56 



 
Profiel   

Fijn dat je hem al binnen hebt.

Gister herexamen gehad ging heel goed. Mochten ook lesgeven in de Beatrix hal dus heel veel ruimte. Dus dat kon ook niet misgaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-20 13:24 



 
Profiel   

Hier nog in spanning aan het wachten, ze gaven bij ons geen indicaties na de examens. Weet alleen dat mijn praktische paardenkennis voldoende was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-20 15:16 



 
Profiel   

Vandaag herkansing praktische paardenkennis gehad, ging een stuk beter gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-20 17:31 



 
Profiel   

ratjelover schreef
Kleinester schreef
Oh echt? Op de site staat namelijk dat de prijs excl lesmateriaal is.. vandaar dat ik het me afvroeg..


Ah dan zat er verschil tussen de verkorte en normale opleiding. Ik heb de laatste gedaan.

jenli88 schreef
Zijn er al die geslaagd zijn voor alles?


Ja ik ben in 1x geslaagd :j Had mijn diploma ook al vlot in huis!



Hoe zijn de herexamens gegaan bij diegene die dat moesten doen?




Gefeliciteerd! Knap gedaan!

Onze groep wisten bij de 1e en 2e examendag of het positief of negatief was. Afgelopen zondag moest ik samen met 2 andere van mijn groep en nog een paar van een andere groep en we kregen niks te horen. Ze lieten ook echt niks los:( Dus het is nu zo spannend. De andere hebben hun cijfers nu ook al gehad. Zo frustrerend.
@JDVL27: jij bent gewoon geslaagd. Het ging zo goed bij jou. Ik daarentegen twijfel zo of het goed genoeg was. En anders niet echt hoge cijfers. Ik maakte aardig wat fouten ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-20 19:14 



 
Profiel   

Jenli88, moesten jullie examen doen op een zondag? Doe jij het dan via een paardenopleiding?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-20 19:17 



 
Profiel   

_Caithlynn schreef
Jenli88, moesten jullie examen doen op een zondag? Doe jij het dan via een paardenopleiding?


Jaa afgelopen zondag. Nee gewoon alleen van de knhs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-20 19:46 



 
Profiel   

Jenli88, parcours ging bij jouw ook goed, rijden heb je echt wel gehaald. Lesgeven heb ik niet veel van gezien helaas, omdat ik mijn combinatie moest helpen, maar dat is vast ook goed genoeg :) Tijdens de lessen ging het ook goed!

Ja wij moesten op zondag, gewoon de KNHS volledige versie gedaan. 2 groepen verspreid over 2 zondagen en 1 woensdagavond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-20 20:01 



 
Profiel   

Hier geslaagd! Voldoende voor praktische paardenkennis, 7 voor rijden en 8 voor lesgeven :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 11:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 149 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen